Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ آبان ۷, یکشنبه

مجسمه‌ساز کرمانشاهی مجوز ساخت اثر هنری با لباس کُردی را ندارد



مجسمه‌ساز کرمانشاهی مجوز ساخت اثر هنری با لباس کُردی را ندارد
1391/08/07 - 2012/10/28
آژانس کُردپا: یک شهروند کُرد مجسمه‌ساز، فضای هنری در شهر کرمانشاه را بسیار ناامن توصیف می‌کند.
"ناصر خاورزاده" طی گفت‌وگو با وب‌سایت کُردپرس ضمن انتقاد ا
ز برخورد مسئولان استان کرمانشاه با هنر مجسمه‌سازی، تصریح کرد: یک بار پیشنهاد دادم که از مشاهیر کرمانشاه نیم تنه‌هایی ساخته شود و یک جایی مشخص برای این منظور اختصاص داده شود و آن را تبدیل به یک مکان توریستی کنیم که هم جوانان مشاهیر شهر خودشان را بشناسند و هم مردم شهرهای دیگر با مشاهیر کرمانشاه آشنا شوند که متأسفانه مسئولان وقتی به این پیشنهاد نگذاشتند.


وی که شاگرد مجسمه‌ساز مشهور کُرد "هادی ضیاء‌الدینی" بوده است دستمایه‌ی هنر مجسمه‌سازی را موضوعات اجتماعی-فرهنگی مردم کُرد با یک دید جهانی عنوان کرد و اذعان داشت که مجوز ساخت مجسمه با لباس کُردی در انزار عمومی را صادر نمی‌کنند و این موضوع در آثار شخصی‌ام منعکس می‌شود.

این هنرمند ساکن کرمانشاه در ادامه فضای هنری سطح شهر را "ناامن" تلقی می‌کند و برای ادعای خویش به تهدید و تخریب برخی از آثارش اشاره می‌کند و می‌گوید: متأسفانه عده‌ای هنوز اعتقاد، برداشت و فکر نادرستی از مجسمه‌سازی دارند و آن را بت‌سازی قلمداد کرده و با تهدید و خراب کردن مجسمه‌ها، یک فضای ناامن را برای مجسمه‌سازان به وجود آورده‌اند.

مجسمه‌ساز کُرد، ناصر خاورزاده در این گفت‌وگو خاطرنشان کرد که هنر مجسمه‌سازی فرهنگ و گذشته‌ی یک ملت را به نمایش می‌گذارد و نقش مهمی در معرفی و ماندگاری هویت و فرهنگ یک ملت و یک شهر دارد.

یکی از مشکلاتی که مجسمه‌سازان کرمانشاه با آن مواجه‌اند، مشکل عدم یک تابلو سنگی در کنار آثار و بازگویی مشخصات مجسمه و درج نام سازنده‌ی اثر در آن است که راه را بر سوء استفاده‌ها بگیرد.

ناصر خاورزاده سال 1345 در شهر کُردنشین کرمانشاه متولد و 25 سال بعد با هادی ضیاء‌الدینی آشنا و چند سالی را نزد وی به هنر مجسمه‌سازی پرداخت و سال 74 با همکاری "مسعود رنگرزان" یکی از بزرگترین مجسمه‌های آن زمان ایران را در میدان آزادگان کرمانشاه ساخت.

از دیگر کارهای هنری خاورزاده می‌توان به مجسمه‌ی کوهنورد طاقبستان، میرزا رضای کلُهر در پارک معلم، مولوی کُرد در نوسود و مجسمه‌های دیگر شهرهای ایران اشاره کرد.

ناصر خاورزاده دارای مدرک تخصصی هنر از مرکز توسعه‌ی هنری وزارت ارشاد است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر