Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ بهمن ۷, شنبه

افشای توطئه‌های دولت ترکیه در سریکانی غرب کردستان



افشای توطئه‌های دولت ترکیه در سریکانی غرب کردستان

در شهر سریکانی غرب کردستان, گروه‌های مزدور در جریان درگیری‌های 9 روز گذشته علیه نیروهای ی.پ.گ دچار تلفات سنگینی شده‌اند. آن گروه‌ها به راهکارهای ویژه متوسل می‌شوند. هم‌اکنون اثبات شده که این حملات بخشی از توطئه‌گری‌های دولت ترکیه است و اسنادی که وجود چنین توطئه‌ای را به اثبات می‌رساند, افشا شد. مشخص شد که یکی از اعضای آن گروه‌های مزدور که کشته شده, اهل منطقه «هنه» استان «آمد» شمال کردستان است و نام وی «محمد آک‌یلدرم» است. اخیرا منابعی به خانواده «آکیلدرم» تلفن کرده و از آنها خواسته‌اند که جنازه فرزندشان را تحویل بگیرند.


در شهر سریکانی با شروع انقلاب, قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از ترس از دست دادن منافع خود بخاطر انقلابات مردمی, از هر فرصتی استفاده کرده و درصدد شکستن اراده ملت کرد هستند. یکی از این قدرت‌های منطقه‌ای , ترکیه است. ترکیه اعضای ارتش آزاد سوریه را در کمپ‌هایی در شهر «آدانا» و «هاتای» آموزش می‌دهد. همچنین در شهرهای استانبول, آنتالیا و اورفا مخالفان سوریه را گردهم آورده و درصدد است با بکارگیری آنها اراده ملت کرد در غرب کردستان را دچار هزیمت کند.

آخرین بار هم در مجلس ترکیه لایحه انجام حملات برون‌مرزی را به تصویب رسانده بود. پس از این اقدام مجلس بود که حملات گروه‌های مسلح مزدور علیه مناطق کردنشین غرب کردستان آغاز شد. در 27 اکتبر سال 2012 یک گروه مسلح به سرکردگی «عمار دادخی» که ترکمن است, به روستای «قسلت جندو» از توابع استان عفرین غرب کردستان حمله کردند. گفته شد که ترکیه به این گروه تسلیحات نظامی کامل ارایه داده است.

توطئه‌های ترکیه در سریکانی

گروه‌های مسلح در این حملات نتایجی حاصل نکردند,‌اما در 8 نوامبر سال 2012 گروه‌هایی مسلح از منطقه سریکانی استان اورفا(بخشی از سریکانی در شمال و بخشی در غرب کردستان واقع شده) با عبور از مرز وارد شهر سریکانی غرب کردستان شدند و به بهانه وجود نیروهای رژیم بعث سوری حملاتی را آغاز کردند.

در 19 نوامبر همان سال آن گروه‌ها به خلق‌کرد و نیروهای دفاعی مردمی حمله کردند. این گروه‌های مزدور بخاطر تلفات سنگین مجبور شدند درخواست آتش بس کنند, اما بازهم در 10 دسامبر به سریکانی حمله کردند. آنها بازهم شمار زیادی کشته دادند و بازهم در کمال بی‌شرمی درخواست آتش‌بس کردند, ولی وقتی که گفتگوهای دو طرف ادامه داشت, گروهی از مقامات ترکیه تحت نام روزنامه‌نگاری به شهر سریکانی می‌روند و از گروه‌های مزدور خود می‌خواهند به حملات نظامی خود ادامه دهند و درعوض همه نیازمندی‌هایشان را برآورده می‌کنند. از طرف دیگر مرز میان غرب کردستان و ترکیه که تا آن موقع مین‌گذاری شده و هر گونه رفت و آمد ممنوع بود, باز شد و گروه‌های مسلح مزدور به راحتی به سریکانی می‌رفتند. تصاویر این رفت‌و آمدها هم در مطبوعات پخش و منتشر شد.

علی رغم اینکه این تصاویر اثبات می‌کرد که ترکیه از این گروه‌های مزدور حمایت می‌کند, اما آن دولت رد می‌کرد. احمد داوداوغلو وزیرخارجه ترکیه طی اظهاراتی گفت «ما اعضای زخمی‌شده گروه‌های مسلح را مورد معالجه قرار می‌دهیم», بعبارتی این اظهارات نوعی اعتراف ضمنی بود.

گروه های مزدور پس از گفتگو پیمان آتش‌بس را امضا کردند و می‌‌بایست مطابق آن از شهر سریکانی خارج شوند. آنها در 16 ژانویه 2013 اما این بار با استفاده از تجهیزان سنگین از قبیل تانک و توپ بار دیگر به سریکانی حمله کردند و به چپاول خانه‌‌های مردم و حتی ربودن شمار زیادی افراد مدنی کرد دست زدند. این درگیری‌ها به مدت 9 روز است که ادامه دارد و بنا به ادعای برخی منابع, دولت ترکیه به این گروه‌های مزدور کمک نظامی می‌کند.

استفاده از کردهای شمال کردستان برای جنگ

گفته می‌شود که چند روز پیش از منطقه «هنه» استان «آمد» شمال کردستان 7 نفر را به سریکانی فرستاده تا به گروه‌های مسلح مزدور بپیوندند و به خلق‌کرد حمله کنند. همچنین گفته شده که این افراد از راهکارهای جنگ ویژه استفاده می‌کنند, راهکارهایی که در دهه 1990 در شمال کردستان علیه خلق‌کرد توسط ترکیه استفاده می‌شود. امروزه اسناد و اخباری موثق در دسترس هست که اثبات‌گر این توطئه‌های ترکیه علیه کردهاست. بنا به گزارش منابع محلی, افرادی ناشناس به شهروندی به نام «رایف آکیلدرم» ساکن منطقه «هنه» استان «آمد» تلفن زده‌اند و به وی گفته‌اند که فرزندتان به نام «محمد آکیلدرم» 3 روز پیش در درگیری‌های سریکانی غرب کردستان کشته شده و از وی خواسته‌اند که برود و جنازه فرزندش را تحویل بگیرد, اما اشاره نشده که جنازه فرزندش را باید از کجا تحویل بگیرد. لذا پسر بزرگ «آکیلدرم» به نام «سبری آکیلدرم» همراه با سه تن از اعضای خانواده‌اش به سوی سریکانی در مرز با غرب کردستان به راه می‌افتند. هنوز معلوم نیست که این خانواده جنازه فرزندشان را تحویل گرفته‌اند یا نه.

گفته می‌شود که اسامی سه تن از شش تن دیگر «نورالله آوجی» , «ابراهیم بیلگه» و «ابراهیم» است که به نام خانوادگی وی اشاره نشده.

فعالیت‌های «حزب‌الله ـ کنترا»

توسل گروه‌های مزدور به راهکارهای جنگ ویژه در سریکانی, یادآور فعالیت‌های گروه حزب‌الله ـ کنترا و قتل‌های فاعل مجهولی است که دولت ترکیه در دهه 90 علیه خلق‌کرد و جنبش آزادیخواهی آن بکار می‌گرفت. کارشناسان هم بنا به وقایع رویداده می‌گویند:«ترکیه درصدد است آنچه را که نتوانسته در شمال کردستان به انجام برساند, در غرب کردستان عملی کند. درصدد است با این توطئه‌های خود اراده خلق‌کرد را به هزیمت بکشاند و با اینکار خود زمینه انجام دخالت‌های نظامی را هموار سازد».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر