Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ بهمن ۸, یکشنبه

روزنامه آلمانی دی ولت: وقوع انفجار مهیب در تأسیسات هسته‌ای فردو



روزنامه آلمانی دی ولت: وقوع انفجار مهیب در تأسیسات هسته‌ای فردو

رادیو دویچه وله آلمان: روزنامه آلمانی "دی ولت" به نقل از یک کارشناس مطلع می‌نویسد که بر اثر یک انفجار مهیب در تأسیسات اتمی فردو، ارتباط ۱۹۰ نفر با جهان خارج قطع شده است. گفته می‌شود ساختمان‌های اطراف این مرکز غنی‌سازی نیز آسیب دیده‌اند.


یک روزنامه آلمانی به نقل از یک کارشناس ایرانی گزارش داده است که چند روز پیش در تأسیسات هسته‌ای فردو انفجاری مهیب رخ داده و بخشی از این مرکز آسیب شدید دیده است.

محمد خلیلی، کارشناس امور ایران به روزنامه آلمانی "دی ولت" گفته است که او این اطلاعات را از یک همکار پیشین سازمان اطلاعات و امنیت ایران دریافت کرده است.

بنا به ادعای خلیلی، انفجار حدود شش روز پیش، یعنی یک روز پیش از انتخابات پارلمانی در اسرائیل رخ داده است و در پی آن تماس حدود ۲۴۰ نفر با دنیای خارج قطع شده است.

حکومت جمهوری اسلامی ایران نخست وجود تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم فردو را از جامعه جهانی پنهان نگاه داشته بود، ولی سپس وجود آن برملا شد. این تأسیسات در نزدیکی شهر قم قرار دارد و برای آن‌که از حملات نظامی در امان بماند، در اعماق کوه‌ها احداث شده است.

پس از آن‌که رضا خلیلی در سایت "شبکه خبری مستقل آمریکا" (wnd.com) در ۲۴ فوریه (۵ بهمن) برای نخستین بار گزارشی در این‌باره منتشر کرد، این گزارش در میان کارشناسان برنامه اتمی ایران بازتابی گسترده یافت.

"دی ولت" می‌افزاید که مقام‌های ایران تاکنون خبری در این زمینه منتشر نکرده‌اند و معلوم نیست منابع محمد خلیلی تا چه اندازه موثق است. حال یک کارشناس دیگر امور ایران که به نوشته این روزنامه تماس‌هایی با سرویس‌های مخفی دارد، در قبال پرسش روزنامه "دی ولت" تأیید کرده که چنین انفجاری واقعا رخ داده است. بر اساس اطلاعات این کارشناس، شمار افرادی که تماس آن‌ها با دنیای خارج قطع شده ۲۴۰ نفر نیست بلکه ۱۹۰ نفر است.


غنی‌سازی اورانیوم در اعماق کوه

به گزارش "دی ولت"، تأسیسات غنی‌سازی فردو یکی از پایگاه‌های اتمی است که بیشترین نگرانی را در جامعه جهانی برانگیخته است. این تأسیسات چنان عمیق در دل کوه قرار گرفته که سنگین‌ترین سلاح‌های پناهگاه‌شکن نیز دشوار بتوانند آن را تخریب کنند.

از همین رو بود که اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل یک سال پیش هشدار داد، ایران به‌زودی به "منطقه‌‌ی مصون" تبدیل خواهد شد.

این روزنامه می‌نویسد، به نظر می‌آید مهم‌ترین بخش‌های برنامه اتمی ایران در تأسیسات فردو خارج از توان آسیب‌رسانی سلاح‌های اسرائیلی هستند.

خلیلی با استناد به منبع خود در میان نیروهای امنیتی ایران که از تأسیسات فردو مراقبت می‌کنند می‌نویسد که این انفجار در حوالی ظهر دوشنبه (۲۱ ژانویه/۲ بهمن) حدود ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه رخ داده است.

این گزارش ادعا می‌کند که انفجار چنان مهیب بوده که ساختمان‌ها را تا شعاع پنج کیلومتری به لرزه درآورده است. در پی آن نیروهای امنیتی ایران تا شعاع ۲۴ کیلومتری حول این تأسیسات، یک کمربند امنیتی ایجاد کرده و ورود به این منطقه ممنوع است.

مسدود شدن مسیر خروج اضطراری تأسیسات

گفته می‌‌شود در پی این انفجار، بزرگراه قم به تهران ساعت‌ها بسته بوده است. تیم‌های امداد و نجات تا روز چهارشنبه تلاش‌کرده‌اند به افرادی که در عمق زمین محبوس شده‌اند، دسترسی یابند ولی موفق نشده‌اند. این انفجار دو آسانسوری را از کار انداخته که به تأسیسات هسته‌ای که در ۹۰ متری عمق زمین احداث شده، راه می‌برد.

محمد خلیلی بر اساس اطلاعات دریافتی خود ادعا می‌کند، مسیر خروج اضطراری واقع در جنوب غربی این تأسیسات نیز غیرقابل استفاده شده است.

روزنامه "دی ولت" می‌افزاید، در صورتی که این اطلاعات موثق باشند، این رخداد مهم‌ترین خرابکاری‌است که تاکنون در تأسیسات هسته‌ای ایران صورت گرفته.

در سال‌های گذشته چندین دانشمند فن‌آوری هسته‌ای ایران به قتل رسیدند، یک پایگاه نظامی تولید موشک منفجر شد، شبکه برق تأسیسات فردو مدتی قطع شد و کرم کامپیوتری "استاکس‌نت" نرم‌افزار تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز را آلوده ساخت.

خلیلی ادعا کرده که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری اسلامی برای روز سه‌شنبه، وزیر اطلاعات، رئیس سازمان انرژی اتمی و چند مقام‌ بلندپایه دیگر را به یک جلسه اضطراری فراخوانده است.

معرفی رضا خلیلی

سایت "شبکه خبری مستقل آمریکا" (wnd.com) در آغاز گزارش رضا خلیلی در معرفی نویسنده نوشته است: «رضا خلیلی، نویسنده کتاب "زمانی برای خیانت"، در دایره عملیاتی سازمان سیا به‌عنوان جاسوس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کار می‌کرده و کارشناس امور ضدتروریسم است. وی هم‌اکنون در واحد امنیت ملی و داخلی کار می‌کند که یک نهاد مشورتی مورد تأیید کنگره آمریکا و نهادی مشورتی برای بنیاد دمکراسی در ایران (FDI) است. وی در رسانه‌های ملی و بین‌المللی به‌عنوان کارشناس ایران و امور ضدتروریسم در خاورمیانه حضور پیدا می‌کند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر