Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ آذر ۳۰, چهارشنبه

شب یلدا یا همان شب یادها میباشد در آئین مهر و میترایها بعنوان مبارزه با تاریکی بوده است که آتش را روشن نموده اند تا اهریمن نتواند دست به عملی بزند از ترس نور آتش و هم از ترس تیزی و گرمی آتش اهریمن وادار به فرار میشود.




شب یلدا یا همان شب یادها میباشد در آئین مهر و میترایها بعنوان مبارزه با تاریکی بوده است که آتش را روشن نموده اند تا اهریمن نتواند دست به عملی بزند از ترس نور آتش و هم از ترس تیزی و گرمی آتش اهریمن وادار به فرار میشود.
زرتشت گفته است برای مبارزه با جهل و تاریکی به کشیدن شمشیر و جنگ نیاز نیست بلکه دو چیز مهم میتوانند برای مبارزه با جهل و تاریکی موثر باشند یکی مهرورزی و مهربانی راستی پاکی و نیکی و صداقت دوم هم بر افروختن آتش و روشن نمودن پیرامون برای مبارزه با جهل و تاریکی نیاز به کشیدن شمشیر نیست باید چراغها را برافروخت و روشنایی را برپا نمود. خلاصه اگر تمامی آئینها و رسومات این آئینها را مورد بررسی قرار بدهیم به نوعی کپی شده از یکدیگر میباشند برای نمونه در جشن کریسمس شمع روشن میکنند آنهم بر گرفته از آئین مهر همان میترایها بوده است بعدا هم در آئین یهود این رسومات  جایگاه ویژه ای داشته است بنام جشن حنوکا همان مبارزه با جهل و تاریکیست و اگر بیایم این رسومات و این آئینها را مورد بررسی قرار بدهیم بنوعی مکمل یکدیگر بوده اند اما با اسمی جدید و نامی نا آشنا بعنوان کلام خدا و یا فرستاده خدا ذکر شده است این هم بنوعی برای پوشاندن و  درک دیگری بوده است که همه گفته اند خدا به ما بخشیده است لاکن  از نظر علمی و فلسفی چنین 
نیست بلکه از یک دیگر کپی نموده اند.

 اما افسوس یلدا هنوز تاریکیش بر سر ملت ایران برنداشته است از جهل و تاریکی مذهبی گرفته تا پان ایرانیستهای کور برای ریختن خون دیگران از هیچ تلاشی فروگذاری نمیکنند از بیماری خودپسندی بت پرستی شخص پرستی از یک مرده بتی ساختن هنوز سایه ی شوم یلدا بر سر ملتهای خاورمیانه بخصوص ایرانیان سایه افکنده است. 


 شب یلدا که امروز ایرانیان اسم آن را عوض نموده است همان شب یادآوریهاست شبیست که زرتشت فرمان داده بود که علیه تاریکی نباید شمشیر کشید بلکه باید چراغ بر افروخت و تاریکی را به روشنایی تبدیل نمود در آئین یهود بعنوان جشن و یا عید حنوکا نامگذاری شده است و همان با شب یادها برافروختن آتش برای رویاروی با تاریکی و جهل میباشد برگرفته است.
با تشکر ساموئیل کرماشانی در این باره در روزهای آینده بیشتر توضیح خواهیم داد


//////////////////////////////////////////////////

یلدا رسید و هنوز تاریکی سایه خود را از زندگی ایرانیان برنداشته است


گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل-  امشب، شب یلدا است. طولانی ترین شب سال؛ نمادی از پیروزی روشنایی بر تاریکی؛ اما یلدای امسال در حالی فرا رسیده است که تاریکی بر جنبه های مختلف زندگی مردم ایران سایه انداخته است.
از سویی مشکلات اقتصادی به شدت بر مردم ایران فشار وارد می کند و از سوی دیگر، فشارهای سیاسی دستگاه های امنیتی رژیم بر مخالفان، روز به روز بیشتر می شود.
صدها خانواده ایرانی در حالی در این ساعات پای سفره های یلدای خود نشسته اند که عزیران آنها در چند سال گذشته به دست حکومت اسلامی کشته شده اند و یا هم اکنون در زندان هستند.
اما سفره های یلدای امسال، گران ترین سفره یلدای ایرانیان است. بهای برخی اقلام و خوراکی هایی که بر اساس رسمی کهن، امشب بر سفره ایرانیان قرار می گیرند، در بازار تهران از این قرار است:
هر کیلوگرم انار ساوه، در حدود چهار هزار تومان و هر کیلوگرم هندوانه، هزار تومان.
هر کیلوگرم آجیل مخصوص شب یلدا نیز، با بهای هفده هزار تومان به فروش می رسد.
قیمت شیرینی هم که به خیابان و قنادی و انصاف قنادش بستگی دارد. اما حتی اگر به نرخ ها مصوب نیز نگاه کنیم، خواهیم دید که بهای هر کیلوگرم شیرینی تر، حداقل پنج هزار و ششصد تومان اعلام شده و هر کیلو کیک یزدی نیز که ارزان ترین شیرینی است، حدود چهار هزار تومان آب می خورد.
با این اوصاف، شاید برای بسیاری از کارگران و کارمندانی که اگر حقوق خود را به موقع دریافت کنند، مبلغ آن کمتر از 500 – 600 هزار تومان است، بهتر باشد که از برگزاری شب یلدای سنتی صرف نظر کنند.


شب یلدا به روایت تاریخ
 برنامه ای از: فرنوش رام
 ایرانیان هزاران سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز را که درازترین و تاریک ترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار می مانند و در کنار یکدیگر خود را سرگرم می دارند تا مبادا اندوه نبود خورشید و به جای آن، حاکمیت تاریکی و سردی این شب، روحیه آنان را ضعیف کند و با این گردهمآیی، یکی از باستانی ترین سنت های خود را گرامی می دارند.
  نه تنها ایرانیان، که بسیاری دیگر از اقوام، شب یلدا را جشن می گیرند.
شب یلدا افزون بر اینکه پیام آور محبت ها و همدلی هاست و شادی را به خانواده های ایرانی هدیه می کند، پیامی جدی نیز دارد؛ لزوم بازگشت به آداب و رسوم اصیل و کهن ایران زمین و دلبستن به این آیین ها به عنوان تکیه گاه. پیوند نسل جدید با رسوم آیینی نیاکان هر ملت و قومی است که نسل نو را دلبسته فرهنگ غنی نیاکان خود می سازد و هویت اصیل او را زنده می کند.
 در باره این طولانی ترین شب سال می دانیم:
شب یلدا یا شب چله، بلندترین شب سال در نیم کره شمالی است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب دراول دی ماه (نخستین روز زمستان) اطلاق می شود. این شب در نیم کره شمالی با آنچه که "انقلاب زمستانی" نیز نامیده می شود، مصادف است یعنی از این شب به بعد، طول روز بیش تر و طول شب کوتاه تر می شود.
 یلدا واژه ای است سریانی به معنای "تولد"، برگرفته از زبان سریانی که از شاخه های متداول زبان "آرامی» است. زبان "آرامی" یکی از زبان های رایج باستان در خاورمیانه بوده است و به ویژه کردهای یهودی به آن تکلم می کرده اند.
واژه یلدا، به معنای "زایش" و "زادروز" و تولد است.
 ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلند تر می شود و تابش نور ایزدی فزونی می یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می خواندند و برای آن جشن بزرگی بر پا می کردند و از این رو به دهمین ماه سال دی، می گفتند که ماه تولد خورشید بود. (دی در دین زرتشتی به مفهوم دادار و آفریننده است. ماه دی در تقویم مذهبی ایران باستان و قبل از اسلام، آغاز سال نو مذهبی بوده است- چنان که میراث آن از راه میتراییسم به مسیحیت و تقویم امروزی نیز رسیده است).
 
یلدا و جشن هایی که در این شب برگزار می شود، یک سنت باستانی است. مردم روزگاران دور که کشاورزی، بنیان زندگی آنها را تشکیل می داد و در طول سال با سپری شدن فصل ها و تضادهای طبیعی خو گرفته بودند، بر اثر تجربه و گذشت زمان توانستند کارها و فعالیت خود را با گردش خورشید و تغییر فصل ها و بلندی و کوتاهی روز وشب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند.
مردم ایران باستان می دیدند که در بعضی ایام و فصل ها، روزها بسیار بلند تر می شود و در نتیجه در آن ایام، از روشنی و نور خورشید، بیشتر می توانند استفاده کنند. این اعتقاد پدید آمد که نور و روشنایی و تابش خورشید نماد نیک و موافق بوده است و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکش است.
به ویژه مردم اقوام آریایی؛ از هند و ایرانی و هند و اروپایی، دریافتند که کوتاه ترین روزها، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن، روزها به تدریج بلند و بلند تر می شوند و شب ها کوتاه تر می گردند و از همین روی، آن را شب زایش خورشید نامیده و آن را آغاز سال قرار دادند. بدین سان، در دوران کهن فرهنگ اوستایی، سال با فصل سرد شروع می شود و در زبان اوستا، واژه سَرِدَ که معنی دیگر آن سال بود، خود به مفهوم سرد نیز هست.
در آثار الباقیه، نوشته ابوریحان بیرونی، از روز نخست دی ماه، با عنوا «خور» نیز یاد شده است و در «قانون مسعودی» (نسخه موزه بریتانیا در لندن) «خره روز» ثبت شده است – گرچه در برخی منابع دیگر «خرم روز»نیز نامیده شده است.  
در باور ایرانیان باستان و بسیاری از اقوام، تاریکی نماینده اهریمن بود و چون در طولانی ترین شب سال، تاریکی اهریمنی بیشتر می پاید، این شب برای ایرانیان نحس بود و چون این شب فرا می رسید، آتشی برمی افروختند تا تاریکی و عاملان اهریمنی و شیطانی نابود شده و بگریزند و مردمی که گرد هم می آمدند، با خوردن، نوشیدن، شادی و پایکوبی و با گفت وگو این شب را به سر می آوردند و خوانی ویژه می گستردند و هر آن چه میوه تازه فصل که نگاهداری شده بود و نیز میوه های خشک بود، در این خوان یا سفره می نهادند. آجیل که در اصطلاح زرتشتیان «لرک» نیز نامیده می شد، از لوازم حتمی این جشن و  ولیمه بود؛ جشنی که به افتخار و ویژگی «اورمزد» و «مهر» یا خورشید برگزار می شد.
 ایرانیان گاه شب یلدا را تا دمیدن پرتو پگاه در دامنه ی کوههای البرز به انتظار باز زاییده شدن خورشید می نشستند و با به روشنایی گراییدن آسمان است که به رخت خواب می رفتند.
 برخی در نیایشگاههای پیروان آیین مهر («مهرابه ها») به نیایش مشغول می شدند تا پیروزی مهر و شکست اهریمن را از خداوند طلب کنند و شب هنگام نیایش شکرانه نعمت را می خواندند و روز پس از یلدا (اول دی) را «خور روز» (یعنی خورشید روز) یا «دی گان» می نامیدند و به استراحت می پرداختند و تعطیل عمومی بود و همگان، حتی پادشاه، لباس ساده بر تن می کردند تا یکسان به نظر آیند و کسی حق دستور دادن به دیگری نداشت و کارها داوطلبانه انجام می گرفت.
در آیین کهن، بنا بر یک سنت دیرینه در آیین مهر، شاهان ایرانی در روز نخست دی ماه، تاج و تخت شاهی را بر زمین می گذاشتند و با جامه ای سپید به صحرا می رفتند، بر فرشی سپید می نشستند  و دربان ها و نگهبانان کاخ شاهی و همه برده ها و خدمتکاران در سطح شهر آزاد شده و به سان دیگران زندگی می کردند و در این روز، رییس و مرئوس، پادشاه و مردم عادی، همگی یکسان بودند.
 در این روز، جنگ کردن و خونریزی، حتی کشتن گوسفند و مرغ هم ممنوع بود و این امر را نیروهای دشمن ایران نیز می دانستند و در جبهه های جنگ این یک روز را از خونریزی باز می ایستادند و چه بسا که همین متوقف شدن جنگ، به صلح طولانی و صفا مبدل می شدند.
محققان اتفاق نظر دارند که مسیحیت غربی، چارچوب اصلی خود را که به این دین پایداری و شکل بخشیده است، به مذاهب پیش از مسیحیت روم باستان، از جمله به میتراییسم مدیون است.
به باور آنها، کریسمس از جمله بر اساس میتراییسم آغاز شد و از قرن چهارم میلادی به فرمان کنستانتین، این روز به عنوان زاد روز رسمی مسیح در نظر گرفته شد زیرا میتراییسم در سرزمین های زیر فرمانروایی روم باستان اشاعه ای چشمگیر یافته بود و بسیاری از رومیان، پدیده بلند تر شدن روزها را با شرکت کردن در آیینی به منظور بزرگداشت میترا، جشن می گرفتند و این جشن ها و سایر آیین های همراه آن تا روز اول ژانویه ادامه می یافت که رومیان آن را روز ماه و سال جدید می دانستند.
بسیاری از باستان شناسان مهم، آیین میتراییسمِ رومی را برگرفته از آیین مزدیسنا و ایزد ایرانی میترا (مهر) می دانند -هر چند که انتقادهای زیادی نیز از این نظریه تا به امروز شنیده می شود.
 
باستان شناسان می گویند که برخی از جشن های باستانی اقوام دیگر نیز با شب یلدای ایرانیان در ارتباط است و از همدیگر تأثیراتی گرفته اند؛ از جمله جشن ایلانوت یهودیان یا جشن درختکاری یهودیان و زایش زمین.
در مصرِ باستان نیز جشن «نوزایی خورشید» مصادف با شب چله برگزار می شده است. مصریان به مدت 12 روز به نشانه 12 ماه در سال خورشیدی، به جشن می نشسته اند تا پیروزی نور بر تاریکی را گرامی دارند.
در یونان باستان نیز، نخستین روز زمستان، روز بزرگداشت خداوند خورشید بوده است و آن را «خورشید شکست ناپذیر» می دانسته اند.
در بخش هایی از روسیه جنوبی نیز تا به امروز، جشن های مشابهی به مناسبت شب چله برگزار می شود که شباهت های بسیاری با شب چله ما ایرانیان دارد.
 ایرانیان در ایران باستان، میوه هایی را که انبار کرده بودند به همراه خشکبار و تنقلات میل می کردند و  دور هم، گرداگردِ هیزمی  که بر افروخته بود، می نشستند تا سپیده دم، سرانجام ظاهر شود و بشارت روشنایی دهد.
امروزه نیز جشن یلدا با گردهم آمدن و شب نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می شود.
 آداب شب یلدا در طول زمان چندان تغییری نکرده است:
مراسم این شب گر چه در سراسر ایران برپا می شود ولی در هر شهر و حتی روستایی ویژگی های خاص خود را دارد اما آنچه که همه جا مشترک است، خوردن هندوانه و این اعتقاد است که کسی که در شب یلدا هندوانه بخورد، سلامت خود را تا آخر زمستان بیمه می کند.
 متل گویی که نوعی شعرخوانی و داستان خوانی است، در قدیم در شب یلدا اجرا می شده است به این صورت که خانواده ها در این شب گرد می آمدند و پیرترها برای همه قصه تعریف می کردند.
آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه های گوناگون، رسمی است که تا به امروز ادامه دارد؛ میوه هایی که هر یک نمادین است و اکثراً نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی است.
این میوه ها که اغلب، دانه های زیادی دارند، برکت آور به حساب می آیند و نیروی باروری را افزایش می دهند. انار و هندوانه با رنگ سرخ، نمادی از خورشید در شب به شمار می آیند.
دراین شب، فال گرفتن نیز از کتاب حافظ مرسوم است.
مشاعره و بذله گویی نیز که صد البته از ویژگی های این شب است.
 در خطه شمال و آذربایجان در این شب، خوانچه های تزیین شده به خانه تازه عروس یا نامزد فرستاده می شود. مردم آذربایجان در سینی خود هندوانه را تزیین می کنند و شال های قرمزی را در اطراف آن می گذارند - در حالی که شمالی ها یک ماهی بزرگ را تزیین می کنند و به خانه عروس می برند.
در گیلان هندوانه را حتماً فراهم می کنند زیرا معتقدند که هرکس که در شب چله هندوانه بخورد، در تابستانی که می آید احساس تشنگی نخواهد کرد و در زمستان سرد، سرما را حس نخواهد کرد.
 در کردستان نیز خانواده هایی که عروس به خانه بخت فرستاده اند، خوانچه هایی حاوی هندوانه، آجیل و هدیه را به خانواده نوعروس یا نوداماد می فرستند.
 سفره مردم شیراز در شب یلدا مثل سفره نوروز، رنگین است؛ مرکبات و هندوانه برای سرد مزاج ها و خرما و رنگینک برای گرم مزاج ها می گذارند. حافظ خوانی در شمار اصول حتمی در این شب برای شیرازی ها در دیار حافظ است.
 همدانی ها فالی می گیرند با نام فال سوزن: همه دور تا دور اتاق می نشینند و پیرزنی به طور پیاپی شعر می خواند و دختربچه ای پس از هر شعر بریک پارچه نبریده و آب ندیده، سوزن می زند و میهمان ها به ترتیبی که نشسته اند، شعرهای پیرزن را فال خود تلقی می کنند.
در شهرهای خراسان، زادگاه فردوسی، البته که خواندن شاهنامه در این شب مرسوم است.
 از نظر طب سنتی باستانی ایران نیز در شب یلدا باید غذاهای گرم خورده شود؛ میوه مخصوص این شب کدو تنبل است که دارای طبیعتی گرم است که در تقویت قوای مغز نیز بسیار مفید تشخیص داده شده است.
 در بسیاری از شهرهایی که ایرانیان تجمع های بزرگی در آن دارند، امشب به مناسبت شب یلدا گردهمآیی هایی برگزار می شود؛ از سراسر آسیا، ترکیه، استرالیا، اروپا و نقاط مختلف آمریکا و کانادا. برای مثال به رادیو اسرائیل خبر داده شد که تورونتو، که در سال های اخیر، دهها هزار ایرانی را در خود جای داده است، امشب از جمله از سوی دانشجویان ایرانی در دانشگاه یورک، مراسمی گزار خواهد شد.
 در حالی که ایرانی ها در بسیاری از نقاط جهان ناچار هستند که گردهمآیی ها و اعیاد سنتی ایرانی را در شب و روزی برگزاری کنند که زندگی هایشان در این بلاد فرنگ به آنها امکان می دهد این اتفاق هم افتاده است که امسال برای مثال، بنیاد فرهنگی مهرگان در کالیفرنیا خبرداده که مراسم شب یلدا را 17 دسامبر، یعنی چهار شب پیش، پیشاپیش جشن گرفته است!
 بازار هدیه های شب یلدا هم در اینترنت داغ داغ است؛ یک عبارت شب یلدا را که در گوگل "سرچ" یا جستجو کنید، خواهید دید که چه بازاری از هدیه های شب یلدا از سوی کسب و کارهای ایرانی در سراسر جهان ارائه شده است.
 شاعران بسیاری زلف یار و ایام هجران را از نظر سیاهی و درازی به شب یلدا تشبیه کرده اند؛ تا جایی که حتی در اصفهان، دلدادگان گویند:
درازی شب یلدا و کوچه جلفا
به روی هم چو نهی، نصف زلف یار من است.
 از اس ام اس ها یا پیامک های شب یلدایی نیز می خواهید بشنوید:
چون تیر رها گشته ز چله شده ایم
مهمان شما در شب چله شده ایم
از برکت این سفره ی الوان شما
تا خرخره خورده، چاق و چله شده ایم
 فصل پاییز که امشب داره می ره و جای خود را به زمستان می دهد، چنین اس ام اس می دهد: من دارم می رم. فکر نکنم دیگه همدیگر رو ببینیم...منو فراموش نکن و به خاطر تمامی بدی ها منو ببخش: (از طرف پاییز به شب یلدا ویک کپی اش هم به زمستان).
 محفل تان طلایی، دل هایتان دریایی، شادی هایتان یلدایی، مبارک باد این شب اهورایی.
 روی گل شما به سرخی انار
شب شما به شیرینی هندوانه
خنده شما مانند پسته
و عمر شما به بلندی یلدا باد
 بیا ای دل کمی وارونه گردیم
برای هم بیا دیوونه گردیم
شب یلدا شده نزدیک، ای دوست
برای هم بیا هندونه گردیم
 میان دوستان افتاده ای تک
رخت هندونه، لطفت عین پشمک
برایت می زنم اینک پیامک
شب یلدای تو ای گل مبارک
 این هم پیامکی ویژه همین ساعات: چند ساعت بیشتر به آخر پاییز نمونده، جوجه ها تو شمردی؟
 ما منتظر صبح شب یلداییم
دستی به دعا تا فرج فرداییم (بقیه شو نخونیم که تو این شب یلدا شما رو غصه دار نکنیم).
 با این پیامک این برنامه را به پایان ببریم که پیام ما به شنوندگان گرامی رادیو اسرائیل در ایران و سراسر جهان نیز هست:
یلدا یعنی یادمان باشد که زندگی آنقدر کوتاه است که یک دقیقه بیشتر با هم بودن را باید جشن گرفت. یلدای تان مبارک.

سران کشورهای جهان "حنوکا" را به دولت و ملت اسرائیل تبریک گفتند

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل-  سران کشورهای جهان به مناسبت جشن "حنوکا"، این عید ملی – مذهبی باستانی را به دولت و ملت اسرائیل شادباش گفتند.
پرزیدنت باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده در کارت تبریک خود نوشت: «ما در جشن حنوکا داستان شگرفت گروهی از مؤمنان یهودی را به یاد می آوریم که همت کردند و ملت خود را از یوغ استعمارگران رها ساختند. داستان "حنوکا" داستانی است که جنبه جاودانگی دارد و نشان می دهد چگونه خوبی بر بدی چیره می شود».
همسر فردی که یازده ورزشکار اسرائیلی را کشته بود

برای درمان در بیمارستان اسرائیلی بستری شد

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل-  تروریست های فلسطینی توطئه می کنند و شهروندان اسرائیلی را به قتل می رسانند و در مقابل، اسرائیل بستگان آنها را در بیمارستان های خود بستری می کند و به درمان آنها می پردازد.
یکی از این ابرتروریست ها، ابوداوود بود که در سال 1972 برنامه قتل یازده تن از ورزشکاران اسرائیلی را در المپیک مونیخ تهیه کرده بود و اکنون همسر او که هشتاد ساله است در بیمارستانی در تل آویو بستری شده و فرزندانش نیز از کشورهای مختلف و از جمله سوریه و اردن به نزد او آمده اند تا در این دقایق آخرین زندگی با مادرشان باشند.
ابو داوود، خود یکسال پیش در سن 73 سالگی به دلیل بیماری کلیوی درگذشت. وی حتی در آخرین لحظات عمر خود می گفت از ترور شهروندان اسرائیلی پشیمان نیست.
-------------------------------


اعتراض ها به رفتار خشونت آمیز ارتش مصر با زنان بالا گرفت

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل در پی حمله نیروهای ارتش مصر به گروهی از زنان آن کشور که برای اعتراض به برهنه ساختن و کتک زدن یک زن فعال سیاسی به دست سربازان اجتماع کرده بودند، وزیر خارجه ایالات متحده، خانم هیلاری کلینتون تنفر خود را از این رفتار ارتشیان مصری ابراز داشت و آن را "مایه شرمساری" برای کشور مصر و انقلابی که در آن شده دانست.
افزون بر خانم هیلاری کلینتون، شورای عالی نظامی مصر نیز از زنان اعتراض کننده پوزش خواست و اعلام کرد که برای زنان مصری و حق آنها برای انجام تظاهرات و شرکت در امور سیاسی احترام قائل است.
یادآوری می شود که روز گذشته هزاران زن مصری در اعتراض به رفتار وحشیانه سربازان ارتش نسبت به یک زن فعال سیاسی در خیابان های قاهره راه پیمایی کردند و رییس شورای عالی نظامی، فیلد مارشال محمد حسین طنطاوی را "ترسو" خطاب کردند و او را متهم ساختند که با ابراز خشونت شدید نسبت به تظاهرات، از رژیم حسنی مبارک حمایت می کند.
-----------------------



رییس ستاد ارتش آمریکا: ایران درباره جدیت ما دچار اشتباه نشود

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل رییس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، ژنرال مارتین دمپسی اعلام داشت که ارتش ایالات متحده مقدمات حمله احتمالی به تأسیسات اتمی ایران را آماده می کند.
او که در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "سی.ان.ان" سخن می گفت، به حکومت اسلامی ایران هشدار داد که مبادا در قاطعیت ایالات متحده و در مورد برنامه های اتمی خود دچار اشتباه محاسباتی شود و به بازی خطرناکی که در پیش گرفته ادامه بدهد؛ چرا که این کار برای سراسر خاورمیانه خطرآفرین است.
ژنرال مارتین دمپسی گفت: «من از این که گزینه هایی که در نظر داریم در صورت لزوم آماده اجرا می باشند، خرسندم».
وی که در سفر به افغانستان سخن می گفت تأکید کرد و گفت: «ما در وحله نخست می کوشیم به اسرائیلی ها احساس امنیت بدهیم. چرا که نگرانی آنها را درک می کنیم و در زمینه رسیدگی به برنامه های اتمی ایران با آنها شرکت داریم».
ژنرال دمپسی که در سفرهای اخیر خود به عراق، افغانستان، کویت و عربستان سعودی بیش از هر چیز به معضل اتمی ایران اشاره کرده است، در دنباله سخنان خود گفت: «مهم ترین نگرانی من این است که ایرانی ها در مورد قاطعیت ما برای جلوگیری از تجهیزشان به بمب اتمی ارزیابی اشتباه بکنند؛ چرا که ارزیابی اشتباه ممکن است موجب درگیری شود و این امر برای خاورمیانه و سراسر جهان یک تراژدی خواهد بود».
رییس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده در اشاره به سقوط یک پهپاد جاسوسی کشورش در خاک ایران، تأکید کرد که آمریکا از هر وسیله ای برای گردآوری اطلاعات در مورد ایران بهره گیری می کند؛ چرا که حکومت اسلامی رسماً اعلام داشته دشمن آمریکا است و در قبال چنین دشمنی باید محتاط بود.
ژنرال دمپسی در مورد حمله به تأسیسات اتمی ایران گفت: «ما همه احتمالات را در نظر داریم و هیچ گزینه ای را رد نمی کنیم».
آژانس بین المللی انرژی اتمی: شاید برای گفت و گو به ایران برویم
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که مسئولان ارشد آن ناظر هسته ای سازمان ملل متحد، امکان دارد با پذیرش دعوت جمهوری اسلامی، برای گفتگو با مقامات ایرانی پیرامون برنامه های اتمی آن کشور به ایران بروند.
خانم ژیل تودور اعلام کرده که آژانس، یک "دیدار احتمالی" از ایران را بررسی می کند – ولی توضیح بیشتری نداده است.
///////////////////////
عراق مهلت بستن اردوگاه اشرف را تمدید کرد
نوری المالکی، نخست وزیر عراق اعلام کرد که مهلت بستن اردوگاه اشرف، مقر اعضای سازمان مجاهدین خلق، را تمدید کرده است. پیشتر دولت عراق به این سازمان تا پایان ماه جاری میلادی، ۱۰ روز دیگر، مهلت داده بود که اعضای خود را از این اردوگاه به سرزمینی دیگر انتقال دهد.


اما سازمان ملل و آمریکا از عراق خواسته بودند در ضرب الاجل خود تجدید نظر کند.



حالا امروز چهارشنبه ۳۰ آذر (۲۱ دسامبر) آقای مالکی می گوید که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، از او خواسته است که تاریخ بستن این اردوگاه را به تعویق بیاندازد.



بیش از ۳ هزار نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق که زمانی تحت حمایت صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق بودند، در این پایگاه در حومه بغداد زندگی می کنند.



سازمان ملل می گوید که برای بررسی تقاضای پناهندگی این گروه به زمان بیشتری نیاز دارد.



آقای مالکی گفت که مهلت بستن اردوگاه اشرف را شش ماه تمدید کرده است. با این حال، او اعلام کرد که این دوره از ماه نوامبر آغاز شده است. با این حساب، عملا این مهلت تنها چهار ماه تمدید شده است.



نخست وزیر عراق افزود که سازمان ملل بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ نفر از ساکنان اردوگاه اشرف را تا آخر دسامبر (۱۰ روز دیگر) به کشورهای دیگر منتقل می کند.



رای تازه دادگاه اتحادیه اروپا

در تحولی دیگر، عالی ترین دادگاه اتحادیه اروپا حکم خارج کردن سازمان مجاهدین خلق از فهرست سیاه سازمانهای تروریستی را تایید کرد.



فرانسه علیه حکم دادگاه بدوی اتحادیه اروپا برای حذف نام این سازمان از این فهرست فرجام خواهی کرده بود، ولی دادگاه عالی اتحادیه اروپا این درخواست را رد کرد.



اولین حکم دادگاه عالی اتحادیه اروپا برای خارج کردن نام سازمان مجاهدین خلق از فهرست سازمانهای تروریستی در سال ۲۰۰۸ صادر شد، حکمی که خشم ایران را برانگیخت.



مبنای آن حکم این بود که اتحادیه اروپا نتوانسته است مدارکی کافی ارائه کند که نشان دهد نام سازمان مجاهدین خلق باید در این فهرست سیاه بماند.



با وجود تلاشهای فراوان، هنوز نام این سازمان در فهرست سیاه سازمانهای تروریستی آمریکا باقی مانده است.



تعیین وضعیت این گروه از آن جهت اهمیت دارد که تلاشها برای اسکان ساکنان اردوگاه اشرف ادامه دارد.



با خروج نیروهای آمریکایی از عراق، اعضای سازمان مجاهدین خلق در این پایگاه می گویند که نگران جان خود هستند.



بی بی سی
//////////////////////
بحران شدید در دولت عراق؛ مالکی تهدید به استعفا کرد


صالح مطلق یکی از منتقدان سرسخت نوری مالکی است. چند روز پیش او مالکی را به اعمال "بدترین‌ نوع دیکتاتوری" متهم کرد. مطلق گفت، مالکی "دیکتاتورتر" از شخص صدام حسین است که «دست‌کم زیرساخت‌های عراق را بهبود بخشید». 





چند روزی پس از خروج آمریکا از عراق، دولت این کشور با بحران جدی روبرو شده. گروه العراقیه فعالیت خود در پارلمان و دولت را معلق کرده، برای یکی از معاونان رئیس جمهور حکم بازداشت صادر شده و مالکی تهدید کرده که استعفا می‌دهد.

نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق که دولتش ائتلافی از گروه‌های شیعه، سنی و کرد عراق است، روز سه‌شنبه (۲۹ آذر / ۲۰ دسامبر) تهدید کرد اگر پارلمان از صالح مطلق، یکی از معاونان مالکی، سلب صلاحیت نکند، ظرف دو روز از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد.

هدف مالکی از این تهدید آن است که صالح مطلق را وادار به استعفا کند. صالح مطلق معاون نخست وزیر عراق از بلوک پارلمانی "العراقیه" به‌رهبری ایاد علاوی است که سکولار و گروه‌های تشکیل‌دهنده آن به‌طور عمده سنی‌مذهب هستند.

صالح مطلق یکی از منتقدان سرسخت نوری مالکی است. چند روز پیش او مالکی را به اعمال "بدترین‌ نوع دیکتاتوری" متهم کرد. مطلق گفت، مالکی "دیکتاتورتر" از شخص صدام حسین است که «دست‌کم زیرساخت‌های عراق را بهبود بخشید».

حکم جلب برای یکی از معاونان رئیس جمهور


طارق هاشمی، یکی از معاونان رئیس جمهوری عراق
هم‌زمان با تلاش نوری مالکی برای کنار گذاشتن معاون خود، صالح مطلق، دادگاهی در عراق بعدازظهر روز دوشنبه (۲۸ آذر / ۱۹ دسامبر) برای طارق هاشمی، یکی از معاونان جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق، حکم جلب صادر کرد. طارق هاشمی نیز از بلوک سکولار "العراقیه" و سنی‌مذهب است. او نیز همانند صالح مطلق از منتقدان نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق، به‌شمار می‌رود.

هاشمی متهم به ارتباط با "تروریست‌ها"یی شده که گفته می‌شود در چندین حمله به مقام‌های دولتی و امنیتی عراق دست داشته‌اند. این اتهام‌ها بر "اعتراف"های افرادی استوار است که جزو محافظان هاشمی بوده‌اند.

براساس گزارش تلویزیون دولتی عراق، طارق هاشمی به‌طور مشخص متهم است به اینکه اواخر ماه نوامبر در توطئه‌ای به منظور قتل نوری مالکی شرکت داشته است. تلویزیون دولتی عراق هم‌چنین اعتراف‌های افرادی را پخش کرده که گفته‌ شده محافظان سابق طارق هاشمی بوده‌اند.

در اعتراف‌های پخش شده از تلویزیون دولتی عراق این محافظان گفته‌اند که هاشمی آنها را برای انجام عملیات تروریستی تشویق می‌کرده است. مشخص نیست که آیا گفته‌های محافظان سابق هاشمی حقیقت دارد یا اینکه آنها با شکنجه و فشار وادار به انجام این اعترافات شده‌اند.

طارق هاشمی هنوز بازداشت نشده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که او در کردستان عراق به‌سر می‌برد. برخی رسانه‌های دولتی در ایران ادعا کرده‌اند که طارق هاشمی در روز سه‌شنبه ۲۰ سپتامبر توانسته به ترکیه فرار کند.

پیش از صدور حکم جلب برای طارق هاشمی، نمایندگان بلوک "العراقیه" حضور خود در پارلمان عراق را به حال تعلیق درآوردند. پس از آن وزرای وابسته به بلوک "العراقیه" در کابینه مالکی نیز فعالیت خود را متوقف کردند.

بلوک شیعه به رهبری نوری مالکی، سنی‌های سکولار به رهبری ایاد علاوی، و کردها، سه گروه اصلی در عراق هستند که نمایندگان‌شان در دولت ائتلافی نوری مالکی حضور دارند. این دولت که یک سال پیش و پس از ماه‌ها میانجیگری نمایندگان دولت آمریکا شکل گرفت، هم‌اکنون در برابر بحران خطرناک فروپاشی قرار گرفته است.
رادیو آلمان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر