Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ فروردین ۳, چهارشنبه

ئه‌م کلیپه‌ پێشکه‌شه‌ به‌ شه‌هیدانی ریگای ئازادی کورد و کوردستان بۆ 10 خاکه‌ لێۆه‌ رۆژی شه‌هیدانی کوردستان قازی نه‌مر که‌له‌ پێاۆه‌ی کوردستان شه‌هیدی هامۆمانه‌ خووی


ئه‌م کلیپه‌ پێشکه‌شه‌ به‌ شه‌هیدانی ریگای ئازادی کورد و کوردستان بۆ 10 خاکه‌ لێۆه‌ رۆژی شه‌هیدانی کوردستان قازی نه‌مر که‌له‌ پێاۆه‌ی کوردستان شه‌هیدی هامۆمانه‌ خووی به‌خت کرد بۆ ئه‌م نیشته‌مانه‌ نامره‌ن ئه‌وانی وا له‌ دلی گه‌لدا ده‌ژێن کوردستان جیگای شیرانه‌ چیای قه‌ندیل گریلای نێشتمانه‌ هێزی پاراستنی گه‌لکمانه‌ بژی بژی ریبازه‌ت قازی ریگا خۆشکره‌ی ریگای ئازادی
سامۆئیل کرماشانی 10 خاکه‌ لیؤه‌ی 2711 کوردی



-----------------------------------

پیام نوروزی محمد صدیق کبودوند از زندان اوین

محمدصدیق کبودوند رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، به مناسبت فرارسیدن نوروز و سال نو کردی و ایرانی پیام کوتاهی به بیرون از زندان ارسال داشته است و در آن اظهار امیدواری کرده است تا سال نو، سال برقراری دموکراسی و آزادی و حقوق بشر و امنیت انسان برای همه مردمان در رنج باشد.

پایگاه اطلاع رسانی خانواده کبودوند متن پیام را بصورت زیر منتشر کرده است:
محمدصدیق کبودوند: «فرارسیدن سال نو کردی و ایرانی و نوروز را به همه مردمانی که آن را جشن می گیرند شادباش می گویم و امیدوارم سال نو آغازی باشد برای استقرار سامانه‌های دموکراتیک و متضمن رعایت حقوق بشر در کشورهایی که اخیراً از استبداد رهایی یافته اند و هم چنین امیدوارم سال جدید آغازی باشد برای پایان خودکامگی دیکتاتوری در دیگر کشورهای منطقه و خاورمیانه و دیگر نقاط جهان و سال برقراری دموکراسی و آزادی و حقوق بشر و امنیت انسان برای همه مردمان در رنج باشد.»


لازم به یادآوریست که محمد صدیق کبودوند به ۱۰ سال و نیم زندان محکوم و در حال سپری کردن این حکم در زندان اوین می باشد. بگفته خانواده وی اکنون با سپری کردن بیش از یک سوم حکم ناعادلانه خود، هنوز بشدت زیر فشار قرار دارد و باوجود بیماریهای مختلف نه تنها از معالجه و مداوای طبیعی در یک مرکز پزشکی محروم بوده بلکه از ابتدایی‌ترین حقوق زندان از جمله مرخصی برخوردار نیست و ملاقات باوی با کارشکنیهای فراوانی انجام می گیرد.

در نامه‌ای که خانواده‌ی آقای کبودوند در پایگاه کردوند منتشر کرده‌اند آمده است: «كبودوند در دادگاهی غیر استاندارد و به شكلی تبعیض‌آمیز و به‌طور غیر قانونی به حبس سنگین محكوم شده است و طی سال‌های حبس همانند دیگر مردم كردستان مورد تبعیض و آپارتاید رسانه‌ای و حمایتی در داخل قرار گرفته و از نظر حمایت در خارج از كشور با تبعیض و تنگ‌نظری‌های گروه‌های ذی‌نفع لابی‌گر در محافل مختلف روبه‌رو بوده است.»

خانواده کبودوند در این نامه که خطاب به شخصیتهای بین المللی و برندگان جایزه صلح نوشته شده است درخواست نامزدی وی را برای جایزه صلح نوبل مطرح کرده و نوشتند: «خانواده كبودوند از آن جنابان تقاضا داریم صدای كبودوند را به عنوان پدر معنوی حقوق بشر كردستان و خانواده و مردمش را بشنوید و برای رهایی ایشان از زندان غیر قانونی و با حمایت از وی در نامزدی دریافت جایزه صلح نوبل ۲۰۱۱اقدام مقتضی را به عمل آورید.»

به دنبال انتشار این نامه، جمعی از فعالان مدنی کمپینی برای حمایت از درخواست خانواده‌ی کبودوند و نامزدی وی برای جایزه‌ی صلح نوبل تشکیل دادند.

ندا شهبازی یکی از اعضای این کمپین به محسن کاکارش خبرنگار زمانه گفت: «کار کمپین در واقع با نامه‌ی خانواده‌ی آقای کبودوند که در دسامبر ۲۰۱۰ نوشته بودند، آغاز به کار کرد و از برنده‌های پیشین جایزه‌ی صلح نوبل تقاضا کرده بودند که آقای کبودوند را برای این جایزه معرفی کنند. این یک جرقه‌ای بود که ما به فکر بیافتیم و احساس کنیم پیشنهاد به جایی است. به خاطر اینکه آقای کبودوند به عنوان موسس سازمان حقوق بشر کردستان و تنها به علت فعالیت‌های مدنی به ۱۱ سال زندان محکوم شده است. به هر حال ایشان عضوی از یک ملت زیردست ایرانی است. احساس کردیم فرصت مناسبی است. مردم کشور ما به خاطر فعالیت مدنی به ۱۱ سال زندان محکوم می‌شوند، چه برسد به این‌که فعالیت سیاسی داشته باشند.»

وی در پیوند با حمایت‌هایی که از نامزدی موسس سازمان حقوق بشر کردستان شده است، گفت: «اولین گامی که ما برداشتیم ایجاد پتیشن برای جلب حمایت‌های مردم ایران بود. به دنبال آن حمایت فعالان حقوق بشری و سیاسی و حتی احزاب سیاسی را جلب کردیم. یکی از نکات مثبت کمپین این بود که برخی از افراد آن هرکدام عضو یک حزب دیگر هستند ولی در کنار هم این فعالیت مدنی را شروع کرده‌اند. سعی کردیم با احزاب و برنده‌های جایزه‌ی صلح نوبل و پارلمانتارهایی که می‌دانیم حق معرفی کاندیدا دارند، تماس بگیریم. در نهایت هم حزب چپ نروژ از نامزدی آقای کبودوند حمایت و او را به عنوان نامزد معرفی کردند. نکته‌ی جالب این بود حتی پارلمانتارهای حزب سوسیالیست چپ هم وقتی بحث می‌کردند نه صرفاً به خاطر این‌که آقای کبودوند فعالیت‌های زیادی کرده و سازمان حقوق بشر کردستان را تاسیس کرده است، بلکه شاید این بهانه‌ای باشد برای معرفی وضعیت کردها در ایران.»

در دو سال اخیر محمد صدیق کبودوند سه‌بار سکته‌ی ناقص قلبی و مغزی داشته است. وضعیت جسمانی او باعث نگرانی خانواده و فعالان حقوق بشر در ایران شده است.

پریناز حسینی، همسر محمدصدیق کبودوند در رابطه با آخرین وضعیت وی در مصاحبه‌ای در هفته گذشته به زمانه گفته‌است: «روز دوشنبه وی را ملاقات کردیم، اما با گذشت چهارسال از بازداشت ایشان هنوز نتوانسته‌ایم حتی یک روز هم برای ایشان مرخصی بگیریم. با توجه به آخرین گزارش در آبان ماه، متخصص‌هایی که ایشان را بعد از بیهوشی‌، معاینه کردند، گفته‌اند که او احتیاج به عمل جراحی پروستات و رفع گرفتگی رگ‌های قلب‌شون در خارج از زندان دارند.»

همسر آقای کبودوند همچنین می‌افزاید: «درخواست‌ها و پیگیری‌های ما برای گرفتن مرخصی هیچ نتیجه‌ای نداده و کماکان ایشان از این بیماریها رنج می‌برد. از لحاظ جسمانی هم روز به روز ضعیف‌تر می‌شوند.»
وی در مورد نامزدی آقای کبودوند برای جایزه‌ی صلح نوبل می‌گوید: «با سعی و تلاش دوستان ایشان در مرحله‌ی اول نامزد شدند و این باعث خوشحالی خانواده و فکر کنم مردم کردستان شد. همه‌ی کوشش ما براین بوده که بتوانیم وضعیت مردم کردستان را به گوش جهانیان برسانیم.»

هم اکنون نام محمد صدیق کبودوند، رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در فهرست نامزدهای دریافت جایزه‌ی نوبل صلح قرار گرفته است.

-------------------------------------
پیام نوروزی، دایه سلطنه مادر فرزاد کمانگر

خبرگزاری هرانا - دایه سلطنه مادر فرزاد کمانگر به مناسبت آغاز سال نو پیامی ارسال کرده است که عین ترجمه این پیام از کردی به فارسی که توسط خبرگزاری هرانا انجام گرفته است، به شرح ذیل است.

آخرین نوروزی که به امید آزادی فرزند در بندم به دیدار او در اوین رفتم باامید به من میگفت: (که مادر نوروز حتما روز آزادی خواهد بود وحتما با هم آن را جشن خواهیم گرفت ) افسوس.. از من فرزندم را گرفتند.

از شاگردانش معلمی و از ملتش انسانیتی را، اما برای آنها که فرزاد را از من گرفتند چه برجاماند؟

ملت کرد هم با اعتصاب عمومی در تمام شهرها نشان دادند که با فرزاد و یاورانش هستند، آیا این را هم ندیدند!؟
امید دارم که ازادی تمامی فرزندان دربند دیگر مان را در چنین روزی جشن بگیریم . روزی را که فرزادم مژده داد، دور نمی بینم امیدوارم تا زنده هستم تحقق خواسته فرزندم را که همانا آزادی و برابری بود،ببینم.
در اینجا لازم می بینم به همه شهیدان راه آزادی و زندانیان سیاسی دربند درود و سلام بفرستم و این سخن فرزاد را به آنها بگویم که " افق روشن است (ئاسۆ ڕوونه‌ )."
سال نو بر همه مبارک باد.

دایه سلطنه،مادر فرزاد کمانگر

/////////////////////////

دستگیری بستگان علی صارمی به جرم شرکت در چهارشنبه سوری
بنابه گزارشات رسیده به"فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران" در جریان برگزاری جشن ملی چهارشنبه سوری تعداد زیادی از جوانان بروجردی دستگیر و همچنان تحت شکنجه و در بازداشت مامورین وزارت اطلاعات این شهر بسر می برند. غروب روز سه شنبه 24 اسفند ماه در جریان برگزاری جشن ملی چهارشنبه سوری تعداد زیادی از جوانان بروجردی دستگیر و به بازداشتگاه ادارۀ اطلاعات این شهر منتقل شدند از جمله دستگیر شدگان این مراسم حامد و حمید صارمی از بستگان نزدیگ شهید راه آزادی علی صارمی می باشند.حامد صارمی پس از 3 روز بازداشت و شکنجه های وحشیانۀ جسمی آزاد شد ولی برادر او حمید صارمی 22 ساله همچنان در بازداشت بسر می برد.مامورین وزارت اطلاعات او را تحت شکنجه های وحشیانه جسمی قرار داده اند که به شعار نویسی اعتراف کند. از جمله شکنجه های که به این جوان وارد شده است آویزان کردن ،زدن با باتون به نقاط حساس بدن و جوجه کباب کردن وی می باشد.
از طرفی دیگر وقتی که مادر و خواهر او برای پیگیری وضعیت عزیزشان به ادراه اطلاعات مراجعه می کردند. مامورین اداره اطلاعات بروجرد قصد دستگیری خواهر حمید صارمی را داشتند که با اعتراض مادر این عمل غیر انسانی متوقف گردید.
حمید صارمی همچنان در بازداشت بسر می برد و مامورین وزارت اطلاعات قصد پرونده سازی علیه او را دارند.علاوه بر حمید صارمی تعداد زیادی از جوانان بروجردی همچنان در زندان بسر می برند.

////////////////////////
رییس‌جمهور پیشین اسراییل به هفت سال زندان محکوم شد
موشه کاتساو، رییس‌جمهور پیشین اسراییل سرانجام به اتهام تجاوز جنسی، به هفت سال زندان قطعی محکوم شد. صدور حکم او چند بار به عقب افتاده بود. وی در آخرین جلسۀ دادگاه همۀ اتهامات را رد کرد، اما قبلاً، برای پرهیز از زندان، اتهام تجاوز جنسی را پذیرفته بود. کاتساو که در ایران به دنیا آمده، این کشور را در سه سالگی ترک کرده است.

رادیو فرانسه:نوشتۀ فرید وهابی: موشه کاتساو، رییس‌جمهور پیشین اسراییل سرانجام به اتهام تجاوز جنسی، به هفت سال زندان قطعی محکوم شد. صدور حکم او چند بار به عقب افتاده بود. وی در آخرین جلسۀ دادگاه همۀ اتهامات را رد کرد، اما قبلاً، برای پرهیز از زندان، اتهام تجاوز جنسی را پذیرفته بود. کاتساو که در ایران به دنیا آمده، این کشور را در سه سالگی ترک کرده است.

برای نخستین بار در سال ۲۰۰۶ بود که مطالبی در بارۀ رفتارهای جنسی غیرعادی موشه کاتساو در رسانه‌های اسراییلی منتشر شد و تصویر این سیاستمدار سالخورده را که در کشورش به عنوان یک دولتمرد شریف شهرت داشت، به شدت مخدوش کرد.
به دنبال انتشار آن خبرها، موشه کاتساو که در سال ۲۰۰۰ به ریاست جمهوی اسراییل رسیده بود، در اوایل سال ۲۰۰۷ از سمت خود کناره‌گیری کرد.
وی اولین شخصیت سیاسی وابسته به جناح راست اسراییل بود که به مقام ریاست جمهوری می‌رسید. کاتساو از سیاستمداران کهنه‌کار حزب لیکود به شمار می‌رفت.

موشه کاتساو در ابتدا اتهام تجاوز و خشونت جنسی را رد کرد، اما پس از مدتی، برای اجتناب از زندان، اتهامات را پذیرفت. اما در سال ۲۰۰۸، بار دیگر همه چیز را در مقابل دادگاه انکار کرد و ادعا نمود که تمامی این پرونده یک توطئۀ سیاسی است.
با این حال، یکی از کارمندان زن که از وی شکایت کرده است، می‌گوید: "شخصیت او مثل دکتر جکیل و مستر هاید بود... من وجه وحشتناک و هیولاوار شخصیت وی را دیدم". این زن گفته است که کاتساو، زمانی که وزیر جهانگردی بود، یعنی در دهۀ نود، به وی تجاوز کرده است.

روز سه‌شنبه، پس از این که دادگاه حکم هفت سال زندان قطعی را اعلام کرد، موشه کاتساو پسرانش را در آغوش گرفت و فریاد زد: "تمامش دروغ است، اشتباه می‌کنند"...

موشه کاتساو که در سال ۱۹۴۵ در شهر یزد به دنیا آمد، حدود سه سال بعد، یعنی بلافاصله پس از شکل‌گیری اسراییل، همراه با خانواده به این کشور مهاجرت کرد. وی بعدها نام ایرانی خود، "موسی قصاب" را به موشه کاتساو تغییر داد.
وی در سال ۱۹۶۹ به عنوان شهردار یک شهر کوچک انتخاب شد و پس از تحصیلات تاریخ و اقتصاد، در سال ۱۹۷۷ به عضویت پارلمان اسراییل درآمد.

خبرگزاری فرانسه یادآوری می‌کند که در سال ۲۰۰۵، در مراسم ختم پاپ ژان‌پل دوم، موشه کاتساو با رییس جمهوری وقت ایران، محمد خاتمی، چند کلمه‌ای فارسی سخن گفت و دست رییس‌جمهوری سوریه، بشاراسد را نیز فشرد.
/////////////////////
نیروی انتظامی سه نفر را در «نوسود» کشت
در پی شلیک نیروهای انتظامی به کولبران مرزی در شهر "نوسود"، یک نفر کشته و ۲ تن دیگر نیز زخمی شدند. بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بعد از ظهر روز سه‌شنبه دوم فروردین ماه‌، نیروهای نظامی و انتظامی در شهر نوسود واقع در ۴۵ کیلومتری شهر پاوه‌ و مرز عراق، به‌ سوی کولبران مرزی شلیک کردند.
بر اثر این تیراندازی مستقیم یک جوان ۲۰ ساله‌ به نام "پورمند خسروی" کشته‌ و ۲ نفر دیگر زخمی شدند؛ حال یکی از زخمی شدگان که به‌ بیمارستان سپاه کرمانشاه منتقل شده‌، وخیم گزارش شده است.
گفته می‌شود این اقدام نیروی انتظامی با واکنش و اعتراض شهروندان نوسودی روبرو شده‌ و درگیری‌هایی بین شهروندان و نیروهای انتظامی روی داده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر