Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ دی ۱۶, پنجشنبه

خبر عاجل و فوری امروز عصر خبر رسید که پلیس ترک کاک عارف نادری و همراه با چند نفر دیگر را دستگیر نموده است


خبر عاجل و فوری امروز عصر خبر رسید که پلیس ترک کاک عارف نادری و همراه با چند نفر دیگر را دستگیر نموده است و خطر دپورت کردنشان به ایران توسط پلیس ترکیه باید با سازمانهای حقوق بشر و بشر دوست ترکیه تماس گرفت.
خبرفوری: عارف نادری روزنامه نگار و فعال حقوق بشر کردستان که از سال 1382 تا 1386 با رای 85% بعنوان نفر اول شورای شهر قوره و دهگلان متنخب شده بود و مدت قریب به یک سال از خروج از ایرانش میگذشت به همراه سه فعال سیاسی و روزنامه نگار دیگر کورد در ترکیه بدست نیروهای امنیتی بازداشت شده و خطر تحویل دادنشان به ایران میباشد، باید اضافه گردد در طول دو دهه گذشته تا حال ده ها تن در این زمینه فی مابین نیروهای امنیتی دو کشور مبادله شده است
/////////////////////////////////////////////////////////
سنندج
اسم گروهبان ضارب پوریا فقه سلیمانی است که توسط مبارزین داخل شهر سنندج شناسایی شده است و شماره ماشین نیروی انتظامی را هم یادداشت کرده اند که توسط یکی دیگر از مبارزین برداشته است اما در حال درگیری از دیگر رفقا یش دور شده است
تیراندازی به سوی مردم در سنندج یک نوجوان 12 ساله به ضرب گلوله ی ناجا زحمی شد حادثه در میدان گاز سنندج روی داد ضارب گروهبان سوم پوریا فقیه سلیمانی است که با دستور آتش ستوان سوم نوروزی به سوی مردم شلیک کرد یک مرد میانسال نیز هدف حمله وحشیانه با باتوم و اسپری فلفل قرار گرفت.
/////////////////////////////////////////
ڕۆژگار گاجوتە و کێڵگەی خەوی زەمەن ئەکێڵێ ،
لەوەتی خۆمم ناسیوە حەزەکانم خەو دەبینن... وەک خەوی قوڵی زەمان بێ هەستانەوە،
چرۆی خۆزەگەکانم بە سەر لێوی تەمەن وشک بون و هەڵوەرین ،
لە ئەو پەڕی بێ هیوایی یەخەی هیوا دەگرم، زۆر سێرە هیوا بە قاقا حاشا لە بونی خۆێ ئەکا،
لە ئەوپەڕی داماوی یەخەی ئاوات ئەگرم، ئاوات لێم زویرە و نام ناسێت.
لە ئەو پەڕی ئاوارەیی ڕێگەی ماڵی ئامانجم گرتە پێش ،بومەلەرزێ قەدەری خوار و خێچ و چەتون ماڵی ئامانجی ڕوخاند لێم ،
لە ئەوپەڕی بێ هێزی سێری تەمەنی ڕابردووم ئەکەم تەمەن لێم ئەڕوانێ ئەڵێ من مێژووێکی درۆم تۆمارم مکە،
لە ئەو پەڕی چرکەساتی تەنیایی سێری شوشەی مێ ئەکەم ساقیم خەمیژگەیە و سەما دەکات ،
هەرچە گەڕام لەنێو دەڤەر و ڕەهەندی ئەم ژینە بۆ هەر کوێ چوم لە هەر کوێ بوم تا چاو کاری کرد لە تراویلکە وەهمی تاریک زیاتر هیچم بە دیی نەکرد، دوو چاوی گەش هەر لێم ون بو،
،شادیم دارێکی ڕوت و خەم گەڵاپۆش ،
هەر چە ناو هەگبەی ژیان گەڕام پیتێکم نەدۆزیەوە پێناسەی بونی من بکات،
ئای چەند ماندووم لە ڕۆحی تەنیا و بێدەنگم،
ئای ڕۆح چەند وەرەزە لە ئەو دیو جیهانی مەرگەوە،
چارەنوس دەست و پەنجەی بەختەوەری ئیفلیج بو
نێتوانی دەستم بگرێ و پێڕوکەم کات لە نێو سەرابی ئەم ژینە،
هێڵی کەوشەنی من و خەم هەمو کاتێک سور بوە،
ژیان خوێنی ناوکی مناڵەکە، عوزری کچەکی شەرمنە،
لە نێو لانکی زەمەن بەدەسترازی بێ بەزەیی ڕۆژگار ڕامدەژێنێ،
منیش لە نێو لانکی سنگم لایەلایە بۆ کۆرپەی خەم و ماتەم ئەکەم ،
چەند سێرە لانک هەم لە دارە و هەم لە سنگی من ،
لانکی دار بۆ کام کۆرپە و بێشکەی سنگی من بۆ کام کۆرپە؟
////////////////////////////////////////////////

فراخوان فوری عفو بین الملل برای جلوگیری از اعدام ۷ زندانی سیاسی

اقدام فوری: یک نفر اعدام شده و هفت نفر هنوز در خطر اعدام هستند

سازمان عفو بین الملل روز پنجشنبه ۶ ژانویه، با صدور یک فراخوان، خواستار اقدام فوری برای جلوگیری از اعدام ۷ زندانی سیاسی محکوم به اعدام به جرم ارتباط با سازمان مجاهدین خلق ایران شد.

سازمان عفو بین الملل، با ابراز تاسف عمیق خود از اعدام علی صارمی از مقامات رژیم ایران خواست از اعدام جعفر کاظمی، جواد لاری، محمد علی حاج آقایی، عبدالرضا قنبری، احمد دانشپور مقدم، محسن دانشپور مقدم، و فرح واضحان خودداری کنند.

سازمان عفو بین الملل تأکید کرد: هر کسی که تنها به خاطر داشتن رابطه خانوادگی با سازمان مجاهدین خلق ایران بازداشت شده است مرتکب جرم جنایی نشده است و باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود. هرکس دیگری که به دنبال محاکمه نا عادلانه محکوم شده است، باید جرم و محکومیتش بطور عاجل مورد بازنگری قرار گیرد.

متن انگلیسی فراخوان عفو را اینجا بخوانید

سازمان عفو بین الملل نوشت: علی صارمی در تاریخ ۲۸ دسامبر ۲۰۱۰ در زندان اوین تهران بدون اخطار قبلی اعدام شد. وی در دسامبر ۲۰۰۹ به اتهام ”دشمنی با خدا” و به جرم عضویت در یک گروه ممنوعه آپوزیسیون، سازمان مجاهدین خلق ایران به مرگ محکوم شده بود.

هفت نفر دیگر به اتهام داشتن رابطه با همین سازمان در معرض اعدام هستند. این باور وجود دارد که محاکمه همگی آنها غیر عادلانه بوده است.

همبندان علی صارمی در تاریخ ۲۷ دسامبر ضمن تماس با خانواده وی ابراز نگرانی کردند که اعدام وی قریب الوقوع است. خانواده وی ضمن مراجعه به زندان تا طلوع آفتاب در انتظار ماندند، سپس متوجه شدند که وی اعدام شده است. وکیل وی بر خلاف قوانین ایران از اعدام وی مطلع نشده بود. چندین عضو خانواده علی صارمی از جمله همسرش دستگیر شدند ولی کمی بعد آزاد شدند، با اینحال برادر زاده وی محمد صارمی هنوز در زندان بسر می برد.

شش مرد و یک زن دیگر نیز در ایران به خاطر اتهام رابطه با سازمان مجاهدین خلق ایران در زمان انتخابات مورد اختلاف ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۹ به مرگ محکوم شده اند. جعفر کاظمی، محمد علی حاج آقایی، عبدالرضا قنبری، احمد و محسن دانشپور مقدم (پدر و پسر) و جواد لاری به همراه فرح (المیرا) واضحان نیز به جرم محاربه ”دشمنی با خدا” محکوم شده اند. در بعضی موارد تنها ارتباط آنها با سازمان مجاهدین محدود به برقراری رابطه با اعضای خانواده خود که عضو مجاهدین هستند می شود.

سازمان عفو بین الملل، از همه مردم خواست تا تاسف عمیق خود را از اعدام علی صارمی به مقامات رژیم ایران ابراز کنند و از آنها بخواهند که از اعدام جعفر کاظمی، جواد لاری، محمد علی حاج آقایی، عبدالرضا قنبری، احمد دانشپور مقدم، محسن دانشپور مقدم، و فرح واضحان خودداری کنند.

عفو نوشت: به مقامات ایرانی یاد آوری کنید که در قوانین بین المللی، مجازات مرگ تنها برای ”جدی ترین جرائم” که باید ”جرائم بین المللی با عواقب مرگبار و یا عواقب وخیم دیگر” باشد انجام می شود.

یاد آوری کنید که هر کسی که تنها به خاطر داشتن رابطه خانوادگی با سازمان مجاهدین خلق ایران بازداشت شده است مرتکب جرم جنایی نشده است و باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شود. هرکس دیگری که بدنبال محاکمه نا عادلانه محکوم شده است، باید جرم و محکومیتش بطور عاجل مورد بازنگری قرار گیرد.

بیانیه عفو در ادامه، اطلاعات تکمیلی در باره نفرات فوق را به این شرح ارائه داده است:

علی صارمی حدوا ۶۳ ساله، دارای یک فرزند پسر در سازمان مجاهدین خلق ایران است که در کمپ اشرف در عراق زندگی می کند، و او از وی دیدار کرده بود.

وی در هنگام بازگشت دستگیر و به یک سال زندان محکوم و در ماه می ۲۰۰۷ آزاد شده بود.

علی صارمی پیش از آن مدت بیست سال را به خاطر فعالیتهای سیاسی اش قبل و بعد از انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ در زندان گذرانده بود (به اطلاعیه های قبلی عفو بین الملل در مورد توقف اعدام اکراد و سایر زندان سیاسی مورخ ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۰، ۱۲ ژانویه ۲۰۱۰ مراجعه کنید) . وی در ماه سپتامبر ۲۰۰۷ بدنبال سخنرانی در مراسم یادبود اعدام های خودسرانه هزاران نفر در زندانهای ایران در سال ۱۹۸۸ دستگیر شد (به اطلاعیه عفو بین الملل مورخ سال ۲۰۰۷ مراجعه کنید) در ماه می ۲۰۱۰ وی طی تماسی از زندان به عفو بین الملل گفت:

”من در اکتبر ۲۰۰۸ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام ”دشمنی با خدا” به خاطر عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران محاکمه شدم. من مجدا این امر را رد کردم و از خودم دفاع کردم، زیرا آنها هیچ مدرکی علیه من برای اثبات این اتهام نداشتند. من در دسامبر ۲۰۰۹ به مرگ محکوم شدم و از طریق وکیلم تقاضای استیناف کردم. من فقط از طریق کنفرانس مطبوعاتی دادستان تهران در تاریخ ۱۵ می از حکم اعدام خودم مطلع شدم. اگر چه من وکیل دارم، آنها وی را به رسمیت نمی شناسند. آنها وی را در جریان پروسه های قانونی قرار نمی دهند و او را مطلع نمی کنند”

وکیل وی علنا گفته که به وی هرگز حکم اعدام موکلش را ندادند و وی هیچگونه اطلاعاتی در مورد پرونده وی بعد از محاکمه اولیه و منجمله تقاضای تجدید نظرش داده نشده بود. وی آنگونه که در قوانین ایران نیز هست ۴۸ ساعت قبل از اعدام موکلش در جریان این امر قرار نگرفته بود.

جعفر کاظمی، حدودا ۴۶ ساله قبلا به خاطر عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران در دهه های ۸۰ و ۹۰ زندانی شده بود و در تاریخ ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۹ دستگیر و در زندان اوین تهران مورد بازجویی و احتمالا شکنجه قرار گرفته بود، تا بتوانند احتمالا او را وادار به”ندامت تلوزیونی” بکنند که او این امر را رد کرده بود. وی به شرکت در تظاهراتی که در پی اعلام نتیجه انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری در ماه ژوئن ۲۰۰۹ برگزار شد و داشتن رابطه با گروه ممنوعه آپوزیسیون متهم، ولی به ارتکاب هیچ جرم خشونت باری محکوم نشده بود.

وی به اتهام ”دشمنی با خدا” به مرگ محکوم شد، علاوه بر این گفته می شود که وی به ”تبلیغ بر علیه نظام” نیز محکوم شده است. در تاریخ ۲۶ آوریل ۲۰۱۰ وی در مورد حکم اعدامش که توسط دادگاه تجدید نظر مورد تائید قرار گرفته بود مطلع شد. تقاضای تجدید نظر مجدد نیز در اواخر ژوئیه رد شده است. یکی از پسران وی عضو سازمان مجاهدین خلق ایران است و در کمپ اشرف زندگی می کند.

محمد علی حاج آقایی، که حدودا ۶۰ ساله است به همراه جعفر کاظمی دستگیر و محاکمه شد، وی که از اقوامش در کمپ اشرف دیدار کرده بود در ماه آوریل یا حوالی آن به مرگ محکوم شده است. در ماه سپتامبر حکم اعدام وی مورد تائید قرار گرفت.

عبدالرضا قنبری (معلم) ۴۲ ساله و پدر و پسر احمد و محسن دانشپور مقدم همگی در تظاهراتی که در اواخر دسامبر ۲۰۰۹ در بزرگذاشت عاشورا برگزار شده بود دستگیر شدند. همگی آنها در پی برگزاری ”محاکمات نمایشی” در ژانویه و فوریه ۲۰۱۰ به مرگ محکوم شدند.

داستان تهران در ۱۵ می اعلام کرد که احکام اعدام جعفر کاظمی، محمد علی حاج آقایی، محمد علی صارمی، عبدالرضا قنبری و پدر و پسر احمد و محسن دانشپور مقدم پس از آنکه بخاطر دشمنی با خدا بدلیل داشتن رابطه با سازمان مجاهدین خلق ایران مجرم شناخته شدند توسط دادگاه تجدید نظر مورد تائید قرار گرفت.

در ماه اوت ۲۰۰۹ عفو بین الملل اطلاعاتی دریافت کرد مبنی بر اینکه یک مرد دیگر بنام جواد لاری که یک تاجر بازار تهران و حدود ۵۰ ساله است به اعدام ”بدون بخشش” به خاطر دشمنی با خدا و فساد بر روی زمین محکوم شد. او نیز در زندان اوین نگهداری می شود، جایی که گفته میشود مورد شکنجه قرار گرفته تا مجبور به ” ندامت” شود.

فرح (المیرا) واضحان که دو روز بعد از تظاهرات عاشورا در دسامبر ۲۰۰۹ دستگیر شده بود به اتهام ”دشمنی با خدا” در اوت ۲۰۱۰ محاکمه شد و به شرکت در تظاهرات و منجمله برداشتن عکس و ارسال آن برای خارج و حمایت از سازمان مجاهدین خلق ایران محکوم شده است.

------------------------------------------------------------

درمان بیماری مالاریا

Myggor sprider den fruktade sjukdomen.
پژوهشگران سوئدی موفق به یافتن ماده ای شده اند که می تواند امکان درمان بیماری مالاریا را به شدت افزایش دهد. پژوهشگران انستیتوی کارلینسکا که این ماده را کشف کرده‌اند، اینک برای آزمایش آن روی بیماران در آفریقا آماده می شوند.
به گفته‌ی پروفسور Mats Wahlgren از این انستیتو، این ماده بسیار ساده و فاقد پیچیدگی ست و چنانچه درآزمایشات پاسخ مثبتی بگیرد می تواند جان مردم زیادی را نجات دهد.
--------------------------------------------------------

اثر ازدیاد تعداد پناهجویان بر افزایش جواب های منفی پناهجویی

asylsökande
تعداد پناهجویان در سویدن ٢٥ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. براساس آمار اداره کل امور مهاجرت ٣٢٠٠٠ درخواست پناهجویی به این اداره در سال ٢٠١٠ رسیده است. بیشترین رقم این درخواست ها از اتبای صربستان بوده و پناهجویان کشور های سومالیا، افغانستان، عراق و کوسووا در ردیف های بعدی قرار می گیرند. به گفته مسئولین اداره کل مهاجرت، دلیل مهاجرت وسیع از صربستان لغو الزامات صدور ویزه برای کشور های بالکان است. پناهجویان صربی که اکثرآ رومی های این کشور هستند، تنها یک درصد شان جواب مثبت در ماندن شان به سویدن گرفته اند.
گروه دیگری که بر تعداد شان افزوده شده است، کودکان پناهجوی تنهاست که بیشتر از افغانستان، سومالیا و عراق میایند. در سال ٢٠١٠ در حدود ٢٤٠٠ پناهجوی زیر ١٨ سال به سویدن آمده است.
به نظر مسئولین اداره کل مهاجرت افزایش تعداد کودکان پناهجوی تنها، مشکل بود و باش این کودکان را تا زمان گرفتن جواب در کمون های میزبان دشوارتر می سازد. یان اولوف ولین Jan Olov Wallin
- پروسه پذیرش کودکان در کمون های سویدن تا هنوز اهسته پیش می رود. و در کمون های ورودی پناهجویان جای برای ماندن کودکان تنهای پناهجو وجود ندارد. به همین لحاظ فشار بالای کمون های ملمو، مولن دال، مرشته و سولنا بیشتر می شود.
ولی به عقیده گونیله بوسیوس Gunilla Bosaeus، فعال حقوق پناهجویان در ٢٥ سال گذشته، افزایش تعداد پناهجویان خطر جواب های رد از طرف اداره مهاجرت را بالا می برد.
- ما از آن می ترسیم که اداره کل مهاجرت سختگیر تر و سختگیرتر از پیش شود. و تعداد بیشتر و بیشتر جواب رد به درخواست پناهجویی خود بگیرد.
اینکه چرا تعداد زیاد پناهجویان به صورت کلی و یا از یک کشور خاص، با عث جواب رد بیشتراز طرف اداره مهاجرت می شود، گونیله بوسیوس اظهار می دارد که در این امر سیاست خیلی نقش دارد که ما نمی توانیم آنرا ببینیم.
- این اداره می گوید که بررسی و تصمیم گیری جداگانه در مورد هر درخواستی صورت می گیرد، ولی ما می بینیم که تصمیم ها دسته جمعی در مورد پناهجویان گرفته می شود. ما متوجه هستیم که به مجردیکه گروه جدیدی میاید، بررسی و تصمیم گیری سختر می شود.
یکی از روش های دیگری را که، به عقیده گونیله بوسیوس، اداره مهاجرت در برابر تصمیم گیری دوسیه های پناهجویان زیر ١٨ سال به کار می برد، انتظار دو تا سه سال است تا کودکان تنها به سن ١٨ ساله گی برسند.
- این کودکان پناهجوی تنها درست در روزی که ١٨ سال را تکمیل می کنند، جواب منفی از طرف اداره مهارجرت می گیرند. به نظر گونیله بوسیوس این تحفه بسیار ناخوشی برای روز تولد است.
باوجودیکه کودکان پناهجو به طورطبیعی تنها به خاطر زیر سن بودن، جواب مثبت دریافت نمی کنند، ولی تا جایکه دیده شده است، تعداد زیادی از کودکان توانسته اند در سویدن بمانند.
به صورت کلی زمان بررسی دوسیه های پناهجویان شش ماه تعیین شده است. در سال گذشته اداره کل مهاجرت در مورد بیشتر از ٣١٠٠٠ دوسیه پناهجو تصمیم گرفته است. تنها ٧٤ درصد پرونده ها در طول شش ماه بررسی شدند که این رقم در سال ٢٠٠٩ به ٥٢ در صد می رسید.
-------------------------------------------------

افزایش بهای برق در سال گذشته

لامپ
سال گذشته، گران ترین سال برای مصرف کنندگان برق در سوئد بود. دراین سال بهای گرم کردن یک ویلا به ۲۴ هزارکرون رسید که حدود ۵ هزارکرون بیش از سال ۲۰۰۹ بود. ازسوی دیگر Vattenfall شرکت دولتی تولید برق، به دلیل کارکرد نامناسب نیروگاه های هسته ای درسوئد، درسه ماهه‌ی اول سال گذشته بیش از ۹۰۰ میلیون کرون سود به دست آورد. این نتیجه‌ی بررسی انجمن مالکان است که درگزارش مستندی دررابطه با بهای برق، شب گذشته از تلویزیون سوئد پخش شد.
توقف های مکرر نیروگاه های هسته‌ای درسال گذشته، باعث فروش بیشتربرق توسط شرکت Vattenfall و سود زیاد این شرکت و ازسوی دیگرباعث افزایش بهای برق برای بسیاری ازمردم شد.
کارکرد نامناسب نیروگاه های هسته‌ای سوئد با هشدار آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل و همچنین کارشناسان فنلاند که دارای بهترین سیستم تولیدبرق اتمی درجهان است، روبروشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر