Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ آذر ۷, سه‌شنبه

توان قدرت دفاعی ارتش نیرومند اسرائیل و کنار گیری آقای اهود باراک از صحنه سیاست



توان قدرت دفاعی ارتش نیرومند اسرائیل  و کنار گیری آقای اهود باراک از صحنه سیاست
خبرهای رادیو اسرائیل


اقدام ناگهانی امروز اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل، در اعلام کناره گیری از این مقام و خروج از صحنه سیاست کشور، محافل سیاسی و رسانه های اسرائیل را به سختی به خود مشغول کرد و حتی واکنش های جهانی در پی آورد. اهود باراک، ژنرال ذخیره ارتش و رییس اسبق ستاد کل نیروهای مسلح، و همچنین نخست وزیر در دهۀ گذشته و  وزیر دفاع کنونی،  پیش از ظهر امروز با برپائی یک نشست خبری، اعلام کرد که با پایان گرفتن دوره خدمت خود در مقام وزارت دفاع را (پس از انتخابات عمومی آینده اسرائیل و برپائی دولت جدید) ترک می کند و اصولاً از صحنه سیاست کشور کنار خواهد رفت.  باراک تا سه ماه دیگر و تا زمانی که دولت بعدی کشور پس از انتخابات سوم بهمن، تشکیل شود، در پست وزارت دفاع باقی می ماند. او امروز 
گفت: زمان، زمان بودن با خانودده و پرداختن به امور شخصی است.
 *        بنیامین نتانیاهو نخست وزیر با قدردانی از خدمات دهها ساله اهود باراک در عرصه امنیتی و دفاعی کشور، وی را "شریک مهم تصمیم گیری های خود در این زمینه" دانست. خانم شلی یخیموویچ که پس از جدا شدن سال گذشته آقای اهود باراک از حزب "کارگر"، رهبری این حزب را در دست گرفت، امروز گفت: «اهود باراک پرآوازه ترین سرباز در کل جهان است و جامعه بین المللی تجربیات گرانبهای این کماندوی قهرمان را ستایش می کند».
*        سخنگویان گروه های تروریستی فلسطینی که هفته گذشته در عملیات نظامی هوایی اسرائیل علیه هدف های تروریستی در غزه ضربات سختی متحمل شدند (ولی همچنان گزافه گویانه خودر ا "پیروز" قلمداد می کنند)، در ادعاهای کذب و بی ارزش خود مدعی شدند که اهود باراک به خاطر "ناکامی" در این عملیات کناره گیری کرده است.
 *        تنها یک روز پس از سخنان تهدیدآمیز حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان که گفته بود در جنگ بعدی، هزاران موشک بر تل آویو فرود خواهد آمد و حزب الله از شمالی ترین تا جنوبی ترین نقطه اسرائی را صحنه جنگ برای خود خواهد دانست، کشور اسرائیل امروز یک سامانه جدید دفاعی ضد موشکی را برای مقابله با موشک های میان برد و راکت های دوربرد، با موفقیت آزمایش کرد. این آزمایش از سامانه ای که "عصای سحرآمیز" (به عبری: " Sharvit Haksamim שרביט הקסמים") نام گرفته، صبح امروز در صحرای "نگب" در جنوب کشور انجام شد و موفقیت آمیز بود. 
*        سامانۀ "عصای سحرآمیز" در طول عملیات نظامی هفته پیش در غزه نیز به نحو غیرمستقیم آزمایش شده بود زیرا بخش راداری و رهگیری آن، فعال شده و توانسته بود که راکت های دوربردی را که به سوی تل آویو و اورشلیم نشانه گیری شده بود، شناسایی کند. اهود باراک وزیر دفاع، که ساعتی پیش از اعلام آمادگی خود برای ترک دنیای سیاست در جریان آزمایش موفقیت آمیز سامانه "عصای سحرآمیز" قرار داشت، گفت: سخن از یک دستآورد عظیم دیگر برای توان نظامی و دفاعی اسرائیل است.  
*        ژنرال بنی گانتس رییس ستاد کل ارتش اسرائیل شب گذشته گفت از وضعیت آرامش خرسند  است و آتش بس به گونه ای رضایت بخش ادامه دارد. ژنرال گانتس در همین حال گفت هر تغییرات دیگری که به وجود آید و کادر سیاسی دستورات جدیدی بدهد، ارتش مجری دستورات دولت خواهد بود. 
همزمان، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز شامگاه یکشنبه گفت: از لحظه ای که اسرائیل احساس کرد که همه هدف هایی که از عملیات "ستون ابرا" تعیین کرده بود به دست آمد، دیگر ادامه دادن به عملیات نظامی ضرورتی نداشت. نتانیاهو نیز تأکید کرد که اسرائیل به آتش بس، تاهنگامی که از سوی طرف های مقابل رعایت شود، پایبند خواهد بود اما افزود اگر این آرامش پایمال شود، واکنش اسرائیل "با قدرت جدی" همراه خواهد بود.  
*        همزمان، اعلام شد که وزارت اوقاف در دولت حماس در غزه با صدور بیانیه ای که حتی به "فتوای مذهبی" تعبیر شد، به همه گروه های مسلح فلسطینی در غزه تأکید کرده است که نباید آتش بس به دست آمده با اسرائیل را زیر پا بگذارند و به اقدامات خودسرانه دست بزنند. حماس بیم دارد که جهاد اسلامی آزادی فلسطین به دستور حکومت ایران به فتنه گری بپردازد و آتش بس را نقض کند تا دوباره آشوب به راه اندازد.
 *        مقامات نظامی و سیاسی ایران همچنان به ادعاهائی دایر بر این که "سرائیل در رویارویی با حماس شکست خودرده"و "قدرت کوبنده" رژیم ایران بوده که پیروز شده ادامه می دهند. همزمان، خالد البطش از سرکردگان جهاد اسلامی آزادی فلسطین نیز که یک گروه تحت حمایت رژیم ایران است، امروز دوباره گفت: «ایران شریک بزرگ مهم ترین پیروزی تاریخ فلسطین است».  
*        پنج روز پس از برقراری آتش بس میان اسرائیل و تشکل های مسلح فلسطینی در نوار غزه که به عملیات نظامی طرفین در دو سوی مرز پایان داد و آرامش را برگرداند، هیأت هایی از سوی دولت اسرائیل و نیز حکومت حماس در غزه، امروز (دوشنبه)، به قاهره می رسند تا مذاکرات غیرمستقیم با میانجی گری مصر را برای گسترش جزییات آتش بس آغاز کنند.  هفته گذشته درجریان تلاش های مصر و آمریکا در قاهره برای دستیابی به آتش بس، تأکید شد که پس از برقراری آتش بس، مذاکرات بیشتری انجام خواهد شد تا تفاهم آتش بس گسترش یابد، و لذا، مذاکراتی که اکنون در مصر آغاز می شود، همان گفت و گوهایی است که میانجی گران در نظر گرفته و اسرائیل و حماس نیز انجام با آن توافق اصولی کرده اند.  
*        مذاکرات بیشتر در قاهره نیز همچنان با میانجی گری مصر انجام می شود. مسئولان سازمان اطلاعات مصر هر بار پیش نویس تفاهم ها را بیم نمایندگان اسرائیل و حماس، که هر یک در هتلی دیگر در قاهره اقامت دارند، رد و بدل می کنند. با وجود این، روزنامه مصری "الاهرام"، امروز نوشت که آن کشور هنوز تصمیم ندارد سفیر خود را به تل آویو برگزداند و این امر به زمانی موکول شده است که معلوم گردد که آتش بس برقرار شده میان اسرائیل و غزه، یک موفقیت راستین بوده است. عاطف سالم سفیر مصر که تنها ماه گذشته به اسرائیل اعزام شده بود، چهارشنبۀ دو هفته پیش، ساعتی پس از آنکه حمله جنگنده اسرائیلی موجب کشته شدن احمد الجعبری فرمانده میدانی شاخه نظامی حماس در غزه شد، به دستور پرزیدنت محمد مُرسی رییس جمهوری مصر به قاهره بازگشت.
*        رسانه های جهان همچنان از جنایات حماس در غزه سخن می گویند: هفته گذشته در روزهای تنش نظامی میان اسرائیل و تشکل های مسلح فلسطینی غزه، نیروهای امنیتی دولت حماس با آوردن یک مینی بوس به میدانی در غزه، شش فلسطینی را که به اتهام "خبر چینی" برای اسرائیل دستگیر کرده بودند، درون اتوبوس  بار گبار مسلسل کشتند و جسدها را از مینی بوس به بیرون کشانده و شدیداً به هتک حرمت از اجساد پرداختند. آنان از جمله یکی از جسدها را با طناب به وانت باری بستند و آن را مدتی در خیابان ها کشاندند.
*        وزارت امنیت حماس با این اعدام صحرایی و هولناک می خواست به سایر فلسطینی ها نسبت به هر نوع اعتراض به جنایت های حماس، به باور خود "درس عبرت" بدهد. فرمانده پلیس غزه قبل از این جنایت، علنا، به همه فلسطینی های غزه هشدار داده و گفته بود درصدد "خبر چینی" برای اسرائیل نباشند. این گونه جنایت های حماس امری مسبوق به سابقه است و بارها در شش سال تسلط حماس بر غزه تکرار شده است.
 *        در حالی که دولت حماس و فرمانده پلیس آن از اعدام صحرایی شش فلسطینی در هفته گذشته حمایت کرد و آنرا اجراء نمود، اکنون دولت حماس برای ظاهر فریبی ادعا کرده است که این حادثه را بررسی می کند و این اعدام های ضد بشری را "غیرقانونی" دانسته است. گفتنی است دولت حماس در غزه مانند طالبان در افغانستان و سال نخست روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران از ارتکاب شنیع ترین اقدامات ضد بشری، در ملاءعام باکی ندارد.
 *        خالد مشعل رییس دفتر سیاسی حماس در اقدامی بی سابقه در سال های اخیر اعلام کرد که از قصد سیاسی محمود عباس برای مراجعه به سازمان ملل و درخواست برای ارتقای جایگاه سیاسی تشکیلات فلسطینی در این سازمان پشتیبانی می کند. محمود عباس می خواهد سه روز دیگر، بیست و نهم نوامبر؛ درخواست رسمی فلسطینی ها را برای شناسایی فلسطین به عنوان کشور ناظر غیرعضو به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کند. 65 سال پیش نیز در روز 29 نوامبر 1948 بود که سازمان ملل تقسیم این سرزمین به دوکشور اسرائیلی و فلسطینی را تقویت کرد، که در آن زمان یهودیان این سرزمین آن را پذیرفتند و کشور اسرائیل چند ماه پس از آن اعلام استقلال کرد اما فلسطینی ها آن را نپذیرفتند و جنگ و مصیبت دهها ساله خود را برگزیدند.
*        صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی با اسرائیل امروز تکرار کرده و گفت درخواست تشکیلات خودگردانی برای پذیرش در سازمان ملل، به معنی مشروعیت زدایی از اسرائیل نیست و حکومت فلسطینی پس از آن، می خواهد بلافاصله مذاکرات سیاسی با اسرائیل را از سر بگیرد. محمود عباس پیشاپیش حضور خود در نیویورک و ارائه رسمی درخواست فلسطینی ها در روز 29 نوامبر، 9 آذر، امروز راهی ایالات متحده می شود.    
*        وزیر خارجه ترکیه احمد داود اوغلو می گوید علیرغم تلاش های گستردۀ روزهای اخیر کشورش برای برقراری آتش بس میان اسرائیل و تشکل های مسلح فلسطینی در غزه و با وجود مذاکراتی که در روزهای گذشته میان دو نماینده ویژه نخست وزیران اسرائیل و ترکیه در ژنو سوییس انجام شد، هنوز مناسبات ترکیه و اسرائیل بازسازی نشده و به مرحله تجدید روابط کامل برنگشته است.  
در مصر، امروز برای پنجمین روز پس از تصمیمات تازه پرزیدنت محمد مُرسی در زمینه افزایش اختیاراتش تا زمان تصویب قانون اساسی جدید این کشور، تظاهرات، اعتصاب ها و تحصن ها ادامه یافت و کشته شدن یک جوان مصری در شهر "دمنهور" در غرب دلتای مصر که در حمله روز گذشته مخالفان به دفتر اخوان المسلیمن در این شهر کشته شد، اعتراض ها را وارد مرحله جدیدی کرده است. تشییع جنازۀ این جوان بر آتش التهابات افزوده است.
 
اعتراضات به فرمان اخیر محمد مرسی در مصر همچنان ادامه دارد
*        بحران جدید سیاسی مصر وضع اقتصادی آن کشور را  خراب تر از هر هنگام دیگر در یک سال و نه ماه اخیر، از پس از سقوط حکومت با ثبات و قوی محمد حسنی مبارک کرده است. آخرین گردشگران جهانی مصر را ترک کرده اند و میلیون ها نفر از مردم مصر که از این راه امرار معاش اندکی می کردند؛ بیکار و خشمگین تر از 21 ماه گذشته هستند. بورس مصر نیز به شدت در روزهای گذشته متزلزل شده است.
*        سناتور جان مک کین، عضو بارز حزب جمهوریخواه در سنای آمریکا، از پرزیدنت باراک اوباما خواست که در برابر اقدام پرزیدنت مُرسی ایستادگی کند و با تشدید فشار آمریکا بر مصر، مُرسی را وادار سازد که تصمیم های روز پنجشنبه گذشته را باطل کند.
*        سه روز پس از سفر چند ساعته روز آدینۀ گذشته علی لاریجانی رییس مجلس ایران به دمشق و گفت و گوی او با بشار اسد حاکم خونریز سوریه، که در 21 ماه اخیر بیش از 40 هزار نفر از مردم کشور خود را کشته است، سخنگوی شورای عالی نظامی "ارتش آزاد" سوریه (جناح مخالفان اسد) در یک مصاحبه گفته است که لاریجانی برای دادن اطمینان دوباره از سوی جمهوری اسلامی برای کمک به سر پا ماندن حکومت اسد، به این سفر اقدام کرد. سخنگوی "ارتش آزاد" سوریه در مصاحبه با روزنامه "الشرق الاوسط" که یکشنبه منتشر شد، گفت لاریجانی به بشار اسد گفته است که ایران برای ادامه موجودیت حکومت شما هر کاری خواهد کرد – حتی اگر نیاز به ورود مستقیم ایران به عرصه نظامی باشد.
*        در تازه ترین جنایت های اسد، در بمبارانی که مشاهده عواقب آن بسیار ناگوار است، در ساعات اخیر، ده کودک در یک دهکده در شرق دمشق کشته شدند. جسد کودکان که بر اثر بمباران سوخته و تکه تکه شده، از سوی عزیزان گریانشان جمع آوری و به اتومبیل منتقل می شود. اکثر اطفال کشته شده، دختر بچه های بسیار خردسال و معصوم هستند. رژیم ایران که هفته گذشته با تلویزیون های خود در نشان دادن عواقب حادثه بمباران خانواده "الدلو" در شمال غزه فعالانه ایفای نقش کرد، تصاویر دلخراش کودکان کشته شده در حادثه امروز سوریه را کاملا نادیده گرفته و همچنان جنایات اسد را لاپوشانی می کنند.
 
*        حکومت ایران به همان نسبت که ادعا می کند اسرائیل در رویارویی با حماس که در واقع درگیری با رژیم ایران بوده شکست خورده، از تصمیم ایالات متحده برای تقویت نیروهای نظامی خود در حوزه خلیج فارس به شدت نگران است.  
*        سامانه خبری "تابناک"، امروز از وزارت خارجه ایران پرسید چرا از سفیر حکومت ایران در اردن که به نام کشورش ابراز آمادگی کرده بود نفت رایگان به مدت یک سال به دولت اردن بدهد بازخواست نکرده است. در گزارش پیشین آمده بود که مصطفی مصلح زاده سفیر رژیم ایران در عمان در مصاحبه تلویزیونی گفته بود: ایران آماده است همه سوخت مورد نیاز اردن را به مدت یک سال به صورت رایگان تأمین کند – به شرط آن که اردن تجارت با ایران و گردشگری ایرانیان در آن کشور را مجاز اعلام کند. "بازتاب" پرسید: سفیر ایران به دستور چه کسی این چنین سخاوتمندی نشان داده بود؟ شبکه تلویزیونی "العربیه"، امروز گزارش داد: دولت عمان در حالی پیشنهاد ایران را رد کرد که هنوز کمک های وعده داده شده از امیرنشین ها، به اردن نرسیده است.
*        گزارش ها از عراق حکایت از آن دارد که بیوت آیات اعظام و مراجع تقلید شیعه مقیم نجف و کربلا، در چند روز گذشته شاهد حضور ده ها هزار زائر ایرانی بوده که در جریان عزاداری های خود، این آیات اعظام را به دادرسی و حمایت از جنبش ضد استبدادی ایرانیان علیه جمهوری فرا می خواندند. به موجب این گزارش ها، شماری از زائران ایرانی در جریان این عزاداری ها در نجف و کربلا، پرچم هایی به رنگ سبز و مزین به آیات قرآن مجید را حمل می کردند که یادآور مخالفت جنبش سبز ایران با سران کنونی رژیم ایران بود. این وضعیت به ویژه در نجف به شکل آشکارتری به چشم می خورد و سینه زنان عزادار ایرانی در این شهر، شعارهایی علیه "یزید زمان ایران" که اشاره ای غیرمستقیم به رهبری سیاسی جمهوری اسلامی بود؛ سر داده بودند.  
فیلم "یوتیوب" اعدام صحرایی هفته گذشته در غزه و توهین وحشیانه به اجساد کشته ها را در روزهای اخیر در وبسایت رادیو اسرائیل قرار داده بودیم و امشب نیز فیلم دیگری را از عملکردهای به شدت خشونت بار حماس با مردم خود و از جمله کشتن یک داماد در شب عروسی اش تنها به خاطر پخش موسیقی، در وبسایت رادیو قرار می دهیم:     


حماس هفته گذشته شش فلسطینی ناراضی از عملیات این سازمان ستیزه جو را به بهانه «خبرچینی» برای اسرائیل اعدام صحرایی کرد. اما آن، تنها اقدامات حماس نبود که در سالهای اخیر در مورد مردم خود غزه مرتکب شده است.
در این ویدیو، یک مرد فلسطینی بخشی کوتاه از سرکوبگریهای حماس را در مورد مردم غزه، برای آگاهی جهانیان به زبان انگلیسی و به طرزی ساده، نشان می دهد:
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر