Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ مهر ۱۶, جمعه

دلیل وقایع اخیر در مهاباد، سقز و سنندج چیست؟

دلیل وقایع اخیر در مهاباد، سقز و سنندج چیست؟

رمز بقای جمهوری اسلامی ریشە در تنشگرایی و بی ثباتی دارد. رژیم از سطح آگاهی سیاسی و هوشیاری همگانی کردها بخوبی آگاە

است و می داند کە کردهای ساکن ایران در تلاشند از شرایط کنونی ایران بە خوبی بهرە گرفتە و بخش بیشتر نیروی خود را در مبارزات مدنی و مسالمت آمیز بکار گیرند. همچنین بخوبی می داند کە مبارزات حق طلبانە ملت کرد در ایران نزد افکار عمومی چە در داخل و چە در خارج از ایران اعتماد زیادی را کسب کردە است و در هر نقطەای کە حرکتهایی علیە جمهوری اسلامی شکل می گیرد کردها نیز در آن سهیم هستند. از سوی دیگر بە این مسئلە پی بردە است کە باتوجە بە افکار عمومی و پشتیبانی رسانەای از حرکتهای حق طلبانە کردها دیگر قادر نخواهد بود ملت کرد را بە آسانی سرکوب کند؛ بدین منظور نیازمند فاکتورهایی است کە بە وسیلە آنها قادر باشد این موانع را از سر راە خود بردارد. یکی از این فاکتورها این است کە بە افکار عمومی بقبولاند مبارزان کرد بە خشونتگرایی معتقد هستند و گفتەهای آنها مبنی بر اینکە برای دفاع از خود اسلحە برداشتەاند ادعای پوچی بیش نیست و بدینگونە خشونتی را کە در مقابل فعالان کرد بە کار میگیرد امری روا جلوە دهد.

بهمین دلیل بە برنامەریزیهای گستردەای در این زمینە و اجرای آن از قبیل اعمال شنیعی کە در مهاباد، سقز و سنندج انجام گرفت و انعکاس گستردە آنها دست می زند. بدین منظور در آغاز بە کپی کردن اعمال گذشتە گروههایی تندرو میپردازد و رخدادهای اخیر را بە آنها نسبت می دهد و شاید در آیندە نیز گروههای دست نشاندە خودشان سربرآورند و مسئولیت این اعمال را بر عهدە بگیرند. با این وسیلە تلاش مذبوحانەای را برای توجیە حضور نظامی و اشغالگرانە خود در کردستان آغاز کردە تا هر گاە کە تمایل داشتە باشد با خیالی آسودە دست بە کشتار گستردە فعالان کرد زدە و شاید نیز درصدد برنامەریزی درازمدتی برای نسل کشی کردها مانند نسل کشی کردها توسط صدام باشد.

شورش ناصری

----------------------------------

ابهامات و اتهامات متفاوت در باره تیراندازی در سنندج

رادیو آلمان: روز پنجشنبه، در جریان حمله دو فرد مسلح به خودرو نیروی انتظامی در شهر سنندج، ۱۴ نفر کشته و زخمی شدند. در نخستین واکنش‌ها به این حادثه، مسئولین در سنندج اعلام کردند که این حمله توسط «عوامل ضد انقلاب» اجرا شده است.

ساعت پنج بعد از ظهر روز پنج‌شنبه (۷ اکتبر / ۱۵ مهر) دو فرد مسلح در میدان ‌آزادی شهر سنندج بر روی خودرو نیروی انتظامی آتش گشودند که در نتیجه آن چهار سرباز نیروی انتظامی و یک شهروند جان خود را از دست داده و ده تن دیگر از جمله پنج شهروند عادی نیز زخمی شدند.

خبرگزاری شبه‌رسمی فارس به نقل از ابراهیم کاظمی‌نژاد معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی در استان کردستان اعلام کرد که این حادثه توسط دو تن از «عوامل ضد انقلاب» و با استفاده از سلاح گرم صورت گرفته است.

در حالیکه هنوز هیچ گروه یا جریانی مسئولیت اجرای این حمله مسلحانه را بر عهده نگرفته است، کاظمی‌نژاد، ضمن تعهد به پیگیری موضوع تا زمان دستگیری عوامل این حادثه، تاکید کرد که حمله مزبور «با هدف ارعاب و ترساندن مردم منطقه» صورت گرفته است.

خبرگزاری ایرنا گزارش داد که تحقیقات در مورد این حادثه بلافاصله شروع شده ولی مسئولین نیروی انتظامی به دلیل محرمانه بودن روند تحقیق، از فاش کردن آن خودداری می‌کنند.

ایرنا حادثه رخ داده در سنندج را ناشی از فعالیت گروه‌های تروریستی وابسته به آمریکا و اسراییل خوانده و از انتشار سریع خبر در سایت‌های وابسته به گروه‌های کرد، نتیجه‌گیری کرد که این حادثه با برنامه‌ریزی و هماهنگی میان تشکیلات تروریستی در کردستان صورت گرفته است.

این دومین حادثه امنیتی از این دست ظرف یک ماه گذشته در کردستان ایران است. پیش از این نیز روز ۲۲ سپتامبر و همزمان با رژه نیروهای مسلح در شهر مهاباد به مناسبت سالگرد شروع جنگ ایران و عراق، بمبی در پنجاه متری جایگاه منفجر شد که دوازده کشته و ۷۵ زخمی بر جای گذاشت.

جمهوری اسلامی این حادثه امنیتی را ناشی از توطئه‌های اسراییل و آمریکا خواند، ولی مخالفان کرد دولت گفتند که این حوادث تروریستی با هدف ضربه زدن به تلاش‌های دموکراسی‌خواهانه کردها صورت گرفته است.

گروه‌ها و فعالان کرد مخالف دولت ایران عموما اتهامات جمهوری اسلامی مبنی بر دست داشتن این گروه‌ها یا اسراییل و آمریکا در این قبیل حوادث را بی‌اساس خوانده‌اند. آنها این حملات را مشکوک می‌دانند و ادعا می‌کنند که گروه‌های کرد مخالف حتی در اوج درگیری‌های مسلحانه خود با نظام حاکم بر ایران هم، هیچگاه دست به اجرای حملات کور در شهرهای استان کردستان نزدند.

----------------------------

جزئیات بیشتر در مورد درگیری مسلحانه سنندج

گزارش سایت کردی رنسانس نیوز: روز پنج شنبە دو فرد ناشناس با حملە مسلحانە بە نیروهای انتظامی مستقر در میدان اقبال(آزادی) سنندج چهار نفر را کشتند. یک منبع خبری رنسانس نیوز کە خود در محل حادثە حضور داشتە است، با بیان جزئیات این حادثە میگوید: دو فرد ناشناس با استفادە از اسلحە کلاشینکف بە دو ماشین سمند متعلق بە نیروهای انتظامی حملە کردند و چهار نفر از آنان را کشتند. یکی از دو سمندی کە مورد حملە واقع شد متعلق بە حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی سنندج بودە کە هر چهار سرنشین آن در نتیجە این حملە کشتە شدند. سمند دوم نیز متعلق بە نیروی انتظامی شهر دیواندرە میباشد کە احتمال میرود فرماندە نیروی انتظامی این شهر در آن بودە باشد. این منبع می افزاید کە پس از حملە دو فرد ناشناس و فرار آنان از محل، نیروهای انتظامی در میان ازدحام جمعیت شروع بە تیراندازی بە سوی آنان کردند کە در نتیجە آن یک نفر درجا کشتە و حدود 20 نفر دیگر از عابرین زخمی گشتند. او افزود کە هر دو مهاجم کە یکی از آنها لباس کردی پوشیدە بود پس از دور شدن از محل درگیری وارد کوچە ارشاد شدند و متواری گشتند. برخی دیگر از منابع خبری کردی گزارش دادەاند کە یکی از دو فرد مهاجم بعد از درگیری و بە هنگام فرار با سر دادن شعار "اللە اکبر" از محل دور شدە است. اسامی بعضی از کشتەشدگان و زخمیهای حملە مسلحانە در سنندج: کشتە شدگان احمدجعفري هاشمي، مصطفي كرامتي، رامين اميرقلي، شهرام نصرالهي و علي محمدی(مدنی)زخمی ها رسول سلگي، سهراب نجفي، علي حيدري(مدنی) و علي خسروي.

-------------------------

گزارش فوری خبرگزاری پاسداران از درگیریهای امروز سنندج

خبرگزاري فارس: معاون اجتماعي و ارشاد فرماندهي انتظامي كردستان گفت: در حادثه تروريستي ساعت 17:10 دقيقه عصر امروز كه در ميدان آزادي سنندج روي داد، 14 نفر كشته و مجروح شدند.

به گزارش خبرگزاري فارس از سنندج، ابراهيم كاظمي‌نژاد دقايقي پيش در جمع خبرنگاران در سنندج اظهار داشت: اين اتفاق موجب كشته شدن چهار مامور انتظامي و يك فرد عادي و مجروح شدن پنج مامور انتظامي و چهار شهروند سنندجي شد.

معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي كردستان خاطرنشان كرد: اين اقدام تروريستي توسط دو نفر از عوامل ضدانقلاب و با استفاده از سلاح گرم انجام شده است.
وي اين اقدام تروريستي را اقدامي كور و تنها با هدف ايجاد رعب و وحشت در ميان مردم عنوان كرد و افزود: اقدامات اساسي پليس منجر به شناسايي و دستگيري عوامل اين ترور كور خواهد شد.

معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي استان كردستان با اشاره به اينكه مجروحان در بيمارستان تحت مداوا قرار دارند، تصريح كرد: متاسفانه حال يكي از آنها رضايت‌بخش نيست.

گفتني است در سال گذشته نيز طي چهار حادثه تروريستي دو روحاني برجسته استان به شهادت رسيدند و دو نفر از قضات دادگستري نيز از اين حوادث جان سالم به در بردند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر