Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ تیر ۲۷, یکشنبه

وه‌ کۆری چاۆه‌ هه‌ر چی بی مه‌عه‌ره‌فه‌ته‌ که‌ له‌ بین ئیمه‌ و خۆیان فه‌رق و ته‌فرقه‌ دره‌ست کن که‌رماشان مه‌رکز کوردستانه‌

وه‌ کۆری چاۆه‌ هه‌ر چی بی مه‌عه‌ره‌فه‌ته‌
که‌ له‌ بین ئیمه‌ و خۆیان فه‌رق و ته‌فرقه‌ دره‌ست کن که‌رماشان مه‌رکز کوردستانه‌




-----------------------------------------------

دبلوماتکاره‌کێ برێتانی هوکارێن چێنه‌بوونا ده‌وله‌تا کوردی دا ئاشکه‌راکرن
Peyamner- دبلۆماتکاره‌کێ برێتانی راگه‌هاند، وه‌لاتێ وی به‌رێ دخواست کوردا بکه‌ته‌ ده‌وله‌ت به‌لێ ژبه‌ر کو کورد ب رک بوون، له‌ورا ده‌وله‌تا کوردی چێنه‌بوو و برێتانیا بده‌ستێ خوه‌ ئه‌و پارچه‌ پارچه‌کرن.


جیرمی ماکادی کۆنسلێ وه‌لاتێ برێتانیا ل هه‌رێما کوردستانێ راگه‌هاند، ل چارێکا ئێکێ یا چه‌رخێ بوهوری و تایبه‌ت ل سالا 1919 ده‌ما کو شه‌ر و په‌ڤچون ناڤبه‌را هێزێن له‌شکه‌رێ برێتانیا و کوردا چێبووی و ل وی ده‌می کورد ژلایێ شێخ محمود حه‌فیدی ڤه‌ دهاتنه‌ سه‌رکرداتیکرن، گرژی و ئالۆزی که‌فتبوونه‌ ناڤبه‌را په‌یوه‌ندیێن وه‌لاتێ و کوردا و تایبه‌ت پشتی شه‌رێ ده‌ربه‌ندبازیان کو بۆ ئه‌گه‌رێ برینداربوونا شێخ محمودی و پشتره‌ هاته‌ دۆرئێخستن بۆ وه‌لاتێ هندێ.

ماکادی گوت: به‌لێ نها په‌یوه‌ندیێن ناڤبه‌را به‌رێتانیا و کوردا به‌رده‌وام به‌ره‌ف باشبوونێ ڤه‌ دچیت و نها ژی چه‌ندین ده‌ستپێشخه‌ری ژلایێ هه‌ردوو ئالیان ڤه‌ هه‌نه‌ بۆ گه‌شه‌کرنا ئه‌ڤان په‌یوه‌ندیان.

هه‌روه‌ها گوت: ئه‌و گرژی و ئالۆزیێن به‌رێ یێن ناڤبه‌را برێتانیا و کوردا بۆ ئه‌گه‌رێ پارچه‌بوونا کوردا بۆ چار – پێنج به‌شان و ل سه‌ر ده‌وله‌تێن ده‌ورووبه‌ر هاتنه‌ پارڤه‌کرن و ئه‌ڤ ژی برێتانیا بده‌ستێ خوه‌ ئه‌ڤ گاڤه‌ ئه‌نجام دایه‌ و کوردستان کره‌ چار به‌ش و به‌شێ پێنجێ ژی کوردستانا ئازربه‌یجانه‌.

کۆنسلێ برێتانیا ل هه‌ولێر ئه‌و چه‌نده‌ ژی ئاشکه‌را کر و گوت: ل وی ده‌می وه‌لاتێ وێ دخواست ده‌وله‌تا کوردی هه‌بیت، به‌لێ کێم دیتن و رژد بوونا کوردا ل سه‌ر هنده‌ک پره‌نسیبان بۆ ئه‌گه‌رێ پارچه‌بوونا وان و ل سه‌ر سوریا و تورکیا و عێراق و ئیرانێ هاته‌ دابه‌شکرن..

هه‌روه‌ها گوت : کورد هنده‌ک جاران ب رکن و ناخوازن که‌س حوکمی ل وان بکه‌ و دخوازن ته‌نێ ئه‌و حوکمی ل خوه‌ بکه‌ن.

ل درێژاهیا ئه‌ڤێ داخویانیا خوه ‌دا یا ژبووی رۆژنامه‌یا شه‌رقولئه‌وسه‌ت دای کۆنسلێ برێتانیا ل هه‌رێمێ گوت: حکومه‌تا وه‌لاتێ وی هاریکاریا کوردا کریه‌ و هه‌ر برێتانیا بویه‌ ل سالا 1991 هانا ئه‌مریکا دا بۆ پاراستنا سینورێ هه‌رێمێ و ده‌ڤه‌ره‌کا هێمن و ته‌نا چێبکه‌ن دۆر بیت ژ ده‌ستهه‌لاتداریا رژێما سه‌دامی و نها ژی په‌یوه‌ندیێن ناڤ به‌را وه‌لاتێ وی و هه‌رێما کوردستانێ باشن.


ل دوماهیا ئه‌ڤێ داخویانیا خوه جیرمی ماکادی گوت: هه‌ژمارا ئه‌ندامێن ئافره‌ت دناڤا په‌رله‌مانێ کوردستانێ دا بێترن ژ یێن ناڤا په‌رله‌مانێ وه‌لاتێ وی و ئه‌ڤه‌ ژی گاڤه‌کا هه‌ری باشه‌ و دڤیت وه‌لاتێ وی ل سه‌ر ئه‌ڤێ گاڤێ چاڤ ل هه‌رێمێ بکه‌ت.


http://www.peyamner.com/details.aspx?l=1&id=192348
----------------------------------------------------------

دلایل عدم تشکیل دولت مستقل کوردستان از دیدگاه‌ کنسول بریتانیا در هه‌ولیر
Peyamner- کنسول بریتانیا در هه‌ولیر در گفتگو با روزنامه‌ی شرق‌الاوسط بر‌ دخالت‌های کشورش در تقسیم ارضی کوردستان به‌ چهار بخش جداگانه‌ تاکید کرد.

"جرمی ماکادی"، کنسول بریتانیا در اقلیم کوردستان در گفتگو با روزنامه‌ی شرق الاوسط گفت: روابط بریتانیا و کوردستان به‌ خصوص در سال 1919، که نیروهای ارتش بریتانیا با کوردها به‌ رهبری شیخ محمود حفید درگیر شدند، دچار تنش شدید شد. تنشی که‌ با تبعید شیخ محمود به‌ هندوستان به‌ اوج رسید.

وی افزود: اما پس از آن روابط میان بریتانیا و کوردستان بهبود یافته‌ و اکنون نیز تلاش‌هایی دوجانبه‌ در جهت گسترش و تعمیق این روابط در جریان است.

جرمی ماکادی با اشاره‌ به‌ تقسیم کوردستان پس از جنگ جهانی اول، تاکید نمود: تنش در روابط کوردستان و بریتانیا به‌ دخالت داشتن لندن در تقسیم خاک کوردستان و تقسیم آن به‌ چهار-پنج بخش مختلف و الحاق آن به‌ کشورهای همسایه‌ بر می‌گردد.

کنسول بریتانیا در هه‌ولیر در گفتگو با شرق الاوسط همچنین گفت: آن زمان دولت بریتانیا موافق تشکیل دولت مستقل کوردستان بود، اما کم‌تجرنگی و پافشاری کوردها بر برخی از اصول باعث تقسیم خاک آنان به‌ چهار بخش و الحاق آن به‌ کشورهای سوریه‌، ترکیه‌، ایران و عراق شد.

وی با متهم نمودن کوردها به‌ عدم انعطاف در برخی از موارد، افزود: کوردها برخی اوقات غیر منعطف عمل می‌کنند و حکومتداری کسی را نمی‌پذیرند و تنها خواستار حاکمیت خویش هستند.

در ادامه‌ی این گفتگو، کنسول بریتانیا گفت: دولت بریتانیا در بسیاری از موارد به‌ همکاری با کوردستانیان برخواسته‌ و بریتانیا بود که‌ در سال 1991 آمریکا را به‌ حفظ مرزهای اقلیم کوردستان به‌عنوان منطقه‌ای امن و به‌ دور از حاکمیت دولت سابق صدام تحریک نمود.

جرمی ماکادی در بخش دیگری به‌ اوضاع کنونی اقلیم کوردستان اشاره‌ کرده‌ و سطح روابط دوجانبه‌ی لندن- هه‌ولیر را خوب توصیف کرد.

کنسول بریتانیا همچنین به‌ مقایسه‌ی نقش نمایندگان زن در پارلمان‌های اقلیم کوردستان و کشورش پرداخت و خاطر نشان ساخت: تعداد نمایندگان زن پارلمان کوردستان از تعداد آن‌ها در پرلمان بریتانیا بیشتر است و این گامی بسیار چشم‌گیر است و بریتانیا بر این اساس با اقلیم کوردستان تعامل می‌کند.

سرزمین کوردستان برای نخستین‌بار در سال 1514 در جریان جنگ میان دولت‌های صفوی و عثمانی به‌ دو بخش تقسیم شد و برای دومین‌بار نیز پس از پایان جنگ جهانی اول و نابودی امپراتوری عثمانی با دخالت ابر قدرت‌های وقت به‌ سه‌ بخش عمده‌ تقسیم شد. سرزمین کوردستان در نقشه‌ی جغرافیایی امروزی در چهار کشور ایران، ترکیه‌، عراق و سوریه‌ قرار می‌گیرد و بخش‌های کوچکتری نیز در کشورهای آذربایجان و ارمنستان وجود دارد.

--------------------------

35 زن در انتظار سنگسار در زندان تبریز
Peyamner- یک روزنامه کانادایی در گزارشی عنوان کرده است که هم اکنون در زندان تبریز دست کم 35 زن به مرگ از طریق سنگسار محکوم شده اند

به گزارش صدای آمریکا، "گلوب اند میل" چاپ کانادا در گزارشی تحت عنوان "زن بودن در ایران جرم است" با اشاره به توقف حکم سنگسار سکینه محمدی آشتیانی اعلام کرده است که با فروکش کردن اعتراضات، ممکن است حکومت ایران وی را به جای سنگسار به دار بیاویزد.

مریم نمازی یک فعال حقوق بشر در همین رابطه می گوید در زندان تبریز 200 نفر محکوم به مرگ زندانی هستند که از این تعداد 35 نفر زنانی هستند که به مرگ از طریق سنگسار محکوم شده اند.

در میان این زندانیان محکوم به مرگ علاوه بر خردسالان و نوجوانان، 18 نفر نیز به اتهام همجنس گرایی به سنگسار محکوم شده اند. بنا بر این گزارش هفته گذشته یک دختر شانزده ساله برای اجتناب از حلق آویز شدن، در سلول خودکشی کرده است.

وکيل مدافع، و دو فرزند سکينه محمدی آشتيانی تاکيد می کنند که حکم محکوميت او بر پايه مدارک و شواهدی جعلی صادر شده است. او فعلا ۹۹ضربه شلاق خورده است. هنگامی که معلوم شد تلاش شان برای حفظ جان وی بی ثمر است، پسرش در اقدامی توام با ريسک، برای کسب کمک به مدافعان حقوق بشر درغرب روی آورد.





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر