Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ فروردین ۲۵, پنجشنبه

وضعیت مطلوب اقتصادی و بازار کار در سوئد


وضعیت مطلوب اقتصادی و بازار کار در سوئد

Datorterminaler och skrivbord på Arbetsförmedlingen. Foto: Edina Hrustic/SR

بازار کار در اقتصاد سوئد با رونق روبرو است و دولت در بودجه بهاری خود پیش بینی کرده است که تعداد بیکاران به میزان ۳۲۰۰۰۰ نفر کاهش خواهد داشت. بر طبق آمار ۸ درصد نیروی کار کشور ، بیکار هستند یا در برنامه های کاریابی اداره کار شرکت می کنند.

آندرش بوری وزیر دارایی سوئد پیش بینی می کند که تا سال2012 ، آمار بیکاری تا میزان ۴.۹ درصد کاهش یابد. آندرش فورش لوند ، پروفسور انستیتوی بررسی سیاست بازار کار در اوپسالا می گوید ، وضعیت جوانان و افراد مهاجر جویای کار نیز بهبود خواهد یافت. او اضافه می کند که گروه هایی که از مراکز بازار کار دور هستند ، مانند جوانان و مهاجرین، در دوران رکود اقتصادی آسیب پذیرتر هستند و کار خود را زودتر از دست می دهند. اما با بهبود شرایط اقتصادی ، بطور طبیعی وضعیت استخدامی این گروه هم بهتر می شود.

او البته به مشکلی بزرگ در بازار کار اشاره می کند و می گوید که عدم استفاده از توانایی و دانش مهاجران ، مانند تکنسین ها و مهندسین ، هم چنان پا بر جا است و با اینکه احتیاج به نیروی متخصص بالا است ، از این توانایی استفاده نمی شود.

---------------------------------------------------------------------------------------

قطع کمک های دولتی به ایجاد کار تابستانی

کمک دولتی به کمونها برای کار تابستانی متوقف شده است. سال گذشته دولت با کمک ۱۰۰ میلیون کرونی ، در حدود ۲۵۰۰۰ شغل موقت تابستانی ایجاد کرد. دلیل قطع کمک های دولتی ، مناسب بودن شرایط اقتصادی اعلام شده است. کمون ها پیش بینی می کنند که تعداد مشاغل تابستانی کمتری ایجاد شود.

کمون ها امسال ، در حدود ۶۰۰۰۰ شغل تابستانی به جوانان ارائه خواهند کرد و در نزد اداره کار نیز ، ۳۵۰۰۰ شغل تابستانی موجود است.

--------------------------------------------------------------------------

توافق احزاب مخالف برای تغییرات در قانون بیمه بیکاری

احزاب پارلمانی مخالف دولت به همراه حزب دموکرات های سوئد، برروی طرح دو تغییر در قانون بیمه بیکاری ، به توافق رسیده اند.

اولین تغییر درخواست شده درمورد منطقه جغرافیایی است که فرد جویای کار باید در آن جستجو کند. طبق قانون بیمه بیکاری، فرد متقاضی کار باید از روز اول بیکاری ، جویای شغل در تمام کشور باشد ، اما احزاب مخالف می خواهند که در صد روز اول بیکاری فقط جستجو در منطقه نزدیک فرد بیکار ، اجباری باشد.

دومین درخواست تغییر مربوط به افرادی است که بصورت پاره وقت کار می کنند و از بیمه بیکاری استفاده می کنند.مرز استفاده از بیمه بیکاری برای این افراد ۷۵ روز است که احزاب مخالف تقاضای برداشته شدن این مرز بطور کامل را دارند.

----------------------------------------------------

پلیس ، متهم به دزدی از مهاجر اخراجی شد

En polisman och en anställd på häktet kvitterar ut pengarna från kassaskåpet. Därefter finns inget kvitto på att pengarna lämnats tillbaka. Foto: Daniel Velasco / Sveriges Radio.

یک مهاجر اهل فلسطین که نوامبر سال گذشته ، پس از اجرای حکم اخراج خود به غزه بازفرستاده شد، از پلیس هایی که همراه او بودند بخاطر سرقت پول های او ، شکایت کرده است. 65000 کرون از پس اندازهای این فرد در اختیار پلیس همراه بوده است اما رسیدی منبی بر پرداخت پول ها به وی موجود نیست.

وکیل این فرد می گوید که پلیس همراه او مدرکی را دال بر پرداخت دوباره پول های او در دست ندارد. این مهاجر که سال ها در سوئد تحصیل و کار کرده بود، پول پس انداز خود را که 65000 کرون بود ، هنگام اخراج از سوئد در اختیار پلیس مجری حکم قرار داده بود. اما از این به بعد ماجرا نا مشخص است.. دو پلیس مجری حکم اخراج، دو گزارش کاملا متفاوت ارائه کرده اند. یکی از آنها می گوید که خود شخص پولها را نگرفته است اما پلیس دیگر از باز پس دادن پاکت حاوی پول به این فرد خبر می دهد.

بطور معمول کارمندان اداره کل مهاجرت ، همراه فرد اخراج شده مسافرت می کنند اما اینبار پلیس ، این وظیفه را بر عهده گرفته است . مسئول اداره کل مهاجرت نیز از این اغماض پلیس و نداشتن رسید پرداخت پول های فرد اخراجی ابراز تعجب میکند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر