Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ تیر ۲۲, سه‌شنبه

پس از گذشت 2 ماه از مفقود شدن یک فعال سیاسی اهل سنندج،

پس از گذشت 2 ماه از مفقود شدن یک فعال سیاسی اهل سنندج،
جنازه‌ی وی در اطراف شهر این شهر کشف گردید.در هفته‌ی گدشته حداقل ده
تن به اتهام فعالیت های سیاسی بازداشت شدند و چهار فعال دانشجویی نیز به
احکام زندان محکوم گردیدند.علاوه بر این احضار شهروندان کرد به اداره
اطلاعات و بازجویی از آنها تداوم یافت و فشار بر اهالی روستاهای
اطراف
کوهستان شاهو تشدید گردید.یک فعال حقوق زنان دست به اعتصاب غدا زد،
قرار بازداشت یک هنرمند برای یک ماه دیگر تمدید شد و یک معلم نیز روانه‌ی
بند 209 زندان اوین گردید.

-------------------------------------------------
تپه تاريخي دينور‌ نخستين زيستگاه بشر در خاورميانه
جام جم آنلاين: رئيس سازمان ميراث فرهنگي‌ استان كرمانشاه گفت: تپه تاريخي و باستاني شيخي‌آباد منطقه دينور شهرستان صحنه ‌به عنوان نخستين زيستگاه بشر دوره نوسنگي در خاورميانه شناخته شد.‌

اسدالله بيرانوند امروز در گفتگو با فارس در كرمانشاه افزود: سال گذشته سازمان ميراث فرهنگي با همكاري باستان‌شناساني از انگلستان به سرپرستي پروفسور راجرس متيوس كاوش‌هايي را در اين منطقه انجام داد و نمونه‌هايي از ديوارهاي چينه‌اي، اشياي گلي و زغال ‌كشف شده، استخوان‌هاي زينت داده شده را براي آزمايش كربن چهارده به دانشگاه آكسفورد ارسال كرديم كه پس از آزمايش به اين نتيجه دست يافتيم كه تپه تاريخي دينور كرمانشاه نخستين زيستگاه بشر در خاور‌ميانه است.

وي ادامه داد: در كاوش اين تپه تاريخ آن با قدمت 11 هزار و 800 سال حاصل شد كه قديمي تر از مجموعه گنج دره هرسين با قدمت 10 هزار سال است كه از قدمت كهن منطقه كرمانشاه و دينور حكايت دارد.

بيرانوند تاكيد كرد: يافته‌هاي اين تپه شامل فضاي معماري يك باب خانه مسكوني و بافت آن، فضاي معماري معبدي مقدس كه با چهار شاخ بز كوهي و قوچ تزيين شده، مجسمه گلي مربوط به يك الهه ونوس، استخوان‌هاي تزئين شده و ابزار استخواني و سنگي است كه هريك از آنان گواهي بر قدمت و تمدن كهن منطقه است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي ‌استان كرمانشاه تاكيد كرد: در زمان كاوش‌هاي اين تپه مسئله گياه باستان‌شناسي و استخوان‌شناسي نيز مورد مطالعه و بررسي قرار گرفت و نتايج مهمي حاصل شد به گونه‌اي كه 55 نوع دانه گياهي از جمله جو وحشي و عدس و استخوان حيوانات وحشي مانند قوچ، بز كوهي و نوعي ماهي شناسايي شد.

وي تصريح كرد: با اين كاوش‌هاي مهم اين فرضيه محكم اثبات شد كه منطقه دينور به عنوان نخستين زيستگاه بشر در كل خاور ميانه بوده و گسترش تمدن خاورميانه از اين نقطه آغاز شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر