Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ اسفند ۲۲, یکشنبه

نه‌ورۆزی سالی 2711 کوردی له‌ هه‌مۆ کوردیک پێرۆز بێت




پێشکی نه‌ورۆزی سالی 2711 کوردی له‌ گه‌لی خۆراگری کوردستان پێرۆزبێت هه‌رچی ئیمه‌ زامه‌کانی هه‌له‌بجی شهیدمان ساریژ نه‌کردۆه‌ و بس چه‌ند رۆژیک مابۆبه‌ جه‌ژنی نه‌ورۆز سه‌دامی گۆربه‌گۆر به‌ گازی شیمیایی هیره‌شی کرده‌ سه‌ر شاری شه‌هیدان 6000 هه‌زار ئه‌ستیره‌ی له‌ ئاسمانی کوردستان هینا خۆار و شه‌هیدیانی کرد.
//////////////////////////////
در سال 1988 در چنین روزی یعنی 23 سال پیش در مورخ 16/3/1988 رژیم فاشیست بعث عراق با نام قرآن و با نام الله اکبر بنام آیت الانفال به شهر شهیدان شهر حلبچه با گازهای میکروبی و شیمیائی حمله نمود و نزدیک به 6000 هزار انسان از بچه شیرخوار گرفته تا پیرمرد 70 و 80 ساله را به شهادت رساند متاسفانه احزاب ما چون طمع کرسی پرستی و مقامپرستی در سر دارند هرگز به مسئله ای ملی فکر نکرده اند و ملت خویش را به خاطر پول پرستی و کرسی و مقام پرستی این قضیه را تقریبأ فراموش نموده اند و بجای اینکه در بین خود وحدت و دوستی برقرار کنند علیه یکدیگر در خدمت دشمن در امده اند با تشکر ساموئیل کرماشانی
---------------------------------------------------

ساکنان حلبچه در جریان جنگ ایران و عراق، در تاریخ ۱۶ تا ۱۷ مارس ۱۹۸۸ توسط رژیم وقت عراق طی عملیاتی مرسوم به عملیات انفال بمباران شیمیایی شدند و پیرامون آن حدود ۱۸۲ هزار نفر به‌ویژه کودکان و زنان و سالخوردگان آن کشته شدند. حلبچه در آن زمان در اشغال نیروهای جمهوری اسلامی ایران بود.
از طرف دیگر رژیم صدام هم دنبال بهانه‌ میگشت تا ملت کرد را یک بار دیگر مورد حمله‌ قرار دهد.
قربانیان این سیاستها یکصد و هشتاد و دوهزار نفر از مردمی بودند که‌ تنها گناهشان کرد بودن انها بود، ‌ و این رژیمهای جنایت پیشه‌ با این سیاستهای خود نسبت به‌ ملت کرد به‌ مقام اول جنایت پیشه‌ترین و ددمنشترین رژیمهای ایران و عراق تبدیل گردیدند.
احمد ناطقی و سعید صادقی عکاسانی بودند که همزمان با بمباران، در کوچه‌های حلبچه بودند وعکسهای مهمی از قربانیان حلبچه ثبت کردند انتشارعکسهای آن‌ها به دلیل آنکه در لحظه مرگ قربانیان گرفته شد؛ تکان دهنده بود و تاثیر فراوانی بر افکار عمومی جهان گذاشت.
گازهای سمی به‌کاررفته از سوی دولت عراق در حلبچه گاز خردل، سارین، تابون و وی‌اکس بود که از سوی برخی دولت‌های اروپایی به رژیم بعث عراق تحویل داده شده بود و معامله‌گر هلندی فرانس فان آنرات در این مسئله نقش کلیدی داشت.
لقمان عبدالقادر رئیس جمعیت قربانیان بمباران شیمیایی حلبچه‌ عنوان داشت، هر ساله‌ ، هشت شهروند حلبچه‌ای که‌ بر اثر بمباران شیمیایی رژیم سرنگون شده‌ بعث مجروح شده‌ بودند، جانشان را از دست می دهند

در پایان به‌ یاد ان نوشته‌ی بر روی پوست حیوان که‌ 1400 سال پیش نوشته‌ شده‌ بود افتادم ، که‌ در سال 1910 در روستای هزار میرد در استان سلیمانیه‌ عراق بدست آمده‌ است و در آن از حمله‌ اعراب به‌ سرزمین کردستان و بویژه‌ منطقه‌ شهرزور سخن می گوید ،در چند بیت شعر، ستم حمله‌ کنندگان عرب را اینچنین شرح می دهد.
هورمزگان رمان آتران کوژان / وی شان شارده‌وه‌ گوره‌ گوره‌کان
زورکار ارب کرنه‌ خاپور / گنای پاله‌ تا شاره‌زور
ژن و کنیکان وه‌ دیل فشینا / میرد آزا تلی وه‌ روی هوینا
روشت زردشتره‌ مان وه بیکس / بزیکا نیکا هورمز و هیوجکس‌
نیایشگاها خراب شدند آتشکده‌ ها خاموش / بزرگ ها خود را پنهان کردند
ستمکار عرب ویران کردند از پاله‌ تا شهرزور
زن و دختران را به‌ اسیری بردند / مردان با شهامت در خون خود غلتیدند
کیش زردشت تنها ماند / هورمز به‌ هیچ کس مهر نورزید

در سالروز بمباران شیمیایی حلبجه کنفرانسی بین‌المللی تحت عنوان "نسل‌کشی حلبجه‌" در مقر پارلمان اروپا در بروکسل برگزار خواهد شد.



به‌ گزارش پایگاه‌ اینترنتی نشریه‌ی گولان، "نالی عزیز"، عضو همکار برای برگزاری کنفرانس "نسل‌کشی حلبجه‌" در پارلمان اروپا روز چهارشنبه‌ (9 مارس) اعلام کرد: در سالگرد بمباران شیمیایی حلبجه‌ (16 مارس) کنفرانسی در سطح بین‌المللی از سوی فراکسیون چپ پارلمان اروپا، گروه‌ دوستان کوردستان در پارلمان اروپا و کنگره‌ ملی کوردستان در مقر پارلمان اروپا برگزار می‌گردد.



وی افزود: هدف اصلی از برگزاری این کنفرانس، تلاش برای به‌ رسمیت شناختن نسل‌کشی بمباران شیمیایی حلبجه‌ در سال 1988 از سوی مجامع بین‌المللی است.



برای نخستین بار است که‌ کنفرانسی با این مضمون در پارلمان اروپا برگزار خواهد شد و از این پس در برنامه‌ی کنفرانس‌‌های سالانه‌ی پارلمان اروپا گنجانده‌ خواهد شد و همه‌ ساله‌ برگزار می‌گردد.


دوستانی که‌ میخواهند این کلیپ را مورد استفاده‌ قرار دهند از لینک یوتوب با کیفیت بهتر میتوانند ان را شاره‌ کنند
http://www.youtube.com/watch?v=fhn3brYZ40U
سعید سنندجی


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر