Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ بهمن ۶, جمعه

مصريها به اسلامگرایان نه گفتند؛ دستکم 7 کشته


مصريها به اسلامگرایان نه گفتند؛ دستکم 7 کشته

محمد مرسی، رئیس جمهور مصر جمعه شب در یک سخنرانی تلویزیونی، تظاهرکنندگان را به آرامش دعوت کرد. اما به نظر می رسد که خشم عمومی علیه اخوان المسلمین کشور را فرا گرفته است. جوانان معترض مصری به کاخ رياست جمهوری و ساختمان رادیو تلویزیون نیز حمله کردند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، تظاهرکنندگان مخالف دولت محمد مرسی جمعه شب به چندين ساختمان دولتی در شهرهای مصر حمله کردند. آنها در برخی نقاط دفاتر اخوان المسلمین را نیز به آتش کشیدند. در درگیریهای روز جمعه دستکم 7 نفر کشته و بیش از 450 نفر مجروح شدند. خبرنگاران خارجی گزارش کردند، در دومین سالگرد انقلاب، مصريها به اسلامگرایان نه گفتند.

شاهدان اعلام کردند در جریان تظاهرات مخالفان دولت مصر به مناسبت دومین سالگرد انقلاب در این کشور، چندین ساختمان دولتی روز جمعه در مصر مورد حمله قرار گرفت.
بنابه اعلام این منابع، تظاهرکنندگان به مقر فرمانداری شهر اسماعیلیه (شرق) و دلتای نیل (شمال) حمله کردند. شماری دیگر از تظاهرکنندگان نیز یک ساختمان دولتی را در دامیت به محاصره خود در آوردند و به ورودی یکی دیگر از ساختمان‌های دولتی در کفر الشیخ حمله کردند.
این منابع افزودند در جریان این حملات درگیری‌هایی بین نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان رخ داد.
در اسماعیلیه، تظاهرکنندگان همچنین به مقر محلی حزب آزادی و عدالت وابسته به اخوان المسلمین حمله کردند و آن را به آتش کشیدند. در این حمله مخالفان اسباب و وسائل موجود در این دفتر را به خیابان پرتاب کردند.
شاهدان گفتند، دفتر اخوان المسلمین در اسماعیلیه در آتش سوخت.
معترضان همچنین تلاش کردند به یکی از دفاتر اخوان المسلمین در منطقه توفیقیه در شهر قاهره حمله کنند.
پلیس ضد شورش مصر برای پراکنده کردن تظاهرات کنندگان از گاز اشک آور استفاده کرد.
برخی از تظاهرکنندگان بر اثر استشمام گاز اشک آور قادر به حرکت نبودند.
منابع رسمی اعلام کردند بر اثر درگیری‌ها در سراسر مصر دست‌کم 450 نفر زخمی شدند.



مصريها به اخوان المسلمين نه گفتند

تظاهرکنندگان مصری در دومین سالگرد انقلاب کشورشان با حضور در میدان التحریر به حکومت اسلامگریان نه گفتند.
شبکه تلویزیونی فرانس24 از قاهره گزارش داد، دهها هزار تن از مصری ها در میدان التحریر تجمع کردند تا به حکومت اخوان المسلمین نه بگویند. آنها خواستار سقوط حکومت محمد مرسی شدند.
میدان التحریر مملو از جمعیت بود. محمد البرادعی و حمدین صباحی از سران گروه های مخالف اخوان المسلمین نیز در بین تظاهرکنندگان بودند.
یکی از تظاهرکنندگان گفت، ما در شش ماه گذشته شاهد شکل گیری فجایعی بودیم که اخوان المسلمین موجب آن بوده است. اخوان المسلمین با آزادی افکار عمومی مشکل دارد. حکومت اسلامگرایان نمی تواند مصری ها را همانطور که هستند بپذیرد. حکومت مرسی برای ملت مصر کار نمی کند و تنها در راستای اهداف اخوان المسلمین در حرکت است.
گزارشگر از این تظاهرکننده پرسید، شما که در خط اول درگیری ها حضور دارید، از این نمی ترسید که خشونت ها چهره شما (مخالفان) را نزد مردم مخدوش کند؟

وی در پاسخ گفت، در ابتدای ماجرا برخی ما را شورشی خطاب می کردند. اما این افراد رفته رفته متوجه شدند که این طور نیست. امروز کسانی در میدان التحریر حاضر شده اند که قبلا ترجیح می دادند از تلویزیون تنها شاهد تحولات باشند. اما اکنون این افراد به ما ملحق شده اند.



حمله به کاخ رياست جمهوری و رادیو تلویزیون

شاهدان در قاهره گفتند، شماری از مخالفان مصری جمعه شب با نیروهای امنیتی این کشور در برابر کاخ ریاست جمهوری در پایتخت درگیر شدند.
تظاهرکنندگان با پرتاب سنگ و بطری قصد داشتند از موانع ایجاد شده عبور کنند که نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک آور آنها را متفرق کردند.
شماری از تظاهرکنندگان در این درگیری مجروح شدند.
تظاهرکنندگان مخالف مصری همچنین ساختمان رادیو و تلویزیون این کشور را در قاهره محاصره کردند.
تظاهرکنندگان ابتدا پل منتهی به ساختمان رادیو و تلویزیون مصر را اشغال کردند و سپس با آتش زدن لاستیک و پرتاب سنگ با نیروهای امنیتی مستقر در محل درگیر شدند.
به گفته شاهدان، نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از گاز اشک آور استفاده کردند.

همزمان شماری از مخالفان مصری چند ایستگاه مترو قاهره را به اشغال خود درآوردند. به دنبال این اقدام فعالیت قطارهای مترو متوقف شد.

محمد مرسی، رئیس جمهور مصر جمعه شب در یک سخنرانی تلویزیونی، تظاهرکنندگان را به آرامش دعوت کرد. اما به نظر می رسد که خشم عمومی گسترده علیه اخوان المسلمین کشور را فرا گرفته است.
irannewspress
---------------

دیدار هیئت اسرائیلی با نماینده اردوغان در استانبول

رسانه های ترکیه از دیدار یک هیئت اسرائیلی با نماینده ویژه نخست وزیر ترکیه در استانبول خبر دادند.

روزنامه وطن به نقل از رسانه اسرائیلی یشیوا نوشت، هیئتی از اسرائیل به ریاست نیسم زییو عضو موسسه اسرائیلی کنست روز یکشنبه در استانبول با نماینده ویژه رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه دیدار و درباره راههای ترمیم روابط دو کشور گفتگو کردند .
در این دیدار که گفته می شود با مجوز نخست وزیران اسرائیل و ترکیه صورت گرفته است، یکی از وزرای خارجه اسبق ترکیه به عنوان نماینده اردوغان حضور داشت .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر