Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ اردیبهشت ۷, چهارشنبه

گزارشی از وضعیت بد زندانیان سیاسی در زندان مرکزی سنندج




گزارشی از وضعیت بد زندانیان سیاسی در زندان مرکزی سنندج
بنا به گزارشی که از زندان مرکزی سنندج رسیده ،¨چند روز پیش ماموران امنيتي زندان مركزي سنندج به بهانه گشتن و جستجو به بند سه زندان سنندج يورش برده‌ و در حالی كه با ضرب و شتم و باتوم به جان زندانيان اين بند ميافتنند، آنها را با پاي برهنه بيرون كرده و تمام بند را به هم ريخته و به‌ تفتیش وسايل شخصي اين زندانيان می پردازند.
گفتنی است که وضعیت زندانیان سیاسی و مدنی این زندان روز به روز رو به وخامت گذاشته که اوضاع از این قرار است که مسئولین زندان با استفاده از عوامل مخبر خود در زندان , فضای این زندان را ناهنجارنموده و فشارهای خود را بر این زندانیان رو به افزایش گذاشته که از جمله تنگتر کردن فضای زندان با استفاده از پخش مواد مغدر و اجیر کردن کسانی که سابقه جنای دارند که روزانه درموقع هوا خوری مزاحم زندانیان سیاسی میشوند ودر این مدت گذشته ا زطرف مسئولین زندان مورد تهدید قرار گرفتن که در صورت اعتراض به وضع موجود آنها را به دورترین نقاط ایران تبعید میکنند.

زندانیان سیاسی پیوسته مورد حمله زندانیان اوباش قرار می گیرند که به واسطه ی جرایمی از قبیل قتل، مواد مخدر و ... در زندان نگهداری می شوند. در حالی که بر طبق قوانین خود جمهوری اسلامی زندانیان جرایم خواص باید به صورت مجزا نگهداری شوند، در زندان مرکزی سنندج زندانیان سیاسی در کنار افراد اوباش تحت خطرناکترین شرایط نگهداری می شوند.

انواع مواد مخدر به راحتی در زندان سنندج خرید و فروش می شود. هر روز دهها تن از افراد اوباش به این زندان آورده می شوند، چیزی به اسم حقوق زندانی در زندان سنندج وجود ندارد،از سویی دیگر زندانیانی هستند که حامل بیماری و ویروس های خطرناک از قبیل هپاتیت و مریضهای دیگر هستند،


کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی
------------------------------------------

متن مصاحبه همرا با کلیپ در امروز غروب پخش میشه بخاطر اینکه سر کار هستم نمیتوانم سوار کنم
مصاحبه خلیل بهرامیان وکیل شیرکو معارفی با رادیو ندا در باره آخرین وضعیت شیرکو معارفی و وضعیت حقوقی ایشان در نظام بی سر و پای اسلامی که بر اساس انسان کشی بنا شده است و احتمال اجرای حکوم اعدام شیرکو معارفی در روز یکشنبه مسادف با روز جهانی کارگر روز اول ماه مه 11 اوردیبهشت
هر لحظه‌ امکان اعدام شیرکو معارفی وجود د
ارد
پرونده‌ شیرکو معارفی از سوی اجرای احکام به‌ زندان فرستاده‌ شد.امروز27.04.2011 پرونده‌ بهمن معارفی" شیرکو" از سوی شعبه‌ی 27 شواری عالی کشور با تائید حکم قبلی" اعدام" بدون هیچ گونه توجه‌ای به لایحه دفاعی متهم و وکیلش" سعید شیخی" و صورت جلسه مردم روستای" دوره قله " محلی که شیرکو دستگیر شده بود، مجددا به‌ دادگستری شهرستان سقز ارجاع داده‌ شد و از انجا به‌ شعبه‌ اجرای احکام فرستاده‌ شد. بنا به‌ گزارشات موثق شعبه‌ اجرای احکام پرونده‌ را به زندان ، جهت اجرای حکم در اولین فرصت فرستاده‌ است. از این تاریخ هر لحظه‌ احتمال اجرای حکم این زندانی کرد وجود دارد.

شماره‌های تماس برای روزنامه‌نگاران، سازمانهای حقوق بشری و نهادهای ذیربط.
سعید معارفی پدر شیرکو در بانه‌ - 00988754232226
وکیلش محمد سعید شیخی - 0089181710377
برادرش شهرام معارفی - 00989189784206

چهارشنبه, 07 ارديبهشت 1390 ساعت 14:28
خطر اعدام شیرکو معارفی و سایر زندانیان کرد محکوم به اعدام در ایران همچنان پابرجاست. در این رابطه پلاتفورم "اعدام‌ها را متوقف کنید" در شمال کردستان، افکار عمومی را فراخواند که در راستای توقف اعدام ها تلاش کنند.
در همین چارچوب در شهر آگری فعالیتی تحت عنوان "نگهبانی از حق حیات" انجام خواهد شد.
ابتکار "بگذارید جوانان زنده ‌بمانند" نیز فردا شروع به کار خواهد کرد و افکار عمومی را به پشتیبانی فراخواند.
زندانی سیاسی کرد، شیرکو معارفی، 32 ساله‌، اهل شهر بانه واقع در شرق کردستان است. شیرکو در اکتبر 2008 به اتهام عضویت در احزاب کردی دستگیر شده‌ و به اعدام محکوم گردید.
در نتیجه‌ی اعتراضات گسترده‌ در ماه نوامبر سال 2009، اجرای حکم وی متوقف شد. اما همانگونه که ‌شیرکو معارفی در نامه‌ی خود نیز به آن اشاره‌ کرده ‌بود، احتمال اجرای حکم وی در اول ماه می وجود دارد.
پلاتفورم "اعدامها را متوقف کنید" با انتشار بیانیه‌ای، افکار عمومی جهان و همه‌ی سازمان‌های بین‌المللی را به تلاش برای توقف احکام اعدام فراخواند.
در این بیانیه ‌ضمن اشاره ‌به این که ‌علاوه ‌بر شیرکو معارفی، 132 نفر دیگر نیز در انتظار اعدام به سر می‌برند، آمده ‌است: ما خواهان پایان دادن به این کشتارها هستیم که ‌به‌دست دولت انجام می‌شوند.
ابتکار " بگذارید جوانان زنده ‌بمانند" با هدف لغو حکم اعدام شیرکو معارفی، فردا 28 آوریل، طی اقدامی نمادین تحت عنوان "نگهبانی از حق حیات"، فعالیت‌های خود را آغاز خواهند کرد. در آغاز رأس ساعت 20 به مدت 5 دقیقه چراغهای منازل را خاموش کرده ‌و برای آزادی شیرکو شمع روشن خواهند کرد.
این ابتکار ضمن انتقاد از سکوت افکار عمومی در قبال اعدام‌ها گفت:
حکومت ایران پیش از این نیز محلم کرد فرزاد کمانگر، فصیح یاسمنی، احسان فتاحیان و حسین خزری را به‌دار آویخت. سران و مسئولان حکومتهای جهان و در رأس آنان سازمان ملل متحد با سکوت در برابر این اعدام‌ها، مهر تأئیدی بر کشتارهای رژیم ایران می‌زنند. جهانی که‌ خود را جهان مدنی قلمداد می‌کند، زمانی که ‌موضوع مورد بحث افراد مظلوم باشند، ابتدایی‌ترین حقوق بشر را که ‌حق حیات است، نادیده ‌می‌گیرد. سؤال این است که ‌آیا افراد تحت ظلم می‌توانند از اعدام مظلومانی دیگر جلوگیری کنند. بر همین اساس نیز ما بر این باوریم که ‌توقف اجرای اعدام شیرکو معارفی تنها توسط مظلومان امکان پذیر است.
رژیم ایران از سال 2007 تابه امروز، 9 زندانی سیاسی کرد را به دار آویخته است.
هم‌ اکنون نیز 13 زندانی سیاسی کرد که ‌یکی از آنان زن است، از سوی جمهوری اسلامی به اعدام محکوم شده‌اند که اسامی آنان به شرح زیر است:
شیرکو معارفی، زینب جلالیان، حبیب‌الله لطیفی، سامی حسینی، جمال محمدی، مصطفی سلیمی، انور رستمی، عزیز محمدزاده‌، حبیب‌الله گلپری‌پور، عبدالله سروری، رشید آخکندی، لقمان مرادی و زانیار مرادی.
---------------------------------------------------
در بعقوبه وقتی پزشکان گفتند صبا باید فوری به بغداد اعزام شود، این کلمه فوری، دستاویز ایجاد صحنه دیگری از شقاوت جلادان مالکی شد. همان افسر عراقی که به او رائد یاسر می گفتند، نزد من آمد و برای نجات جان صبا گفت از مقاومت جدا شو همین الان بهترین امکانات را برای درمانش فراهم می کنم. و بعد تو و او را به بهترین کشورها مثل فرانسه یا هرجا که تو بخواهی می فرستم.
یاد اوین و بازجوئی های سال ۶۰ افتادم.

آیا صدای صبا را می شنوید؟
نامه رضا هفت برادران پدر مجاهد شهید صبا هفت برادران

- من رضا، پدر صبا هستم، دلم می خواهد این نامه را همه ارگان ها و افرادی که دست اندرکار حقوق بشر هستند بخوانند، و بگویند سهم صبا از حقوق بشر، یا حقوق انسان کجاست؟ روز شنبه بیستم فروردین سال ۱۳۹۰، حدود ساعت پنج و نیم بامداد، در حالی که، در بیمارستانی که دو سرباز مثل یک زندانی مواظب من بودند، به دنبال درخواست اهدای خون از این و آن بودم، تا زندگی صبا را نجات دهم، سرباز سوم رسید و گفت دخترت مرد! به شتاب به داخل بخش rcu بیمارستان عدنان خیرالله در بغداد برگشتم رنگ صبا سفید شده بود، و همه علائم روی صفحه خاموش شده بودند، و اثری از حیات نبود. این نقطه پایان یک تلاش ۱۴ ساعته بود، از وقتی که صبا در یورش وحشیانه نیروهای مالکی به کمپ پناهندگان بی سلاح اشرف قسمت بالای پایش مورد اصابت قرار گرفت و شاهرگ و استخوان اصلی اش شکست، من تمام سعی ام را کردم که ذره ای احساس انسانی در جلادانی که مالکی به عنوان دکتر و محافظ بر ما گماشته برانگیزم تا شاید صبا زنده بماند، اما بزودی متوجه شدم که آنها یک تونل جهنمی درست کرده اند تا هر کس را که در صحنه نتوانسته اند به قتل برسانند در این تونل تحت نام درمان او را زجرکش و تمام کش کنند. از بیمارستان موسوم به عراق جدید در اشرف تا جاده اصلی که به بعقوبه میرود حدود دو کیلومتر راه است، در این مسیر در هفت نقطه ما را متوقف کردند . در آخرین نقطه به سرگرد عراقی که ستون را بی دلیل متوقف کرده بود و می خواست نفرات همراه بیماران را به اشرف برگرداند تذکر دادم وضع صبا وخیم است و باید فوری اجازه حرکت دهید، زیر لبی به نفر کنار دستی اش گفت ، چه خوب ماهم می خواهیم اینها بمیرند. بعد از دو ساعت به جاده اصلی رسیدیم. این اولین منزل وقت کشی بود، بعد ما را به بیمارستان بعقوبه بردند در حالی که دکتر عمر خالد رئیس بیمارستان مستقر در اشرف می دانست که عمل مورد احتیاج صبا فقط در بغداد میسراست. اعزام به بعقوبه بخش دیگری از سناریو اتلاف وقت بود.
در بعقوبه وقتی پزشکان گفتند صبا باید فوری به بغداد اعزام شود، این کلمه فوری، دستاویز ایجاد صحنه دیگری از شقاوت جلادان مالکی شد. همان افسر عراقی که به او رائد یاسر می گفتند، نزد من آمد و برای نجات جان صبا گفت از مقاومت جدا شو همین الان بهترین امکانات را برای درمانش فراهم می کنم. و بعد تو و او را به بهترین کشورها مثل فرانسه یا هرجا که تو بخواهی می فرستم.
یاد اوین و بازجوئی های سال ۶۰ افتادم.
صبا هم از کودکی با درودیوار زندان آشنا بود. با صدای شکنجه می خوابید و با صدای شکنجه بیدار می شد.
سرانجام پس ازگذران دوران کودکی در رنج بسیار، از ایران خارج شدیم. و به اشرف آمدیم و بعداز مدتی صبا را با خواهرش به آلمان فرستادیم، جائی که همه گونه امکانات درس و زندگی را دراخیتار داشت. اما گویی همین صدای شکنجه در طول زندگیش همواره درگوشش بود. این صدا بزودی تبدیل به صدای شکنجه تمام ملت ایران توسط رژیم ولایت فقیه شد. و صبا را برای رهایی میهن، به تلاش وا داشت.
سرانجام صبا اشرف را انتخاب کرد. جائی که عاشقان آزادی ایران پناه گرفته اند.
و حالا صبای تیر خورده با من بعداز اینکه نصف روز برای مداوا از اشرف تا بعقوبه ما را سردوانده اند و درحالی که هر لحظه در اثر خونریزی داخلی مثل شمع در جلوی چشمانم آب می شود، باید یک بار دیگر، هردویمان آزمایش پس می دادیم، اما پاسخ ما را امام حسین با هیهات من الذله از پیش داده بود. به افسر عراقی گفتیم ما در عراق توقع امکانی بیش از آنچه مردم عراق دارند نداریم، و توهم بهتر است آن امکانات را که داری برای خودت استفاده کنی. و فقط ما را سریع به بغداد برسانی. همین پاسخ کافی بود که دشمن زجرکش کردن صبا را با اتلاف وقت بیشتر دنبال کند، تا حدی که بعداز نزدیک ۱۴ ساعت خونریزی داخلی در ساعت ۲۱شب او را به اتاق عمل رساندند، و در شرایطی که من اجازه تحرک نداشتم از من می خواستند که خون برایش تهیه کنم. نتیجه این تونل شکنجه چیزی جز شهادت صبا نبود، و داغ چهره معصومش که ساعت ها در بیهوشی نفس نفس می زد،تا ابد بردل من حک شد. جانیان حتی پیکرش را هم به من نداده اند، و از آن به عنوان حربه دیگری برای عذاب من و خواهرش استفاده می کنند.
آیا صدای صبا را کسی شنید؟ سهم صبا از حقوق انسانی و حقوق بشر کجاست؟ سهم خواهران و برادران صبا در شهر اشرف چطور؟
راستی آیا در پشت عباراتی مثل « کنوانسیون چهارم ژنو» «حقوق پناهندگی» « اصل آر توپی» «حقوق بشر» و ...وجدان های بیداری هم هست که بپرسد چرا؟ چرا مالکی به دستور رژیم آخوندهای حاکم بر ایران، خون مجاهدین را می ریزد، و از کسی صدائى در نمی آید؟ آیا صدای صبا را نشنیدید؟ او در آخرین پیامش گفت: تا آخر ایستاده ایم تا آخر بایستید.
بله ما در هرصورت راهمان را با ایستادگی برسر اصولمان باز می کنیم، اما شما......؟

----------------------------------------

هه‌واڵه‌کانی ئه‌مڕۆ بانه‌مه‌ڕ له‌ سه‌د چرکه‌ دا (کۆڕی هه‌واڵی ئاسۆ سات)

--------------------------------------------------------------------
مه‌هتدی له‌ ژیر ده‌ستی مامه‌دایه‌ هه‌ر چی مامه‌ بلێت عبه‌ی مۆهتدی ئیجرای ده‌کات
من در سال گذشته در ماه 1 سال 2010 یک نامه و در سال 2009 دو نامه از سوی شهید سعدی سنه دریافت نموده ام میخواهم در یک روز آنها را منتشر کنم در این سه نامه که بیشتر به ضرر آقای مهتدی میباشد و خیلی حقیقت در آن نامه ها دیده میشود که عبدالله مهتدی ضد 100% کرماشاهی ها میباشد.

دوژمنایه‌تی گه‌لی کورد یا دوژمنایه‌تی پژاک: به‌رێز کاک عبداڵڵه‌ی مهته‌دی؟
27 Apr 2011
سۆران خدری
پێشه‌کی:
پێویسته‌ بۆ هه‌ر رووداوێک لێکۆڵینه‌وه‌یه‌کی به‌رچاو بکرێت له‌ کات و شوێنی پێویستدا بۆ ئه‌وه‌ی ده‌رئه‌نجامی ئه‌و رووداوه‌ بخرێته‌ به‌رده‌ست کۆمه‌ڵگا، که‌ کۆمه‌ڵگا بتوانێت سوودی لێوه‌ر بگرێت. مه‌خابن له‌ کۆمه‌ڵگای کوردی به‌ تایبه‌ت رۆژهه‌ڵاتی وڵات به‌ درێژایی میژووی سیاسی ئه‌و به‌شه‌ی وڵات له‌سه‌ر رووداوه‌کان لێکۆڵێنه‌وه‌یه‌کی ناوه‌رۆکی نه‌کراوه‌، بۆیه‌ هه‌موو جار هه‌مان رووداو دوای چه‌ند ساڵ تێپه‌ربوون به‌سه‌ریدا له‌ کاتێکی که‌، وه‌ له‌ فۆرمێکی که‌ سه‌ری هه‌ڵداوه‌ته‌وه‌. ئه‌مه‌ش گه‌ر به‌ ووردی سه‌یری که‌ین کاریگه‌ری یه‌کی نه‌گه‌تیڤی یه‌کجار به‌رچاوی هه‌بووه‌ له‌سه‌ر ساختاری کۆمه‌ڵایه‌تی وه‌ سیاسی ئه‌و پارچه‌ی وڵاتی ئێمه‌....

ئه‌مه‌ش چه‌ند هۆکاری له‌ پشته‌وه‌یه‌، یه‌که‌م تێروانینی تاکی و گرووپی ئێمه‌ بوووه‌ بۆ ئه‌و رووداوانه‌ که‌ له‌ کۆمه‌ڵگای ئێمه‌دا روویان داوه‌، هه‌ر که‌سی به‌ پێی سه‌لیقه‌ی شه‌خسی یا گرووپی خۆی خوێندنه‌وه‌ی بووه‌ بۆ ئه‌و رووداوه‌، بۆیه‌ به‌ شێوه‌یه‌کی کۆنکرێت هۆکاره‌کانی روودانی ئه‌و رووداوه‌ ده‌ست نیشان نه‌کراون. دووه‌م، ئه‌وه‌یه‌ که‌ تاکی ئێمه‌‌ له‌به‌ر به‌رژه‌وه‌ندی شه‌خسی یا بنه‌ماڵه‌یی ئاماده‌ نه‌بووه‌ به‌ ده‌ست نیشان کردنی هۆکاره‌کانی روودانی ئه‌و رووداوه‌ یا ئاشکرا کردنیان. هه‌رده‌م که‌ هه‌ڵه‌یه‌ک کرابێت چ به‌ مه‌به‌ست یا به‌بێ مه‌به‌ست که‌سانێک که‌ به‌و که‌م و کورتی و هه‌ڵه‌یانه‌ زانیوه‌ هه‌وڵی ئه‌وه‌یان داوه‌ بیشارنه‌وه‌ یا پینه‌ی بکه‌ن: ئه‌مه‌ش خۆی له‌ خۆیدا وا ده‌کات که‌ نه‌وه‌ی داهاتوو زانیارێکی دروست و راستی له‌به‌رده‌ستدا نه‌بێت که‌ بتوانێت به‌ پێی سه‌رده‌می خۆی خوێندنه‌وه‌ی بۆی هه‌بێت وه‌ سوودی لێوه‌ر بگرێت.

ئه‌مه‌ دژایه‌تی پژاکه‌ یا دژایه‌تییه‌کی مێژووییه‌ به‌رانبه‌ر به‌ گه‌لی کورد؟

له‌سه‌ره‌تای دامه‌رزاندنی پارتی ژیانی ئازادی کوردستانه‌وه‌، لایه‌نه‌کانی که‌ی رۆژهه‌ڵاتی کوردستان به‌ هه‌موو شێوه‌یه‌ک هێرشی خۆیان رۆژ به‌ دوای رۆژ زۆرتر ده‌کرد بۆ سه‌ر ئه‌م پارته‌. به‌ڵام به‌رێوه‌به‌رایه‌تی کۆمه‌ڵه‌ی شۆرشگێری زه‌حمه‌تکێشانی ئێران به‌ تایبه‌ت به‌رێز کاک عبداڵڵه‌ مهته‌دی وه‌کوو ئه‌وه‌ی که‌ کێشه‌یه‌کی شه‌خسی له‌گه‌ڵ ئه‌م پارته‌دا هه‌بێت دووژمنایه‌تی یه‌که‌ی له‌ بازنه‌ی ئه‌خلاقی سیاسی چووه‌ته‌ ده‌ره‌وه‌، وه‌ بنه‌مایه‌کی زۆر ترسناک و بێ پرنسپیان له‌ خۆ گرتوه‌. بۆیه‌ من وه‌کوو تاکێکی کۆمه‌ڵگای رۆژهه‌ڵاتی کوردستان به‌ پێویستم زانی، به‌بێ هیچ شاردنه‌وه‌یه‌ک خوێنده‌وه‌یک له‌سه‌ر ئه‌م دووژمه‌نایه‌تی بکه‌م: که‌ روونی که‌مه‌وه‌ ئایا به‌رێز کاک عبداڵڵه‌ دووژمه‌نایه‌تی یه‌که‌ی له‌سه‌ر بنه‌مایه‌کی لۆژیکی یه‌، یا ئه‌مه‌ بۆی ماوه‌ته‌وه‌ له‌وانه‌ی پێش خۆی، وه‌ ئه‌م دووژمه‌نایه‌تی یه‌ به‌رانبه‌ر به‌ گه‌لی کورده‌‌ نه‌ک پارتی ژیانی ئازادی کورستان (پژاک) وه‌کوو به‌شێک له گه‌لی کورد..

ئه‌گه‌ر به‌رێز کاک عبداڵڵه‌ یا به‌رێز کاک سه‌لاحی برای ته‌نها له‌م مه‌قته‌ع زه‌مانی یه‌دا (واته‌ دوای راگه‌یاندنی پژاک) دژایه‌تی پارتێکی کوردی یان بکردبا مرۆڤ له‌وانه‌ بوو که‌ له‌سه‌ر هه‌ندێ بنه‌مای سیاسی ئیدۆلۆژی ئه‌مه‌ی به‌ خه‌له‌لی فیکری وه‌ربگرتبا. به‌ڵام مه‌خابن ئه‌مه‌ مێژوویه‌کی دێرینه‌ی هه‌یه‌، وه‌ ته‌واو که‌ری یه‌ک پرۆسه‌یه‌ که‌ ئه‌م دوو به‌رێزه‌ به‌رانبه‌ر به‌ گه‌لی کورد هه‌یانه‌. چۆن، یانی چی؟

دژایه‌تی کردنی کۆماری کوردستان:

ئه‌م رووداوه‌ی که‌ ئه‌مرۆ گه‌لی کوردی له‌ رۆژهه‌ڵآتی کوردستان تێیکه‌وتووه‌ ته‌واوکه‌ری رێگه‌ی به‌رێز قاسم ئاغای مهته‌دی یه‌: دوای به‌ دوای دروست بوونی کۆماری کوردستان به‌ سه‌رۆکایه‌تی پێشه‌وای نه‌مر وه‌ هاوکاری کۆمار له‌لایان شۆره‌ویه‌وه‌، ئه‌و سه‌رۆک خێڵ عه‌شیره‌تانه‌ی که‌ خزمه‌ت کاری شاهه‌نشاهی ئاریا مهر بوون، به‌ هه‌موو شێوه‌یه‌ک که‌وتنه‌ پیلانی رووخانی کۆماری کودستان (که‌ مرۆڤ ده‌توانێت به‌ به‌راورد کردنی باروودۆخی ئه‌وکات له‌گه‌ڵ ئه‌مرۆکه‌، هیچ جێوازی یه‌کی له‌گه‌ڵ ئه‌م ده‌ستکه‌وته‌ی که‌ ئه‌مرۆکه‌ له‌ باشووری وڵات هه‌یه‌ نه‌بوو). یه‌ک له‌و سه‌رۆک خێڵانه‌ی که‌ به‌ تووندی دووژمنایه‌تی گه‌لی کوردی کرد، وه‌ ده‌ستکه‌وته‌کانی شۆرشی کوردی ئه‌و سه‌رده‌مه‌ی کرده‌ قووربانی به‌رژه‌وه‌ندی یه‌کانی بنه‌ماڵه‌که‌ی، به‌رێز قاسم ئاغای مهته‌دی بوو:

قاسم ئاغای مهته‌دی؛ دوای ئه‌وه‌ی که‌ کۆمار راگێندرا که‌وته‌ هه‌وڵی ئه‌وه‌ که‌ دڵی حکومه‌تی ناوه‌ندی وه‌ ده‌سته‌ڵآتی به‌ریتانیا به‌ده‌ست بهێنێ بۆ ئه‌وه‌ی که‌ یارمه‌تی به‌ن که‌ شه‌ری کۆمار بکات. بۆیه‌ ده‌رواته‌ لای کۆنسۆڵی به‌ریتانیا ئه‌م دواکاری یه‌ ده‌خاته‌ به‌رده‌ستی: کۆنسۆڵی به‌ریتانیا له‌ توه‌رێز (جێی ده‌بلیو واڵ) له‌ راپۆرتی خۆیدا له‌ رێکه‌وتی 11 سپتامبری 1946، بۆ باڵوێزی به‌ریتانیا (سرجان ئێچ لۆ رۆژتێڵ) له‌ تاران وه‌ها ده‌نووسێ " به‌ شانازی ده‌زانم قسه‌کانی زۆر سه‌رنجراکێشی قاسم ئاغاتان سه‌باره‌ به‌ باروودۆخی کوردستان پێ راگه‌یه‌نم، ده‌ڵێت ئه‌و دوێنی چاوی به‌ من که‌وت وه‌ له‌سه‌ر ئه‌و دیداره‌ به‌ تێلێگرامی ژماره‌ 285 ئاگادرم کردن". کۆنسۆڵی به‌ریتانیا به‌رده‌وام ده‌بێت و ده‌ڵێت، قاسم ئاغا له‌گه‌ڵ براکانی زه‌وی و زارێکی زۆریان هه‌یه‌، ئه‌م بنه‌ماڵه‌یه‌ به‌"گشتی" له‌وه‌ته‌ی قازی محه‌ممه‌د سه‌ری هه‌ڵهێناوه‌و رووسان پشتیان گرتووه‌ له‌گه‌ڵی له‌ کێشه‌دان". ده‌ڵێت له‌به‌ر ئه‌وه‌ی قاسم ئاغا له‌و بروا‌یه‌ دایه‌ که‌ ده‌سته‌ڵات و سه‌روه‌ت سامانی بنه‌ماڵه‌که‌ی له‌ ژێر مه‌ترسییه‌کی زۆردایه‌، چوونکه‌ رووسه‌کان ئه‌وان به‌ دوژمن ده‌زانن و دره‌نگ یان زوو به‌ ته‌واوه‌تی له‌ نێویان ده‌به‌ن، ئه‌و رایگه‌یاند که‌ ئه‌وان خۆ راگری ده‌که‌ن، به‌ڵام چ هیوای به‌ سه‌رکه‌وتن نییه‌، مه‌گه‌ر ئه‌وه‌ی به‌ریتانیای مه‌زن یارمه‌تییان بدات. بۆیه‌ باڵوێز له‌ به‌رده‌وامیدا ده‌ڵێت، ئه‌و رایگه‌یاند "واته‌ قاسم ئاغا" ئه‌گه‌ر له‌لایان به‌ریتانیا وه‌ برێکیان یا‌رمه‌تی پێکرابا، ئه‌وان ده‌یانتوانی حیزبی دیموکراتی کوردستان و گشت بزووتنه‌وه‌ی نیشتمانی ئه‌و دواییانه‌ ته‌نانه‌ت به‌ر له‌وه‌ش که‌ ده‌ست پێ بکات تێک برووخێنن".

ئه‌گه‌ر ته‌ماشای ئه‌و رووداوه‌ بکه‌ین که‌ نزیک به‌ 65 ساڵ له‌مه‌وپێش له‌ رۆژهه‌ڵاتی کوردستان رووی داوه‌، ئه‌مرۆکه‌ ده‌بینین شوێنکه‌وتووانی رێگاو فیکری قاسم ئاغا له‌ فۆرم و پۆستێکی که‌دا هه‌مان دژایه‌تی به‌رانبه‌ر به‌ گه‌لی کورد ده‌که‌نه‌وه‌ که‌ قاسم ئاغای به‌رێز کردی به‌رانبه‌ر به‌ ده‌ستکه‌وته‌کانی کۆماری کوردستان: ئه‌و سه‌رده‌م قاسم ئاغا وه‌کوو کۆنسووڵگه‌ری به‌ریتانیا له‌ راپۆرته‌که‌یدا ئاماژه‌ی پێکردوه‌، له‌به‌ر پاراستنی ده‌سته‌ڵات و سه‌روه‌ت و سامانی بنه‌ماڵه‌که‌ی ئه‌وان حازرن که‌ شه‌ری گه‌لی کورد بکه‌ن: ئه‌مه‌ بۆچی شه‌ری گه‌لی کورد بوو "چوونکه‌ ئه‌وان دژایه‌تی ده‌سته‌ڵاتی کوردی یان ده‌کرد". به‌ به‌راورد کردنی له‌گه‌ڵ ئه‌مرۆی به‌رێز کاک عبداڵڵه‌ وه‌ به‌رێز کاک سه‌لاحی مهته‌دی، هیچ جێوازی یه‌کی ئه‌وتۆ وه‌دی ناکرێت، ئه‌م دوو به‌رێزه‌ له‌به‌ر پاراستن و به‌رژه‌وه‌ندی و ده‌سته‌ڵاتی خۆیان ئاماده‌ن به‌ کردن و دژایه‌تی کردنی هه‌موو گه‌لی کورد.

دژایه‌تی کردنی خوێندکارانی کورد له‌ ناو خۆو ده‌ره‌وه‌ی وڵات، له‌گه‌ڵ شه‌ری پارتی و حدکا:

کاک سه‌لاح مهته‌دی، سه‌ره‌رای ئه‌وه‌ی که‌ خۆی به‌ مرۆڤێکی چه‌پ له‌قه‌ڵه‌م ده‌دا پێش شۆرشی گه‌لانی ئێران، له‌سه‌رده‌م ده‌سته‌ڵاتی شاهه‌نشاهی ئاریا مهردا، به‌ نهێنی له‌گه‌ڵ ده‌زگای سیخوری رژێمی شاهه‌نشاهی کاری ده‌کرد، وه‌ راپۆرتی له‌سه‌ر خوێندکارانی کوردی له‌ ده‌ره‌وه‌و ناوه‌وه‌ی کوردستان ده‌دا. کاتێک که‌ له‌گه‌ڵ ئه‌فسه‌ری ده‌زگای سیخوری له‌ شاری مهاباد دانیشتن ده‌کات، ئه‌فسه‌ری ده‌زگای سیخووری داوا له‌ کاک سه‌ڵاح ده‌کات که‌ سوێندی بۆ بخوات که‌ هه‌رشت که‌ ده‌یڵێت راسته‌ وه‌ راست ده‌کات، له‌ وه‌ڵامدا کاک سه‌ڵاح ده‌ڵێت، "به‌ شه‌ره‌فم، به‌ سه‌ری عالی حه‌زره‌ت هه‌رشت که‌ ده‌یڵێم راست ده‌که‌م". کاری کاک سه‌ڵاح ئه‌وه‌ بوو که‌ نه‌هێڵێت رێکخراوه‌یه‌کی سه‌ربه‌خۆ سه‌رهه‌ڵبدات له‌ رۆژهه‌ڵاتی کوردستان، وه‌ وه‌کوو قاسم ئاغا هه‌موو هه‌وڵی ئه‌وه‌بوو که‌ دووباره‌ کورد بکاته‌وه‌ قووربانی پاوانخوازی وه‌ ده‌سته‌ڵاتی خۆی و بنه‌ماڵه‌که‌ی. ئه‌مه‌ش بۆ هه‌موومان روونه‌ که‌ به‌رێز کاک سه‌ڵاح هه‌مان که‌سه‌ که‌ له‌ کاتی دانووساندا له‌گه‌ڵ رژێمی کۆماری ئیسلامی ئێران، ئه‌و که‌سه‌ بوو که‌ ماده‌ی هه‌شتی به خاڵه‌کانی بزووتنه‌وه‌ی کوردی ئیزافه‌ کرد، که‌ پارتی دیموکراتی کوردستان له‌ ئێران ده‌ربکرێت "خوالێخۆشبوو مامۆستا شێخ عزه‌دین له‌ کۆتایی ته‌مه‌نیدا؛ دانی نا به‌م کرده‌وه‌ی به‌رێز کاک سه‌ڵاحه‌دا. هه‌رچه‌ند که‌ خوالێخۆشبوو ئێستا له‌ ژیان نه‌ماوه‌ که‌ راستی یا نا راستی ئه‌م ووته‌یه‌ رابگه‌یینێت، به‌ڵام بێ گوومان من هیچ کات ئه‌و ئیجازه‌یه‌ به‌ خۆم ناده‌م به‌ده‌م که‌سه‌وه‌ قسه‌ بکه‌م ئه‌گه‌ر باوه‌رم به‌ راستی ئه‌و ووته‌یه‌ نه‌بێت.

به‌رێزان: برنۆت برێش ووته‌یه‌کی جوانی هه‌یه‌ که‌ ده‌ڵێت "کوره‌ ده‌ره‌به‌گه‌کان له‌به‌ر ئه‌و ئیمکاناته‌ی بۆیان فه‌راهه‌م کراوه‌، وه‌ له‌ کوری کرێکارو فه‌قیرو هه‌ژار ئیمکاناتی باشتریان هه‌یه‌، له‌ باشترین زانکۆ له‌سه‌ر زه‌حمه‌تی خه‌ڵکی فه‌قیرو هه‌ژار ده‌رس ده‌خوێنن، بۆیه‌ له‌ ئه‌گه‌ری هه‌ر ئاڵووگۆرێکدا که‌ ده‌سته‌ڵاتی بنه‌ماڵه‌ییان له‌ده‌ست بچێت له‌به‌ر ئه‌وه‌ی که‌ ئه‌وان خوێنده‌وارن، وه‌ زانیاری یان هه‌یه‌، به‌ڵام خه‌ڵک ئاستی هۆشیاری له‌ خواره‌وه‌یه‌، دووباره‌ له‌ فۆرمێکی که‌دا ده‌سته‌ڵاتی ده‌ربه‌گایه‌تی خۆیان به‌ده‌ست ده‌هێننه‌وه‌، خۆیان حاکم ده‌که‌نه‌وه‌ به‌سه‌ر خه‌ڵکی فه‌قیرو هه‌ژاردا". ئه‌م ووته‌یه‌ زۆر راسته‌. گه‌ر ئێمه‌ ته‌ماشای ئه‌وانه‌ بکه‌ین که‌ ئه‌مرۆکه‌ دووباره‌ ده‌یانه‌وێت که‌ گه‌لی کورد بچه‌وسێنه‌وه‌ هه‌مان کوره‌ ئاغاو ده‌ره‌به‌گه‌ن که‌ له‌سه‌رده‌می ده‌سته‌ڵاتی فئۆدالی، له‌ رژێمه‌ دره‌نده‌کانی ئه‌مرۆی کوردستان زۆرتر سته‌میان له‌ گه‌لی کورد کردوه‌، وه‌ بێگاری یان به‌ خه‌ڵک کردوه‌، ماڵیاتیان لێ وه‌رگرتوون بۆ ئه‌وه‌ی منداڵه‌کانیان بنێرنه‌ زانستگاکان و فێری زانستیان بکه‌ن، ئه‌مه‌ش بووه‌ته‌ هۆی ئه‌وه‌ی که‌ شۆرشی سیاسی کورد له‌ باشوورو رۆژهه‌ڵاتی کوردستان له‌لایان ئه‌م که‌سانه‌وه‌ له‌ ده‌ستی خه‌ڵک برفێندرێت، دووباره‌ هه‌مان هێژموونی خۆیان به‌سه‌ر کۆمه‌ڵگادا بچه‌سپێنه‌وه‌.

لێره‌دا ده‌رده‌که‌وێت که‌ ئه‌م به‌رێزانه‌ کێشه‌یان له‌‌گه‌ڵ پارتێکی کوردی یا رێکخراوه‌یه‌کی تایبه‌ت له‌ کوردستاندا نی یه‌؟ به‌ڵکوو کێسه‌ی ئه‌وان ده‌سته‌ڵاته‌، وه‌ هه‌روه‌کوو قاسم ئاغا، ئه‌گه‌ر هه‌ر لایه‌نێک مه‌ترسی بێت بۆ ده‌سته‌ڵاتی ئه‌وان، ئه‌وان به‌ هه‌موو توانایی یه‌کیانه‌وه‌ شه‌ری ده‌که‌ن، ئه‌گه‌ر چ له‌ ده‌رئه‌نجامیشدا له‌ ده‌ست دانی ده‌ستکه‌وته‌کانی گه‌لی کوردی لێ بکه‌وێته‌وه‌، هه‌روه‌کوو ئه‌و رووداوه‌ مێژووی یه‌ی کۆماری کوردستان.

له‌ ناو بردنی کۆمه‌ڵه‌:

دوای ئه‌وه‌ی ئه‌م به‌رێزانه‌ به‌ یارمه‌تی وه‌ هاوکاری به‌رێز مام جه‌لال توانی یان "کۆمه‌ڵه‌" له‌ چنگی خه‌ڵکی مافخوازی کورد له‌ رۆژهه‌ڵاتی کوردستان بهێنه‌ ده‌ره‌وه‌، وه‌ ده‌ست بگرن به‌سه‌ریدا، بۆ ئه‌وه‌ی هه‌مان دژایه‌تی که‌ قاسم ئاغا به‌رانبه‌ر به‌ کۆماری کوردستانی هه‌بوو، دووباره‌ بکه‌نه‌وه‌، له‌ژێر ناوی شه‌ری دژ به‌ ئیمپریالیزم "واته‌ ئیمپریالیزمی خۆماڵی" وازیان له‌ دووژمنی سه‌ره‌کی گه‌لی کورد هێنا، وه‌ له‌ ژێر ئه‌م پرووپاگه‌نده‌یه‌دا، کۆمه‌ڵه‌یان به‌ره‌و ئاقاری شه‌ری براکووژی برد، که‌ له‌وانه‌یه‌ که‌م که‌س بێت نه‌زانێت خه‌ساره‌تی ئه‌و شه‌ره‌ به‌ چ نرخێک بۆ گه‌لی کورد ته‌واو بوو، که‌ وه‌های کرد کۆماری ئیسلامی ئێران توانی زۆر به‌ ئاسانی قه‌تڵ و عامی گه‌لی کورد بکات له‌ رۆژهه‌ڵاتی کوردستان: به‌رێزان ئه‌وه‌ی که‌ خه‌تای کام بووه‌، لێره‌دا باس نی یه‌، باس له‌وه‌یه‌ که‌ ئه‌و شیعارانه‌ی که‌ شه‌ره‌که‌یان له‌سه‌ر هه‌ڵسا شیعارێک بوون که‌ له‌لایان سه‌رکردایه‌تی ئه‌و پارته‌وه‌ ده‌رده‌چوون وه‌ سه‌رکردایه‌تی ئه‌و پارته‌ش به‌رێز کاک عبداڵڵه‌ مهته‌دی بوو، "شه‌ر دژ به‌ ئیمپریالیزمی خۆماڵی".

کاتێک له‌م کاره‌شدا سه‌رنه‌کوتن، وه‌ نه‌یاتوانی شه‌ری خۆیان دژ به‌ گه‌لی کورد به‌رده‌وام بکه‌ن، وه‌ چ تر کۆمه‌ڵه‌ ئه‌و کرده‌وانه‌ی پێ قه‌بووڵ نه‌ده‌کرا که‌ له‌لایان به‌رێزانی مهته‌دی یه‌وه‌ ده‌رده‌چوو، وه‌ هاته‌ سه‌ر ئه‌وه‌ی که‌ ده‌سته‌ڵاتی خۆیان به‌ ته‌واوه‌تی له‌ ناو کۆمه‌ڵه‌دا له‌ کۆتایی یه‌کانی 1999 له‌ ده‌ست به‌ن، دووباره‌ بۆ مانه‌وه‌و وه‌ پاراستنی ده‌سته‌ڵاتی خۆیان، کۆمه‌ڵه‌یان کرد به‌ 6 له‌ت.....ئه‌گه‌ر ئێمه‌ی گه‌نجی کورد به‌ ووردی سه‌یری ئه‌مر پرۆسه‌یه‌ بکه‌ین، ئه‌م به‌رێزانه‌ کێشه‌ی ده‌سته‌ڵاتیان هه‌یه‌، نه‌ک ئه‌وه‌ی هه‌روه‌کوو پێشتر ئاماژه‌م پێکرد، جێوازی ئیدۆلۆژی یا سیاسی له‌گه‌ڵ پارتێکی کوردیدا، وه‌ ئه‌گه‌ر واش بێت، باشه‌ بۆچی شه‌ر؟ خۆ ئێوه‌ی به‌رێز دژ به‌ شه‌رن، وه‌ مرۆڤێکی زۆر دیموکراتیکن به‌ قسه‌ی خۆتان. ‌کۆمه‌ڵه‌یه‌ک که‌ له‌سه‌رده‌می خۆیدا خۆشه‌ویسترین پارتی کوردی بوو له‌ رۆژهه‌ڵاتی کوردستان ئه‌م به‌رێزانه‌ وه‌هایان پێکرد، که‌ ئه‌مرۆکه‌ ده‌یبینین چی لێهاتووه‌، بۆچی ئه‌م کاره‌؟ ئایا ئه‌مه‌ سرووشتی یه‌؟ ئایا ئه‌مه‌ به‌شێکه‌ له‌ پرۆسه‌ی گه‌شه‌کردنی سیاسی تاکی کورد، وه‌ گه‌شه‌ کردنی سیاسی ئه‌و پارته‌یه‌. بێ گوومان نه‌؟ ئه‌مه‌ ده‌رئه‌نجامی دژایه‌تی کردنی ئه‌و دووبه‌رێزه‌یه‌ به‌رانبه‌ر به‌ گه‌لی کورد، که‌ بۆ مانه‌وه‌ی خۆیان مه‌ناعه‌تیان نی یه‌ هه‌ر کارێک بکه‌ن.

دژایه‌تی کردنی پارتی ژیانی ئازادی کوردستان (پژاک):

ئه‌مرۆکه‌ که‌ ده‌بینین پژاک وه‌کوو پارتێکی سیاسی، کۆمه‌ڵایه‌تی، فه‌رهه‌نگی وه‌ نیزامی سه‌ری هه‌ڵداوه‌ له‌ رۆژهه‌ڵاتی کوردستان به‌ فکرو رامانێکی نوێوه‌، وه‌ له‌ ماوه‌ی 7 ساڵی ته‌مه‌نیدا توانیویه‌تی رێگه‌یه‌کی دوورو درێژ ببرێت وه‌ توانیویه‌تی له‌ ناو دڵی خه‌ڵکی کورد هه‌م له‌ رۆژهه‌ڵات، باشوور وه‌ باکووری کوردستان جێگه‌ی خۆی بکاته‌وه‌، ئه‌م به‌رێزانه‌ دووباره‌ ترسیان لێ نیشتۆته‌وه‌، وه‌ هه‌روه‌کوو 65 ساڵ له‌مه‌وپێشی قاسم ئاغای مهته‌دی، سه‌رده‌می سیخوور بوونی کاک سه‌ڵاح وه‌ سه‌ره‌تای شۆرشی گه‌لانی ئێران، پارچه‌ پارچه‌ کردنی کۆمه‌ڵه‌، ده‌ستیان داوه‌ته‌وه‌ دژایه‌تی کردن، دووباره‌ له‌ هه‌وڵی ئه‌وه‌دان به‌ هه‌ر نرخێک بێت ئه‌گه‌ر چ شه‌ری برا کوژیش روو بدات، وه‌ کوری فه‌قیرو هه‌ژار دووباره‌ به‌ کووشتن بده‌نه‌وه‌ به‌ڵام ئه‌و مه‌ترسی یه‌ له‌سه‌ر هیزوو ده‌سته‌ڵاتی خۆیان بسرنه‌وه‌.

پێش راگه‌یاندنی پژاک، به‌رێز مهته‌دی له‌ دانیشتنێکیدا له‌گه‌ڵ هه‌ندێ که‌س ئه‌مه‌ی ووتبوو "ئێمه‌ ئاگامان لێ یه‌ که‌ پارتێک خه‌ریکه‌ دروست ده‌بێت له‌ رۆژهه‌ڵاتی کوردستان، باشتره‌ روو نه‌دات چوونکه‌ ئێمه‌ به‌ هه‌موو توانایی یه‌کی خۆمانه‌وه‌ شه‌ری ده‌که‌ین، وه‌ له‌ به‌رده‌وامی قسه‌کانیدا ئاماژه‌ی به‌وه‌ کردبوو، که‌ ئه‌م سنوورانه‌ی کوردستانی ئێران دراونه‌ته‌ ده‌ستی ئێمه‌، وه‌ ئێمه‌ پاریزگاری یان لێ ده‌که‌ین، بۆیه‌ هه‌ر که‌سێک بی یه‌وێت، ئه‌و سنوورانه‌ له‌ده‌ست ئێمه‌ بستێنێت، بێ گوومان ئێمه‌ شه‌ریان ده‌که‌ین" به‌ڵام به‌رێزان سه‌رنج لێره‌دا ئه‌وه‌یه‌، که‌ به‌رێز کاک عبداڵڵه‌ مهته‌دی ئه‌و سنوورانه‌ کێ داونی به‌ده‌ست به‌رێزتانه‌وه‌ که‌ پارێزگاری یان لێ بکه‌ن، ئایا ده‌کرێت ئه‌مه‌ روون بکه‌یته‌وه‌ بۆ گه‌لی کورد، وه‌ به‌ پێێ کام یاسا یا تاپۆ ئێوه‌ی به‌رێز خۆتان به‌ خاوه‌نی ئه‌و سنوورانه‌ ده‌زانن، کام په‌یماننامه‌ی نێوده‌وڵه‌تی ئه‌م مافه‌ی به‌ ئێوه‌ی به‌رێز داوه‌. هه‌رچه‌ند که‌ به‌رێزیان شه‌ر دژ به‌ کۆماری ئیسلامی ئێران ره‌ت ده‌کاته‌وه‌ له‌ میدیاکاندا باس له‌ خه‌باتی مه‌ده‌نی ده‌کات: به‌داخه‌وه‌ ئه‌و ووتانه‌ی بۆ گه‌لی کورد راست نین، به‌ڵکوو ئه‌و ته‌نها به‌رانبه‌ر به‌ لایه‌نێک شه‌ر ناکات، که‌ نه‌توانێ، وه‌ مه‌ترسی نه‌بێت بۆ ده‌سته‌ڵاتی، به‌ڵام ئه‌گه‌ر مه‌ترسی بێت، هه‌روه‌کوو 65 ساڵی رابردوو چی یان کردوه‌ هه‌مان شت دووباره‌ ده‌کاته‌وه‌.

گه‌ر ته‌ماشای ووتوێژێکی ئه‌و به‌رێزه‌ بکه‌ین له‌گه‌ڵ رۆژنامه‌وانێکی ئه‌مریکی چه‌ند پێش ئێستا (لینکه‌که‌ی له‌ خواره‌وه‌یه‌) له‌و چاوپێکه‌تنه‌دا که‌ پرسیاری لێ ده‌که‌ن بۆ له‌گه‌ڵ په‌که‌که‌ په‌یوه‌ندی باش نی یه‌؟ له‌ وه‌ڵامدا ده‌ڵێت، په‌که‌که‌ ئیراده‌ی هیچ لایه‌نێک له‌به‌ر چاو ناگرێت، وه‌ ته‌نها حیساب بۆ خۆی ده‌کات: 65 ساڵ له‌مه‌و پێش کۆنسۆڵی به‌ریتانیا له‌ ته‌ورێز هه‌مان پرسیاری له‌ قاسم ئاغا کردبوو، که‌ بۆچی له‌گه‌ڵ قازی محه‌ممه‌د رێک ناکه‌وێت، وه‌ هاوکاری بکات، قاسم ئاغا له‌ وه‌ڵامدا ده‌ڵێت " ده‌ڵێت قسه‌ کردن له‌گه‌ڵ قازی محه‌ممه‌د بێ سووده‌، چوونکه‌ قازی محه‌ممه‌د هه‌موو ده‌سته‌ڵات هه‌مووی به‌ هی خۆی ده‌زانێت". هه‌مان رۆژنامه‌وان له‌ به‌رێز کاک عبداڵڵه‌ ئه‌وه‌ش ده‌پرسێت که‌ ئایا له‌گه‌ڵ پژاک په‌یوه‌ندی یان هه‌یه‌، "ده‌ڵێت نه‌؟ له‌ وه‌ڵامداچوونکه‌ پژاک هه‌موو بریارێکی له‌ په‌که‌که‌وه‌ بۆ ده‌رده‌چی؛ بۆیه‌ هه‌ر په‌که‌که‌یه‌". کۆنسۆڵی به‌ریتانیا ئه‌م پرسیاره‌ش له‌ قاسم ئاغا ده‌کات، وه‌ ده‌ڵت بۆچی له‌گه‌ڵ قازی محه‌ممه‌د په‌یوندیت چاک ناکه‌یت، له‌ وه‌ڵامدا قاسم ئاغا ده‌ڵێت " چوونکه‌ قازی محه‌ممه‌د هه‌موو بریاره‌کانی له‌ رووسیا بۆ ده‌رده‌چێت، رووسه‌‌کانن فه‌رمانی بۆ ده‌رده‌که‌ن". به‌رێزان که‌ر ته‌ماشای ئه‌م دوو رووداوه‌ بکه‌ین هه‌رچه‌ند که‌ کاتێکی زۆ‌ری به‌سه‌ردا رۆیشتوه‌ به‌ڵام ئه‌م دوو به‌رێزه‌ شێوازی وه‌ڵامدانه‌وه‌که‌یان یه‌که‌، ئه‌مه‌ش له‌به‌ر ئه‌وه‌یه‌، که‌ ئه‌مانه‌ بێجکه‌ له‌ ده‌سته‌ڵاتی فه‌ردی خۆیان نه‌بێت هیچ شتێکی که‌ قه‌بووڵ ناکه‌ن وه‌ هه‌رده‌م له‌ هه‌وڵی ئه‌وه‌دان که‌ دژایه‌تی خۆیان به‌رانبه‌ر به‌ گه‌لی کورد، له‌ ژێر ناوی جۆراجۆر بشارنه‌وه‌.

ئه‌گه‌ر چی به‌رێز کاک عبداڵڵه‌، رۆژانه‌ وه‌ له‌ هه‌موو لایه‌که‌وه‌ باسی ئه‌وه‌ ده‌کات، که‌ سه‌رده‌می شه‌ری چه‌کداری نه‌ماوه‌، پێویسته‌ خه‌باتی مه‌ده‌نی بکه‌ین، به‌ڵام مخابن، ئه‌م ووتانه‌ ته‌نها زاراوه‌یی یه‌، چوونکه‌ به‌رێزیان له‌ دانیشتنی خۆی له‌گه‌ڵ ئۆپۆسزیونی سه‌وز وه‌ رێکخراوه‌کانی که‌ی رۆژهه‌ڵاتی داوای یارمه‌تی لێکردبوون که‌ یارمه‌تی به‌ن، شه‌ری چه‌کداری پژاک بکات. ئه‌مه‌ش دوای سه‌ردانه‌که‌ی به‌رێز مام جه‌لال وه‌ به‌رێز نێچیرڤان به‌رزانی بوو بۆ کۆماری ئیسلامی ئێران که‌ په‌یماننامه‌یه‌کیان له‌گه‌ڵ کۆماری ئسیلامی ئێران واژۆ کرد. که‌ حه‌تا وه‌زیری به‌رگری ئه‌مریکا رۆبێرت گه‌یت له‌م سه‌ردانه‌ی ئاخیریدا بۆ ناوچه‌که‌ داوای له‌ده‌سته‌ڵاتداران کوردی کرد، که‌ ناوه‌رۆکی ئه‌و په‌یماننامه‌یه‌ ئاشکرا بکه‌ن: ئه‌وانیش له‌وه‌ڵامدا گووتوبویان که‌ ئه‌مه‌ په‌یماننامه‌یه‌کی زاره‌کی بووه‌، په‌یوه‌ندی به‌ پارته‌ به‌رهه‌ڵستکاره‌کانی ئێرانه‌وه‌ هه‌یه‌ له‌ عێراق وه‌ هه‌رێمی کوردستان. باشه‌ پرسیار لێره‌دا ئه‌وه‌یه‌ که‌ چۆن به‌رێز کاک عبداڵڵه‌ دوای واژۆ کردنی ئه‌و په‌یمان نامه‌ی حکومه‌تی هه‌رێم دژ به‌ پارته‌ به‌رهه‌ڵستکاره‌کانی رژێم ئه‌م داوایه‌ی له‌ پارته‌کانی که‌ی رۆژهه‌ڵات کردوه‌ که‌ یارمه‌تی به‌ن شه‌ری چه‌کداری بژاک بکات. به‌ڵام خۆشبه‌ختانه‌ پارته‌کانی که‌ی رۆژهه‌ڵآت ئه‌م داواکاری یه‌یان ره‌تکردۆته‌وه‌. باشه‌ خۆ به‌شه‌ کۆمه‌ڵه‌که‌ی کاک عبداڵڵه‌ ئه‌ویش به‌رهه‌ڵستکاری کۆماری ئیسلامی ئێرانه‌، چوون بوو دوای واژۆ کردنی ئه‌و په‌یمانه‌ له‌لایان مام جه‌لال وه‌ ده‌سته‌ڵاتدارانی رژێمه‌وه‌ کاک عبداڵڵه‌ یه‌کسه‌ر هه‌ستا به‌ داواکردنی یارمه‌تی له‌ پارته‌کانی که‌ی رۆژهه‌ڵات بۆ دژایه‌تی کردنی پژاک. ئه‌مه‌ زۆر جێگه‌ی گوومانه‌؟ وه‌ گه‌لی کورد ده‌بێت داوای روونکردنه‌وه‌ له‌م به‌رێزه‌ بکه‌ن، که‌ باشه‌ بۆچی ده‌یه‌وێت ئه‌م کاره‌ بکات.

رۆژنامه‌ی "تووده‌ی زه‌مانی توورکی" به‌ زمانی ئینگلیسی، که‌ له‌ مه‌ر رێکه‌وتن نامه‌یه‌کی حکومه‌تی ئێران و تورکیا له‌گه‌ڵ سه‌رانی کۆماری ئیسلامی ئێران چاوپێکه‌وتن ده‌کات، له‌سه‌ر ناوه‌رۆکی په‌یمان نامه‌که‌ که‌ له‌سه‌ر چ بنه‌مایه‌که‌. سه‌رانی رژێم ده‌ڵێن بۆ هێرش کردنه‌ سه‌ر پژاک وه‌ په‌که‌که‌، وه‌ شه‌رکردنی ئه‌و دووپاره‌ته‌ کوردی یه‌یه‌. له‌هه‌مان کاتیشدا له‌گه‌ڵ به‌رێز کاک عبداڵڵه‌ هه‌ر سه‌باره‌ت به‌ هه‌مان بابه‌ت تووده‌ی زه‌مان قسه‌ ده‌کات، وه‌ کاک عبداڵڵه‌ش ده‌ڵێت " له‌م باره‌دا، (در این خلال)، (مینوایڵ، به‌ ئینگیزی)، (در این ضمن) ئێمه‌ش رێگه‌ ناده‌ین به‌ هێزه‌کانی پژاک بێنه‌ ناومانه‌وه، تا له‌گه‌ڵ په‌که‌که‌دا هاوکاری یان هه‌بێت". خوێندنه‌وه‌ بۆ ئه‌م پاراگرافه‌، یا وه‌ڵامه‌که‌ی به‌رێز کاک عبداڵڵه‌ ئه‌مه‌ که‌ " له‌ ئه‌گه‌ری ئه‌و هێرشه‌ی کۆماری ئیسلامی ئێران وه‌ حکومته‌ی تورکیا ئه‌وانیش رێگه‌ ناده‌ن به‌ هێزه‌کانی پژاک ئه‌گه‌ر شکستیان هێنا، له‌ناو ئه‌واندا خۆیان بشارنه‌وه‌". لێره‌دا ده‌بینین ئه‌م به‌رێزه‌ له‌گه‌ڵ دووژمنانی کورد ووتوێژ ده‌کات، وه‌ هاوکاری یان ده‌کات بۆ شه‌ر کردن له‌گه‌ڵ پژاک، به‌ڵام له‌هه‌مان کاتدا ئه‌گه‌ر پژاک له‌ به‌رگری ره‌وا وه‌ له‌به‌ر به‌رگری له‌ نه‌ته‌وه‌که‌ی هیزی پاراستن به‌کاربهێنیت به‌رانبه‌ر به‌ جه‌رده‌کان و سووپای پاسدارانی رژێم ئه‌م به‌رێزه‌ له‌ میدیا نزیکه‌کانی خۆیه‌وه‌ ده‌ست ده‌کات به‌ پرووپاگه‌نده‌ کردن به‌رانبه‌ر به‌ پژاک، به‌ڵام له‌و لاشه‌وه‌ له‌ پیلانی هێرش کردنه‌ سه‌ر پژاک به‌شداره‌.

له‌ په‌یوه‌دی له‌گه‌ڵ دژایه‌تی کردنی ئه‌م پارته‌ چه‌ند جارێک له‌ وڵاتی سووریا کۆبوونه‌وه‌یان ئه‌نجام داوه‌ له‌گه‌ڵ به‌رپرسانی کۆماری ئیسلامی ئێران له‌ رێگه‌ی به‌رێز مام جه‌لاله‌وه‌. وه‌ گه‌ر ته‌ماشا بکه‌ین له‌ کاتیکدا که‌ تاکێکی کورد نووسراوه‌یه‌ک ده‌نووسێت سه‌باره‌ت به‌ سیاسه‌ته‌کانی ئه‌و به‌رێزه‌، له‌ ژێر ناوی هێرش. ر. چۆن هێرش ده‌کاته‌ سه‌ری، وه‌ هه‌موو پرنسیپه‌کانی مافی مرۆڤ وه‌ ئه‌خالق ده‌خاته‌ ژێر پێ. بێ گوومان به‌ پێی ئه‌و زانیاری یانه‌ی که‌ به‌ده‌ستی من گه‌یشتوون هێڕش. ر ئه‌م سه‌رکرده‌ مه‌زنه‌یه‌.

ده‌رئه‌نجام: ‌

لێره‌دا بۆمان ده‌رده‌که‌وێت که‌ ئه‌م دژایه‌تی یه‌ی که‌ ئه‌مرۆکه‌ به‌رێزانی مهته‌دی له‌گه‌ڵ پارتی ژیانی ئازادی کوردستان ده‌یکه‌ن شتێک یا رووداوێکی نوێ نی یه‌؟ به‌ڵکوو ئه‌مه‌ ته‌واوکه‌ری پرۆسه‌یه‌کی مێژوویی یه‌، که‌ له‌وانه‌ی پێشخۆیانه‌وه‌ بۆیان ماوه‌ته‌وه‌. له‌گه‌ر شوێنێک یا مه‌قته‌ع زه‌مانێکدا ئه‌گه‌ر ئه‌م به‌رێزانه‌ هه‌ستیان به‌ مه‌ترسی کرد بێت بۆ سه‌رده‌سته‌ڵاتی خۆیان، هه‌موو کارێکیان کردوه‌، بۆ ئه‌وه‌ی که‌ ئه‌و ده‌سته‌ڵاتو قوودره‌ته‌ی خۆیان بپارێزن، وه‌ بۆیان گرنگ نه‌بووه‌، که‌ چه‌نده‌ کاریگه‌ری نه‌گه‌تیڤ ده‌بێت له‌سه‌ر ده‌ستکه‌وته‌کانی گه‌لی کورد له‌ هه‌رچوار پارچه‌ی کوردستان. به‌ڵکوو ته‌نها مه‌رجی ئه‌وان بۆ کورد، که‌ دژایه‌تی نه‌که‌نم ئه‌وه‌یه‌ که‌ ئه‌وان خۆیان ده‌بێت فه‌رمانره‌وای کورد بن، به‌ پێچه‌وانه‌ی ئه‌وه‌، ئه‌وان هیچ کات حازر نین به‌ سه‌رکه‌وتنی کورد، یا هه‌ر رێکخراوه‌یه‌کی کوردی له‌هه‌ر پارچه‌یه‌کی کوردستان. پرسیاریش ئه‌وه‌یه‌ باشه‌ به‌رێزتان شه‌ری پژاک ده‌که‌ن، مه‌گه‌ر پژاک کێن، کورد نین؟ رۆڵه‌ی ئه‌و گه‌له‌ سته‌م لێکراوه‌ نین، ئه‌گه‌ر بێتوو وه‌ها رووداوێک رووبدات، کێ ده‌کوژرێت له‌.مه‌گه‌ر کوری فه‌قیرو هه‌ژار نی نه‌؟ خۆ باوه‌ر ناکه‌م به‌رێزتان بکه‌ویته‌ سه‌نگه‌ری پێش، وه‌ شانبه‌شانی پێشمه‌رگه‌کان "که‌ کوری فه‌قیرو هه‌زارن" شه‌ر بکه‌یت، بێ گوومان بۆ ئێوه‌ی به‌رێز گرنگ نی یه‌، که‌ کوری فه‌قیروو هه‌ژار به‌ کووشت بده‌یت، به‌ڵام بۆ من گرنگه‌ چوونکه‌ من خۆشم کوری کرێکارم.

به‌ڵام بی گوومان ئه‌مرۆکه‌ ئه‌و رۆڵه‌ کوردانه‌ی که‌ له‌ که‌مپه‌کانی ئێوه‌ زیندانی کراون، بۆ گه‌لی خۆیان هاتوونه‌ته‌ ئه‌وێ، که‌ به‌رانبه‌ر به‌ رژێمی داگیر که‌ری کوردستان خه‌بات بکه‌ن، نه‌ک لووله‌ی تفه‌نگه‌کانیان بگرنه‌ براو خوشکه‌کانی خۆیان. وه‌ گوومانێشم له‌وه‌ نی یه‌؟ که‌ ئه‌و به‌رێزانه‌ له‌م سه‌رده‌مه‌ی کامپیته‌رو تێکنه‌لۆژیه‌ی که‌ ئه‌مرۆکه‌ هه‌یه‌، به‌ ئاسانی بکه‌ونه‌ ناو پیلانێکی وه‌هاوه‌.

پێویسته‌ بۆ ئه‌وه‌ی چیتر رۆڵه‌ی کورد به‌ده‌ستی کورد نه‌کووژرێت، هه‌موو راستی یه‌کان ئاشکرا بکه‌ین، وه‌ قیناعی ئه‌وانه‌ی که‌ به‌ناوی خه‌بات بۆ وه‌ده‌ست هێنانی مافه‌کانی کورد، خه‌ریکن ده‌سته‌ڵاتی باوباپیرانی خۆیان دووباره‌ ده‌چه‌سپێنه‌وه‌ به‌سه‌ر ئه‌و گه‌له‌دا هه‌ڵبده‌ینه‌وه‌.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر