Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ دی ۸, پنجشنبه

قوانین جدید و معتبر از سال آینده


قوانین جدید و معتبر از سال آینده

Lagboken. Foto Hase Carlsson/Sveriges Radio
فهرست قوانین و مقررات مالی جدید که از سال آینده معتبر خواهد شد بر وضعیت اقتصادی ما تاثیرگذار خواهد بود:
-  برای والدین امکان پذیر خواهد شد که در اولین سال تولد فرزند خود بطور همزمان و به مدت ۳۰ روز از کمک هزینه والدین (föräldrapenning) برخوردار شوند.
- مالیات بر برخی از کالاها از جمله تنباکو افزایش خواهد یافت. با این افزایش پیش بینی می شود که قیمت یک بسته سیگار سه کرون و یک قوطی نسوار دو کرون افزایش خواهد یافت.
- مالیات بر انرژی نیز در سال آینده افزایش خواهد یافت. بدین ترتیب قیمت بنزین لیتری ۱۵ اوره و قیمت برق هر کیلووات ساعت ۱اوره افزایش خواهد یافت.  
- مرز دریافت کسر مالیات برای مسافرتهای کاری از ۹ هزار کرون تا ۱۰ هزار کرون افزایش خواهد یافت.
- کمک هزیته مسکن بازنشستگان و خانواده های کم درآمد افزایش خواهد یافت.
- در سال آینده هزینه مراجعه به مراکز درمانی و خرید دارو نیز گران تر خواهد شد. بدین ترتیب که مرز معافیت از پرداخت هزینه مراجعه به مراکز درمانی از ۹۰۰ کرون به ۱۱۰۰ کرون و مرز معافیت پرداخت هزینه دارو  از ۱۸۰۰ کرون تا ۲۲۰۰ کرون افزایش خواهد یافت.
- از اول ژانویه سال آینده مالیات غیرمستقیم (mom) که مشتریان برای خوردن غذا در رستوران می پردازند از ۲۵ درصد به ۱۲ درصد کاهش خواهد یافت. هدف از این کاهش مالیاتی کاهش قیمت غذا در رستورانها، تشویق مردم به خوردن غذا در رستورانها و در نتیجه افزایش فرصت های کاری در صنف رستوران داری است.
- اجاره دادن دست دوم مسکن نیز از اول سال ۲۰۱۲ سودآوری بیشتری خواهد داشت بدین ترتیب که مرز دریافت اجازه دست دوم از ۱۸هزار کرون در سال به ۲۱هزار کرون افزایش خواهد یافت.
-  مقررات مربوط به رانندگی در حال مستی نیز تغییر خواهد کرد. از سال آینده بجای استرداد گواهی نامه رانندگان مست اتومبیل آنها به دستگاه کنترل الکل مجهز خواهد شد.


//////////////////////////////

تغییر مقررات مربوط به تحصیل در خارج از کشور

Lärarstudenter riskerar att inte få någon praktik. Foto: Anders Wiklund, SCANPIX.

دولت سوئد ممکن است ملزم شود مقررات مربوط به دریافت کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند را تغییر دهد. اتحادیه اروپا درحال حاضر تلاش دارد شرط دولت سوئد برای دریافت کمک هزینه تخصیلی درخارج از کشور را لغو کند. طبق این شرط شهروندان سوئدی که مایل به تحصیل در خارج از کشور هستند باید قبل از شروع دوره تحصیلی خود حداقل دوسال در طی پنج سال قبل از آغاز تحصیل، در سوئد اقامت کرده باشند. انتظار می رود که تصمیم اتحادیه اروپا در این مورد در سال آینده اعلام شود.
---------------------------


تاثیر شیوه زندگی والدین بر سلامت فرزندان

شیوه زندگی والدین بیشترین تاثیر را در سلامت جسمی فرزندان دارد. این نتیجه یک  بررسی جدید است که در آن ۶۰۰ خانواده در شهر اپسالا مورد مطالعه قرارگرفته اند.  این بررسی نشان می دهد که در خانواده هایی که فعالیت بدنی والدین زیاد است فرزندان آنها کمتر دچار مشکل چاقی می شوند. فرزندان این دسته از خانواده ها همچنین در مقایسه با کودکان دیگر کمتر با مشکل فشار خون و یا افزایش کلسترول در خون مواجه هستند.
--------------------------------

شهروندان سوئد چی مواردی را در گوگل جستجو می کنند

en person handlar via niternet. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix
کلماتی که در طول سال جاری از طرف سویدنی ها در گوگل جستجو شده است با سال گذشته متفاوت اند.  نام های غذا ها و شیرینی ها در جایگاه اول کلمات جستجو شده ی سال 2011 قرار دارند. وغذا های نام نهاد(LCHF) که دارای (کال هیدروت پایین و  چربی بالا) استند، در مقام اول این فهرست قرار دارند. قابل یادآوریست که در روش غذایی LCHF پیشنهاد می شود که باید در غذا ها کمترین کال هیدروت و بیشترین چربی به مصرف برسد و مصرف شکر در این روش ممنوع است.
اما تنها غذا و نوشابه نیست که فهرست کلمات جستجو شده در گوگل را تشکیل می دهند. فیس بک، یو تیوب، افتون بلادت، بلوکت و هات مایل بعد از غذا ها در بالاترین مکان این فهرست قرار دارند. با تعجب که سکس خارج از این آمار ده گانه جای یازدهم را اشغال کرده است. 
از دیدگاه یونس والنتین مسئول ارزیابی گوگل اسامی شخصیت ها یکی از موارد قابل توجه در این سال بوده است. 
ـ نام های زیادی شامل این فهرست می شوند از جمله هنرمندان سویدنی. ایریک ساده Eric Sade ، Veronica Maggio ویرونیکا ماگیو و چند نام دیگر از این جمله بوند.
 سال قبل سه نام سویدنی بیشترمورد جستجو قرار گرفته بود در حالیکه در سال 2011 این رقم به هفت رسیده است.
  امسال مسئولین گوگل یک لست جداگانه از سوالات مطرح شده ی سویدنی ها  در گوگل ترتیب داده اند. استینا هونکاما Stina Honkamaa  مسئول بخش سویدن گوگل در این مورد:
ـ ما میدانیم که اکثر سوالات مطرح شده را کلمه ی (چه) تشکیل میدهد. طور مثال عشق چیست؟، زندگی چیست؟ چی باید کرد؟ و غیره. 
روزانه در سویدن 25 تا 30 ملیون جستجو در گوگل صورت می گیرد. از قول بخش سویدنی کوگل 90 در صد سویدنی ها از انترنت استفاده می کنند که هر کدام روزانه سه تا چهار بار به گوگل مراجعه می کنند.
برای شنیدن گزارش به فایل صوتی مراجعه کنید


////////////////////////

حذف هیات منصفه از دادگاه

Entrém till domstolarna i Linköping foto:Maria Turdén/Sveriges Radio
حضور هیات منصفه یا نمایدگان احزاب سیاسی، از روند دادگاه ، حذف خواهد شد.
 این موضوع را بیاتریس آسک وزیر عدلیه ی سویدن بعد از یک بر رسی که از طرف تلویزیون سویدن راه اندازی شده، اعلام کرد.
 این بررسی نشان می هد که اکثریت قاضی های سویدن خواهان حذف هیات منصفه که شامل نمایندگان احزاب مختلف سیاسی در دادگاه هستند، شده اند. بیاتریس آسک وزیر عدلیه در این مورد می گوید: 
ـ بیشتر ما یعنی گروه بررسی روند مجازات، مشغول کار در این مورد هستیم. ما گزارش کار خود را در خزان سال آینده تمام خواهیم کرد. من برای حل این مشکل،با ادارات، احزاب و اشخاص با صلاحیت تماس کرفته ام.
درنظرسنجی که در بین قاضیان صورت گرفته است، 60 در صد خواهان حذف هیات منصفه شده اند. تلویزیون سویدن 1056 قاضی را مورد بازپرس قرار داده اند که که 675 تن آنان مخالف این سیستم هستند. اکثرآنها می گویند که اعضای هیات منصفه اشخاص غیر فنی هستند.     
30 درصد موافق به حضور هیات منصفه هستند اما در صورت آوردن تغیرات.
 19 درصد طرفدار این هیات هستند. وزیر عدلیه در این مورد علاوه می کند:
ـ من فکر می کنم که کار دادگاه را زیر سوال قرار دادن، کاریست دشوار. من میدانم که اکثر اعضای هیات منصفه کار مهمی را به عهده دارند. این مورد بخش های مثبت و منفی دارد. برخورد من با این مورد کاملاً جدی خواهد بود.
گفتنیست که در حال حاضر9000 نماینده ی احزاب سیاسی شامل هیات منصفه هستند که در روند دادگاه ها حضور دارند.برای شنیدن گزارش به فایل صوتی مراجعه کنید
شنیدن گزارش به فایل صوتی مراجعه کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر