Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ آذر ۱۴, دوشنبه

دادگاه عالی بریتانیا با بررسی پرونده ژولیان آسانژ موافقت کرد


دادگاه عالی بریتانیا با بررسی پرونده ژولیان آسانژ موافقت کرد

Julien Assange lämnar rättssalen i London efter beslutet om att han får rätt att överklaga till engelska högsta domstolen.
پاسخ دادگاه عالی بریتانیا به شکایت ژولیان آسانژ ازتصمیم دادگاه آن کشور به انتقال او به سوئد، اعلام شد. این دادگاه پذیرفت که پرونده ی او را مورد بررسی قراردهد. چنانچه این دادگاه به شکایت ژولیان آسانژ پاسخ منفی داده بود، اودرطول ده روز به مقامات قضایی سوئد تحویل داده می شد. به گزارش تلویزیون ۴ سوئد، ژولیان آسانژ گفته بودکه هراقدامی را برای عدم انتقال به سوئد حتا شکایت به دادگاه اتحادیه ی اروپا انجام خواهدداد. او می گوید که نگرانی عمده اش تحویل دادن او به آمریکا توسط سوئداست. او مظنون به یک مورد تجاوز و دومورد آزارجنسی در سوئداست.

---------------------

حزب سوسیال دموکرات سیاست جدیدی را تدوین می کند

هوکان یوهولت
شورای اعتمادسازی حزب سوسیال دموکرات که ۱۲۰ نماینده ی حزب از سراسرکشور درآن شرکت دارند درتعطیلات گذشته دراستکهلم تشکیل شد و درمورداصول یک سیاست جدید باتوجه به انتخابات سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفت. مالیات ها، مسائل درمانی و بازارکار درمرکز بحث های این شورا قرارداشت که بدون تنش و بروزاختلافی اساسی به تصویب رسید.  
رهبری حزب سوسیال دموکرات که در نظرسنجی های اخیر با کاهش شدید طرفداران خودروبروشده، قراراست تا فصل بهار به برخی ازموضوعات مطرح شده در نشست شورا پاسخ داده و پیشنهادهایی را ارائه دهد. همچنین تا سال ۲۰۱۳ نیز باید برنامه ی جدید حزب را آماده و معرفی کند.
ماموریت تنظیم سیاست مالیاتی حزب به عهده ی لیف پاگروتسکی، ازچهره های سرشناس حزب گذاشته شده است. احتمالا سطح مالیاتی کنونی بااین استدلال که مردم زندگی خودرا براساس آنها تنظیم کرده اند و همچنین میزان مالیات بر مستغلات و دارایی ها افزایش نخواهدیافت.  اما هوکان یوهولت، رهبرحزب خواستار ایجادتغییراتی درمالیات بازنشستگان و خانواده های کم درآمداست. او ازجمله می خواهد که مالیات بازنشستگان را به سطح مالیات حقوق بگیران برساند. برای ایجاد این تغییر به هزینه ای حدود ۱۷ میلیاردکرون نیازاست. او درگفتگویی با برنامه ی تلویزیونی آگندا در شب گذشته گفت که حزب درسال آینده راه تحقق این خواست را نشان خواهدداد و اظهارامیدواری کرد که در نخستین سال زمامداری حزب، این امر به انجام برسد. او گفت که نباید بیش از این به بازنشستگان خیانت کرد. 
شورای اعتمادسازی حزب سوسیال دموکرات همچنین خواستار تغییر تصمیم کنگره ی حزب درسال ۲۰۰۹ درمورد کسب درآمد در خدمات درمانی شده است.  پیشنهادجدید که درسال آینده معرفی خواهدشد، برای متوقف کردن سودبری شرکت های سرمایه گزاری بزرگ ازطریق شرکت های کوچکتری ست که برای نمونه مراکز نگهداری از سالمندان را اداره می کنند. این شورا همچنین خواستار اضافه شدن یک چهارچوب کاری درسیاست اشتغال حزب باهدف کاهش بیکاری در بودجه ی دولتی شده است. 
------------------------------
اجرای قوانین جنون اسلامی در آینده در سوئد

آیا پرداخت مهریه در سوئد قابل اجراست؟

رسیدگی حقوقی به شکایات به عمل آمده در مورد پرداخت مهریه، هنگام طلاق درمیان مسلمانان، در دادگاه های سوئد به امری عادی تر تبدیل شده است، اما اجرای قوانین طلاق اسلامی در سوئد، شاید ازجمله مواردی ست که تعداد زیادی ازمسلمانان بخصوص ایرانی ها و افغان ها از آن بی خبرهستند. 
یکی از ایرانیانی که در دادگاه بدوی سوئد، محکوم به پرداخت مهریه به همسر سابق خود شده، که از این پس در این گزارش خسرو نامیده خواهد شد، پیش از ازدواج در ایران زندگی می کرد و از طریق یک آشنای مشترک با همسرسابق خود که در سوئد بسر می برد  آشنا و سپس در ایران با هم ازدواج کردند. مهریه ی تعیین و ثبت شده در عقدنامه نیز ۷۰۰ سکه ی طلا تعیین شد.
درادامه ی مطلب، گفتگوهای بیشتر درباره ی مهریه را می شنوید.
برای این که شما نیز بتوانید در رابطه با رسیدگی حقوقی درمورد مهریه درسوئد نظرخود را ارائه دهید، یک فرم نظرخواهی درادامه مطلب قرارداده شده است.


او در گفتگوئی با پژواک عنوان می کند که مدت بسیار کوتاهی بعد از زندگی مشترک در سوئد، همسر او تقاضای طلاق کرد و آن ها اکنون بنا بر قوانین سوئد و نه ایران، از هم جدا شده اند. براساس حکم صادر شده در مورد علی در دادگاه بدوی سوئد، او موظف به پرداخت حدود دو میلیون کرون سوئدی معادل ارزش ۷۰۰ سکه ی طلا و مخارج مربوط به برخی از هزینه های دادگاه شده است. 

خسرو می گوید که پیش از آمدن به سوئد، تلفنی از سفارت سوئد درایران پرسیده بود که آیا طبق قوانین جاری در سوئد، درصورت طلاق، موظف به پرداخت مهریه به همسرش خواهد شد که به او پاسخ داده شد خیر.

اما اطلاعات داده شده به خسرو نادرست بود و قوانین جاری در ایران در سوئد نیز در برخی از موارد قابل اجراست. در مورد مهریه  درصورتی که یکی از طرفین به مدت کمتر از دوسال در سوئد زندگی کرده باشد، با این تصورکه هنوز وابستگی هائی با کشور اصلی خود دارد، مهریه باید پرداخت شود. به همین دلیل دادگاه، خسرو را موظف به پرداخت مهریه ی تعیین شده کرده است. اما فرزانه دهداری از وکلای خسرو، حکم صادر شده در مورد موکلش را نادرست می داند و عنوان می کند که دادگاه سوئد برداشت نادرستی از قوانین ایران دراین رابطه داشته است.

فرزانه دهداری یادآوری می کند که مهریه ی زن به مانند بیمه ای برای اوست که چنانچه همسرش تقاضای طلاق کرد به او پرداخت شود. ولی چنانچه زنی خود تقاضای طلاق کند حق دریافت مهریه از او سلب می شود. امری که در مورد موکل او صادق بوده و وی را از پرداخت مهریه به همسرش مبرا می کند. Micahael Bogdan در دانشگاه لوند ازحقوقدانان معتبر سوئدی که به قوانین کشورهای مختلف آشنائی دارد در گفتگوئی با ما عنوان کرده است که به موارد هرچه بیشتری درمورد شکایت برای پرداخت مهریه برمی خورد. او عنوان می کند که پرداخت مهریه امری توافقی ست و به این دلیل چگونگی پرداخت آن نیزمی تواند متفاوت باشد. اواین تفاوت را مربوط به قراردادمیان طرفین می داند و می گوید که به این نسبت، مهریه می تواند درطول زندگی زناشویی و یا هنگام جدایی پرداخت شود. فرزانه دهداری عنوان می کند که این تنها موکل او نیست که از اجرای قانون مهر در سوئد بی خبر بوده، این شامل بسیاری ازایرانیان ساکن سوئد و مهاجران دیگر نیز می شود که پرداخت مهریه درمیان آنها مرسوم است.

با وجود این که خسرو از رای صادر شده شکایت کرده است، اما اداره ی اجرائیات Kronofogden ماهیانه بخش قابل ملاحظه ای از حقوق ماهیانه ی او را برمی دارد تا در صورت محکوم شدن، این مبلغ را به همسر سابق او پرداخت و یا در صورت تبرئه شدن به او بازگرداند. 

پروسه ی قانونی رسیدگی به پرداخت مهریه درسوئد، از سال ۱۹۹۰ میلادی آغاز شده، اما با وجود این بسیاری ازاین امر بی اطلاع هستند. 

دراینجا گفتگوهایی می شنوید درمورد مهریه باچندنفر ازجمله مردی که ساکن ایران است و برای گذراندن تعطیلات به سوئدآمده است

فرم نظرخواهی درباره ی پرداخت مهریه در سوئد نیز دراینجا قرارداده شده و شما می توانید نظرخود را درآن بنویسید. درصورت تمایل و امکان می توانید از حروف فارسی نیز استفاده کنید. 
///////////////////////

پارتی‌ هۆشداری‌ ده‌داته‌ یه‌كگرتوو
هاوڵاتی‌
وته‌بیژێك به‌ناوی‌ دەزگای رۆشنبیری و راگەیاندنی پارتی له‌به‌یاننامه‌یه‌كدا هۆشداری‌ ده‌داته‌ یه‌كگرتووی‌ ئیسلامی‌‌و داواده‌كات هه‌ڵمه‌تی‌ راگه‌یاندن به‌رانبه‌ر پارتی‌ رابگرن‌.
له‌به‌یاننامه‌كه‌دا ك وێنه‌یه‌كی‌ ده‌ست سایتی‌ هاوڵاتی‌ كه‌وتووه‌ هاتووه‌ “ەوەتەی ئەو پشێوییەی لە شاری زاخۆ و دەوروبەریدا نراوەتەوە و بەو ھۆیەوە زەرەر و زیانێکی یەکجار زۆر لە بەرژەوەندی و کارو کاسبی و سەروەت و ماڵی ھاوڵاتییان دراوە و ، ھاوکات  بووەتە ھەڕەشەیەکی مەترسیدار  لەسەر ئاشتەوایی نیشتمانی و پێکەو ژیان و ئازادییەکان، دەرەنجام کاردانەوەی نەخوازراوی دیکەشی لێکەوتۆتەوە و، کۆی ھەموویان لەلای سەرکردایەتی پارتی دیموکراتی کوردستان ئیدانە و مەحکووم کراون، کەچی وەتیرەی توندڕەوانەی راگەیاندنی یەکگرتووی ئیسلامیی ھەر رووی لە ھەڵکشانە و رۆڵێک دەبینن کە تەواو جیاوازە لەو رۆڵەی ئیدیعایان دەکرد کە رۆڵێکی میانڕەوانەی ئیسلاحخوازییەو  حزبەکەشیان خۆی پێ پێناسە دەکات. بەم کارەشیان مێژووی خۆیان و خیتابی سیاسی و کۆمەڵایەتی راگەیەنراویان بە درێژایی ساڵانی رابردوو کە مایەی شانازییانبووە، دەخەنە ژێر پرسیاری یەکجار جدییەوە و وەڵامەکانیش ھەر دەبێ خۆیان بیدەنەوە”.
هه‌روه‌ها تێیدا هاتووه‌ “ئێمە چاوەڕوانین راگەیاندنی یەکگرتوو بگەڕێتەوە بۆ مەنتیقی ھەستکردن بە بەرپرسیارێتی سیاسی لەبەرامبەر کۆی ئەزموونی ھەرێم و ئەو ئازادی و دیموکراسییەی بەخوێنی ھەزاران شەھید و بەرخۆدانی جەماوەری کوردستان دروستبووە و ھەموو لایەک لێی سوودمەندبوون، لە جیاتی ئەوەی  وزە و تواناکانیان بۆ وروژاندن و بەلاڕێدابردندا بەھەدەربدەن بیخاتە خزمەتی دۆزینەوەی چارەسەر و ھێورکردنەوە بە شێوازی جۆراوجۆر و بە بەڵگە ھاوکاری ئەو لیژنەیە بکات کە سەرۆکی ھەرێم بۆ لێکۆڵینەوە لەو رووداوانە پێکی ھێناوە”.
ده‌قی‌ به‌یاننامه‌كه‌:
لەوەتەی ئەو پشێوییەی لە شاری زاخۆ و دەوروبەریدا نراوەتەوە و بەو ھۆیەوە زەرەر و زیانێکی یەکجار زۆر لە بەرژەوەندی و کارو کاسبی و سەروەت و ماڵی ھاوڵاتییان دراوە و ، ھاوکات  بووەتە ھەڕەشەیەکی مەترسیدار  لەسەر ئاشتەوایی نیشتمانی و پێکەو ژیان و ئازادییەکان، دەرەنجام کاردانەوەی نەخوازراوی دیکەشی لێکەوتۆتەوە و، کۆی ھەموویان لەلای سەرکردایەتی پارتی دیموکراتی کوردستان ئیدانە و مەحکووم کراون، کەچی وەتیرەی توندڕەوانەی راگەیاندنی یەکگرتووی ئیسلامیی ھەر رووی لە ھەڵکشانە و رۆڵێک دەبینن کە تەواو جیاوازە لەو رۆڵەی ئیدیعایان دەکرد کە رۆڵێکی میانڕەوانەی ئیسلاحخوازییەو  حزبەکەشیان خۆی پێ پێناسە دەکات. بەم کارەشیان مێژووی خۆیان و خیتابی سیاسی و کۆمەڵایەتی راگەیەنراویان بە درێژایی ساڵانی رابردوو کە مایەی شانازییانبووە، دەخەنە ژێر پرسیاری یەکجار جدییەوە و وەڵامەکانیش ھەر دەبێ خۆیان بیدەنەوە.
ئێمە لای خۆمانەوە لە رۆژانی رابردوودا، سەرەڕای ئەوەی کە بە بەڵگەوە دەمانتوانی راگەیاندنەکانمان بە ھەمان ئاراستەدا بەرامبەر یەکگرتووی ئیسلامی بجووڵێنین، بەڵام پابەندبووین بە کرۆک و رووحی راگەیەنراوی جەنابی سەرۆکی ھەرێم و بەیاننامەی مەکتەبی سیاسی پارتیمان و، بابەتییانە و، بە دیقەتی پیشەوەرانەی رۆژنامەگەری و، بەپێی ئیتیک و ئەخلاقییاتی کاری میدیایی مامەڵەمان لەگەڵ رووداوەکان و لێکەوتەکانیشیدا کرد و تا ھەنووکەش ھەر ئەوە لە راگەیاندنی یەکگرتوو چاوەڕوانین کە ئەو شاڵاوە توندوتیژ و تۆمتەت بەخشینەوەیە راگرن و بگەڕێنەوە بۆ مەنتیقی  بابەتێتی رۆژنامەگەری لە نەقڵ کردنی رووداوەکان و لێکەوتەکانی وەکوو ئەوەی ھەن لە سیاقی زەمەنیدا و، لەبیریان بێت کە ژمارەیەکی زۆر لە ھاوڵاتییانی ئەم ھەرێمەمان ماڵ و سامانیان تێکدراوە و سووتێنراوە و ھەڕەشە لەسەر ژیان و بوونیان ھەیە و مەترسی و دڵەراوکێ دروستبووە و زیانی بۆسەر کۆی پرۆسەی سیاسی و ئاشتەوایی کۆمەڵایەتی و ئازادییەکان و سەروەریی یاسا ھێناوەتە ئاراوە.

ئێمە چاوەڕوانین راگەیاندنی یەکگرتوو بگەڕێتەوە بۆ مەنتیقی ھەستکردن بە بەرپرسیارێتی سیاسی لەبەرامبەر کۆی ئەزموونی ھەرێم و ئەو ئازادی و دیموکراسییەی بەخوێنی ھەزاران شەھید و بەرخۆدانی جەماوەری کوردستان دروستبووە و ھەموو لایەک لێی سوودمەندبوون، لە جیاتی ئەوەی  وزە و تواناکانیان بۆ وروژاندن و بەلاڕێدابردندا بەھەدەربدەن بیخاتە خزمەتی دۆزینەوەی چارەسەر و ھێورکردنەوە بە شێوازی جۆراوجۆر و بە بەڵگە ھاوکاری ئەو لیژنەیە بکات کە سەرۆکی ھەرێم بۆ لێکۆڵینەوە لەو رووداوانە پێکی ھێناوە.

لەم چوارچێوەیەشدا دڵنیاین کە سەندیکای رۆژنامەنووسان و ناوەندە مەدەنی و سیاسیەکانی پەیوەندیدار بە کاری میدیاوە دەتوانن رۆڵی پیشەیی و ئەرێنی خۆیان بگێرن و  ھاوکارانیان لە راگەیاندنی یەکگرتوو ھانبدەن بۆ ھێوربوونەوە و راگرتنی زمانی  توندوتیژ و وروژێنەرانە.

وتەبێژی دەزگای رۆشنبیری و راگەیاندنی پارتی دیموکراتی کوردستان
ھەولێر
٥/١٢/٢٠١١

/////////////////////////////////////////////

تمدید قرار بازداشت فعال محیط زیست مریوانی

آژانس خبری موکریان


قرار بازداشت فعال محیط زیست مریوانی یک ماه دیگر تمدید شد.

به گزارش آژانس خبری موکریان، قرار بازداشت رحیم باجور فعال محیط زیست و فعال دانشجویی که در تاریخ ٢٣ مهر از طرف اداره اطلاعات مریوان بازداشت شده بود به مدت یک ماه دیگر تمدید شد.

گفته می شود نامبرده در این مدت هیچ گونه ملاقات یا تماس تلفنی با خانواده اش نداشته است و علیرغم پیگیری های خانواده باجور هیچ اطلاعی از وضعیت وی به دست نیامده است.

قابل ذکر است که رحیم باجور عضو انجمن سبز چیای مریوان و همچنین عضو اتحادیه دموکراتیک دانشجویان کرد می باشد.
-----------------------------------

سه هفته پس از انفجار ملارد؛ اظهارات متفاوت درباره آن ادامه دارد
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" در گزارشی نوشت که انفجار سه هفته پیش در پایگاه سپاه پاسداران در حومه ملارد، تصادفی بوده است.
ولی همزمان، دیگر روزنامه معتبر آمریکایی، "لوس آنجلس تایمز" تأکید کرد که این انفجار تصادفی نبوده و بخشی از "نبرد پنهان" غرب با برنامه های موشکی و اتمی ایران بوده است.
اما هر دو روزنامه بر این موضوع تأکید کردند که پایگاه مدرس در حومه ملارد، مرکز اصلی تحقیقات برای ساخت موشک های جدید سپاه بود و بر اثر انفجار، به شدت تخریب شده است.
"نیویورک تایمز" به نقل از افرادی که آنها را "منابع اطلاعاتی آمریکایی و اسرائیلی" نامید، نوشت که احتمالاً انفجار بر اثر یک سهل انگاری و عدم رعایت نکات ایمنی رخ داده و تأکید کرد که این انفجار، برنامه های موشکی سپاه پاسداران را، با کندی شدید روبرو کرده است.
اما همزمان، روزنامه "لوس آنجلس تایمز" به نقل از مقامات امنیتی آمریکایی و کارشناسان امور ایران مدعی شد که انفجار سه هفته پیش، احتمالاً در نتیجه یک خرابکاری در جریان آنچه که آنرا "جنگ پنهان" غرب با برنامه اتمی و موشکی ایران نامید رخ داده است. 
------------------

"تهدیدهای جدید نظامی حکومت ایران، به هدف به آشوب کشیدن منطقه است" 

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل در واکنش به اظهارات یک مقام نظامی ایران که گفت حکومت اسلامی در خارج از مرزهای خود نیز به سرنگون کردن هواپیماهای خارجی دست خواهد زد، آگاهان گفتند جمهوری اسلامی می کوشد به هر بهانه ای منطقه را به آشوب بکشاند.
نیروی ائتلاف حاضر در افغانستان اعلام کرد که "پهپادی" که حکومت ایران مدعی است در مرزهای شرقی خود سرنگون کرده، احتمال دارد یک هواپیمای بدون سرنشین مخصوص شناسایی آمریکایی باشد که هفته گذشته در جریان یک عملیات شناسایی در غرب افغانستان، نزدیک مرز ایران ناپدید شده بود.
ولی یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود تأکید کرد که "هیچ نشانه ای" در دست نیست که نشان دهد، حکومت ایران این "پهپاد" را سرنگون کرده است.
وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون هنوز نسبت به این خبر واکنش رسمی نشان نداده است ولی یک مقام رسمی آمریکایی به خبرگزاری "رویترز" گفت: «به راستی تا این لحظه هیچ نشانه ای در دست نیست که نشان دهد حکومت ایران آن هواپیما را سرنگون کرده است».
یک مقام پنتاگون نیز هر چند سقوط این "پهپاد" در ایران را تلویحاً تأیید کرد، ولی ادعای حکومت اسلامی درباره سرنگون کردن آنرا "مهمل" خواند. این مقام پنتاگون در مصاحبه با روزنامه "واشینگتن پست" سخن می گفت.
در همین حال، خبرگزاری های حکومتی در ایران به نقل از یک مقام نظامی که نام او را نبردند، تهدید کردند «اقدامات عملیاتی و الکترونیکی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی علیه پرنده های متجاوز، به مرزهای کشور محدود نخواهد شد». 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر