Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ بهمن ۴, دوشنبه

نگاهی به صادرات سوئد به ایران و کمک به رژیم ایران و شریک شدن دولت سوئد با رژیم


نگاهی به صادرات سوئد به ایران و کمک به رژیم ایران و شریک شدن دولت سوئد با رژیم
باوجود تشدید تحریم های جهانی علیه جمهوری اسلامی، میزان صادرات سوئد به ایران درسال گذشته حدود ۹۰ در صد افزایش یافت و به دوبرابر سال پیش از آن رسید. درسال ۲۰۱۰ میزان صادرات سوئد به ایران، در طول ده ماهه ی اول سال حدود ۴ میلیارد و 500 میلیون کرون بود. این رقم در سال پیش از آن در همین مدت، حدود ۲ میلیارد و 900 میلیون کرون بود. کامیون ساخت ولوو
میزان صادرات سوئد به ایران در سال ۲۰۰۵ حدود ۸ میلیارد کرون بود که در سال ۲۰۰۷ این رقم به ۲ میلیارد و نیم کاهش یافت.
Björn Lindahl مقاله نویس روزنامه ی سونسکا داگ بلادت، هفته گذشته در مقاله ای در این روزنامه نوشت که حدود ۱۰۰ شرکت سوئدی با جمهوری اسلامی روابط تجاری دارند که بزرگترین آن ها شرکت های ولوو، اسکانیا، و اریکسون هستند. تحریم علیه ایران در چارچوب صادرات این شرکت ها نبود اما با وجود فشارهائی که بخصوص از ماه ژوئن در رابطه با تحریم علیه ایران اعمال شد، از میزان صادرات این شرکت ها به ایران کاسته شد. آمریکا دریکی دوهفته ی اخیر نیز بر دولت سوئد فشارآورد تا معاملات دو شرکت سوئدی Colenco, و Mahaco را با جمهوری اسلامی متوقف سازد. آمریکا این معاملات را علیه قطعنامه ی شورای امنیت در تحریم جمهوری اسلامی و کمکی در راستای دست یابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای دانسته بود.
اما وزیر بازرگانی سوئد Ewa Björling اوا بیورلینگ تحریم اقتصادی جمهوری اسلامی و همچنین منزوی کردن ایران را راه درستی برای مبارزه با برنامه های هسته ای ایران نمی داند. او معتقد است که از راه رابطه ی بیشتر با کشورها، می توان تاثیر بیشتری بر آن ها گذاشت.
یکی از قدیمی ترین شرکت های سوئدی که در ایران فعالیت دارد، شرکت ولووست. این شرکت ازسال ۱۹۳۴ اقدام به فروش کامیون به ایران کرد و تا سال ۲005 توانست جمعا ۶۰ هزار کامیون به ایران بفروشد. درسال 1972، پیش از برقراری حکومت جمهوری اسلامی درایران، یک مرکزتولید کامیون ولوو درایران راه اندازی شد که اینک توسط شرکت سایپا اداره می شود. درحا حاضر ایران درمقام چهارمین کشور بزرگ تولیدکننده ی کامیون های ولوو در جهان قراردارد.
شرکت اسکانیا نیز درایران باهمکاری شرکت عقاب، کامیون و اتوبوس تولیدمی کند که میزان این تولید در سال 2009، 1339 کامیون و 754 اتوبوس بود. اتوبوس های شرکت عقاب در ایران
شرکت اریکسون نیز در زمینه ی خدمات مخابراتی و تلفن، همکاری های نزدیک و گسترده ای با جمهوری اسلامی داشته و دارد که به ویژه در رابطه با فروش برنامه های شنود تلفنی در ناآرامی های سال گذشته درایران، ازجمله با انتقادشدید شیرین عبادی، برنده ی جایزه ی صلح نوبل روبروشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر