Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ اسفند ۲۰, جمعه

گرداب تشکیل شده بر اثر سونامی در سواحل ژاپن ‍


گرداب تشکیل شده بر اثر سونامی در سواحل ژاپن ‍

هزاران کشته و ناپدید در زلزله ویرانگر ژاپن

به گزارش خبرگزاری فرانسه از توکیو، خبرگزاری کیودوی ژاپن در خبری اعلام کرد، تلفات زلزله شدید و سونامی ناشی از آن در شمال شرق این کشور احتمالا به بیش از یکهزار نفر می رسد.

منابع خبری در توکیو گفتند، وسعت این فاجعه به حدی است که مسئولان ژاپن می گویند احتمالا شمار تلفات این زلزله ویرانگر افزایش خواهد یافت.

پلیس ژاپن اعلام کرده اجساد دویست تا سیصد نفر را در شهر سندای در شمال شرق ژاپن پیدا کرده است.

به گفته پلیس ژاپن، همچنین بیش از سیصد و چهل تن دیگر ناپدید شده اند و از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

پلیس ژاپن همچنین می گوید یک قطار مسافربری با تعداد نامشخصی مسافر در منطقه ساحلی سونامی زده ژاپن ناپدید شده است.

این قطار مسافربری در خط راه آهن سِنسِکی به ایشینوماکی در حال حرکت بود که زمین لرزه هشت و نه دهم ریشتری ژاپن روی داد.

از سوی دیگر نگرانی ها همچنان درباره نیروگاه هسته ای فوکوشیما متمرکز شده است. ظاهرا این نیروگاه متوقف شده اما سیستم خنک کننده نیروگاه که از آن برای خنک کردن سوخت هسته ای در قلب راکتور استفاده می شود از کار افتاده است .

آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد به دنبال مشخص کردن وضعیت سیستم خنک کننده در این نیروگاه است.

کارشناسان می گویند مقاومت نیروگاههای هسته ای ژاپن در برابر زلزله ای شدید طبق پیش بینی ها بود که این البته خبر خوبی است اما خبر بد این است که در یک راکتور همچنان نگرانی هایی وجود دارد.








خسارات گسترده ناشی از زلزله و سونامی در ژاپن
زمین لرزه مهیب هشت و نه دهم ریشتری که روز جمعه ژاپن را لرزاند، بزرگ ترین زمین لرزه در این کشور و هفتمین زمین لرزه بزرگ به ثبت رسیده در جهان بوده است.


نخست وزیر ژاپن امروز اعلام کرد بر اثر زمین لرزه مهیب روز جمعه، خسارات گسترده ای به نواحی زلزله زده وارد شده و دولت می کوشد پیامدهای ناشی از این خسارات زمین لرزه را به حداقل کاهش دهد .

وی با شرکت در کنفرانسی خبری در توکیو اعلام کرد دولت نهایت تلاش خود را برای جبران پیامدهای ناشی از زمین لرزه مهیب امروز در این کشور بکار خواهد گرفت.

سخنگوی دولت ژاپن از اعزام نیروهای ژاپنی به مناطق زلزله زده برای کمک به زلزله زدگان خبر داد و اعلام کرد در مورد نیروگاههای هسته ای نگرانی وجود ندارد و برخی از این نیروگاهها پس از زلزله بطور خودکار خاموش شده اند .

این در حالیست که برخی گزارشهای فوری از اعلام هشدار موسوم به ‌وضعیت غیرعادی در نیروگاههای هسته ای فوکوشیما حکایت دارد.

اما آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین روز جمعه اعلام کرد فعالیت چهار نیروگاه هسته ای ژاپن نزدیک مناطق زلزله زده، تحت تدابیر کامل ایمنی متوقف شده است.

نخست وزیر ژاپن از مردم این کشور خواست آرامش خود را حفظ کنند و تازه ترین اطلاعات را درباره زمین لرزه از منابع موثق جویا شوند.

گزارشها حاکیست سونامی ناشی از زمین لرزه مهیب هشت و نه دهم ریشتری در ژاپن موجب سیل و زیر آب رفتن مناطق مسکونی، شمار زیادی خودرو و قایق در جزیره میاگی شده است. سونامی همچنین موجب فروریختن پلها در استانهای سایتاما و ایواته شده است .

تصاویر تلویزیونی نشان می دهد سونامی موجب طغیان رودخانه ناتوری و زیر آب رفتن شماری از ساختمانها و مناطق مسکونی حاشیه رودخانه شده است.

اطلاعات مرکز لرزه نگاری آمریکا نشان می دهد زمین لرزه مهیب هشت و نه دهم ریشتری که روز جمعه ژاپن را لرزاند، بزرگ ترین زمین لرزه در این کشور و هفتمین زمین لرزه بزرگ به ثبت رسیده در جهان بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر