Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ مهر ۲۴, شنبه

یک شبکه جاسوسی در داخل کوملە زحمتکشان افشا شد

komele

و حشتی که ترورهای موسوم به قتلهای زنجیره‌ای ایجاد کرد آیا همان بود که دوا خور کردن لاهوتی که بدون شک قتل سیاسی بود ایجاد کرد؟ صدیق کمانگر به مدت کمی بعد از ترور غلام كشآورز عضو دیگر کمیته مرکزی حزب کمونیست در بلغار روی داد و به فاصله کمتری شآهپور بختیار و...در مجموع زنجیره ترورهای خارج از کشور بود مگر اینکه عراق را خارج کشور ندانیم مسئله اتفاقا بر سر واژه نیست که بقول دوستمان نامش را "درخت" بنامیم مسئله بر سراین است که ترور واقعا چیست و به چه پدیده‌ای باید ترور گفت برای بعضی‌ها کافیه که یک عکس از فرزاد کمانگر با اسلحه ببینند تا او را تروریست بنامند درد این است .مسئله‌ی دیگری که در این بحث تروریسم وجود دارد درک رایچ حکومت ها از ترور وتروریسم است که خیلی‌ها تکرار می‌کنند . و من نمی‌توانم با آن کنار بیایم . من هرگاە که به پدیدە تروریسم در ایران فکر می‌کنم قبل از هر گروە و حزبی حتی قبل از سازمان مجاهدین به بزرگترین سازمان تروریستی در ایران یعنی دولت جمهوری اسلامی فکر می‌کنم ولی خیلی‌ها بدنبال این خردە گروە و آن خردە گروە هستند .جنایاتی که ترور و تروریسم دولتی چه در ایران و چه در خارج از ایران از دولت وحشت آلمان و هیتلر تا استالین و در کامبوج و پینوشه در شیلی ،عراق و ...روی داده است در چشم اقدامات تروریستی سازمان‌‌ها و گروهای ‌غیر دولتی نسبت جمعیت مردم سوئد به جمعیت مردم چین است . می‌شود لیستی را فرض گرفت با قربانیان این جنایات تا متوجه شد که در درجه اول باید با چه نوع تروریست باید به مقابله برخواست . ولی چه می‌شود کرد وقتی که اسلحه‌ی احسان فتاحیان بیشتر به چشم می‌زند. برای بعضی‌ها تصویر قربانی ترور این است که در خیابان و در حال فرار بخت برگشته‌ای مورد هدف گلوله‌ای قرار میگیرد. برای من تمامی آن ٥٠٠٠ هزار نفری که در تابستان ٦٧ دست بسته و چشم بسته و بدون هیج امکان جیمزباند بازی که پشت به دیوار شدند و گلوله باران شدند قربانیان تروریسم‌اند . مگر نمی‌گوییم فرزاد و یارانش را به دلایل سیاسی و ایجاد جو رعبو وحشت کشتند آیا این ترور نبود.آیا نباید کمی از این درک رایج دولتی از تروریسم فاصله بگیریم .
--------------------------------------------------

یک شبکه جاسوسی در داخل کوملە زحمتکشان افشا شد

کردیش پرسپکتیو: در پی درگیری پنج فرد مسلح با نیروهای انتظامی- امنیتی در خیابان "استاد شیرازی"(محله قصابخانه) شهر سقز در ۲۹ شهریور امسال که یک ساعت به طول انجامید، کودکی چهار ساله بنام " متین ابراهیمی" فرزند "عطا" بعلت اصابت گلوله جان خود را از دست داد و همچنین بر اساس گزارشهایی که متعاقبن منتشر شد یک نفر افسر نيروی انتظامی، اهل قروه بنام جعفر عبدالملكی به‌قتل رسید.

جلیل آزادیخواه سخنگوی کومله زحمتکشان کردستان*، طی مصاحبه‌ای پرده از راز یک شبکه جاسوسی در میان نیروهای مسلح آن سازمان برداشت. وی ضمن تاکید بر نفوذ و هدایت عملیات خودسرانه ۳ گروه از پیشمرگان این حزب توسط جمهوری اسلامی، از جمله گروهی که ۲۹ شهریور در سقز درگیر شده بود، بدون اینکه به نام خاصی اشاره کند از دستگیری عاملین نفوذی در سازمان مذکور خبر داد. جلیل آزادیخواه در بخشی از مصاحبه خود ضمن تاکید بر توطئه برنامه‌ریزی شده، جمهوری اسلامی، برای بارز کردن خشونت در کردستان، اظهار داشت: "انفجار مهاباد و درگیری میدان اقبال سنندج نیز بنا به اطلاعات و مستندات انکارناپذیری که در اختیار ماست، در چارچوب همان برنامه‌ریزی قرار دارد" متن کامل این مصاحبه در پی می‌آید:

جلیل آزادیخواه سخنگوی کومله زحمتکشان کردستان

در مورد انفجار مهاباد و درگیری مسلحانه در سنندج احزاب سیاسی کردستان موضع‌گیری کرده و همگی آنرا محکوم نمودند. اما نه حزب شما و نه احزاب دیگر در مورد درگیری سقز موضعی نگرفته‌اند. فرمانداری سقز در مصاحبه با ایرنا ادعا می کند که حزب شما در درگیری سقز شرکت داشته است پاسخ شما در این زمینه چیست؟

شفاف و با اطمینان و مستند بگویم، هنگامی که من بتازگی ازآمریکا برگشتم همزمان بود با شهید شدن ۴پیشمرگ ما، همانطوریکه مطلع هستید پیشمرگان کومله زحمتکشان مرتبن به کردستان ایران بر می گشته که بلافاصله در کمین نیروهای جمهوری اسلامی گرفتار و شهید میشدند. این مساله هم ایجاد سر و صدا کرده وهم بازتاب بدی پدید آورده بود. این موضوع باعث بوجود آمدن مجموعه‌ای از سوالات در میان رهبری و بدنه کومله از یک طرف و مردم از طرف دیگر شده بود که پرسشهای به‌جا و درستی بودند. در نتیجه کومله میبایست در مقابل آن اقدامی می‌نمود. اولین قدم انتشار بیانیه‌ای** بود که طی آن کومله مسئولیت سیاسی- اخلاقی خود رادر قبال شهادت پیشمرگا ن مذکور قبول نموده و همین مسایل باعث شد که تیمی برای توجه به جزئیات، تحلیل و تحقیق این موضوع تشکیل شود، که چرا این اتفاق تنها برای کومله رخ می‌دهد در صورتی که احزاب دیگر نیزهمانند کومله از این دسته جوانان پر شور و احساس دارند. یک سری سرنخ پیدا کردیم و با تعقیب آن به مقصد اصلی رسیدیم. به این نتیجه دست یافتیم که ریشه واقعی این خودسری و ناهماهنگی و آشفتگی را که مدتی بود در میان نیروهای نظامی کومله پیدا شده بود، بیابیم. کسانی مارا یاری و مارا به سرمنشا مساله راهنمایی کردند که در میان حاکمیت و ارگانها و نهادهای خود حاکمیت بودند و اصلن حکومت فکر نمی‌کرد که ما در میان آنها تابه‌این اندازه نفوذ داشته باشیم و خطی که رژیم میان کومله تعبیه و درست کرده بود افشا شود. برای ما معلوم گردید این دستی است که روی آن کار شده و مشخص گردید با پول خریداری شده است و در پاره‌ای موارد آموزش دیده که چگونه رفتار کند و کار و ارتباطهایش را بلحاظ روانی، نظامی – سیاسی در اردوگاه تنظیم کنند. آنها توانسته بودند ۳ تیم از بهترین پیشمرگان ما را به منطقه برگردانند و بطور خودسر وادار به شرکت در عملیات نظامی نمایند. از طرف دیگر از طرف اداره اطلاعات جمهوری اسلامی به این افراد توصیه شده بود، آن چیزهایی که غیر اخلاقی و دور از فرهنگ سیاسی، آزادیخواهی، دمکراسی و فرهنگ کرد است را بنام پیشمرگ کومله و حزب کومله انجام دهند. آنان بنام کومله به مردم آزار رسانده، سیمای کومله را وارونه جلوه داده و حتی به آنها اجازه داده شده بود که به آسانی در شهرها عبور و مرور کرده و همچنین همکاری تدارکاتی با آنها شده بود تا هرچه بیشتر شهر را شلوغ کنند. حتی دست به سرقت از بانک‌ها، طلا فروشی‌ها و کارهایی ازا ین قبیل زده و برای کومله بدنامی ببار بیاورند. آنها تمایل داشتند که این پدیده ادامه یابد تا کومله را به گونه‌ای دیگر جلوه دهند و هم ضربه نظامی به آن بزنند. به کمک یاران دلسوز توانستیم آن خطی که ترسیم شده بود را پیدا کنیم. حتی اعترافات بسیاری در این زمینه شده است. همه این اسناد چه کتبی و چه شفاهی و اعترافات صریح که متهمین نموده‌اند بزودی از تلویزیون آسو سات پخش خواهد شد.

امروزه اخذ هرگونه اعتراف تلویزیونی از متهم با مخالفت سازمانها و نهادهای حقوق بشری مواجه می شود. آیا با در نظر گرفتن اعتراض های احتمالی در این باره باز هم اقدام به پخش چنین اعترافاتی خواهید نمود؟

ما برای ارائه ابعاد این مسئله برای عموم مردم و همچنین شفاف سازی‌های ممکن دارای یک سری امکانات محدود می باشیم. آنچه ما می توانیم در قبال افکار عمومی بدان استناد کنیم مصاحبه با خود این افراد، نوشته‌های آنان و همچنین اسنادی است که بین این افراد و سازمان اطلاعات رد و بدل شده است. این افراد بنا به خواست خودشان حاضر به مصاحبه تلویزیونی شده‌اند و همچنین زمانی آمادگی خود را برای این کار اعلام داشتند که دلایل و مستندات همکاری آنان با وزارت اطلاعات به حدی آشکار بود که امکان انکار وجود نداشت. باید این را هم اضافه کنم که بخشی از اطلاعات دریافتی ما در باره همکاری این اشخاص با دستگاههای امنیتی جمهوری اسلامی از داخل خود این نهادها به دست ما رسیده است. دلیل اینکه مصاحبه با این افراد و اعترافات آنها تاکنون پخش نشده در نظر گرفتن همان نکته‌ای است که شما به آن اشاره نمودید، یعنی چگونگی برخورد افکار عمومی و نهادهای حقوق بشری با این مسئله. این برای ما بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که توجیهی معقول جهت پخش آنها نداشته باشیم باید از راهکارهای دیگر برای نشان دادن این حقایق استفاده کنیم. من در اینجا باید این را نیز اعلام کنم که هر شخص و یا نهاد فعال در زمینه حقوق بشر چه در عرصه داخلی و چه بین المللی در صورت تمایل، امکان ملاقات با این تیم را دارد و می توانند با آنها مصاحبه داشته باشند.

سال گذشته احسان فتاحیان یکی از اعضای حزب شما توسط جمهوری اسلامی اعدام شد، آیا میان دستگیری وی با نفوذ این افراد به حزب کومله زحمتکشان کردستان ارتباطی وجود دارد؟

من تصور نمی کنم که دستگیری احسان فتاحیان به این مسئله مرتبط باشد. اما در کل این تیم مستقیما در شهادت چهار تن*** از اعضای ما دست داشته‌اند و به طور غیر مستقیم در بیشتر وقایع اخیر مشارکت داشته‌اند. می توانم تا این حد بگویم که تحقیقات به عمل آمده توسط یک کمیسیون بدون اعمال هیچ گونه فشار و خشونتی صورت گرفته است. اگر طی چند ماه گذشته به نحوه برخورد خبرگزاری‌های دولتی همچون رجا نیوز، تابناک و فارس نیوز با فعالیت های حزب ما توجه کرده باشید، مشاهده می کنید که به شکلی کاملا طراحی شده به انعکاس اخباری هدفمند در این باره می پرداختند و مثلا می نوشتند: "کفگیر کومله به ته دیگ خورده، و در تلاش برای سرقت از بانک، ایجاد هرج و مرج و از بین بردن آرامش و امنیت شهرها هستند." این دقیقا بخشی از پروژه‌ای بود که وزارت اطلاعات از طریق همین تیم نفوذی آن را هدایت کرد و همگام با رسانه‌های تحت کنترل خود سعی در ایجا بستری روانی و فرهنگی جهت آماده نمودن فضایی در راستای پیاده‌سازی آن داشت. از سوی دیگر به این افراد آموزش داده بودند تا به ضرب و شتم شهروندان بپردازند، خودرو مردم را بدزدند، از بانک ها سرقت کنند. حتی به آنها گفته شده بود که ما تمهیداتی را برایتان فراهم می کنیم که امکان سرقت از بانک را داشته باشید. یکی دیگر از برنامه‌های آنان سرقت از طلافروشی‌ها بود، به این ترتیب که پس از انجام سرقت، وزارت اطلاعات اقدام به بازداشت چند نفرنماید و دستگیر شدگان را وادار به اعترافات تلویزیونی مبنی بر اینکه رهبری کومله آنها را ترغیب به انجام چنین کاری نموده است، کنند. انفجار مهاباد و درگیری میدان اقبال سنندج بنا به اطلاعات و مستندات انکارناپذیری که در اختیار ماست، در چارچوب همان برنامه‌ریزی قرار دارد که به آن اشاره کردم و جهت تحقق آن نیروهایی را برای آن در نظر گرفته‌، بر روی آن سرمایه گذاری نموده‌ و مکانیسم‌هایی را برای آن طراحی کرده‌اند. ما کل این اسناد که موید این موضوع است را در اختیار داریم،
سعدی سنه همراه احسان فتاحیان، سعدی در درگیری سنندج همراه با سه تن دیگر از یارانش توسط جمهوری اسلامی به کمین افتاده و بقتل رسید

در درگیری سه هفته پیش سقز یک کودک چهار ساله جان خود را از دست داد. چه توضیحی در این باره دارید؟

این کودک به دست ماموران دولتی کشته شد، در ویدیوهایی که در این باره منتشر شد، اگر توجه کرده باشید، حاضران در محلی که جسد کودک در آنجاست به این نکته اشاره می کنند که "پاسدارها او را به قتل رساندند"****. در مجموع پنج نفر در این درگیری شرکت داشتند که دو نفر از آنان مستقیمن با اداره اطلاعات در تماس بوده‌اند و سه نفر دیگر متاسفانه بدون اینکه از این مسائل آگاهی داشته باشند در یک درگیری خیابانی ناخواسته قرار می گیرند. این تیم در کل یک بار اقدام به تیراندازی نموده که در نتیجه یک افسر نیروی انتظامی بقتل می‌رسد.

گریختن از صحنه درگیری گویا بکمک کسانی که در همان لحظه در محل حادثه حضور داشتند انجام شده. آیا این مساله را نیز از همکاری نیروهای اداره اطلاعات می‌دانید؟

با شفافیت می گویم، اگر دولت می‌خواست، که آن تیم را دستگیر کند یا بقتل برساند، مطمئنن به این کار قادر بوده، زیرا از لحظه ورود به ایران و ادامه کارشان، با اداره اطلاعات ارتباط داشته‌اند. چون این تیم هدایت شده بود و برای مقاصد اداره اطلاعات کار می کرد نه برای مقصد دیگر.

شما به سه تیم از پیشمرگان خود اشاره کردید که برای عملیات به داخل کردستان ایران برگشته بودند، می‌توانید جزئیات بیشتری در مورد این سه تیم ارائه بدهید؟

چون من در موارد گذشته در اردوگاه حضور نداشتم نمیتوانم در مورد ۲ تیم پیشتر چیزی بگویم. اما در مورد تیم آخری که منجر به شهید شدن آن ۴ پیشمرگ ما دراطراف شهر سنندج شد و گروه باقی‌مانده که در سقز درگیری ایجاد کردند اطلاع دارم که مستندات آن به دقت بیان شد.

صحنه‌ دلخراش از کودک قربانی شده در شهرستان سقز

مساله برگشتن تیمهای قبلی که به گفته رسمی کومله بدون اجازه کومله و خودسرانه بوده و نهایتن منجر به درست کردن کمسیونی از طرف رهبری حزبتان برای پیگیری این خودسری و بی انظباطی تشکیلاتی که بالاتر به آن اشاره کردید، شده است. حال برای برگشتن تیم آخری چه توجیهی دارید؟

تیمی که ۴ پیشمرگ آن شهید شدند با این گروه یکجا و از اعضای تیم سومی بودند که همزمان و با هم برگشته بودند. بعد از بیانیه مورد اشاره شما هیچ کس از کومله بر نگشته است همین تیم آخری نیز شامل همان برگشتن خودسرانه اسبق بوده است.

آیا شما ارتباط خود را با این تیم حفظ کرده بودید؟

نخیر متاسفانه این تیم ارتباط خود را با رهبری کومله و رهبری نظامی تشکیلات قطع کرده بود. ما از طریق تشکیلات مخفی و دوستانمان و دیگر کانالهای ارتباطی سعی می‌کردیم ارتباط بگیریم که موفق نمی‌شدیم و تا پایان درگیری سقز ما موفق به ارتباط با آنها نشدیم. البته آنزمان نیز خود آنها با ما ارتباط گرفتند و ما آنها را هدایت کردیم تا نزد ما برگردند.

با توجه به اطلاعات و اسنادی که گفتید بدست آورده‌اید آیا احزاب دیگر نیز آلوده هستند؟

بر اساس اطلاعات موثق و دقیق ما، مورد مشخصی نیست. اما مساله بشکل عمومی وجود دارد.

یعنی این مساله در حدی نبوده که با احزاب دیگر در این باره نشست داشته باشید، تا به آنها هشدار بدهید؟

چرا صحبت‌های زیادی با احزاب دیگر داریم و هشدار داده و در این رابطه نیز اطلاع‌رسانی کرده‌ایم. قرارگذاشته‌ایم، با پایان کار تحقیقات همه جریانات موجود کردستان را نیز در جریان قرار بدهیم.

آیا قصد دارید که به فعالیت نظامی به عنوان شیوه مبارزه، ادامه بدهید؟

به‌شکل تصمیم گیری، چنین قراری وجود نداشته که کومله کار نظامی انجام داده و نیرو به داخل گسیل نماید اینمورد بعنوان شیوه و روش در دستور کار احزاب قرار ندارد. اما بطور مشخص اسلحه تنها بخاطر دفاع و محافظت از خود است. طبیعتن اسلحه برای یک زمان خاص باقی خواهد ماند اما بعنوان روش و شیوه معمول و گسیل پیشمرگه بداخل برای ارتباط و تبلیغ و یا جنگیدن وایجاد درگیری با توسل به اسلحه نه در دستور کار بوده و نه ادامه خواهد یافت.

با توجه به سوال قبل که کار مسلحانه را در دستور کار خود نمی‌دانید، پس در مورد لشکر پیشمرگان کردستان چه توضیحی دارید؟

تا جائیکه من اطلاع دارم این نیرو در داخل است و هیچ ارتباطی به خارج از کشور ندارد.

آیا این تشکل زیر تاثیر مستقیم شما نیست؟

ج: من وارد این مقوله نمی‌شوم اما این تشکل در داخل بوده، روشها و رهبری خاص خود را دارد و هیچ ارتباطی با خارج از کشور ندارد.

گویا طوماری از امضا، جهت ادامه کار مسلحانه در قرارگاه نظامی حزب شما تهیه شده است، این طومار مانند مستمسکی بیان می‌شد که کومله تحت فشار نیروهای مسلح خود وادار شده تا نیرو به داخل گسیل کند، اگر چنین مساله‌ای درست است، آیا این گونه مسایل را نوعی از تداخل کار نظامی با فعالیت سیاسی نمیدانید؟

فکر نمی‌کنم یک چنین چیزی صحت داشته باشد. حزب کار و پروژه‌ای است که مکانیزم عملی و تاکتیکی خود را دنبال می کند. قطعن چنین چیزی هم اگر درست باشد، باتوجه به مواضع سازمانی که بر اساس عقلانیت و پروژه سیاسی و بر پایه چارچوب و استراتژی از پیش تعیین شده پیش میرود و نمی تواند بر اساس نشانه‌های جانبی و موارد استثنایی مجبور به اقدامی متضاد با آن پروژه شود. من براین باور نیستم و این مساله را هم صحیح نمی‌دانم.

باتوجه به‌اینکه مباحث حقوق بشر و فعالیتهای بدون خشونت در جامعه امروز کردستان به جریان افتاده و گسترس یافته است، آیا زمان آن فرا نرسیده تا احزابی که به فعالیتهای نظامی و سیاسی توامن مشغولند، به این مساله پاسخ داده و آنرا مورد بررسی قرار دهند؟

درواقع ما بمثابه یک حزب پروژه نظامیگری نداریم و تصمیمی مبنی بر تفوق دادن روش مبارزاتی نظامی نه‌گرفته‌ایم تا شیوه مبارزه ما باشد. چنین چیزی نیست. گرچه حاکمیت امکان هرگونه فعالیت و مبارزه بدون خشونت و حقوق بشری را هم مسدود کرده است و در مقابل کوچکترین مطالبات، موضع خشونت آمیزی اتخاذ می کند. اسلحه به‌جز برای حفظ و نگهبانی از جان و حیات ما کاربرد دیگری ندارد. اگر چنین روحیه و تمایل، برای کار نظامی‌گری در حزب ما هم خود را نشان داده باشد، سعی در کنترل و مهار آن داشته و آنرا نیز مهار کرده‌ایم.

* کومله زحمتکشان کردستان، نامی برای یکی از احزاب کرد است که در سال ۲۰۰۷ از حزب کومله کردستان جدا شد. شاخه جدید با برنامه تازه برای بهینه‌سازی مجدد در میان آن حزب، سازماندهی شد. افرادی از این حزب که مقر آن در منطقه حکومتی کردستان عراق و نزدیکی شهر سلیمانی است در دوسال اخیر بداخل خاک کردستان ایران بازگشته که در غالب موارد با تلفات جانی برای این حزب و در مورد اخیر باعث کشت شدن کودکی از اهالی سقز و یک افسر نیروهای انتظامی از اهالی قروه شد.

-------------------------------------------------------------

وڵاتانی عه‌ره‌بی بازاڕی كڕینی فڕۆكه‌ی جه‌نگیی گه‌رم ده‌كه‌ن

161010094606
چاینا پۆست":"چاوه‌ڕوان ده‌كرێ عه‌ره‌بستانی سعودی، ئیمارات و وڵاتانی دیكه‌ی پێكهێنه‌ری ئه‌نجومه‌نی هاریكاری كه‌نداو له‌ماوه‌ی 5ساڵی داهاتوودا 100ملیار دۆلار بۆ كڕینی فڕۆكه‌ی شه‌ڕكه‌ر ته‌رخان بكه‌ن."

رۆژنامه‌ی تایوانی"چاینا پۆست" كه‌ به‌زمانی ئینگلیزی بڵاوده‌بێته‌وه‌ له‌وتارێكدا نووسیویه‌تی:وڵاتانی عه‌ره‌بی ناوچه‌ی كه‌نداو، بازاڕی ركابه‌رێی چه‌ك و ته‌قه‌مه‌نی گه‌رمتر ده‌كه‌ن."
"چاینا پۆست" روونیشی كرده‌وه‌، كه‌ وڵاتانی عه‌ره‌بی هۆكاری ئه‌و ركابه‌رێیه‌ بۆ په‌ره‌سه‌ندنی هه‌ڕه‌شه‌ی كۆماری ئیسلامی ئێران له‌سه‌ر وڵاتانی ناوچه‌كه‌ ده‌گه‌ڕێننه‌وه‌.
وڵاتانی عه‌ره‌بی "كه‌نداوی فارس" به‌ده‌یان ملیار دۆلاریان بۆ كڕینی چه‌ك و ته‌قه‌مه‌نی جۆراوجۆر ته‌رخان كردووه‌.
هه‌روه‌ها ئه‌و رۆژنامه‌یه‌ نووسیویه‌تی: "چاوه‌ڕوان ده‌كرێ عه‌ره‌بستانی سعودی، ئیمارات و وڵاتانی دیكه‌ی پێكهێنه‌ری ئه‌نجومه‌نی هاریكاری كه‌نداو له‌ماوه‌ی 5ساڵی داهاتوودا 100ملیار دۆلار بۆ كڕینی فڕۆكه‌ی شه‌ڕكه‌ر ته‌رخان بكه‌ن."

وڵاتانی عه‌ره‌بی ناوچه‌كه‌ له‌ماوه‌ی ساڵه‌كانی 2002 تا 2009 نزیك به‌ 66ملیارو 900 ملیۆن دۆلار مامه‌ڵه‌ی چه‌ك وته‌قه‌مه‌نییان هه‌بووه‌.

------------------------------------------------

ئیتلاعات لە باشووری کوردستان بە تایبەتی کار لە سەر هێزەکانی رۆژهەڵات دەکات

etelat

رۆژهەڵات تایمز – ناوەندی هەواڵ: بە پێی راپۆرتێک کە لە بڵاوکراوەی چەتر لە باشووری کوردستان دا بڵاو کراوەتەوە، دەزگای ئیتلاعاتی کۆماری ئیسلامیی ئێران دەستی هەبووە لە لەتکردنی حیزبەکانی رۆژهەڵاتی کوردستان و هاوکات ئاشکراشی دەکات کە کۆکردنەوەی هەواڵ و زانیاری و کارکردن لە سەر ئەو حیزبانە ئەرکی هەنوکەیی دەزگاکانی ئیتلاعات و سپای قودس لە باشووری کوردستانە.




چه‌تر بە پشتبەستن بە بەڵگە و زانیاریەکانی بەردەستی دەڵێ هێزه‌ موخابه‌راتییه‌کانی ئیتڵاعاتی ئێران‌و سوپای قودس له‌هه‌رێمی کوردستاندا بوونیان هه‌یه‌ و له‌پاڵ چه‌ندین کار ‌و چالاکی ئاشکرای ئه‌و هێزانه‌دا، چه‌ندین کاری نهێنیان ئه‌نجامداوه‌، دیاری ترینیان دژایه‌تیکردن ‌و وه‌رگرتنی زانیاری وردی نێو هێزه‌ ئۆپۆزسیۆنه‌کانی ئێرانه‌. سه‌رباری ئه‌وه‌ی سه‌رده‌مانێک کاریگه‌ری خراپیان له‌سه‌ر حزبه‌ کوردستانییه‌کانی باشور هه‌بووه‌.
لە درێژەی راپۆرتەکە دا کە بە قەڵەمی رێبوار عه‌زیز نووسراوە، هاتووە: هه‌ردوو ده‌زگای هه‌واڵگری ئێرانی ئیتڵاعات‌و سوپای قودس به‌پێی قۆناغه‌کان‌و پێویستی باردۆخه‌که‌ په‌یوه‌ندی دوورو نزیکیان به‌هه‌رێمی کوردستانه‌وه‌ هه‌بووه‌…. هاوکارییه‌کانی ئێرانی سه‌رده‌می کۆماری ئیسلامی بۆ په‌ناگه‌دانی حزبه‌ کوردییه‌ ئۆپۆزسیۆنه‌کانی حزبی به‌عسی عێراقی بێ ئامانج نه‌بوو، له‌مه‌شدا ده‌زگا هه‌واڵگرییه‌کانی ئێران رێکخه‌ری ئه‌و په‌یوه‌ندییه‌ بوون، وه‌ک ئه‌وه‌ی چاودێرێکی سیاسی ده‌ڵێت «زۆرجار ئیتڵاعاتی ئێرانی داوای چه‌ند زانیارییه‌کی له‌حزبه‌ کوردییه‌کان کردوه‌ له‌و کاته‌ی له‌ئێران بوون، له‌گه‌ڵ ئه‌وه‌ی به‌قورسی له‌سه‌ریان شکاوه‌ته‌وه‌ یان دژی بۆچوونه‌کانی بوون، به‌ڵام ناچاری ئه‌نجامدانی کراون».
به‌پێی زانیارییه‌کانی ئەو سەرچاوەیە، باره‌گای ئیتڵاعاتی ئێرانی له‌شاری هه‌ولێر له‌گه‌ڕه‌کی دۆلاراوای ئه‌و شاره‌یه‌ و له‌لایه‌ن که‌سێکه‌وه‌ به‌ناوی عه‌باسی موحیبی سه‌رپه‌رشتی ده‌کرێت‌ و ئه‌و به‌رپرسانه‌ی ئیتڵاعات به‌ئۆتۆمبێلی مۆدێل کۆن هاتوچۆ ده‌که‌ن ‌و ده‌مانچه‌ی تایبه‌تیان پێیه‌.
ئیتڵاعات وێڕای پشتگیریکردنی له‌پارته‌ کوردییه‌کانی کوردستانی باشوور، کار له‌تیرۆر کردن ‌و راوه‌دونانی کادیران ‌و ئه‌ندامانی حزبه‌ کوردییه‌کانی کوردستانی رۆژهه‌ڵات کردووه‌ که‌ خۆیان له‌حزبی دیموکرات ‌و کۆمه‌ڵه‌ی ئێران‌ و … ده‌بینێته‌وه‌.
سه‌رداری عیزه‌تی نازناوی یه‌کێک له‌کادیره‌ باڵاکانی کۆمه‌ڵه‌ی ئێران (سازمانی حزبی کۆمۆنیستی ئێران)ه‌ له‌لێدوانێکیدا بۆ چه‌تر، ده‌ڵێت «ئه‌گه‌ر (50) که‌س بیانه‌وێت په‌یوه‌ندی به‌ته‌شکیلاته‌کانی کۆمه‌ڵه‌وه‌ بکه‌ن، ره‌نگه‌ (35)یان له‌لایه‌ن ئیتڵاعاته‌وه‌ نێرداربن».
به‌پێی لێدوانی به‌رپرسه‌ باڵاکانی بواری سیاسیی یه‌کێک له‌حزبه‌ ئۆپۆزسیۆنه‌کانی ئێران به‌م دوایه‌ ئیتڵاعات ده‌وری گرنگی بینیووه‌ له‌ئینشقاق ‌و دوو له‌تبوونی پارته‌ کوردییه‌ رۆژهه‌ڵاتییه‌کان، ناوبراو ده‌ڵێت «دوای ئه‌وه‌ی ئیتڵاعات بۆی ده‌رکه‌وت تیرۆری کادیر و ئه‌ندامانی ئه‌و حزبانه‌ نه‌بوونه‌ هۆکاری دابڕانمان له‌دژایه‌تی کردنی کۆماری ئیسلامی، پلانێکی دارشت بۆ به‌ربوونی خوێنی جه‌سته‌ی ئه‌و حزبانه‌ و تووشی تێشکاندن‌ و ئینشیقاقی گه‌وره‌ی کردن، له‌مه‌شدا سه‌رکه‌وتوو بوو».
کۆمپانیا ئێرانییه‌کان ده‌وری گرنگیان هه‌بووه‌ له‌جێبه‌جێکردنی پلانه‌کان ‌و زانیاری پێدانی ئیتڵاعاتی ئێرانی، ئه‌مه‌شیان له‌بنه‌ڕه‌تدا ده‌گه‌ڕێته‌وه‌ بۆ خراپی ره‌وشی ئابووری هه‌رێمه‌که‌ و بوونی پێدوایستی زۆری هاوڵاتیانی شاره‌ جوداکانی هه‌رێمی کوردستان به‌کاڵا ‌و شتومه‌کی ئێرانی.
زانیارییه‌کان ئه‌وه‌ پشتڕاست ده‌که‌نه‌وه‌ که‌ وه‌زاره‌تی پلاندانانی حکومه‌تی هه‌رێمی کوردستان مۆڵه‌تی کارکردنی سه‌رمایه‌گوزاری‌ و بازرگانی ‌و به‌ڵێنده‌رایه‌تی ئه‌ندازیاری به‌زیاتر له‌(172) کۆمپانیای ئێرانی داوه‌، کردنه‌وه‌ی پێشه‌نگاکانی شاره‌کانی کوردستانیش سه‌لمێنه‌ری ئه‌و راستییه‌ن که‌ژماره‌یه‌کی زۆر کۆمپانیای ئێرانی له‌هه‌رێمی کوردستاندا بوونی هه‌یه‌.
هه‌ردوو ده‌زگای ئیتڵاعات ‌و سوپای قودسی ئێرانی سه‌رباری زۆری خه‌رجییه‌کانیان، خاوه‌ن داهات ‌و سه‌رمایه‌ی گه‌وره‌ن، به‌نموونه‌ سوپای قودس خاوه‌ن چه‌ندین کۆمپانیای بواری هه‌نارده‌کردنی نه‌وتی ئێرانه‌، داهاتی ساڵانه‌شی له‌ ده‌ ملیار دۆلاری ئه‌مریکی زیاتر بووه‌، ئه‌مه‌شیان له‌کاتێکدایه‌ خه‌رجی گشتی پاره‌ی هه‌ردوو ده‌زگاکه‌ ساڵانه‌ له‌ (110) ملیۆن دۆلار زیاتر نییه‌.

------------------------------------------------

ئۆجه‌لان: گه‌ر تا كۆتایی ئه‌م مانگه‌ ئامانجه‌كانی‌ حكومه‌تی توركیام بۆ ده‌رنه‌كه‌وێت له‌ چاره‌سه‌ری‌ كێشه‌ی‌ كورد، كێشه‌كه‌ بۆ (كه‌جه‌كه‌) جێده‌هێڵم

Awjalan

عه‌بدوڵا ئۆجه‌لان سه‌رۆكی‌ مەلەتی کورد، رایگه‌یاند:"گه‌ر تا كۆتایی ئه‌م مانگه‌ ئامانجه‌كانی‌ حكومه‌تی‌ ئه‌نكه‌ره‌ له‌ چاره‌سه‌ری‌ كێشه‌ی‌ كورددا ده‌رنه‌كه‌وێت، ئه‌وا به‌ یه‌كجاری‌ پاشه‌كشه‌ له‌ چاره‌سه‌ركردنی‌ ده‌كه‌م و بۆ كۆما جڤاكێن كوردستنان (كه‌جه‌كه‌)ی‌ جێده‌هێڵم


ئاژانسی‌ هه‌واڵی‌ فورات بڵاویكرده‌وه‌، دوێنێ‌ (پێنجشه‌ممه‌)، عه‌بدوڵا ئۆجه‌لان سه‌رۆكی‌ په‌كه‌كه‌ له‌گه‌ڵ‌ پارێزه‌ره‌كانی‌ كۆبۆته‌وه‌ و رایگه‌یاندوه‌:"گه‌ر حكومه‌تی‌ ئه‌نكه‌ره‌ تا كۆتایی ئه‌م مانگه‌ ئامانجێكی‌ رونی‌ خۆی‌ ئاشكرا نه‌كات سه‌باره‌ت به‌ چاره‌سه‌ری‌ كێشه‌ی‌ كورد، ئه‌وا به‌ یه‌كجاری‌ پاشه‌كشێ‌ له‌ هه‌وڵه‌كانم ده‌كه‌م له‌ چاره‌سه‌ری‌ كێشه‌ی‌ كورد و كێشه‌كه‌ بۆ (كه‌جه‌كه‌) جێده‌هێڵم".
ئۆجه‌لان هۆكاری‌ ئه‌وه‌شی‌ بۆ ئه‌وه‌ گه‌ڕانده‌وه‌ كه‌ له‌ ساڵی‌ 2006 دا داوایان لێكردوه‌ كه‌ داوا له‌ كۆما جڤاكێن كوردستان (كه‌جه‌كه‌) بكات ئاگربڕ رابگه‌یه‌نێت، ئه‌وانیش له‌سه‌ر داوای‌ ئۆجه‌لان ئاگربڕیان راگه‌یاند، به‌ڵام دوایی ده‌ركه‌وت كه‌ ئه‌وه‌ پیلان بوه‌ و چه‌ندین ئۆپه‌راسیۆنیان ئه‌نجامدا و چه‌ندین گه‌ریلایان كوشتوه‌، وتیشی‌:"چیتر به‌شداریی ئه‌و جۆره‌ یارییانه‌ ناكه‌م".
ئۆجه‌لان راشیگه‌یاند:"وه‌ك پێشتر ئاماژه‌م پێداوه‌ پێویسته‌ كێشه‌ی‌ كورد بكرێته‌ دو پڕۆتۆكۆڵ‌، یه‌كێكیان (ئاسایش) ئه‌وی‌ تریان (دیموكراتی‌) و له‌سه‌ر ئه‌و دوانه‌ كێشه‌كه‌ چاره‌سه‌ربكرێت، بۆ ئه‌و مه‌به‌سته‌ش نامه‌م بۆ حكومه‌ت و كه‌جه‌كه‌ ناردوه‌، به‌ڵام تا ئێستا وه‌ڵامی‌ هیچ لایه‌نێكیانم به‌ ده‌ست نه‌گه‌شتۆته‌وه‌، تا 31ی‌ ئه‌م مانگه‌ چاوه‌ڕێده‌كه‌م، دوای‌ ئه‌وه‌ من وازدێنم و كێشه‌كه‌ بۆ كه‌جه‌كه‌ جێده‌هێڵم، (كه‌جه‌كه‌) خۆی‌ بڕیاری‌ خۆی‌ ده‌دات".
ئۆجه‌لان ره‌خنه‌ی‌ توندی‌ له‌ لایه‌نه‌ نێوده‌وڵه‌تییه‌كان گرت و وتی‌:"لایه‌نه‌ نێوده‌وڵه‌تییه‌كان خه‌مساردن له‌ چاره‌سه‌ری‌ كێشه‌ی‌ كورددا و تا ئێستا نیازێكی‌ باشیان نییه‌ و خۆیان یه‌كلایی نه‌كردۆته‌وه‌، ئه‌مه‌ش بۆ ئه‌و پیلانه‌ی‌ ساڵی‌ 1920 ده‌گه‌ڕێته‌وه‌ و له‌لایه‌ن پاریس و مۆسكۆ و به‌رلین و له‌سه‌ر و هه‌موشیانه‌وه‌ و تا ئێستاش له‌لایه‌ن ئه‌مه‌ریكاوه‌ درێژه‌ی‌ هه‌یه‌".
جێی‌ ئاماژه‌یه‌ ئه‌م لێدوانانه‌ی‌ ئۆجه‌لان دوای‌ ئه‌وه‌ دێت كه‌ دو رۆژ پێش ئێستا په‌رله‌مانی‌ توركیا مۆڵه‌تی‌ هه‌ڵمه‌ته‌ سه‌ربازییه‌كانی‌ ئه‌ودیو سنوری‌ توركیای‌ بۆ ماوه‌ی‌ ساڵێكی‌ تر درێژكرده‌وه‌

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر