Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ تیر ۳۱, پنجشنبه

نشانه‌های افزایش احتمال حمله به ایران, ‏

نشانه‌های افزایش احتمال حمله به ایران
دویچه وله : به گزارش "تایم" نشانه‌های آمادگی آمریکا و اسرائيل برای حمله به مراکز هسته‌ای ایران آشکارتر شده است. آمریکا پایگاه‌های خود را در آسیای مرکزی تقویت کرده و اسرائيل مشغول جا به جا کردن تجهیزات جنگی است.

در پی گسترش تحریم‌های اقتصادی، نشانه‌های تشدید بحران مناسبات ایران و آمریکا، هر روز آشکارتر می‌شود. "جو کلاین" نویسنده نشریه تایم در تازه‌ترین مقاله خود فاش می‌کند که طرح حمله به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی، بار دیگر در دستور کار واشنگتن قرار گرفته است. همزمان، در پی عملیات انتحاری پرتلفات در مسجد جامع زاهدان، آیت‌الله خامنه‌ای جهان اسلام را به مقابله با «تروریسم وحشی و کور»ی فرا می‌خواند که به نظر وی برانگیخته «سیاست‌های خباثت آمیز آمریکا و انگلیس و مزدوران دولتی و غیر دولتی آنان در منطقه» است.

تکنولوژی هسته‌ای جدید

در این شرایط بحرانی، به گزارش نشریه الکترونیکی "۲۰ دقیقه" در سوئیس، قرار است روز شنبه (۲۴ ژوئيه) یک مرکز تحقیقات "اتم ترکیبی" در ایران افتتاح شود.

رسانه سوئیسی به استناد گزارش روز چهارشنبه (۲۱ ژوئیه) خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران می‌نویسد که مرکز تحقیقاتی تازه قرار است طی مراسم ویژه‌ای از سوی سازمان انرژی اتمی ایران گشوده شود. این نشریه می‌افزاید:«ساخت یک رآکتور قابل استفاده و بهره‌برداری از تکنولوژی اتم ترکیبی تحولی مهم است.»

تمام رآکتورهای فعلی جهان از تکنولوژی تجزیه اتم استفاده می‌کنند و تکنولوژی ترکیب اتم، تا به حال مورد بهره برداری قرار نگرفته است. رآکتور مجهز به این تکنولوژی، به عنوان ماده خام برای تولید انرژی اتمی، تنها به آب یا اکسیژن نیاز دارد.

ادعای جمهوری اسلامی درباره تحقیق پیرامون تکنولوژی جدید، در شرایط فعلی می‌تواند جهان غرب را بیشتر تحریک کند. غرب، جمهوری اسلامی را متهم می‌کند که زیر پوشش "انرژی اتمی صلح‌آمیز" برای ساختن بمب اتمی تلاش می‌کند.

آمادگی پایگاه‌های آسیای مرکزی

جو کلاین، نویسنده تایم، که به نوشته زوددویچه تسایتونگ شبکه ارتباطی قدرتمندی در پنتاگون دارد، می‌نویسد:«در حلقه‌های قدرت واشنگتن، دوباره با جدیت از طرح حمله به تاسیسات اتمی ایران سخن گفته ‌می‌شود. در واشنگتن به شدت شایع شده که هلیکوپترهای نظامی اسرائيل تجهیزات زیادی را به پایگاه "توبروز" در صحرای جنوبی این کشور انتقال داده‌اند. آمریکائی‌ها نیز پایگاه‌های خود در آسیای مرکزی را برای حمله آماده کرده‌اند.»

کلاین معتقد است که آمریکائی‌ها امروز بیشتر از دو یا سه سال پیش می‌دانند که برای جلوگیری از اتمی ‌شدن ایران کدام مراکز اتمی این کشور را باید مورد حمله قرار دهند. وی می‌نویسد:«تلاش‌های سرویس‌های اطلاعاتی در منطقه به رشد این آگاهی کمک زیادی کرده‌اند.»

نویسنده تایم در مقاله خود می‌افزاید:«همسایگان ایران، برای جلوگیری از اتمی شدن جمهوری اسلامی فشار می‌آورند. یوسف العتیبه سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن طرفدار حمله نظامی آمریکا است. ترکیه، مصر، عربستان سعودی و حتی اردن تهدید کرده‌اند که اگر از دسترسی جمهوری اسلامی به بمب اتمی جلوگیری نشود، آن‌ها نیز برنامه اتمی خود را آغاز خواهند کرد.»

ایران، علاقمند به جنگ؟

در این شرایط خطرناک، لحنی که آیت‌الله خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد در برابر آمریکا و جهان غرب پیش گرفته‌اند، سبب شده است که مفسران غربی از «علاقه رهبران ایران به ورود به یک جنگ برای برون رفت از بحران داخلی» سخن بگویند.

روز پنجشنبه، در مراسم هفتمین روز درگذشت قربانیان عملیات انتحاری در مسجد جامع زاهدان، آیت‌الله خامنه‌ای مسلمانان جهان را به مبارزه با «تروریسم وحشی و کور آمریکا و انگلستان» فراخواند. آقای خامنه‌ای گفت:«در منطقه ما، تروریسم وحشی و کور زائیده سیاست‌های خباثت‌آلود آمریکا و انگلیس و مزدوران دولتی و غیردولتی آن‌ها است.»

پیش از آن، در حالی که کاخ سفید واشنگتن عملیات انتحاری زاهدان را به شدت محکوم کرده بود، محمود احمدی‌نژاد، این عملیات را دنباله تحریم‌های بین‌المللی و پشتیبانی آمریکا از مبارزات مردم ایران پس از انتخابات پرسش برانگیز ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ دانست.
---------------------------------------------------
اتحاديه اروپا از کشور چاد خواست بشير را بازداشت کند
خبرگزاری فرانسه عصر امروز در گزارشی فوری از بروکسل نوشت، اتحادیه اروپا از کشور چاد خواسته است عمر البشیر رئیس جمهوری سودان را بازداشت کند.

عمر البشیر هم اکنون برای شرکت در نشست سران کشورهای زیر صحرا در انجامنا پایتخت چاد بسر می برد.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از کشور چاد خواست به تعهدات بین المللی خود عمل کرده و عمر البشیر را بازداشت کند.

دیوان کیفری بین المللی لاهه تا کنون در دو نوبت حکم بازداشت عمر البشیر را به علت ارتکاب جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی صادر کرده است .

قضات دیوان کیفری بین المللی 10 روز پیش اتهام نسل کشی را نیز به دیگر اتهامات وارد آمده بر رئیس جمهور سودان اضافه کرده بودند.

دیوان کیفری بین المللی از سال 2005 بر اساس یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد منطقه دارفور که از سال 2003 درگیر جنگ داخلی است، تحقیق می کند.

دیوان كيفری بين‌المللی لاهه در فوریه سال 2009 با صدور قرار جلب برای عمر البشیر به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در دارفور، اقدام بی سابقه ای را برای نخستین بار در مورد رهبر حکومتی که هنوز در رأس قدرت است، انجام داد.

اگر عمرالبشیر برای محاکمه در دادگاهی که دیوان کیفری بین المللی برگزار می کند، حاضر شود، ممکن است به اشد مجازات که حبس ابد است، محکوم شود.
----------------------------------------------------------------

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر