Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ فروردین ۱۵, دوشنبه

هیلاری کلینتون:آماده سفر به ایرانم


هیلاری کلینتون:آماده سفر به ایرانم

رسانه های غربی از نامه محرمانه هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه ایالات متحده به علی اکبر صالحی رئیس دستگاه دیپلماسی ایران خبر دادند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران خبرگزاری رویترز صبح امروز جزئیاتی از این نامه محرمانه را فاش ساخت. بر اساس این نامه که به نوشته رویترز ظهر روز دهم فروردین توسط سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران تحویل علی اکبر صالحی شد، کلینتون از آمادگی خود برای سفر به تهران خبر داده است.
بر اساس این گزارش کلینتون تاکید کرده است که آمریکا آماده حل و فصل تمامی مشکلات و بحران ها و پایان دادن به تحریم های خود علیه ایران است. هیلاری کلینتون همچنین با تاکید بر رویکرد سال ۲۰۱۱ دستگاه دیپلماسی آمریکا، سیاست های کشورش در قبال ایران در سال های گذشته را اشتباه ارزیابی کرده است.
ایران تاکنون واکنشی درباره این خبر نشان نداده است.
آخرین باری که هیلاری کلینتون با یک وزیر امور خارجه ایران مواجه شد در زمان برگزاری اجلاس امنیتی منامه بود که به گفته هیلاری کلینتون، منوچهر متکی وزیر امورخارجه سابق ایران با بی اعتنایی از کنار وی گذشت و جواب سلامش راهم نداد. منوچهر متکی بعدها در گفت و گویی گفت که جواب سلام واجب است و وی به جواب سلامی اکتفا کرده است.
-----------------------------------------

رئیس جمهوری اسرائیل با پرزیدنت اوباما دیدار می کند
و مسائل خاورمیانه و خیزش های مردمی مطرح میشود

4 آوریل 2011

پرزیدنت شیمعون پرس پیش از آن که رهسپار ایالات متحده شود، یک دیدار طولانی رایزنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر داشت که در آن همه موضوع هائی که احتمالا بین رئیس جمهوری اسرائیل و پرزیدنت باراک اوباما در جریان دیدار در واشنگتن در میان گذاشته می شود، مورد بررسی و همآهنگی قرار گرفت.

رئیس جمهوری ایالات متحده همتای اسرائیلی خود را به صرف نهار و گفتگوی مفصل دعوت کرده و این دیدار قرار است فردا (سه شنبه 16 فروردین ماه 1390 – 5 آوریل 2011) برگزار شود.

پرزیدنت شیمعون پرس با گروهی از دستیاران و مشاوران خود رهسپار واشنگتن شده و در جریان سفر قرار است همچنین با جو بایدن معاون ریاست جمهوری، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه و شماری از برجسته ترین اعضای مجلس نمایندگان و سناتورهای آمریکائی دیدار کند و در چند همایش به سخنرانی بپردازد.

به گفته منابع خبری اورشلیم، نتانیاهو در دیدار مشورتی با رئیس جمهوری، از او درخواست کرد به آگاهی پرزیدنت اوباما برساند که دولت وی از صمیم قلب خواهان پیشبرد صلح با فلسطینیان است، ولی در حال و هوای کنونی که فلسطینیان با شکاف و بحران روبرو هستند و محمود عباس همچنان بر پیش شرط های خود در مورد توقف ساخت و ساز اسرائیلی پای می فشارد، بیشترین فشارها باید بر رئیس حکومت خودگردان فلسطینی وارد شود که از پیش شرط صرفنظر کند و به دور میز گفتگو با اسرائیل باز گردد.

روز گذشته اعلام شد که شهرداری اورشلیم و همچنین شورای برنامه ریزی و آبادانی محلی، احداث 942 واحد مسکونی جدید در محله گیلو در جنوب اورشلیم را تصویب کرده اند و این در حالی که حکومت خودگردان فلسطینی این محله را بخشی از "سرزمین اشغالی" تلقی می کند و خواستار سپردن آن به کشور مستقل آینده فلسطینی می باشد. در حال حاضر گیلو یکی از پرجمعیت ترین محله های اورشلیم و بخش جدائی ناپذیری از پایتخت اسرائیل است.

این احتمال وجود دارد که تصمیم شهرداری اورشلیم موجب انتقادهای بین المللی شود و دولت آمریکا نیز از آن ابراز ناخرسندی کند. مخالفان این طرح در داخل اسرائیل می گویند که نخست وزیر و شهردار اورشلیم این برنامه را در حالی تصویب می کنند که جهان مشغول پیگیری انقلاب ها در جهان عرب است. ولی مقامات دولتی اسرائیل توضیح می دهند که این برنامه ساختمانی از دو سال پیش طراحی شده بود و گذراندن مراحل قانونی به زمان طولانی نیاز دارد و تصویب آن در موعد کنونی امری اتفاقی است و به حوادث جاری ارتباطی ندارد.

به نوشتۀ رسانه های همگانی در اسرائیل، گرچه نتانیاهو تردید بسیار دارد که در شرائط کنونی منطقه و جهان بتوان در پیشبرد صلح موفقیتی به دست آورد، ولی پرزیدنت پرس تاکید کرد که علی رغم این ارزیابی، او مصمم است به تلاش صلح همچنان ادامه دهد. نتانیاهو نیز از رئیس جمهوری درخواست کرد به پرزیدنت اوباما اطمینان دهد که اسرائیل خواهان پیشبرد صلح است.

نخست وزیر اسرائیل نیز در آینده نزدیک سفری به واشنگتن دارد و گفته شده که در جریان سخنرانی در حضور اعضای کنگره آمریکا و یا در همایش دیگری، برنامه صلح جدید خود را ارائه خواهد کرد. هنوز درباره این طرح صلح جزئیاتی انتشار نیافته است.

آگاهان امور آمریکا می گویند: دولت واشنگتن انتظار دارد از نتانیاهو برنامه مشخص و واضحی درباره شیوه پیشبرد صلح بشنود و به ویژه بداند که نخست وزیر اسرائیل در مورد مرزهای آینده اسرائیل و کشور مستقل فلسطینی چگونه می اندیشد. نتانیاهو در گذشته بارها گفته است که چنین موضوع سرنوشت سازی باید در گفتگوهای مستقیم بین سران اسرائیل و فلسطینی ها مطرح گردد و مورد بررسی و توافق قرار گیرد.

دانی ایالون معاون وزارت خارجه اسرائیل نیز در یک مصاحبه رادیوئی گفت: «مرزهای آینده، بستگی به نیازهای امنیتی اسرائیل و میزان گذشت فلسطینیان دارد» و افزود: «به همان اندازه که آنان به خود اجازه می دهند سراسر خاک پیش از جنگ شش روزه (همه کرانه باختری و کل نوار غزه) را مطالبه کنند، ما هم می توانیم همان خواسته را مطرح سازیم».

آگاهان می گویند که بدون گذشت های متقابل، و بی آن که رهبران حکومت خودگردان فلسطینی به نیازهای امنیتی و آرمان های اسرائیل توجه داشته و آن را در نظر بگیرند، طرفین نخواهند توانست به صلح و همزیستی برسند.

http://www.hamdami.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر