Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ دی ۳, شنبه

احیای توهم رفرم در نظام ولایت فقیه‌ یا تناقض استراتژیک ؟


احیای توهم رفرم در نظام ولایت فقیه‌ یا تناقض استراتژیک ؟
nawxass

در حاشیه‌ مصاحبه‌ کاک خالد عزیزی با ‌ “رسا” ارگان رسانه‌ ایی اصلاح طلبان حکومتی

کاک خالد عزیزی اخیرا مصاحبه‌ ای داشتند با تلویزیون راه‌ سبز امید “رسا” وابسته‌ به‌ جناح اصلاح طلبان حکومتی که‌ کمتر در سایتهای کوردی به‌ آن توجه‌ شد.این در حالی است که‌ حزب دمکرات کوردستان و دبیرکل آن ،در بیانیه‌ ای که‌ چند ماه‌ پیش در ارتباط با دخالت خارجی منتشر کردند،باعث برخی عکس العملهای جانبی از سوی احزاب غیر جدی ایرانی و اتفاقا اصلاح طلبان به‌ خارج کشور پرت شده‌ نظام ،شد و بازتاب نسبتا بزرگی ،حد اقل در سطح سایتهای زنجیره‌ ای ،این حزب داشت.اما موضوع درخواست دخالت خارجی در راستای ایجاد یک چتر امنیتی در کوردستان در این خلاصه‌ نمی گنجد و تنها به‌ مصاحبه‌ مورد نظر خواهم پرداخت.برای اینکه‌ وارسی لژیکی از مواضع حزب دمکرات کوردستان ارائه‌ دهیم ،الزاما باید به‌ مقارنه‌ مواضع حزب دمکرات کوردستان (حدک) در دو مرحله‌ در انتخابات رژیم ولایت فقیه‌ نیز اشاره‌ ای داشته‌ باشیم.

  

 

کاک خالد عزیزی در این مصاحبه‌ به‌ نکاتی اشاره‌ کردند که‌ فهرست وار برای آن دسته‌ از خوانندگان و افرادی که‌ از محتوای مصاحبه‌ مطلع نیستند، به‌ آنها اشاره‌ خواهم کرد.

کاک خالد عزیزی:

- ما همواره‌ به‌ انتخابات( لابد منظور ایشان انتخابات مجلس ،ریاست جمهوری ،انتخابات مجمع تشخیص مصلحت نظام،خبرگان رهبری و غیره‌ است ) به‌ عنوان یک فرصت می نگریم.

- ما معتقدیم که‌ مردم باید در جریان انتخابات مطالبات خود را مطرح کنند و رژیم را به‌ چالش بطلبند

- وجود پژاک به‌ عنوان یک نیروی مسلح کوردستانی،به‌ سیاست میلیتاریزه‌ کردن کوردستان منجر شده‌ است و این بهانه‌ را به‌ رژیم داده‌ است که‌ نیروهای سرکوبگر خود را در کوردستان نگه‌ دارد.
- در آخرین نشست کمیته‌ مرکزی حزب دمکرات کوردستان (حدک )تصمیم بر این شد که‌ با مراکز و نهادهای “داخلی” و “خارجی” (وابسته‌ به‌ حدک) به‌ مشورت و رایزنی بپردازیم و نتییجه‌ این رایزنیها، اساس تصمیم گیری و موضع رسمی نهایی ما نسبت به‌ انتخابات را تشکیل دهد.

- جمهوری اسلامی ما را به‌ رسمیت نمی شناسد .

اظهارات فوق کاک خالد عزیزی در حالی مطرح می شود که‌ احزاب و باندهای حکومتی جمهوی اسلامی که‌ از اغاز غصب قدرت و واستقرار این نظام در کلیه‌ لایه‌ های قدرت ،اعمال سرکوب و استبداد دینی نقش انکارناذیری داشته‌ اند،به‌ انحاء و انواع مختلف به‌ نتیجه‌ گیری های جدیدی رسیده‌ اند که‌ به‌ برخی از نقطه‌ نظرات و بیانیه‌های این جناح های حکومتی نیز اشاره‌ خواهم کرد که‌ چگونه‌ برخلاف آرزوی دبیر کل حدک و توقع ایشان ازاحیای رفرم ،امید به‌ برگزاری انتخاباتی منصفانه‌ و مردمی را از دست داده‌ اند،لیکن دبیر کل حدک در این مصاحبه‌ ،برگزاری چنین نمایشی را یک فرصت محسوب می کنند.

مواضع جدید باندهای باصطلاح اصلاح طلب حکومتی:

جبهه‌ مشارکت ایران اسلامی به‌ سرکردگی محمدرضا خاتمی برادر محمد خاتمی رئیس جمهور دوران “اصلاحات” :

جبهه مشارکت اعلام کرد که در انتخابات آتی مجلس ایران شرکت نخواهد کرد و ادامه وضع موجود تنها به تقویت اقتدارگرایان منجر خواهد شد. “انتخابات بدون فضای مناسب سیاسی و وجود احزاب و نهادهای مدنی و صنفی مستقل و آزاد چندان معنایی ندارد. بدون وجود رسانه های آزاد و بی سانسور، نمی توان انجام انتخابات واقعی را انتظار داشت و بالاخره بدون نهادهای ناظر بی طرف و برگزارکنندگان امین و صادق، انتخابات صرفا یک نماش خواهد بود.”

جبهه مشارکت ادامه وضعیت کنونی ایران را “پیشروی در باتلاق” توصیف و پیش بینی کرد: “با کمال تاسف، اراده حاکمیت، برگزاری انتخابات نمایشی است که حاصل آن مجلسی فرمایشی خواهد بود که جایگاه آن به مراتب از مجلس هشتم نازل تر است.”(بی بی سی فارسی 22 دسامبر 2011 – 01 دی 1390 )

محمد خاتمی رئیس جمهور اصلاح طلب پیشین، فریب دهنده‌ نسل جوان ، دانشجو و زنان:

نشانه‌ها حکایت از این دارد که نباید در انتخابات شرکت کرد.رئیس جمهوری سابق ایران با بیان این که فعلا این شرایط فراهم نشده است، افزود: البته بنده از طرف کسی اظهار نظر نمی کنم، ولی فکر می کنم وقتی همه نشانه ها دلالت بر این دارد که نباید در انتخابات شرکت کنیم، بنابراین شرکت در انتخابات معنایی ندارد….(سایت کلمه‌)

بیانیه ۳۹ زندانی سیاسی؛ گرم کردن تنور این انتخابات تقابل با آرمان استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است

بنابر وظیفه اخلاقی و اعتقادی خود اعلام می کنیم که: امروز گرم کردن تنور این انتخابات به هر شکل و بای نحو کان، کمک به استبداد و در تقابل با آرمان محوری استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و نیز در تقابل با تحقق دمکراسی و تضمین حقوق بشر در کشور عزیزمان ایران است(سایت کلمه‌)

دبیر کل حزب همبستگی:

تاکنون جلسه‌ای برای صدور بیانیه شرکت در انتخابات مجلس نداشته ایم.این در حالی است که‌ خبرگزاریهای رژیم از ورود این جناح حکومتی به‌ عرصه‌ رقابت انتخاباتی خبر داده‌ بودند.

شورای هماهنگی راه سبز امید:

انتخابات مجلس آینده غیر قانونی و شرکت در آن مغایر با مصالح ملت و کشور است.در بخشی از این بیانیه آمده است: اینک آشکار شده که قصد حاکمیت از برگزاری انتخابات مجلس نهم نه فراهم آوردن بستری برای مشارکت واقعی مردم در سرنوشت خویش و راهیابی نمایندگان واقعی مردم به مجلس، بلکه نمایشی تبلیغاتی برای ادعای حاکمیت مردم سالاری است. هرگونه بازیگری و ایفای نقش در این نمایش به معنای مشارکت در بی اعتنایی آشکار به مبارزه قهرمانانه ملت برای برخورداری از حق انتخابات «آزاد و منصفانه» وهزینه‌های سنگینی است که در این راه متحمل شده است.
شورا همچنین فعالان سبز را به آگاهی بخشی به اقشار مختلف جامعه در باره ماهیت این نمایش انتخاباتی در هر جمع و نهاد و محفل و منطقه و محله‌ای فرا خوانده است.

هاشمی رفسنجانی،رئیس جمهور دوران سازندگی :

جـــرس: هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به لزوم برگزاری انتخاباتی آزاد، شفاف و به دور از جناح‌بازی در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: اگر همه افراد و گروه‌هایی که صلاحیت قانونی شرکت در انتخابات را دارند، وارد عرصه شده و رقابتی برابر و عادلانه را دنبال کنند و همه دلسوزان نظام در حد توان کمک کنند، مجلسی توانمند، مردمی و مستقل شکل می‌گیرد که بهترین وسیله مقاومت در مقابل تهدیدها خواهد بود (سایت جرس) .این سخنان روباه‌ رژیم،به‌ عبارتی دیگر،قطع امید کردن از انتخابات منصفانه‌ در این نظام است،اما جرات اظهار صریح آنرا ندارد.

کاک خالد عزیزی می گویند که‌ رژیم حزب وی را به‌ رسمیت نمی شناسد. فرض کنیم که‌ حزب دمکرات کوردستان رسما از سوی رژیم تحمل می شود،ولی آیا با چنین قانون اساسی و شرائط مشارکت در انتخابات و الزامات آن در جمهوری اسلامی ،شرکت در انتخابات و ورود به‌ مجلس این رژیم،می تواند تاثیری در بهبود وضعیت ‌ مردم کوردستان داشته‌ باشد؟ مگر هم اکنون تعدادی از “نمایندگان” شهرهای کوردستان در مجلس آخوندی حضور ندارند؟

مگر “جبهه‌ متحد” ضد کوردی نمایندگان مناطق کوردنشین در مجلس ارتجاع تا به‌ حال چه‌ آبی برای مردم کوردستان گرم کرده‌ اند ؟مگر یکی از همین نمایندگان که‌ افتخار دادن چند “شهید” در راه‌ انقلاب اسلامی را دارد و این روزها مانند بقیه‌ برادران بسیجیش به‌ بیرون دایره‌ نظام پرت شده‌ و به‌ سیاق “اصلاح طلبان حکومتی ‌‌” به‌ غلط کردم گویی از گذشته‌ خود روی آرود است،چه‌ کار خیری انجام داه‌ است که‌ نمایندگان دیگری بر فرض عبور از فیلترشورای نگهبان وانتخاب شدن،می توانند انجام دهند؟

بازهم فرض کنیم که‌ حدک با با چنین استراتژیی موفق به‌ بازگشت به‌ ایران و اخذ مجوز مشارکت در انتخابات شد،آیا قانون اساسی رژیم با شروطی که‌ برای شرکت در انتخابات تعیین کرده‌ است،خام خیالی نخواهد بود،حتی از تشویق مردم به‌ حضور در پای صندوقهای رای ،سخن گفت؟

آیا کاک خالد عزیزی کمافی سابق بر این عقیده‌ است که‌ نیروهایی در درون رژیم پیدامی شوند که‌ به‌ واقعیت تعدد قومی در ایران اعتقاد داشته‌ باشند و باید به‌ عنوان یک حزب کوردستانی از مردم خواست که‌ به‌ آنها رای دهند؟

کاک خالد عزیزی طی مصاحبه‌ ای با رادیو “ژیار” رادیو زمانه‌ چند هفته‌ پیش از انتخابات رژیم در سال 88 ،اظهار کرد ه‌بودند که‌ “ما معتقدیم که‌ بهترین نوع فعالیت سیاسی در حال حاضر رقابت‌های پارلمانی و انتخاباتی است. ما دوست داریم که‌ حزب دمکرات کردستان یک حزب قانونی و فعال در چهار چوب ایران باشد و از همه‌ فرصت‌های قانونی در جهت اجرای پروژه‌های قانونی و اجتماعی و سیاسی استفاده‌ و مشارکت کند. اما متأسفانه‌ ما این فرصت را نداریم”.

ککا خالد عزیزی در همان مصاحبه‌ اضافه‌ می کنند که‌”ما تلاش می‌کنیم در آینده‌ حتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی و انجمن‌های شهر و روستا هم فعال‌تر از حال وارد مبارزات انتخاباتی شویم. ما سیاست و مبارزه‌ را فقط در یک قالب به‌خصوص محدود نمی‌کنیم و نمی‌خواهیم یک بعدی به‌ مسایل و کارها و ظرفیت‌ها بنگریم، بلکه‌ باید از اشکال مختلف در جهت به‌ چالش کشیدن موارد منفی حکومت تلاش کنیم

آیا آن دیدگاه‌ مطرح شده‌ کاک خالد عزیزی در مصاحبه‌ با رادیو ژیار-رادیو زمانه‌ ،با توجه‌ به‌ سرکوب گسترده‌ قیام مردم بعد از انتخابات و کشتار تظاهرات کنندگان و پر کردن کهریزک از دستگیر شدگان قیام ،تجاوز به‌ زنان و دختران شجاع و مقاوم و تشدیدفشار بر کوردستان و اعدام های وحشیانه‌ فعالین سیاسی،اجتماعی و مدنی در کوردستان و ایران‌، هنوز بخشی از استراتژی حزب دمکرات کوردستان است؟

ککا خالد عزیزی در ادامه‌ مصاحبه‌ با رادیو ژیار- رادیو زمانه‌ ،می گویند؛

در واقع ما معتقدیم که‌ اگر جمهوری اسلامی برکنار شود، بهترین راه نجات ایران است اما اگر این خواسته‌ ( بخوانید سرنگونی رژیم) هم عملی نشود، تلاش می‌کنیم ‌ در داخل کشور از لحاظ موضع‌گیری و تبلیغات و از نظر تشکیلاتی و مجال به‌ فرصت‌ها، در داخل ایران به‌ تغییرات و اصلاحات کمک کنیم.

این سخنان در حالی مطرح می شوند که‌ حتی نیروهای دایره‌ سرکوب رژیم که‌ امروزه‌ خود را اصلاح طلب می نامند،از این دیدگاه‌ کاک خالد عزیزی پا فراتر گذاشته‌ و به‌ عدم منصفانه‌ بودن انتخابات اذعان کرده‌ و نمایش انتخابات رژیم را “پیشروی در باتلاق نظام” تلقی می کنند.

کاک خالد عزیزی در بخش دیگری از مصاحبه‌ مورد نظر در پاسخ به‌ پرسشگر رادیو چنین اظهار می دارند؛

مطمئن هستید که‌ در آینده‌ در انتخابات مجلس و انتخابات انجمن‌های شهر و روستا هم شرکت خواهید کرد؟

نمی‌توانم همین الان به‌ طور نهایی و قطعی قول بدهم که‌ همان خواهیم بود که‌ عرض خواهم کرد، اما معتقدیم که‌ انتخابات مجلس شورای اسلامی با یک درجه‌ و انتخابات شوراها با درجات بسیار بالاتر، فرصت بهتر و مناسب‌تری از انتخابات ریاست جمهوری است که‌ مردم و حزب دمکرات کردستان در آن شرکت کنند.

به‌ این دلیل اگر ما تلاش کنیم که‌ در یک شهر، گروه مناسبی وارد شورای شهر شوند، این به‌ خودی خود اقدام مثبتی است، اگر ما سعی کنیم در یک شهر مجموعه‌ای از انسان‌های مثبت وارد مجلس شوند، و دوباره‌ یک فراکسیون کردی تشکیل دهند، این یک حرکت مثبت است و در گذشته‌ هم خصوصاً در مجلس هفتم از مردم خواستیم که‌ در انتخابات شرکت کنند. به‌ دنبال این کار یک فراکسیون کردی تشکیل شد که‌ توانستند بعضی خواسته‌ها را مطرح کنند.

کاک خالد عزیزی در مصاحبه‌ با “رسا” از انتخابات درون رژیم به‌ عنوان یک “فرصت” یاد می کنند،اما در همین مصاحبه‌ رادیو ژیار به‌ نکته‌ ای اشاره‌ کرده‌ اند که‌ تناقض استراتژیک این حزب نسبت به‌ انتخابات ودعوت مردم به‌ شرکت در آنرا به‌ وضوح نشان مید هد.

کاک خالد عزیزی: مردم زیادی در کردستان به‌ دلیل ابراز عقیده‌ در زندان هستند، عده‌ای از آنان در انتظار اعدام هستند، فشارها روی مردم بسیار زیاد شده‌ است، کردستان مانند یک قرنطینه‌ نظامی شده‌ است، در مرزها حتی امنیت برای کاسبکاران هم وجود ندارد. ما معتقدیم که‌ با خارج شدن احمدی‌نژاد از دور، و آمدن یک اصلاح‌طلب این دید امنیتی با الزامات و تلاش‌های فراوانی که‌ انجام می‌دهیم، کاهش خواهد یافت.

با مد نظر قرا دادن اظهارات و سخنان فوق،نگاهی هم به‌ قانون اساسی و شروط مشارکت در انتخابات در نظام ولایت فقیه‌ داشته‌ باشیم.

فصل سوم قانون انتخابات در رژیم جموری اسلامی ـ شرایط انتخاب كنندگان و انتخاب شوندگان:

ماده 28 ـ انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند :

•اعتقاد و التزام عملی به اسلام ( کاک خالد عزیزی در آخرین نشستی که‌ با بعضی از دوستان حزب خود داشته‌ است از وجود اسلام به‌ عنوان یک رکن اجتماعی در کوردستان ایران مشکلی ندارند) و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران .
•تابعیت كشور جمهوری اسلامی ایران .
•ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه .
•حداقل مدرك فوق دیپلم و یا معادل آن .
•نداشتن سوء شهرت در حوزه انتخابیه .
•سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت بینائی ، شنوایی و گویایی .
•حداقل سن سی سال تمام و حداكثر هفتاد و پنج سال تمام .
•تبصره 1 ـ داوطلبان نمایندگی اقلیتهای دینی مصرح در قانون اساسی از التزام عملی به اسلام ، مذكور در بند (1) مستثنی بوده و باید در دین خود ثابت العقیده باشند . (کاک خالد عزیزی با توجه‌ به‌ سابقه‌ ایدئولوژیک خود قبل از عضویت در حزب دمکرات شاید مشمول این بند نشود)

ماده 30 ـ اشخاص زیر از داوطلب شدن نمایندگی مجلس محرومند :

كسانی كه در جهت تحكیم مبانی رژیم سابق نقش مؤثر داشته اند .
•ملاكین بزرگ كه زمینهای موات را به نام خود ثبت داده اند .
•وابستگان تشكیلاتی و هواداران احزاب ، سازمانها و گروههائی كه غیر قانونی بودن آنها از طرف مقامات صالحه اعلام شده است .
•كسانی كه به جرم اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران محكوم شده اند .
•محكومین به ارتداد به حكم محاكم صالحه قضائی .

رژیم به‌ این هم بسنده‌ نکرده‌ و از زبان نمایندگان ولی فقیه‌ در مراکز و دستگاه‌ های تبلیغاتی خود به‌ سوی تسلیم کردن بی چون چرای نمایندگان دوره‌ نهم مجلس آخوندی خیز برداشته‌ است.

نماینده‌ خامنه‌ ای در مشهد در پاسخ به‌ جنجال و غوغای گروه‌ های اصلاح طلب دورن رژیم چنین می گوید؛

مقام معظم رهبری دیگر دنبال وحدت نیستند،ایشان همدلی می خواهند،یعنی که‌ تسلیم بی چون وچرا به‌ ولایت.اجرای اوامر رهبری جز ماموریتهای افراد منتصب مجلس خواهد بود.

نتیجه‌ اینکه‌؛

آیا نقش یک جریان سیاسی مخالف،تبعیت از تحولات سیاسی ساخته‌ رژیم است یا اینکه‌ چنین جریانی با ید نقش محوری و متحول ساز داشته‌ باشد؟

آیا حزب دمکرات کوردستان با این استراتژی که‌ تلویحا بازگشت به‌ داخل کشور با حفظ همین رژیم است،به‌ تضعیف مبارزه‌ ملی دمکراتیک مردم کوردستان و ایران کمک نمی کند؟

آیا رژیم فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران با چنین سخنانی و آنهم از جانب رهبری سیاسی یک جریان مخالف ،برای خود مستمسک تشدید سرکوب و قلع و قمع فعالین سیاسی و مدنی ،نمی سازد؟

آیا رژیم نسبت به‌ چند سال گذشته‌ درنده‌ خوتر و سرکوبگرتر و نشده‌ است؟

آیا هرگونه‌ دعوت برای بدست آرودن مطالبات مردمی در قالب انتخابات رژیم که‌ نتیجه‌ آن از قبل روشن است، در جهت تقویت پایگاه‌ رژیم و دادن مشروعیت به‌ آن قلمداد نمی شود؟

آیا پس از سرکوب وحشیانه‌ تظاهرات مردم تهران و گسترش فضای ملیلیاریستی در کوردستان،شامل کشتار کاسبکاران نگون بخت،اعدام فعالان سیاسی ،تخریب محیط زیست کوردستان و…. دلائل تغییر استراتژی مبارزاتی حزب دمکرات کوردستان است؟

آیا اذعان به‌ عدم مشروعیت کلیت نظام حتی از سوی بدنه‌ امنیتی سابق خود رژیم،حدک هنوز در پی یافتن منفذی برای مبارزه‌ غیر انقلابی و رقابت انتخاباتی است؟

آیا در حالی که‌ جامعه‌ جهانی پس از سالها سیاست مماشات و به‌ یغما بردن سرمایه‌ های ایران و کوردستان به‌ سوی تعیین تکلیف نهایی رژیم می رود،سخن گفتن از “فرصت” انتخاباتی دراین رژیم،برخلاف مصالح و منافع مردم کوردستان و ایران نیست؟

جستجو برای یافتن یک نیروی معتقد به‌ پلورالیسم و باورمند به‌ حقوق مردم کوردستان در درون رژیم ،توهمی بیش نیست و تلاش برای احیای توهم رفرم در نظام ولایت فقیه‌،توهمی که‌ حتی از سوی اصلاح طلبان حکومتی به‌” باتلاق” تشبیه‌ شده‌ است، فقط به‌ استمرار موخودیت رژیم با همه‌ دسته‌ بندیهای آن است و باید مورد تقبیح قرار گیرد.با این این امید که‌ حدک ،بعد از تحولات پیش آمده‌ در سطح جهانی،کوردستانی،منطقه‌ ای و ایران،به‌ بایکوت انتخابات رژیم فراخوان دهد.

هرگونه‌ کمک و دعوت به‌ شرکت درانتخابات در فضای اختناق کنونی کوردستان،به‌ تضعیف انگیزه‌ ایجاد “جبهه‌ متحد کوردستانی” و تشتت و شقه‌ بیشتر در خانواده‌ احزاب کوردستانی رهنمون می شود.

ناوخاص نظری

22 دسامبر 2011

بروکسل.بلژیک

متن مصاحبه‌ کاک خالد عزیزی با رادیو ژیار-رادیو زمانه‌؛

متن مصاحبه‌ کاک خالد عزیزی با “رسا” رسانه‌ اصلاح طلبان حکومتی

http://www.rasatv.net/2011/program/nov/1174

متن مصاحبه‌ کاک خالد عزیزی با رادیو ژیار-رادیو زمانه‌

http://www.zamaaneh.com/jiar/2009/06/post_91.html

وبلاگ نویسنده‌

www.dalahoonews.wordpress.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر