Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۲ مرداد ۲۷, یکشنبه

سیل پناهجویان سوری به اقلیم کردستان عراق


سیل پناهجویان سوری به اقلیم کردستان عراق

به گفته کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان دیروز، شنبه ۲۶ مرداد (۱۷ اوت)، بیش از ده هزار پناهجوی سوری برای فرار از خشونت ها در کشورشان از گذرگاه پیشخابور وارد اقلیم کردستان عراق شدند.

گزارش شده که پنجشنبه گذشته هم هفت هزار پناهجوی سوری وارد کردستان شده بودند.

به گفته خبرنگاران، آژانس های امداد سازمان ملل متحد و مقامات دولت محلی کردستان عراق برای کمک به پناهجویان تحت فشار زیادی قرار گرفته اند.

سازمان ملل متحد می گوید که دلیل افزایش پناهجویان سوری هنوز دقیقا معلوم نشده است اما اخیرا میان کردهای سوریه و شورشیان اسلام گرا که علیه دولت سوریه می جنگند درگیری های زیادی روی داده است.

به گفته کمیساریای عالی سازمان ملل متحد، این یکی از بزرگترین موجهای پناهجویان سوری است که از زمان آغاز شورش علیه حکومت بشار اسد در ماه مارس ۲۰۱۱ تاکنون کشور خود را ترک کرده اند.


اردوگاه جدید آوارگان سوری

به گفته جیم میور خبرنگار بی بی سی در لبنان، پناهجویان سوری اکثرا خانواده هایی هستند که از گذرگاه های مرزی شمال سوریه وارد اقلیم کردستان عراق شده اند.




هنوز دلیل هجوم ناگهانی پناهجویان سوری به اقلیم کردستان عراق دقیقا معلوم نشده است


پناهجویان سوری با عبور از پل جدیدی که به روی رود دجله ساخته شده است وارد گذرگاه پیشخابور شده اند.

تاکنون حدود ۱۵۰ هزار پناهجوی سوری در عراق ثبت نام کرده اند و مجموعا نزدیک به سه میلیون سوری از زمان آغاز بحران سوریه تاکنون کشورشان را ترک کرده اند.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد می گوید که اولین گروه پناهجویان سوری حدود ۷۵۰ نفر بودند که قبل از ظهر روز پنج شنبه وارد کردستان شدند اما بعد از ظهر همان روز بین ۵ تا ۷ هزار نفر دیگر به آن ها پیوستند.

سازمان ملل متحد می گوید که پناهجویان اخیر از مناطق حلب ،حسکة و قامیشلی می آیند.

روز جمعه گذشته (۲۵ مرداد)، آدریان ادواردز سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به خبرنگاران در ژنو گفت: "عواملی که به هجوم ناگهانی سوری ها به اقلیم کردستان عراق منجر شده، هنوز دقیقا معلوم نشده است."

سازمان ملل متحد می گوید که با دولت محلی کردستان عراق و دیگر سازمان های امداد برای ایجاد یک اردوگاه جدید در مجاورت داراشکران همکاری می کند.

سخنگوی کمیساریی عالی سازمان ملل متحد ابراز امیدواری کرد که با ایجاد این اردوگاه که حدود دو هفته دیگر گشایش خواهد یافت، از فشاربر مقامات کرد عراقی کاسته شود.

کردهای سوریه حدود ده در صد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می دهند و اکثرا در مناطق شمال شرق آن کشور زندگی می کنند.

بعد از شروع بحران سوریه، برخی کردها هم دست به تظاهرات اعتراض آمیز علیه حکومت بشار اسد زدند.

از سال گذشته که نیروهای دولتی سوریه از مناطق کردنشین خارج شدند، شوراها و شبه نظامیان کرد امور این مناطق را به دست گرفته اند.

اما اخیرا بین کردها و اسلام گرایان جبهه نصرت درگیری هایی روی داد که بیش از ده ها کشته برجای گذاشت .

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در دفاع از کردهای سوری گفته است: "اگر کردهای سوریه تهدید به مرگ شوند و یا در معرض حملات تروریستی قرار گیردند ،اقلیم کردستان عراق آماده دفاع از آن ها خواهد بود."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر