Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ دی ۲۱, سه‌شنبه

شورای دولتی رسانه ها به جای اداره سانسورفیلم


شورای دولتی رسانه ها به جای اداره سانسورفیلم رادیوپژواک سوئد

Filmcensur. Fotograf Anders Wiklund/SCANPIX

از آغازسال جدید، شورای دولتی رسانه ها شروع به کارکرده است. این شورا جانشین اداره سانسور سابق شده است. با تعطیل اداره سانسور و برچیده شدن سانسورو مرزسنی ۱۵ سال برای تماشای فیلم‌ها، اینک اداره‌ی جدیدی توسط دولت با هدف محافظت از کودکان و نوجوانان دربرابر آسیب های رسانه ای ایجادشده است. این اداره بانام Statens Medieråd شورای دولتی رسانه ها، تنها وظیفه‌ی بررسی فیلم ها و تولیدات رسانه ای را که برای کودکان و نوجوانان زیر۱۵ سال تهیه شده، به عهده دارد. اینک با پایان گرفتن سانسور و تعطیل اداره ای که این وظیفه را به عهده داشت، آیا می توان امیدواربود که
کشورهای دیگر نیز از سوئد تبعیت کنند؟
بسیاری از کشورها، به اصطلاح چرخشان بدون سانسورنمی چرخد و دارای نهادهای گسترده‌ی ممیزی و سانسورهستند. یکی ازاین کشورها ایران است که هنرمندان آن درطول تاریخ با انواع سانسور روبروبوده اند. این سانسورشکل های متفاوتی دارد. ازجمله می تواند باعث محکومیت هنرمندان شود همچنان که دو فیلمساز جعفرپناهی و محمد رسول اف به ۶ سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از فیلم سازی، فیلمنامه نویسی و مصاحبه محکوم شدند.
اما سانسور، علاوه برمحکومیت می تواند عواقب دیگری را نیز برای هنرمندان داشته باشد. عواقبی که برخی ازهنرمندان برای دچارنشدن به آن ترجیح می دهند سکوت کنند.بهرام رادان، بازیگرسینمای ایران درگفتگویی با ما درجریان جشنواره ی فیلم یاری دراستکهلم که در پاییز گذشته در اوپسالا و استکهلم برگزارشد، براین سکوت تاکیدکرد.

ز راست به چپ، تهمینه ی میلانی،مهناز افشار و السا فیروزآذر



درسوئد، به گفته ی Jon Dunås از مسئولان وزارت فرهنگ درگفتگویی با رادیوی بین المللی سوئد، فیلم ها اینک به شکل های متفاوت و درمکان های مختلفی به نمایش درمی آیند و سینماها تنها دودرصد تماشاگران فیلم را دربرمی گیرند و به این دلیل بررسی تولیدات مربوط به کودکان و نوجوانان حوزه‌ی وسیع تری را شامل خواهدشد.
تاکنون تولیدکنندگان فیلم مجبوربودند نسخه ای از فیلم خود را برای بازبینی به اداره سانسوربفرستند، اما اینک به گفته‌ی Jon Dunås چنانچه توزیع کنندگان تشخیص بدهند که فیلمی قابل نمایش برای افراد ۱۵ سال به بالاست، نیازی به ارسال آن برای بازبینی نخواهندداشت. ازاین پس تنها فیلم ها و تولیدات رسانه ای مربوط به کودکان و نوجوانان زیر۱۵ سال باید دراختیار شورای رسانه ها قرارگیرد و وظیفه‌ی این شورا که محافظت از کودکان و نوجوانان دربرابر آسیب های رسانه‌ای ست، تنها محدود به فیلم نمی شود بلکه به گفته‌ی Jon Dunås تمام تولیدات رسانه ای و رسانه‌های اجتماعی را نیز دربرمی گیرد. اشاره‌ی او علاوه بر فیلم و تولیدات ویدیویی، به انواع بازی های اینترنتی و دیگر تولیداتی ست که در اینترنت قابل دسترسی و استفاده است.
همچنان که گفتیم سوئد نخستین کشوری در جهان بود که اداره سانسورفیلم را ایجادکرد، گرچه بااهدافی متفاوت با کشورهای دیگر، اما آیا می توان اندیشید که اینک کشورهای دیگر نیز از سوئد تبعیت کرده و سانسور فیلم و محصولات هنری و فرهنگی را ازمیان بردارند؟
یادآوری کنیم که بابرچیده شدن دستگاه سانسورفیلم درسوئد، نخستین نهاد رسمی ممیزی فیلم درجهان برای همیشه تعطیل شد. اداره سانسورفیلم سوئد با نام Statens Biografbyrå روزدوم دسامبر ۲۰۱۰ و پس از ۹۹ سال فعالیت، برای همیشه تعطیل شد. این اداره درسال ۱۹۱۱ و به درخواست صاحبان سینماها تاسیس شده بود. به گفته ی یکی از مسئولان اداره پیشین سانسور، امر نمایش فیلم دراختیار پلیس بود و صاحبان سینماها که می خواستند از مزاحمتی که ماموران پلیس درمورد نمایش فیلمی یا صحنه هایی از فیلمی برای آنها ایجادمی کردند رهاشوند، ازدولت خواستند تا کنترل این امر را دردست بگیرد و دولت در سال ۱۹۱۱ اداره سانسور را تاسیس کرد.
سانسورفیلم درسوئد گرچه نخستین سانسورفیلم درجهان بود، اما چون کشورهای دیگرعمل نمی کرد و جزتعیین مرزسنی برای تماشای فیلم‌ها، تنها درچندمورد به حذف صحنه یا صحنه هایی از فیلم ها و آن هم به دلیل خشونت زیادی که درآنها وجودداشت، اقدام کرد که آخرین آن نیز حذف صحنه ای از فیلم کازینو از مارتین اسکورسیسی در ۱۵ سال پیش بود.
زینت هاشمی

////////////////////////////////////////////////////////////

اعضای فامیل در عقب آزار جنسی کودک

barnövergrepp
در سویدن عدم دانش نگران کننده ای در مورد آزار و تعرض جنسی کودکان و اینکه چه گونه ماتع از سو استفاده از این گروه شد، وجود دارد. این موضوع را شورای دولت برای ارزیابی های طبیStatens bredning för medicinsk utvärdering (SBU) که وظیفه انجام مطالعه این موضوع را از سوی دولت در سال گذشته گرفته بود، در گزارش خود می نویسد.
علاوه بر این، وسعت آزار و تعرض جنسی کودکان قابل توجه است و این موضوع باید جدی گرفته شود. تعداد زیاد موارد آزار جنسی کودکان مشحص ناشده هستند و احتمال می رود که تنها یک نهم قسمت آزار و تعرض های جنسی کودکان نزد پلیس ثبت می شود.
گزارش بخش ارزیابی های طبی دولت همچنین اشاره می کند که تصویر از عاملان این امر نیز اغلبآ نادرست است. و این موضوع را با خط درشت می نویسد که معمولی ترین عاملان آزار و تعرض جنسی کودکان کسانی اند که کودک را ازقبل می شناسند. Måns Rosén یکی از پژوهشگران این بررسی می گوید.
- اگر از این مسئله آگاه شوید که اکثرآ اعضای فامیل و نزدیکان هستند که با عث آزار جنسی کودک می شوند، شاید بیشتر متوجه این امر شوید و از وقوع آن جلوگیری کنید.
نتیجه این بررسی که در مقاله ای در روزنامه داگنس نیهیتر منتشر شده است، به ارقامی اشاره می کند که بیان می دارد بین ۷ تا ۱۴ درصد دختران قبل از رسیدن به سن ۱۸ ساله گی مجبور به آمیزش جنسی می شوند. در مورد پسران این رقم بین ۳ تا ۶ در صد قبل از ۱۸ ساله گی است. و مونس روسن با دیدن این ارقام تعجب می کند.
- بلی، من باید بگویم که این رقم بلند مرا متعجب ساخت.
به عقیده پزوهشگران یک بررسی در سطح بین المللی و افزایش دانش در میان مردم در این مورد نیاز است. و اینکه سویدن باید اولین گام را در مورد یک بررسی بین المللی در زمینه آزار و تعرض جنسی کودکان بردارد.
/////////////////////////////////////////////////////

کاهش تعداد اجازه اقامت

uppehållstillstånd
درسال گذشته ۹۱۵۰۰ نفر اجازه اقامت در سویدن را بدست آوردند. بر اساس گزارش اداره کل امور مهاجرت این رقم ۷۰۰۰ نفر کمتر از سال قبل آن است. دلیل این امر را دبیرکل اداره مهاجرت، دان ایلیاسون، مربوط به کاهش مهاجرت وابسته گان مهاجرین از سومالیا می داند.
- بلی، در آخر سال ۲۰۰۹ احکامی از طرف محکمه اداره مهاجرت صادر شد که خواستار سختگیری هایی بود. در صورتیکه مهاجرین تقاضای آوردن وابسته گان خود را به سویدن می کنند، باید بتوانند هویت خود را ثبوت کنند. این تقاضای جدید تاثیر مستقیم بالای گروه سومالیایی ها داشت.
معمولآ اجازه اقامت به کسانی داده می شود که به دلیل پیوستن به اعضای فامیل خود و یا هم کار کردن به سویدن میایند. در سالی که گذشت ۲۱۵۰۰ نفر اجازه اقامت به دلیل کار کردن و بیشتر از ۲۵۰۰۰ نفر با گرفتن اجازه اقامت به اعضای خانواده خود که قبلآ در سویدن زندگی می کردند، پیوستند.
در سال گذشته همچنین تعداد پناهجویان ۲۵ درصد افزایش یافت. برخی از ۳۲۰۰۰ متقاضی پناهجویی توانستند با گرفتن اجازه اقامت در سویدن بمانند.
/////////////////////////////////////////////
اختلافنظر ائتلاف احزاب بورژوایی در رفرم مالیاتی در سوئد
اختلافنظر ائتلاف احزاب بورژوایی در رفرم مالیاتی
اختلافنظر ائتلاف احزاب بورژوایی در رفرم مالیاتی
مخالفت‌های داخلی در درون ائتلاف احزاب بورژوایی در برابر کاهش بیشتر مالیات‌ها افزایش یافته است.
نخست وزیر فردریک راینفلد Fredrik Reinfeldt در تعطیلات آخر هفتهٔ گذشته در یک مصاحبهٔ تلویزیونی گفت که وی قصد دارد پنجمین رفرم مالیاتی موسوم به تخفیف مالیاتی کارفرمایان برای استخدام بیکاران یا jobbskatteavdraget را تا پایان سال جاری به انجام رساند. وی در این رابطه گفت که اگر وضعیت اقتصادی سوئد به همین شکل خوب پیش برود، مرحلهٔ ششم رفرم مالیاتی را نیز ادامه خواهد داد.
اما سه حزب دیگر آلیانز یا ائتلاف احزاب بورژوایی نیاز به اصلاحات مالیاتی دیگری را پیشنهاد می‌کنند.

نخست وزیر فردریک راینفلد باید سایر احزاب ائتلاف احزاب بورژوایی را برای تخفیف بیشتر مالیاتی متقاعد کند.
راینفلد در این باره می‌گوید که: به نظر من فرا‌تر از رفرم پنجم مالیاتی هنوز فضای بیشتری برای ادامه هدفمند تخفیف مالیاتی کارفرمایان برای استخدام بیکاران jobbskatteavdraget در رابطه با افراد شاغل وجود دارد.
حزب مرکز سن‌تر پارتیت centerpartiet خواهان کاهش حق الزحمه اجتماعی کارفرمایان یا arbetsgivaravgift است و حزب دموکراتهای مسیحی Kristdemokraterna در درجه نخست خواهان کاهش مالیات‌ها برای بازنشستگان است و حزب لیبرال‌ مردم Folkpartiet خواهان حذف نوع دیگری از مالیات‌هایی که به حساب دولت پرداخت می‌شود و ورنسکات värnskatten نام دارد و میزان آن ۵ درصد است، برای افراد با درآمدهای بالا شده است.
کارل ب هامیلتون Carl B Hamilton از حزب لیبرال مردم Folkpartiet همچنین خواهان کاهش مالیات بر درآمد ناشی از سرمایه یا inkomst av kapital است که به اعتقاد وی تأثیرات دراز مدت ویران کننده‌ای برای سودآوری شرکت‌های خارجی‌‌ای که در سوئد سرمایه گزاری کرده و شکت دارند گذاشته است.به اعتقاد وی این نوع مالیات‌ها باعث فرار این شرکت‌ها از سوئد شده است.

تحویل سلاح‌های غیر قانونی

دولت در نظر دارد طی دورهٔ پارلمانی پیش رو فرصت تعیین شدهٔ مربوط به تحویل سلاح‌های غیرقانونی که در دست افراد است یا vapenamnesti را به مرحله اجرا بگذارد.
وزیر دادگستری بئاتریس آسک Beatrice Ask از حزب مودرات در این باره می‌گوید که وی نمی‌تواند زمانی بندی مشخصی را در این مورد اعلام کند ولی در این رابطه بسیاری از احزاب خواهان به اجرا در آمدن این قانون طی سال جاری هستند.
پیش از این دو بار عموم افرادی که سلاح‌های غیر قانونی و ثبت نشده در اختیار داشته این امکان را یافته بودند که این سلاح‌های خود را به صورت نا‌شناس و بدون خطر مجازات به پلیس تحویل دهند. یکبار در سال ۱۹۹۳ و بار دیگر در سال ۲۰۰۷ این بخشودگی به مرحلهٔ اجرا گذاشته شده است.
در بهار سال ۲۰۰۷ تقریباً ۱۴۰۰۰ اسلحه و قطعات مربوط به سلاح‌های مختلف و ۱۴ تن مهمات به پلیس تحویل داده شده است.
به نوشته روزنامه داگنزنی ه‌تر، او در این رابطه ادامه می‌دهد که؛ من فکر می‌کنم که هرچندگاه این نیاز وجود دارد که غبارروبی‌ای در این باره انجام شود.

ادامه رسیدگی به اتهامات وارده بر جولیان آسانژ در دادگاه بریتانیا

امروز جولیان آسانژJulian Assange بنیانگذار سایت اینترنتی ویکیلیکس Wikileaks باید برای ادامه رسیدگی به اتهامات وارده بر وی، در دادگاه بریتانیا حضور یابد. این دادگاه باید در رابطه با تحویل دادن آسانژ به مقامات سوئد تصمیم بگیرد. در صورت تحویل آسانژ به سوئد او در مورد موارد اتهامات آزار جنسی و تجاوز که به وی زده شده است در سوئد بازجویی خواهد شد.
این پرونده در بریتانیا مورد اختلاف و بحث شدیدی قرار گرفته است و بسیاری از افراد از وی و وکلای او پشتیبانی می‌کنند.استدلال این افراد از جمله این است که این رفتاری غیر معقول است که او در شرایطی که تحت پیگرد قانونی قرار ندارد برای بازجویی به کشور دیگری تحویل داده شود.

اتاق نشیمن شما تلهٔ مرگ واقعی

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که نشستن روزانه بیش از دو ساعت در مقابل کامپیو‌تر یا تلویزیون خطر ابتلا به سکته قلبی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.
ما سوئدی‌ها به طور متوسط سه ساعت در هر شبانه روز را به تماشای تلویزیون و کار با کامپیو‌تر می‌گذرانیم که این مدت زمان در حال افزایش نیز هست.
در حال حاضر مطالعه جدیدی که در نشریه کالج متخصصان قلب آمریکا Journal of the American College of Cardiology منتشر شده به خطرات ناشی از این پدیده اشاره دارد.
البته باید خاطر نشان کرد که تعداد مرگ و میر افرادی در اثر حملات قلبی در سوئد طی ۳۰ سال گذشته به نصف کاهش یافته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر