Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ آذر ۱۰, جمعه

اعلام آماده باش کامل نيروهای پیشمرگه های از سوی بارزانی کُردها در عراق: خواهان استقلال کردستان هستیم نه فدرالیسم

اعلام آماده باش کامل نيروهای پیشمرگه های از سوی بارزانی

کُردها در عراق: خواهان استقلال کردستان هستیم نه فدرالیسم

دبی- نجاح محمد علی
به دنبال تشدید بحران کنونی میان اربیل و بغداد ، ندای استقلال طلبانه اقلیم کردستان عراق روز بروز شدت بیشتری می یاد.


فعالان سیاسی در عراق بارها نگرانی خود را از تجزیه این کشور به سه قسمت "شیعه" ، "سنی " و "کرد" اعلام کرده بودند. 



منابع رسانه ای کردستان اخیرا با انتشار نقشه ای از سه کشور کوچک،از آنها به عنوان "اتحاد عراق جدید" نام بردند.



در رسانه های چاپ اربیل آمده است که خواسته های اقلیم کردستان این است که هیچگونه امتیازی در رابطه با مناطق مورد اختلاف در کرکوک، صلاح الدین و دیاله به دولت مرکزی داده نشود.



حکومت اقلیم کردستان در مورد نحوه اداره این مناطق که بافت جمعیتی آنها از کردها، عرب ها و ترکمن ها تشکیل می شود، با بغداد اختلاف نظر دارد.



تنها چند ساعت پس از اعلام شکست مذاکرات از سوی مسعود بارزانی که پنجشنبه گذشته در بغداد صورت گرفته بود، رسانه های کردستان به خواسته های مردم خود برای استقلال از عراق پرداختند.




رسانه های کرد از مردم کردستان خواستند که به منظور برملا کردن دوگانگی موجود بین خواسته های ملت کرد برای استقلال و گفتمان احزاب سیاسی در مطرح کردن" فدرالیسم" تجمع کنند.



این رسانه ها معتقدند که زمان آن فرا رسیده که مسئله کردها از محدوده و چارچوب کشورعراق فراتر رفته و در جامعه بین المللی مطرح شود.



به گفته این رسانه ها نیروهای سیاسی در بغداد حاضر نیستند حقوق کردستان را به رسمیت بشناسند. بنابرین کردها برای تعیین حق سرنوشت و استقلال کامل این اقلیم ، گام برمی دارند.



درهمین حال روزنامه "صدای کردستان" با اتخاذ مواضعی مخالف با سیاست های رهبران دو حزب اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی و حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی به انتقاد آنها پرداخته است.



این روزنامه پایبندی این دو حزب به وحدت عراق و نظام فدرالی در این کشور و نیز مخالفت آنها با استقلال کردستان را به عنوان موضعی منافقانه توصیف کرد.



"صدای کردستان" در پایان برای قانونی کردن حقوق کردها در عراق و جامعه بین الملل، 12 پیشنهاد را به رهبران کُرد توصیه کرده است.



تعیین سفیران عراق از میان کُردها به منظور گفت و گو با دیگر کشورها و آماده سازی شرایط بین المللی برای پذیرفتن اعلام استقلال کشور کردستان در آینده و تلاش سازمان های اقلیم کردستان و نمایندگان آنها در سازمان ملل متحد به منظور مطرح کردن مسئله کُرد ها در سطح شورای امنيت و نیز عدم رویارویی نظامی با دولت مرکزی عراق از جمله این پیشنهادها بوده است.



در همین حال مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان در پی تشدید اختلاف میان بغداد و کردستان گفته است که به پیشمرگه های کرد آماد باش کامل داده است.



رئیس اقلیم کردستان گفته بود که ما شروع کننده جنگ نخواهیم بود اما برای جنگ نیز آماده ایم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر