Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۸۹ اسفند ۲۰, جمعه

هشدار وزارت امور خارجه سوئد درپی وقوع زلزله و سونامی در ژاپن


Rök stiger från en brinnande byggnad i Odaiba-området i Tokyo. Foto: Scanpix

هشدار وزارت امور خارجه سوئد درپی وقوع زلزله و سونامی در ژاپن

دود حاصل از آتش سوزی پس از زلزله در توکیو

درپی وقوع زلزله و سونامی در ژاپن، وزارت امور خارجه سوئد به همه‌ی شهروندان سوئد که در ژاپن به سر می‌برند هشدار می‌دهد که اخبار محلی را بطور مرتب دنبال کرده و در اسرع وقت با مقامات محلی و مسئول مدیریت بحران تماس بگیرند.
در حال حاضر حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ سوئدی‌ در توکیو حضور دارند.
سازمان آمادگی، امنیت عمومی و مدیریت بحران Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) آمادگی خود را به منظور کمک به سفارت سوئد در توکیو اعلام کرده است.
سازمان آمادگی، امنیت عمومی و مدیریت بحران در این باره اضافه می‌کند که؛ ممکن است به عنوان مثال کارمندان سفارت برای کمک به تخلیه افراد گسیل شوند.

به گزارش منابع خبری، زلزله‌ای در ساعت ۱۴ و ۴۶ دقیقه‌ی جمعه ۱۱ مارس به وقت محلی، در ۸۰ کیلومتری ساحل شرقی این کشور به وقوع پیوسته است. مرکز این زمین‌لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری بستر اقیانوس اعلام شده است. اندازه‌ی این زلزله‌ای ۹/۸ در مقیاس ریشتر بوده و شمال شرق ژاپن از این زلزله به لرزه درآمده است. امواج آب حاصل از سونامی بسیاری از مناطق را فرا گرفته است.
نخستین گزارش‌ها از مجروح‌شدن تعداد بسیار زیادی در شمال ژاپن حکایت می‌کنند. این گزارش‌ها همچنین حاکی از کشته شدن حدود ۱۹ نفر است، اما منابع پلیس ژاپن در این رابطه گفته‌اند که اظهار نظر از تعداد واقعی کشته شدگان زود است.

زلزله مهیب؛ درخواست کمک ژاپن از ارتش آمریکا

به گزارش خبرگزاری فرانسه از توکیو، در پی وقوع زلزله مهیب در ژاپن که شدیدترین زمین ‌لرزه در تاریخ این کشور زلزله خیز توصیف شده است، دولت ژاپن کمک نیروهای ارتش آمریکا را درخواست کرد.

به گفته تلویزیون ژاپن، دولت این کشور از نیروهای نظامی آمریکا که در ژاپن مستقر هستند برای کمک به آسیب دیدگان زمین لرزه درخواست کمک کرده است.

حدود چهل وهفت هزار نظامی آمریکايی در چارچوب پیمان امنیتی بین دو کشور در ژاپن مستقر هستند.

وزیر امور خارجه ژاپن از نیروهای آمریکايی مستقر در این کشور خواست به کمک آسیب دیدگان زمین لرزه بشتابند.

این در حالیست که همچنان درباره تداوم زمین لرزه و پس لرزه های ناشی از آن در مناطق مختلف ژاپن هشدار داده می شود

به گفته مقامات محلی، از ساکنان اطراف یکی از مراکز هسته ای در منطقه فوکوشیما خواسته شده این منطقه را ترک کنند.

بر اساس آخرین اخبار تاکنون دستکم سی و دو نفر در اثر زمین لرزه مهیب امروز در ژاپن جان خود را از دست داده اند.

----------------------------

فرد دستگیر شده در اسکاتلند، مظنون به کمک نقدی یا دانش فنی به تروریست

بنابه نوشته‌ی روزنامه‌ی اسکاتلندی هرالد Herald در گلاسکو Glasgow، مردی که در اسکاتلند به ظن همکاری در حمله تروریستی انتحاری در استکهلم بازداشت شده است، مظنون به کمک نقدی یا دانش فنی در این زمینه است.
هویت فرد دستگیر شده هنوز نامشخص است. شواهد کافی در مورد گزارش‌های پیشین که اعلام شده بود این فرد تحصیلات پرستاری از گلاسکو دارد، در دست نیست. فرد مزبور سه‌شنبه گذشته در گلاسکو بازداشت شده است.
-----------------------------

واکنش‌های متفاوت در مقابل پیشنهاد کمیته انتخابات سوسیال دموکرات‌ها

دیروز کمیته انتخابات سوسیال دموکرات‌ها نامزد پیشنهادی خود را برای پست رهبری این حزب ارائه کرد.
با کمال تعجب سخنگوی حزب در مسایل دفاع "هوکان یوهولت" Håkan Juholt بعنوان نامزد رهبری حزب سوسیال‌دموکرات و "کارین یمتین" Carin Jämtin به عنوان دبیر این حزب، پیشنهاد شده‌اند.
دو هفته دیگر کنگره فوق‌العاده‌ی این حزب برگزار خواهد شد که این کنگره تصمیم خواهد گرفت که آیا این دو نامزد پیشنهادی انتخاب خواهند شد یا خیر.
اما این انتخاب واکنش‌های متفاوت و تعجب نیز شده است. بسیاری از سرمقاله‌نویسان در رسانه‌های خود در باره این پیشنهاد واکنش‌‌های متفاوتی داشته وازجمله می‌نویسند: "سازش"، "جوانی محکم چون بتن اصل"، "مشت زن"، "در حد وسط"، "نا‌شناس"، "سخگوی مردم"، "پسر عموی دهاتی"، "باهوش" و از این قبیل نامگزاری‌هایی است که درباره "هوکان یوهولت" در سرمقاله‌های امروز روزنامه‌ها آمده است.
تا چهارشنبه شب گذشته، تعداد معدودی بودند که به "هوکان یوهولت" به عنوان یک امکان جدی سمت رهبری حزب سوسیال‌دموکرات‌ها فکر می‌کردند. اما کمیته انتخابات سوسیال دموکرات‌ها تصمیم به تغییر تاکتیک‌ در پیشنهاد نامزد رهبری گرفت، بطوری که این نامزد بتواند از پشتیبانی وسیعی برخوردار باشد، تااینکه اکثریت در این رابطه تصمیم بگیرد.
این انتخاب انتقاداتی را در میان سوسیال دموکرات برانگیخته است. تعدادی از شخصیت‌‌های مطرح سوسیال‌دموکرات در این باره می‌گویند که آن‌ها از پروسه‌‌ای که منجر به پیشنهاد کمیته‌ی انتخابات شده غافلگیر شده‌اند.
بنابه سنت سوسیال‌دموکرات می‌گوید که اکنون منتقدان دلخوری و آزردگی خود را پنهان کرده و انسجام درونی خود را در برابر غیرخودی‌ها حفظ می‌کنند.

------------------------------------------------------------

انتقال یک فعال سیاسی و مدنی بازداشتی به زندان سنندج

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

یک فعال سیاسی و مدنی کرد سنندجی که سه بار سابقه بازداشت در
پرونده اش داشته و مدتی پیش توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت شده بود چند روز
پیش در حالی که با وضعیت وخیم جسمی روبرو بوده به زندان مرکزی سنندج منتقل شد.

حامد سیف پناهی از فعالین کرد اهل نایسر سنندج که پیشتر نیز سه بار از سوی ارگانهای
امنیتی و اطلاعاتی بازداشت شده بود ، حدود یک ماه گذشته با مراجعه ماموران وزارت
اطلاعات به منزلش بازداشت شد.
شایان ذکر است حامد سیف پناهی سال گذشته نیز به اتهام شرکت در تجمعات اعتراضی حمایت
از زندانیان سیاسی بوده در سنندج دستگیر که با قید وثیقه موفت آزاد شده بود.

-----------------------------------

نگرانی از بازداشت خودسرانه ده ها تن از زنان فعال

ابراز نگرانی عفو بین الملل از بازداشت خودسرانه ده ها تن از زنان فعال

کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی: سازمان عفو بین الملل همزمان با هشتم مارس روز جهانی زن، با صدور بیانیه ای نسبت به بازداشت خودسرانه دهها تن از زنان فعال سیاسی و مدافعین حقوق بشر ابراز نگرانی کرده و خواستار احترام دولت جمهوری اسلامی به حرکتهای فعالین زن در ایران شد.

سازمان عفو بین الملل روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای از مقامات جمهوری اسلامی «خواستار آزادی زنان بازداشت شده در روز جهانی زن و همچنین آزادی کلیه فعالان سیاسی و مدافعان حقوق بشر و دستگیر شدگان اقلیتهای مذهبی و قومی شد.»

«با تاكيد بر پرونده ٩ زنداني سياسي زن كه در راستاي پروسه كار در اگوست ٢٠١٠ به كميسيون وضعيت زنان سازمان ملل متحد ارسال شده و روز سه شنبه در 10 صفحه منتشر شده، اين سازمان رقت بار دانست كه با وجود درخواست آزادي يا رفع اتهام از ایشان، آنها زنداني شده و یا با زندان قریب الوقوع مواجه هستند.» در این اسناد از خانمها هنگامه شهیدی، شیوا نظر آهاری، عالیه اقدم دوست، روناک صفازاده، زینب بایزیدی، محبوبه کرمی، بهاره هدایت، معصومه کعبی و رزیتا واثقی نام برده شده است.

«سازمان عفو بین الملل همچنین ابراز نگرانی خود را از بازداشت خودسرانه دهها تن از زنان فعال سیاسی و مدافعین حقوق بشر اعلام داشته» و در این میان به نام چند تن از فعالان برجسته سیاسی مانند "زهرا رهنورد" و "فاطمه کروبی" که به همراه همسرانشان که از رهبران مخالفین هستند و اکنون ناپدید شده اند و نیز به نام "فخر السادات محتشمی پور" همسر مصطفی تاج زاده معاون وزیر کشور دولت خاتمی که در دهم اسفندماه بازداشت شده و همچنین "مهسا امرآبادی" روزنامه نگار اشاره می کند.

"نازنین خسروانی" روزنامه نگاری که برای چندین نشریه اصلاح طلب فعالیت می کرده و از آبان ماه سال جاری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی دستگیر شده، "نسرین ستوده" وکیل برجسته و فعال حقوق بشر که در سیزدهم شهریورماه سال گذشته دستگیر و به ۱۱ سال زندان محکوم شده، و همچنین "فاطمه مسجدی" از اعضای کمپین یک میلیون امضاء که به علت نوشتن مطلبی در حمایت از یک گروه فمینستی به شش ماه حبس محکوم شده است، از جمله کسانی هستند که در این بیانیه از آنها نام برده شده.

همچنین در این بیانیه نام بسیاری از زندانیان سیاسی-عقیدتی زن که پس از محاکمات ناعادلانه به زندانهای طولانی مدت محکوم شده اند از جمله "فریبا کمال آبادی" و "مهوش ثابت" دو تن از رهبران جامعه بهایی که به همراه ۵ تن دیگر از رهبران جامعه بهایی دستگیر شده اند و در مردادماه 1389 ابتدا به ۲۰ سال زندان به جرم جاسوسی برای اسراییل محکوم شدند و در دادگاه تجدید نظر محکومیت آنها به ۱۰ سال کاهش یافت و هم اکنون در بند ۲۰۰ زندان رجایی شهر بسر میبرند، نیز به چشم می خورد.

این بیانیه همچنین به "مهدیه گلرو" فعال دانشجویی و حقوق زنان که در آذرماه 1388، به علت فعالیت های مسالمت آمیز خود بازداشت و هم اکنون دوره دو ساله زندان خود را سپری می کند اشاره دارد، و اینکه «وی احتمالا مجبور به تحمل یک سال حبس تعلیقی نیز می باشد». حکم یک سال زندان مهدیه گلرو آذر ماه سال گذشته و به خاطر فعالیت‌های دانشجویی و پیگیری حق تحصیل خود و دیگر دانشجویان در شورای دفاع از حق تحصیل صادر شده بود. وی هم اکنون با اتهامات جدیدی در ارتباط با نامه سرگشاده ای که در آذرماه سال جاری و به مناسبت روز دانشجو منتشر گردید نیز روبروست.

این سازمان همچنین «از مقامات ایرانی موکدا خواست تا حرکتهای فعالین زن در ایران را محترم شمرده و به حقوق اجتماعی آنها احترام بگذارند و از بازداشت و محاکمات ناعادلانه آنها به جرم اقدام علیه امنیت ملی و سایر اتهامات مبهم در مورد آنان خودداری ورزند.»

----------------------------------------

اجرای حکم شلاق علیه یک زندانی محکوم به اعدام

بنابه گزارشات رسیده به "فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" روز گذشته زندانی صلاح الدین جعفری به اجرای احکام دادگاه انقلاب تهران برده شد و حکم قرون وسطایی و ضدبشری 74 ضربه شلاق در مورد وی به اجرا گذاشته شد.
روز پنجشنبه 19 اسفند ماه زندانی صلاح الدین جعفری 30 ساله به اجرای احکام دادگاه انقلاب تهران برده شد و حکم ضدبشری و قرون وسطایی 74 ضربه شلاق علیه او به اجرا گذاشته شد. در اثر این ضربات پشت او خون آلود و کبود شده بود او از درد شدید این عمل شنیع و ضد بشری مأمورین ولی فقیه سخت در رنج است . این زندانی از سال 1383 در سالن 3 بند 1 زندان گوهردشت کرج بسر می برد و به دلیل درگیر شدن با نیروهای انتظامی به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت به دو بار اعدام محکوم شده است .
به اجرا در آوردن حکم قرون وسطایی شلاق به منزلۀ این است که به زودی حکم جنایتکارانه و ضدبشری اعدام این زندانی به اجرا در خواهد آمد.
گزارشهایی موکد از زندان های مختلف حاکی از آن است که صادق لاریجانی یکی ازجنایتکاران علیه بشریت و منصوب ولی فقیه در قوۀ قضاییه در حال آماده سازی برای اجرای موج جدید اعدام ها بعد از پایان تعطیلات نوروز می باشد.ولی فقیه علی خامنه ای وقتی که با اعتراضات آزادیخواهانه و حق طلبانۀ مردم ایران مواجه می شود برای خاموش کردن اعتراضات مردمی و ایجاد فضای رعب و وحشت در جامعه به اعدام های گسترده روی می آورد.
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران ، نسبت به آماده سازیها برای اجرای گسترده احکام اعدام پس از تعطیلات عید نوروز هشدار می دهد و از دبیر کل ، کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار اقدامات عملی و فوری برای متوقف کردن موج جدید اعدام ها توسط رژیم ولی فقیه علی خامنه ای که قرار است بعد از تعطیلات عید نوروز در ایران به اجرا گذاشته شود، می باشد .

20 اسفند 1389 برابر با 11 مارس 2011
گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:
کمیساریای عالی حقوق بشر
کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا
سازمان عفو بین الملل

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر