Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ مهر ۲۶, چهارشنبه

خبرهای روز رادیو اسرائیل از نظرتان میگذرد


خبرهای روز رادیو اسرائیل از نظرتان میگذرد
دلار آمریکا مرز 4 هزار تومان را در نوردید!!
*          دو روز پس از برقراری دور جدید تحریم های وخیم اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران که ارزیابی می شود شرایط اقتصادی ایران را از وضعیت کنونی نیز دشوارتر کند و به ویژه مردم ایران را در منگنۀ جدی فشار بگذارد، بازار ارز ایران نگرانی های عمیق خود را به صورت هرچه بی اعتمادتر شدن به ریال، پول ملی ایران، نشان می دهد و هنوز جوهر مصوبه اتحادیه اروپا خشک نشده است که هر دلار آمریکا امروز مرز تاریخی و سرسام آور چهار هزار تومان را در نوردید. 


در حالی که دوشنبه، در روز تصویب تحریم ها، هر دلار آمریکا حدود 3400 تا 3500 تومان بود و روز گذشته نیز هر دلار به حدود 3800 تومان رسیده بود، پیش از ظهر امروز، بلبشوی ارزی مرزهای تازه ای را درنوردید. یک گزارش رسیده از شاهدان عینی در تهران به نقل از صرافی جلالی در پایتخت حاکی است که دلار آمریکا امروز در این صرافی به مبلغ 4004 تومان به دست مشتری داده می شد. به نقل از همین منبع نیز هر پوند انگلیس 6450 تومان و هر یوروی اتحادیه اروپا 253 تومان قیمت اعلام شده بود. نرخ های نجومی ارزهای خارجی که به مفهوم مبدل شدن هر چه بیشتر پول ایران به کاغذ پارۀ بی ارزش است، نشان می دهد که بازار ایران هیچ اعتمادی به راهکارهای دولت ندارد و بازار در این ارزیابی است که با بروز عواقب تحریم ها، اوضاع از امروز نیز به مراتب بدتر خواهد شد.
*          تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران طیف وسیعی از شرکت های وابسته به وزارت نفت ایران و نیز منابع انرژی و نیروی ایران را هدف قرار داده و هر نوع معاملات بانکی میان تمامی بانک های اروپایی با هر بانکی در ایران را منع کرده و نقل و انتقال پول حتی برای مبالغی مانند ده هزار یورو با هزار و یک پیچ و خم قانونی و محدودیت آفرین روبرو خواهد شد. صادرات انواع فلزات و از جمله پولاد و آلیاژها به این بهانه که می تواند در صنایع موشکی یا اتمی ایران به کار گرفته شود نیز منع شده و هر نوع همکاری کشورهای عضو اتحادیه اروپا با ایران با عرصه کشتی سازی نیز ممنوع است. وزیر نیروی ایران آقای مجید نامجو نیز تازه ترین شخصیت جمهوری اسلامی است که نامش به فهرست تحریم ها افزوده شد، و از جمله، حق سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا را ندارد. برخلاف گزارش های پیشین که سه شنبه در اخبار ما نیز بازتاب یافته بود، بررسی های بیشتر از مصوبه اتحادیه اروپا نشان می دهد که نام آقای محمود رضا خاوری مدیرکل فراری بانک ملی ایران همراه با نه نفر دیگر از مقامات ایران بدلایلی از فهرست تحریم های اتحادیه اروپا پاک شده است.
*          تحریم های جدید اتحادیه اروپا همچنین مقرر کرده  است که فروش گاز ایران به کشورهای اتحادیه اروپا ممنوع شود. هر چند از مدتی قبل ایران مراودات چندانی در عرصه گاز با اروپا نداشت اما رسمیت یافتن این نوع تحریم معاملات، ضربه  جدی دیگری بر اقتصاد و منابع درآمدزای ایران است. در دو سال اخیر که تحریم های متعددی براساس قطعنامه های شورای امنیت یا طبق تصمیمات یکجانبه برخی کشورهای جهانی علیه ایران برقرار شده و کشورهای بسیاری از بیم منع شدن معاملاتشان با آمریکا، بازار ایران را رها کرده اند، ایران در یک روند تدریجی درآمد خود را از صادرات نفت نیز به میزان چشم گیری از دست داده است و دیگر نیازی به تولید نفت مانند گذشته ندارد و همه نفتکش های بزرگ ایران نیز مانند انبار نفت به محل ذخیرۀ نفت اضافی ایران مبدل شده و در اسکله ها خوابیده اند. ایران با 700 هزار یا 800 هزار بشکه نفتی نیز که در روز صادر می کند، دیگر نمی تواند ارز خارجی ناشی از فروش این نفت را وارد کشور کند. ایران تا چندی پیش کمی بیش از یکصد دلار ذخیره ارزی داشت اما ماه گذشته نمایندگان مجلس و رسانه های تهران نوشتند که 42 میلیارد دلار از این پول ناپدید شده است و سرنوشت بقیه ذخیره ارزی نیز چندان روشن نیست. هنگامی که محمود احمدی نژاد دو هفته پیش در یک کنفرانس خبری در تهران به اثرگذاری جدی تحریم ها و نداشتن قدرت ایران در برگرداندن پول صادرات نفت، برای نخستین بار صادقانه اذعان کرد، رقیبان سیاسی وی در حاکمیت بر وی تاخته اند که چرا سخنان "دشمن شاد کن" بیان کرده است.
*        مسئولان ارزی ایران بر این تصور بودند که آرامش نسبی روزهای اخیر در بازار ارز، نشان موفقیت کار نهادی است که بانک مرکزی با نام "مرکز مبادلات ارزی" به راه انداخته است. اما سقوط هر ساعت پول ایران از دو شب پیش که تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال شد و وضعیت امروز در زمینه عبور دلار از مرز چهار هزار تومان، به خوبی نشان می دهد که بازار، حتی نظرات و امیدواری های رهبر حکومت آیت الله خامنه ای را به هیچ می انگارد و برای آن اعتباری قائل نیست. آیت الله خامنه ای در روزهای جاری که در سفر طولانی به استان خراسان شمالی به سر می برد، پی در پی می گوید که ایران از جمله از راهکار تولید داخلی بر تحریم  های جدید نیز غلبه خواهد کرد. اما تولید داخلی ایران در معرض تهدید بسیار جدی است؛ هزاران کارخانه بزرگ و کوچک خوابیده، پروژه های متعددی در سراسر ایران معطل مانده و خزانه ارزی دولت در حال تهی شدن است.
*          در حالی که به گفته کارشناسان اقتصادی، خانه اقتصاد ایران از پای بست ویران شده است، و سقوط ساعت به ساعت پول ایران نیز تکان های زلزله اقتصادی را شدیدتر می کند، مسئولان ایران با امنیتی کردن فضای بازار و ادامه دستگیری معامله گران متوسط و خرده پای ارزی، از نظر خود، سعی درصدد قدرت نمایی دارند. در حالی که در روزهای گذشته از دستگیری ده ها نفر از معامله گران ارزی در تهران به بهانه "اخلالگری در بازار ارز"، و از جمله بازداشت یک خانم، خبر داده شد، این دستگیری ها به اصفهان نیز سرایت کرده است. در استان اصفهان آقای محمد رضا حبیبی دادستان استان، چهارشنبه به خبرگزاری "فارس" گفت: «تعدادی از اخلالگران بازار ارز در اصفهان که کار آنها از مدتی قبل زیر نظر نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی بود، شب گذشته، با حکم قضایی دستگیر شدند» که وی ارائه جزییات بیشتر در باره این افراد را به ماه های آینده موکول کرد. دادستان اصفهان به کسانی که بدون مجوز بانک مرکزی به خرید و فروش ارز اقدام کنند، اخطار کرد که زیر کنترل نهادهای نظارتی و امنیتی هستند و با مجازات دستگاه قضایی کشور روبرو خواهند شد.
*          در این میان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران آقای علی اکبر صالحی امروز از یکسو گفت که "توجه ایران در معاملات جهانی" دیگر متوجه غرب نیست بلکه به سوی شرق است و کشورهای آسیایی در حال حاضر تا حدود 80 درصد از معاملات با ایران را در اختیار دارند، و از سوی دیگر، رییس قوه قضاییه ایران آیت الله صادق آملی لاریجانی به اقتصاددانان داخلی،  رسانه های کشور و هر کس دیگری که از عواقب تحریم های جدید جهانی و اروپایی بر ایران ابراز نگرانی می کند، هشدار قضایی داد. آیت الله آملی لاریجانی گفت: «هر کسی که این تحریم ها را بزرگ نمایی کند، در ردیف دشمن است».
همآوایی ها در مخالفت با سفر هیئت اروپایی به ایران
*          دولت اسرائیل از اتحادیه اروپا خواسته که مانع از سفر روزهای آینده نمایندگان کشورهای اروپایی به تهران شود و پرسیده است در حالی که تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران دو روز پیش (دوشنبه) تصویب شد، چرا قرار است که هیئت پانزده نفره ای از سوی هفت کشور اروپایی در روزهای آینده به تهران سفر کند؟. نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو روز گذشته با نماینده ارشد اتحادیه اروپا در اسرائیل شخصاَ دیدار کرد و از تصمیمات دوشنبه شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا در برقراری مجازات های اقتصادی علیه ایران قدردانی کرد اما در همین حال این تحریم های سخت را نیز کافی ندانست و خواستار برقراری تحریم ها از نوعی شد که ایران را کاملاً فلج و محاصره کند.
*         همزمان، رییس گروه یهودی "بنی بریت" نیز در بیانیه ای از اتحادیه اروپا خواست "به جای فرستادن هیئت نمایندگانش به تهران به فشارها بر ایران ادامه دهد". این در حالی است که اروپا می گوید که هیئت نمایندگان آن قرار است که برای گفت و گو بر سر پرونده هسته ای ایران و تلاش برای تشویق ایران به در پیش گرفتن ساز و کاری مثبت در این مذاکرات، به تهران برود. در همین حال، برخی از سیاستمداران و نشریات اروپایی این باور را مطرح کرده اند که این سفر نوعی توهین به نگرش جدید و سخت گیرانۀ اروپا در قبال ایران است که این نگاه جدید، خود را در تحریم های دو روز پیش نشان داد. آنها گفته اند که ایران یقیناً از این سفر "سوء استفاده تبلیغاتی" خواهد کرد. جزییات بیشتر در این زمینه را همکاران در آلمان، آقای ایرج ربیعی در این گزارش شنیدیم، که گفت: «سازمان موسوم به "بمب ایران را متوقف کنید"، که مرکز آن در اتریش است اولین گروه و سازمان مخالف جمهوری اسلامی در اروپا بود که با انتشار اعلامیه از این سفر شدیداً انتقاد کرد واز پارلمان اتحادیه اروپا خواست از سفر نمایندگان پارلمان به ایران جلوگیری کند. سیمونه دیناه هارت مان (Simone Dinah Hartmann ) سخنگوی سازمان مزبور مستقیماً مارتین شولتز (Martin Schulz: ) رئیس پارلمان اتحادیه اروپا را که آلمانی و از حزب سوسیال دموکرات است مورد خطاب قرار داد و می نویسد، ما از شما میخواهیم مانع سفر هیات نمایندگی پارلمان به ایران شوید زیرا کاملاً در جهت مخالف تحریم ها و اقدام‌های کشور های عضو اتحادیه است. بسیاری از کارشناسان اتحادیه نیز عقیده دارند که هنوز مرکب فهرست تحریم جدید خشک نشده است که نمایندگان میخواهند زیر عنوان گفتگو در 27 ماه جاری (اکتبر) به ایران سفر کنند. مارتین ارن هاوزر (Martin Ehrenhauser ) نماینده پارلمان اروپا در گفتگویی با نشریه "دی پرسه" از وین اظهار داشت، من تعجب میکنم، روز دوشنبه تحریم ایران اعلام شد و اکنون خبر میرسد، همکاران ما تصمیم دارند راهی ایران شوند. این یک حرکت بی‌معنی و علامت فرصت طلبی است. اگر بخواهیم از گفتگو با رهبران ایران صحبت کنیم باید بگوئیم سال‌ها است کسی موفق نشده با این افراد به گفتگوی منطقی بنشیند و آن‌ها تا کنون از همه جریان ها به سود خود بهره براداری کنند».
 آخرین نفس های صنایع داخلی رو به احتضار ایران

رهبر در خراسان شمالی: رسیدگی به کارخانه ها و صنایع در اولویت باشد

*          با سقوط بیشتر اقتصاد ایران و تداوم سقوط آزاد پول ایران در برابر انواع ارزهای خارجی، به گونه ای که حتی پول سوریه بحران زده و پول افغانستان بسیار با ثبات تر از ایران است و برخی ایرانی ها حتی برای حفظ ارزش مال خود در روزهای اخیر پول سوریه و "افغانی" افغانستان را خریداری کرده اند، از بسته شدن بسیاری از کارگاه های تولیدی، تعطیلی پروژه های عمرانی و بیکاری های جدید در ایران خبر می رسد.
*          تنها امروز، چهارشنبه، گزارش هایی درباره موارد ذیل در رسانه های خود تهران منتشر شد:
- سومین هفته اعتصاب کارگران کارخانۀ "بینان دیزل" تبریز،

- تعطیلی کامل "نساجی تابان" و افشار،
- بسته شدن عملی کارخانه "ستاره کویر" در یزد،
- تعطیلی کارخانه چرم مغان اردبیل به دلیل گرانی حامل های انرژی، و به تبع آن، بالا رفتن هزینه حمل و نقل و اخراج 150 کارگر آن، 
- بلاتکلیفی 18 هزار نفر از نیروهای تازه باز نشسته های صنعت فولاد،
- ورشکست شدن پنج شرکت بزرگ لبنیاتی کشور، 
- هفت ماه تأخیر در پرداخت حقوق کارکنان مجموعۀ میراث جهانی "تخت سلیمان" در شهرستان تکاب، 
- و دهها و دهها گزارش دیگر

*          آقای جلیل جعفری عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز امروز در مصاحبه با خبرگزاری "فارس" گفت: در حالی که رهبر به استان خراسان شمالی آمده و بر رسیدگی به کارخانه ها و صنایع به عنوان اولویت نخست تأکید کرده است باید اذعان کرد که صنایع داخلی کشور نیمه تعطیل و رو به موت است. آقای جعفری گفت: نه وضعیت سرمایه گذاری کشور مطلوب است، نه قانون موسوم به هدفمندی یارانه ها درست اجرا شده است، نه حتی یک واحد صنعتی بدون مشکل داریم، و نه اینکه دولت تلاشی در سر و سامان دادن به بخش تولید داخلی دارد.
*        آیت الله خامنه ای که از هفته گذشته در استان خراسان شمالی است امروز معاون اول احمدی نژاد محمد رضا رحیمی و نیز مجموعه وزیران دولت را به این استان فرا خوانده بود و آنها را مانند مکتب های قدیمی به روی زمین چمتاتمه نشاند تا به انها نصیحت کند که رسیدگی به کارخانه ها و صنایع این استان را در اولویت نخست بگذارند. این وزیران و بله قربان گویان سلطان فقیه، بنا به سنت، در این سفرها، ادعاهای بسیاری مطرح می کنند، اما در صحنه عمل، کمتر وعده ای را عملی می کنند – به ویژه در مقطع کنونی که کمبود بودجه نیز تنگناهای اقتصادی ایران را شدت بخشیده است. احمدی نژاد به دلیل سفرش به کویت در این نشست رهبر با مجموعه دولت در شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی حضور نداشت.
ایران برای قدرت نمایی امواج سی.ان.ان را هم هدف قرار داد
*          از بامداد یکشنبه که شرکت فرانسوی "یوتل ست" در چارچوب تصمیمات جدید علیه ایران پخش 19 شبکه رادیویی و تلویزیونی ایران به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی و آذری را از ماهواره "هات برد" قطع کرد، اتاق خبر رادیو اسرائیل پیگیری کرده است که ایران در یک قدرت نمایی کم سابقه، امواج بسیاری از شبکه های مهم خبری جهانی، و در صدر آنها سی.ان.ان را هدف ضربات قرار داده و در طول ساعاتی از شبانه روز موفق شده است که حتی مانع شود که مردم در بسیاری از نقاط  جهان شبکه های انگلیسی سی.ان.ان، بی.بی.سی ورلد سرویس، یورو نیوز و قدرت های دیگر خبری را ببینند. با وجود این به نظر می رسد که ایران خود در قدرت نمایی اش به طور عامدانه تنها در طول ساعاتی محدود این اخلال را ایجاد می کند تا از عواقب احتمالی آن نیز در امان باشد.
*          تا کنون دولت ایران و نهادهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی تلویزیون های فارسی زبان مهمی چون بی.بی. سی و رادیو فردا را آماج اخلال های پارازیتی – در مواقعی مهم مانند ناآرامی های مردمی ایران قرار می دادند که آخرین نمونه آن در تظاهرات چهارشنبه سه هفته پیش بازاریان و کسبه تهران بود. اما سابقه نداشت که ایران در طول سه روز پی در پی، شبکه های پر قدرت جهانی مانند سی.ان.ان را نه تنها مختل کند بلکه پخش آنها را کاملاً برای ساعاتی از ماهواره ها محو نماید . با وجود این اقدامات غیرقانونی ایران، که به نظر می رسد تنها از عهده سپاه پاسداران برمی آید، جمهوری اسلامی از قطع برنامه های تلویزیونی اش به روی ماهواره هات برد به شدت ناخشنود است و خود را قربانی می داند. این امر امروز در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران نیز مورد بررسی قرار گرفت.
 *        در همین حال، سازمان صدا و سیمای ایران اعلام کرد که ماهواره "اینتل ست" را به عنوان جایگزین ماهواره "هات برد" برای پخش همه شبکه هایش در جهان انتخاب کرده و از هم اکنون دوباره تمامی 19 شبکه قطع شده ایران به روی این ماهواره برنامه پخش می کنند. (گفتنی است این ماهواره در اسرائیل با نام "اینتل ست 902" فعال است و کسانی که برنامه های ایران را در اسرائیل می دیده اند، می توانند از طریق "اینتل ست 902" از جمله "شبکه خبر" و شبکه های "جام جم- 1" و " "جام جم- 2"  و "رادیو ایران" را که رادیوی مرکزی ایران است، ببینند و بشنوند).
*        جمهوری اسلامی ایران به خود دلداری داد که جنبش حماس در غزه حذف شدن شبکه های رادیو و تلویزیون ایران از ماهواره "هات برد" را محکوم کرده است. حماس که به با شیوۀ اعدام صحرایی و سرکوبگری های گسترده به سبک حکومت اسلامی ایران، در غزه بر فلسطینی ها حکومت می کند، در بیانیه خود مدعی است که "حذف مجموعه شبکه های ایرانی از هات برد، بدعتی خطرناک در نقض آزادی رسانه و اصل احترام به نظر دیگران است".

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر