Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ بهمن ۳, سه‌شنبه

انتخابات "کنست" اسرائیل: "جشن بزرگ در مهم ترین دموکراسی خاورمیانه": نوزدهمین دوره انتخابات "کنست" (پارلمان اسرائیل) امروز در سراسر اسرائیل در جریان است. رأی گیری در هزاران حوزه از ساعت 7 بامداد آغاز شد.

کشور اسرائیل یک کشور لیبرال دموکرات میباشد و در آن کشور مردم هستند که تصمیم میگیرند که چه کسی کارهای اداره امور کشور را بخوبی پیش میبرد و ایشان را انتخاب میکنند و در ضمن کشور اسرائیل یکمین کشوری میباشد در خاورمیانه . دارای آزادی و دموکراسی و در آن انتخابات آزاد برگزار میشود . در کشور اسرائیل خیلی از گروهای حقوق بشری گروهای حقوق زنان و حقوق کودکان آزادانه فعالیت میکنند. 
انتخابات "کنست" اسرائیل: "جشن بزرگ در مهم ترین دموکراسی خاورمیانه": نوزدهمین دوره انتخابات "کنست" (پارلمان 
اسرائیل) امروز در سراسر اسرائیل در جریان است. رأی گیری در هزاران حوزه از ساعت 7 بامداد آغاز شد. 


قریب به پنج میلیون و 656 هزار شهروند اسرائیلی که  دارای حق رأی هستند و افراد 18 ساله یهودی وعرب شهروند هستند، برای شرکت در انتخابات پارلمانی در ده هزار و 132 حوزه رای گیری در اسرائیل آراء خود را به صندوق ها ریختند تا سرنوشت 120 کرسی "کنست" (مجلس ملی) را در چهار سال آینده تعیین کنند.
انتخابات در شهرهای بزرگ در ساعت 10 شامگاه (به وقت اسرائیل) و در شهرهای کوچک در ساعت 8 پایان می یابد و در پی آن شمارش آراء آغاز خواهد شد. در لحظه پایان رأی گیری شبکه های بزرگ تلویزیونی کشور، نتیجه رأی گیری از چند حوزه را اعلام می کنند که ممکن است که کما بیش شبیه نتایج واقعی باشد. نتیجه واقعی رأی گیری تا ساعات بامداد چهارشنبه روشن خواهد شد.
امسال شهروندان اسرائیلی توجه زیادی به انتخابات نشان داده اند و بسیار بیشتر از سه دوره قبل به پای صندوق های رأی رفتند.
رییس جمهوری اسرائیل پرزیدنت شیمعون پرس از نخستین کسانی بود که در ساعت 7 بامداد با گشایش حوزه های رأی گیری رأی خود را به صندوق انداخت و از همه شهروندان خواست که از حق خود برای شرکت در انتخابات کشور آزاد و دموکرات اسرائیل استفاده کنند.
پرزیدنت پرس برای احزاب شرکت کننده در انتخابات آرزوی موفقیت کرد و گفت: «هر شهروند باید نسبت به سرزمین خود اسرائیل احساس غرور کند و برای آزادی آن رأی بدهد». پرزیدنت پرس گفت: «همه شهروندان از کشور خود انتظاراتی دارند و امروز کشور اسرائیل از شهروندان می خواهند به نظامی که نمونه ای راستین و دیرینه از آزادی و دموکراسی و زیبایی است، رأی بدهند».
نخست وزیر اسرائیل آقای بنیامین نتانیاهو و رهبر حزب "لیکود" بامداد امروز همراه با همسر و دو پسر خود برای دادن رأی به مدرسه ای در کنار خانه خود رفت و در آنجا به خبرنگاران گفت که به حزب خود رأی داده و نیز گفت امروز گرچه باران نمی بارد ولی ما از شهروندان می خواهیم بارانی از رأی به ائتلاف "لیکود- بیتینو" سرازیر کنند و بدانند که این اقدام در راستای منافع اسرائیل است.
آقای نتانیاهو پس از دان رأی به پای "کتل همعراوی" ("دیوار ندبه") در شرق اورشلیم رفت تا برای پیروزی خود و حزبش نیایش کند.
رهبر حزب "کارگر" خانم شلی یخیموویچ امروز در تل آویو به هنگام انداختن رأی خود به صندوق از ملت خواست به خاطر سعادت خود و کشورشان به حزب "کارگر" رأی بدهند و گفت اگر رأی بیشتری بدهید نتانیاهو دیگر نخست وزیر نخواهد شد.
رهبر حزب "هبیت هیهودی" ("کانون یهود") آقای نفتالی بنت، که پدر و مادرش از مهاجران آمریکایی هستند به هنگام دادن رأی با استقبال زیاد از سوی طرفدارانش روبرو گردید، که شعار می دادند: «ببینید که می آید؟ نخست وزیر آینده اسرائیل. آقای بنت در پاسخ گفت با گرد آمدن لائیک ها، مذهبی ها، اعراب و دروزی ها در اینجا به حزب من ملحق شده اند می بینیم که وضع جدیدی در اسرائیل به وجود آمده است». ناظران می گویند که حزب آقای بنت یک پدیده مهم است و ممکن است حزب سوم کشور شود.
آقای شائول موفاز، رهبر ایرانی زاده حزب "کادیما" که ارزیابی شده تنها دو کرسی را در پارلمان آینده اسرائیل در اختیار بگیرد، تأکید کرد که نباید به نظرسنجی ها توجه داشت و مدعی شد که حزب اوکرسی های بیشتری را به دست خواهد آورد.   
بیش از 55 درصد از صاحبان حق رای در 9 ساعت اول رای گیری رای دادند: گزارش ها از حوزه های انتخابات در اسرائیل در روز سه شنبه نشان می داد که تا ساعت 4 بعدازظهر، یعنی تا 9 ساعت پس از گشایش حوزه ها، 46 درصد از دارندگان حق رأی آراء خود را به صندوق ریختند و امسال انتخابات از سوی رأی دهندگان با استقبالی گسترده روبرو شد که در سه دوره قبل از آن سابقه نداشت و رأی دهندگان می گفتند از این که ساعاتی را در صف باقی بمانند ناراحت نیستند.
بسیاری از شهروندان اسرائیلی امروز در پی دادن رأی، با بهره گیری از هوای بسیار عالی و گرم کشور، رهسپار کنار دریا و دشت و دمن شدند و روز خوشی را گذرانیدند.
.کمیته مرکزی انتخابات گفت که آماده است تا امر شمارش آرا از طریق کامپیوتر و با سرعت انجام شود و در ساعات اولیه بتوان بیش از دو میلیون رای را شمارش کرد تا همین شامگاه سه شنبه شهروندان بتوانند از نتایج آگاه شوند.  
محمود عباس: "با آمریکا واتحادیه عرب جدول زمانی برای استقلال فلسطین تنظیم می کنیم": با آغاز دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما در آمریکا، رییس حکومت خودگردان فلسطینی، آقای محمود عباس اعلام کرد فلسطینی ها از این پس برای حل معضلات خود و برای پایان بخشیدن به اختلافات با اسرائیل راهکار جدیدی را اتخاذ خواهند کرد.
محمود عباس گفت با تشکیل دولت جدید پرزیدنت اوباما، وزیران خارجه کشورهای عرب با آمریکا و نیز با اعضای شورای امنیت تماس خواهند گرفت تا با آنها در زمینه "جدول زمان بندی برای پایان سلطه اسرئیل بر مناطق فلسطینی و اعلام استقلال کشور فلسطین" به توافق برسند.
آقای محمود عباس که امروز در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، سخن می گفت تأکید کرد که اگر دولت اسرائیل بخواهد همچنان به سیاست آبادی سازی در کرانه باختری رود اردن ادامه بدهد، فلسطینی ها به نهادهای بین المللی شکایت خواهند کرد.
آقای محمود عباس همچنین اطلاع داد که حکومت خودگردانی از نظر اقتصادی زیر فشار شدید و در حال فروپاشی است، و لذا از کشورهای عرب خواست تا کمک های پولی را که وعده داده اند، عملی کند.
در کنفرانس ریاض که با هدف بحث و گفت و گو پیرامون بحران سوریه تشکیل شده بود، آقای محمود عباس همچنین گفت: حکومت وی از اسرائیل درخواست کرده بود، با ورود 150 هزار نفر از پناهندگان فلسطینی در اردوگاه "یرموک" حومه دمشق و بازگشت آنها به مناطق خودگردانی فلسطینی موافقت نماید و اسرائیل گرچه به این خواسته روی خوش نشان داد ولی در عین حال خواهان آن شده بود که پناهندگان با ورود به مناطق خودگردانی، از "حق بازگشت" صرفنظر کنند.
اما منابع دیپلماتیک در اسرائیل این سخنان اقای عباس را رد کردند و گفتند اسرائیل به چنین درخواستی پاسخ نداده است.  
ریال ایران در سه روز حدود 12 تا 15 درصد بی ارزش تر شد: از روز یکشنبه که 171 نماینده مجلس امر تحقیق و تفحص از بانک مرکزی ایران را به خاطر بحران شدید ارزی و عملکردهای سوء بانک تصویب کردند و به ویژه پس از آنکه دیوان محاسبات ایران حکم انفصال از خدمت آقای محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی را صادر کرد، ریال ایران بی ارزش تر شد.  
معامله گران ارز در بازار می گویند، به نظر می رسد که بهای دلار در آستانه رشد قیمت جهشی دیگری قرار دارد. به گفته این دلالان ارز، رویدادهای اقتصادی و سیاسی کشور در چند روز گذشته و به ویژه انتشار خبرهایی از اوضاع نابسامانی هر چه بیشتر وخیم شده ایران به گونه ای بوده که آنها انتظار دارند در روزهای آینده بهای دلار افزایش یابد.
این ها در حالی است که دلالان و معامله گران طلا نیز بر همین باور هستند و از احتمال بالا رفتن جهش قیمت طلا سخن می گویند.
براساس برخی شواهد رسیده از ایران، هر دلار آمریکا امروز از مرز 3700 تومان نیز گذشته و بسیاری از مردم و صرافی ها، حتی بعید نمی دانند که هر دلار تا نوروز به پنج هزار تومان و بیشتر نیز برسد.
نه تنها دلار و سایر ارزهای معتبر در این سه روز به شدت بالا رفته اند بلکه طلا نیز گران تر شده زیرا درخواست ایرانیان برای آن افزایش یافته و مردم می کوشند اگر سرمایه اندکی نیز دارند آن را به طلا مبدل کنند. لذا سکه طلا امروز، سه شنبه، بیش از یک میلیون و چهارصد و پنجاه هزار تومان بود.
پس از شکست مذاکرات اتمی هفته گذشته در تهران میان ایران و هیأت اعزامی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، دولت امریکا اعلام کرد کاری می کند که تا دو ماه دیگر حتی یک دلار از پول نفت اندکی نیز که ایران هنوز می تواند به چند کشور معدود صادر کند، دیگر به دست دولت ایران باز نگردد تا دولت ایران مجبور گردد که به جای این پول، از کشورهای خریدار نفت، کالا و دارو وارد کند و نگوید که مردم ایران به خاطر نبود کالا و دارو زیر مضیفه به خاطر تحریم ها هستند.
چون جامعه ایران احساس می کند که به زودی درآمد اندک نفتی نیز به ایران باز نخواهد گشت، لذا اشتیاق برای خرید دلار و سایر ارزها نیز به شدت دوباره افزایش یافته است.
از روز یکشنبه نیز که دولت تعیین کرد که برنج و انواع گوشت دیگر با نرخ "ارز مرجع" (1226 تومان) تأمین نشود بلکه با ارز مرکز دولتی مبادلات تأمین گردد، شواهد بسیاری از ایران می گوید که نه تنها قیمت برنج و گوشت شدیداً افزایش یافته است بلکه نرخ بسیاری دیگر از مایحتاج اساسی مردم، سیر صعودی دوباره یافته است و مردم به شدت در مضیقه هستند و همگان، در هر سطح از وضعیت اقتصادی که باشند، نسبت به تأمین اساسی ترین نیازهای خود عمیقاً نگران هستند.
روزنامه های تهران روز گذشته خبر دادند که تنها در تهران، که تازه وضع اقتصادی مردم آن بهتر از سایر شهرها است، دستکم 19 زن ومردم بر اثر قطعی و گرسنگی شدید فوت شده اند.
نبود داروهای حیاتی و وخامت وضع دارویی کشور نیز به خاطر تحریم ها جان میلیون ها ایرانی را در معرض خطر قرار داده است. بدین ترتیب، لجاجتی که آیت الله علی خامنه ای رهبر رژیم ایران در پرونده هسته ای نشان می دهد، می رود که هست و نیست و جان و روح ملت ایران را در معرض خطر جدی قرار دهد و به زودی ایران را از نظر قحطی و گرسنگی به وضعیت کره شمالی بکشاند.
رژیم ایران برای زهر چشم گرفتن از جوانانی که از روی نداری به سرقت در خیابان ها و سرقت و تهدید مردم و عابرین می پردازد، این هفته دو جوان سارق خشن را در ملاء عام، در پارک هنرمندان تهران، اعلام کرد، که در مورد آن، وبسایت "الف" در تهران نوشت، وقتی دولت خودش این تورم و بیکاری و فلاکت عظیم را به وجود می آورد، آیا نباید کسی از دولت را عامل این سرقت ها و زورگیری های خشن دانست؟
براساس گزارشی که به تازگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد، سفرۀ خانواده های ایرانی نسبت به سال گذشته بی تردید، دستکم صد در صد گران تر شده است.
خبرگزاری "مهر" نیز این هفته نوشت که دادن یارانه های نقدی به شدت تورم زا بوده که جیب مردم را خالی می کند. وضع اقتصادی به وخامتی رسیده که وبسایت ها در ایران روز گذشته نوشتند، حتی اگر دولت بتواند عیدی 400 هزار تومان را به کارمندان و معلمان بدهد، با این پول اندک به راستی چه می توان خرید؟ 
بددهنی های احمدی نژاد تکرار شد: "به جهنم که غرب از ما نفت نخرد": در حالی که خاک سیاهی از فلاکت بر تارک اقتصادی ضعیف و از هم پاشیده ایران در نتیجه تحریم های شدید و خرد کنندۀ جهانی نشسته است و ایرانیان هر روز بیش از روز گذشته برای تأمین قوت لایموت خود در تنگنا هستند و آمار و ارقام حکومتی نیز نشان می دهد که گرسنگی در جامعه شایع تر می شود و در شرایطی نیز که مجلس و دولت ایران گلوی یکدیگر را به ویژه به خاطر اختلافات بر سر مسایل اقتصادی و عملکردهای ضعیف دولت می فشارند، احمدی نژاد امروز دروغ گویی های خود در مورد وضع اقتصادی کشور را تکرار کرد و باز با گستاخی و بددهنی، غرب را به  خاطر تحریم ها نفرین کرد.
احمدی نژاد که امروز، سه شنبه، به همدان رسیده بود، خطاب به قدرت های غربی که خرید نفت از ایران را تحریم کرده اند، گفت: "نفت نمی خرید؟، به جهنم که نمی خرید!" و مدعی شد که «ما خودمان می توانیم با ابداعات مان در دانشگاه ها، ده برابر پول نفت را تأمین کنیم».
این حرف های بی پشتوانه احمدی نژاد در حالی است که خود او چهارشنبه گذشته در نشست مجلس تأکید کرد که تحریم ها وضع دشواری برای اقتصاد کشور به وجود آورده است و به تشریح این دشواری ها پرداخت.  
«اثرات مهلک تر تحریم علیه ایران هنوز در راه است»: سامانه خبری "بازتاب امروز" در تهران سه شنبه در تحلیلی نوشت، تحریم های اعمال شده دولت آمریکا علیه ایران، به گونه ای است که در آینده نزدیک اثراتی بی سابقه و مهلک بر اقتصاد ایران خواهد داشت. "بازتاب امروز" افزود، این تحریم ها حتی از تحریم های اعمال شده آمریکا علیه رژیم صدام حسین، گزنده تر است و دولت ایران، نیز مردم را از اثرات این روند بسیار خطرناک آگاه نکرده است.
"بازتاب امروز" افزود، برای دولت موضوع تحریم ها و راه های مقابله با آن چندان با اهمیت نیست و این در حالی است که تحریم های تازه آمریکا، باز هم شرایط  حاکم بر اقتصاد ایران را سخت تر خواهد کرد.  
رویکرد اوباما در دولت دوم خود در ارتباط با ایران: چوب و هویج: همزمان با آغاز به کار دولت دوم باراک اوباما، رسانه های گروهی آمریکا گزارش دادند که در رابطه با رویکرد او و بحران اتمی ایران، اکنون همه نگاه ها به کنگره آمریکا و روند تصویب و تأیید انتصاب دو مقام وزیر امور خارجه و وزیر دفاع آمریکا دوخته شده است.
به نظر می رسد که با انتصاب وزیران جدید دفاع و امور خارجه که دو خواستار تنش زدایی وحل مسالمت آمیز بحران اتمی ایران هستند، سیاست های کاربردی دولت پرزیدنت اوباما در مورد ایران رقم خواهد خورد.
این ها در حالی است که به گفته کارشناسان سیاسی، موضوع انتخابات ریاست جمهوری ایران و گزینش رییس جمهوری جدید ایران، در انتخابات خرداد ماه سال آینده ایران نیز از سوی مقام های دولت پرزیدنت اوباما با اهمیت بسیار دنبال می شود.
رسانه های گروهی آمریکایی گزارش می دهند که سمت و سوی اصلی سیاست های پرزیدنت اوباما در ارتباط  با بحران اتمی ایران، ادامۀ تحریم های اقتصادی و مالی گسترده، فشار سیاسی بیشتر، ضمن باز گذاشتن دریچه بر روی مذاکرات سیاسی با رژیم ایران است.  
آمریکا کاری می کند که یک دلار پول نفت ایران به این کشور بازگردد: منابع خبری تأیید کردند که در آینده نزدیک هیچ کشور خریدار نفت ایران نخواهد توانست بهای آن را با ارزهای معتبر بین المللی پرداخت کند.
روزنامه آمریکایی "واشینگتن پست" این هفته نوشت: حکومت ایران در ماه های اخیر کوشیده است تا نفت خود را به کشورهایی چون هند، کره جنوبی و چین بفروشد تا اقتصاد خود را از فروپاشی نجات دهد، ولی به زودی این راه نیز مسدود خواهد شد.
"واشینگتن پست" نوشت" از دو هفته دیگر، دولت پرزیدنت اوباما با اجرای مصوبه سال گذشته کنگره، حکومت ایران را از همین درآمدهای نفتی نیز محروم خواهد ساخت. به بیان دیگر، دولت ایران از این پس دیگر نخواهد توانست در ازای فروش نفت، ارز معتبر بین المللی دریافت کند که این امر به درآمدهای رژیم ایران ضربه سنگینی وارد می سازد.
"واشینگتن پست" نوشت: پس از آغاز اجرای قانون جدید آمریکایی، نوسانات بازار ارز در ایران بیشتر خواهد شد و ریال باز هم ارزش خود را بیشتر از دست خواهد داد و مهم تر از همه آن که تنظیم بودجه سالیانه دولتی نیز امری تقریباً محال خواهد بود.  
توقف تولید و عرضه خودرو در ایران: رسانه های گروهی ایران خبر می دهند که صنایع خودروسازی ایران، عرضه خودرو به بازار را قطع کرده اند. این رویداد مهم که موجب بیکاری صدها هزار تن کارکنان در صنعت خودرو سازی ایران می شود، به دلیل تحریم های جهانی است.
سامانه خبری "الف" گزارش داد که در پی قطع تولید عرضه خودرو، بهای اتومبیل در بازار عملاً  بدون قیمت شده است. سامانه خبری "الف" افزود: این امر موجب بالا رفتن کم سابقه بهای خودرو شده و برای مثال در حالی که قیمت خوروی "سایپا" رسماً حدود 11 میلیون تومان است، هم اکنون در بازار به قیمت 15 میلیون تومان به فروش می رسد.
کارشناسان اقتصادی، قطع تولید و عرضه خودرو را بسیار با اهمیت می دانند، چرا که در حال حاضر صدها هزار نفر در امور مربوط  به صنعت خودرو سازی به کار مشغولند و کار آنها در معرض خطر جدی است.   
مانور دریایی مشترک سلطان نشین عمان و ایران، در حالی که عمان میانجی گر ایران – آمریکا می شود: در یک رخداد کم سابقه نظامی، نیروهای دریایی ایران و سلطان نشین عمان سه شنبه، یک رزمآیش دریایی با نام "امداد و نجات" را با حضور واحدهایی که "نخبه های شناوری و پروازی" نامیده شدند، در جنوب جزیره هرمز برگزار کردند.
ناخدا یکم رامین تقی پور نیز در این رزمآیش گفت از این پس سالیانه با سلطان نشین عمان چنین مانورهای مشترکی برگزار خواهد شد. ناظران نظامی برای این امر اهمیت زیادی قایل شده اند – به ویژه آنکه به تازگی آمریکا تأیید کرد که عمان را به خاطر مناسبات نزدیک و به دور از تنشی که با ایران دارد، به عنوان کانال دیپلماتیک مناسبی جهت میانجی گر احتمالی بین آمریکا و ایران، بررسی کرده است.
ناخدا یکم رامین تقی پور، فرمانده رزمآیش دریایی مشترک ایران و عمان امروز به خبرگزاری "مهر" گفت: «ایران و عمان در مسیر یکی از پر ترددترین آب راه های بین المللی قرار دارند . به دلیل وابستگی بسیار زیاد نیروی دریایی عمان به ارتش های بریتانیا و آمریکا، انجام این مانور دریایی مشترک با ایران، می تواند نشانگر تغییری در جهت شرایط  نظامی در منطقه خلیج فارس باشد».
دولت های ایران و عمان به طور سنتی از مناسبات بسیار خوبی برخوردارند، اما انجام یک مانور نظامی دریایی مشترک، می تواند نشانگر تقویت تلاش ها برای تنش زدایی سیاسی و نظامی از منطقه خلیج فارس محسوب شود.  
مفهوم موافقت نامه امنیتی ایران و روسیه: "وابستگی بیشتر ایران به روسیه": رسانه های گروهی ایران گزارش می دهند که جمهوری اسلامی و روسیه یک موافقت نامه امنیتی امضا کرده اند.
رادیوی تهران بعدازظهر امروز خبر داد که این موافقت نامه به امضای آقای مصطفی محمد نجار، وزیر کشور ایران و ولادیمیر کولوکولتسف وزیر کشور روسیه رسید.
مقامات جمهوری اسلامی گفته اند موافقت نامه امنیتی، مبارزه با جرایم سازمان یافته و مواد مخدر، همکاری های مرزی و مناسبات دو جانبه ایران و روسیه در مورد دریای خزر را در بر می گیرد.
کارشناسان سیاسی می گویند: در موافقت نامه امنیتی ایران و روسیه، برغم عدم اعلام آن، موضوع همکاری های بیشتر دستگاه های اطلاعاتی ایران و روسیه نیز آمده است و به گفته این کارشناسان، از این پس نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی و روسیه گسترده تر از پیش به همآهنگی های اطلاعاتی خود خواهند پرداخت.
به نظر می رسد که این موافقت نامه امنیتی، نشانی از وابستگی بیشتر سیاست های امنیتی و خارجی ایران به روسیه باشد - به ویژه آنکه، مناسبات ایران و غرب در ماه های اخیر با بحران بیشتری مواجه بوده و به این ترتیب روس ها بر آنند که با استفاده از این خلاء مناسبات ایران و غرب، بر نفوذ و سلطه خود بر ایران بیفزایند. 
مانور وسیع کشتی های جنگی روسیه در برابر سواحل سوریه و اعزام دو هواپیما:  روزنامه "نیویورک تایمز" گزارش داد، دستور دولت روسیه برای خروج یکصد تن از اتباع روسیه از سوریه، ممکن است نشان از ارزیابی جدید اخیر دولت مسکو در مورد احتمال سرنگونی حکومت بشار اسد  دارد. "نیویورک تایمز" افزود: هنوز معلوم نیست که آیا دولت روسیه دستور خروج همه شهروندان خود از سوریه را صادر خواهد کرد یا خیر؟ 
در حال حاضر، بیش از 30 هزار شهروند روسیه در سوریه به سر می برند که شمار بزرگی از آنها را نظامیان و پیمانکاران نظامی تشکیل می دهند.
"نیویورک تایمز" نوشت، از هفت ماه پیش روسیه برنامه هایی را برای خارج کردن اتباع خود از سوریه تهیه کرده بود، اما هر بار به دلیل هراس از تأثیر روانی این رویداد، خروج شهروندان خود را از سوریه به تعویق انداخت. دو هواپیمای ترابری ارتش روسیه برای خارج ساختن 100 شهروند روس از سوریه، به لبنان رفته اند.
در این میان، دو کشتی جنگی روسیه که به برابر سواحل سوریه رسیده اند، مانورهای خود را آغاز کرده اند و آتشباری های وسیع دریایی انجام می دهند. هدف از این نوع مانور، تلاشی از سوی روسیه است که به غرب و کشورهای مخالف اسد بگوید که روسیه مانع از سقوط  حکومت کنونی سوریه می شود.
در این میان، ترکیه امروز از سفر قریب الوقوع سناتور جان کری وزیر خارجه جدید آمریکا به آنکارا برای بررسی بحران سوریه خبر داد.  
نخستین ماموریت وزیرخارجه جدید آمریکا: بررسی بحران سوریه در ترکیه: وزیر خارجه ترکیه امروز اعلام کرد که آقای جان کری پس از تأیید پست وزارت خارجه اش از سوی سنای آمریکا، در نخستین سفر خارجی خود به ترکیه می رسد تا بحران سوریه را با رهبران آنکارا بررسی کند.
آقای رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه که در دو سال اخیر با قاطعیت خواهان کناره گیری بشار اسد و تغییر حکومت در سوریه است، یکشنبه دوباره گفته بود که "رژیم اسد مشروعیت خود را به  خاطر کشتارهای فجیعی که انجام داده از دست داده است و تردیدی نیست که روزی خواهد رسید که مردم سوریه بخت محاکمه کردن اسد را داشته باشند و سقوط  حکومت او و شرکایش، قطعی است".  
کردها در سوریه قوی تر شده اند: گزارشگر نشریه آلمانی "دی سایت" آلمان («زمان») که در سوریه بسر می برد، گزارش داده است که در برخی از مناطق این کشور کردها بعد از راندن افراد ارتش بشار اسد، قدرت را به دست گرفته و تشکیلات دولتی و شهری این مناطق را به کلی تغییر می دهند.
خبر نگار نشریه "دی سایت" از شهر «آفرین» در شمال سوریه و نزدیک مرز ترکیه گزارش می دهد که شبه نظامیان حزب «پی وای دی» (PYD) ) حزب اتحاد دموکرات ها که حزبی مانند حزب ترکیه ای پ ک ک است، شهر «آفرین» را در کنترل خود دارند؛ تشکیل انجمن شهر داده و از خانواده‌های خود در مناطق دیگر سوریه خواسته اند به این شهر نقل مکان کنند. فعالان این حزب که حدود 7 هزار نفر هستند در این شهر 50 هزار نفری کلیه امور شهر از جمله پلیس را در دست گرفته‌اند و شهردار فعلی شهر که 20 سال در آلمان زندگی کرده است اظهار داشت، ما از این منطقه که کرد نشین است به مبارزه بر علیه رژیم بشار اسد ادامه می دهیم.
نشریه "دی سایت" زیر عنوان "افزایش قدرت کردها در سوریه" می نویسد، نیروهای حزب اتحاد دموکرات کرد ها در شهر »آفرین» طی مدت کوتاهی شورای شهر، مرکز پلیس، دادگاه و مرکز بانوان و جوانان تشکیل داده اند. صلاح الدین شهر دار شهر در گفت و گوی خود با خبر نگار نشریه آلمانی اظهار داشت، اکنون ما کلیه امور مربوط به فرمانداری را به پایان رسانیده ایم و این منطقه کاملاً کرد نشین خواهد شد. وی با نصب عکس بزرگ عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ ک ک در دفتر فرمانداری و شهرداری «آفرین» افزود، همه ما مسلح هستیم و از اوجالان حمایت می کنیم. در گزارش این نشریه آمده است، ارتش بشار اسد طی شش ماه گذشته از بخش‌های کرد نشین سوریه عقب نشینی کرد و اکنون بقیه کرد ها نیز تصمیم دارند مانند شبه نظامیان شهر «آفرین» سازمان ها و فرمانداری کرد نشین تشکیل دهند. (گزارش آقای ایرج ربیعی از آلمان). 
اوباما در آغاز دور دوم ریاست جمهوری: "تفاهم با مللل دیگر در صدر کار ماست": رییس جمهوری ایالات متحده، پرزیدنت باراک حسین اوباما دوشنبه برای دومین بار در این هفته در مراسم رسمی در "تپه کاپیتول" در واشینگتن در برابر صدها هزار نفر در سرمای شدید، نسبت به کشور خود و قوانین آن ابراز وفاداری کرد و سپس در یک سخنرانی تأکید نمود که دوره ده ساله جنگ های نظامی امریکا در عراق و افغانستان به پایان رسیده و اکنون زمان شکوفایی اقتصادی ایالات متحده فرا رسیده است.
پرزیدنت اوباما گفت: ملت آمریکا اکنون باید اختلافات خود با ملل دیگر را از راه های مسالمت آمیز حل کند و البته این امر به این دلیل نیست که ما ساده اندیش هستیم و دلیل آن است که گفت و گو و مذاکره موجب کاستن بیم و هراس می شود و تردیدها و سوء ظن ها برطرف می گردد.
پرزیدنت اوباما تأکید کرد که دولت اینده او موظف است که برای کاهش هزینه های درمانی مردم آمریکا و کسر بودجه دولت واشینگتن تصمیمات دشواری را اتخاذ کند. رییس جمهوری ایالات متحده بخشی از سخنرانی خود را نیز به موضوع مساوات در بین شهروندان آمریکایی اختصاص داد و گفت: «تا هنگامی که زنان در آمریکا از حقوق مساوی کامل با مردان برخوردار نشوند و به همجنس گرایان با نظر مساوی نگاه نشود، ما به اهداف خود نخواهیم رسید».
منابع http://radis.org/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر