Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ آذر ۷, سه‌شنبه

نظام‌های خودکامه دیگر نمی‌توانند چیزی را پنهان کنند


نظام‌های خودکامه دیگر نمی‌توانند چیزی را پنهان کنند

سازمان "گزارشگران بدون مرز" با گشایش سایتی تازه به دنبال جمع‌آوری و انتشار محتوای سانسورشده در جهان و ترجمه‌ی آن به زبان‌های انگلیسی و فرانسه است. آثار افرادی که به دلیل تولیدات خود سرکوب شده‌اند، نیز منتشر خواهد شد.


سازمان "گزارشگران بدون مرز" روز سه‌شنبه سایت ویژه‌ای را برای مبارزه با سانسور در کشورهای تحت سرکوب راه‌اندازی کرد. این سایت تازه‌ی این نهاد حامی حقوق روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران در سراسر جهان، با نام " ما با سانسور مبارزه می‌کنیم" (http://www.wefightcensorship.org/) فعالیت خواهد کرد.
به گزارش رادیو آلمان، سازمان "گزارشگران بدون مرز" اعلام کرده که در این سایت هرگونه محتوایی که "سانسور" یا حق دسترسی به آن ممنوع شده جمع‌آوری خواهد شد و در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. بیانیه‌ی این سازمان می‌گوید آثار نویسندگان و هنرمندانی نیز که به دلیل تولید اثر هنری یا ادبی خود، با بازجویی، زندان، شکنجه یا فشار مواجه شده‌اند نیز در این سایت در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.
گزارشگران بدون مرز اعلام کرده که بسیاری از آثار سانسور شده‌ای که جمع‌آوری خواهند کرد به زبان‌های فارسی، چینی، عربی و ویتنامی است. حکومت‌‌های این کشورها کارنامه‌ی سنگینی در سانسور و اعمال محدودیت برای نویسندگان و هنرمندان دارند. قرار است آثاری که با سانسور مواجه شده‌اند هم به زبان اصلی خود در سایت قرار گیرد و هم به دو زبان انگلیسی و فرانسه نیز برای استفاده‌ی طیف گسترده‌ای از مخاطبان ترجمه شود.


تلاش برای بی‌اثر کردن سانسور

کریستف دولوار، دبیرکل سازمان "گزارشگران بدون مرز" درباره‌ی افتتاح این پروژه‌ی تازه گفت: «این سایت تلاشی است برای تشویق دولت‌ها برای پایان دادن به سانسور و رعایت حق آزادی بیان. در این سایت ما براساس قاعده‌ی "هرآن‌چه که ممنوع شود، بیشتر مطرح خواهد شد" برای بی‌اثر کردن سانسور و پنهان‌کاری فعالیت خواهد کرد.»
دبیرکل این سازمان مدافع حقوق خبرنگاران تاکید کرده است که آن‌ها می‌‌خواهند به دولت‌ها نشان دهند که وقتی روزنامه‌ای توقیف، ویدیویی سانسور یا نویسنده‌ای از حق آزادی انتشار محروم می‌شود، دولت‌ها دیگر نمی‌توانند مانع از پخش اثر در عرصه‌ی جهانی شوند.
از دیگر خدمات این سایت تازه، آموزش مهارت‌های لازم به شهروندان خبرنگار برای ایمنی بیشتر در وب‌گردی و انتشار ایمن محتوای سانسورشده در پلات‌فرم وب‌سایت است.
گزارشگران بدون مرز توضیح داده که با استفاده از برنامه‌ی نرم‌افزاری "گاوصندوق ایمن" که در سایت تعبیه شده است، کاربران از سراسر جهان می‌توانند به شکل ناشناس و ایمن، محتوای سانسورشده را در سایت آپلود کنند. این محتوا بعد از بررسی از سوی گردانندگان سایت، به شکل عمومی در سایت منتشر و ترجمه خواهد شد.
آژانس تبلیغاتی " پوبلیسیس بروکسل" نیز به مناسبت افتتاح این پروژه‌ی مبارزه با سانسور، حق استفاده از عکس‌های سران کشورهایی با نظام سانسورگر و تمامیت‌خواه را در اختیار "گزارشگران بدون مرز" قرار داده است. عکس‌های بشار اسد، محمود احمدی‌نژاد و ولادیمیر پوتین با شعار "نظام‌های تمامیت‌خواه دیگر نمی‌توانند چیزی را پنهان کنند" در این وب‌سایت قرار گرفته است.


سخنرانی آیت الله خمینی، اولین سند سانسورشده از ایران

وب‌سایت "ما با سانسور مبارزه می‌کنیم" به عنوان اولین سندی که مشمول سانسور شد، ویدیوی سخنرانی آیت‌الله خمینی در بهشت زهرای تهران در اولین ساعات ورود به ایران در بهمن ماه ۱۳۵۷ را منتشر کرده است.
رهبر پیشین جمهوری اسلامی ایران در این سخنرانی مشهور خود با انتقاد شدید از حکومت پهلوی، بر حق ملت برای اعتراض به حکومت "نامشروغ و غیرانتخابی" تاکید کرده و وعده داد که آب و برق و نفت برای شهروندان مجانی خواهد شد.
در سال‌های اخیر این ویدیوی معروف همیشه با سانسور بخش‌های اصلی آیت‌الله خمینی از رسانه‌های جمعی ایران پخش یا نقل‌قول شد و این سخنرانی به مرور بیشتر و بیشتر سانسور شد.

پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸ نیز صداوسیمای جمهوری اسلامی دیگر این سخنرانی معروف را که در آن رهبر پیشین انقلاب "سرکوب‌گران مردمی" را با بدترین نسبت‌ها خطاب قرار می‌داد، پخش نکرد.
-------------------

فعال حقوق بشر به دادسرای سلماس احضار شد

خبرگزاری هرانا - احمد لاجورد، فعال حقوق بشر، روز چهارشنبه مورخ یکم آذرماه سال جاری طی احضاریه‌ای به دادسرای شهرستان سلماس احضار شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طبق احضاریهٔ کتبی که ماموران امنیتی به خانواده لاجورد ابلاغ کرده‌اند، وی ملزم شده است که خود را نهایتا ظرف سه روز به دادسرای این شهرستان معرفی کند.
بر اساس این احضاریه که از سوی دادسرای این شهرستان صادر شده است، در صورت عدم حضور این فعال حقوق بشر به صورت غیابی توسط دادگاه انقلاب محاکمه و حکم وی غیابا صادرخواهد شد‪. ‬
پیش‌تر دردی ماه ۸۹، نیروهای اداره اطلاعات این شهرستان برای نخستین بار به منظور بازداشت ایشان به منزل وی مراجعه کرده بودند که به علت عدم حضور احمد لاجورد در منزل موفق به بازداشت وی نشدند و با اقدام به تفتیش و ضبط وسایل شخصی منزل را ترک کردند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر