Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ بهمن ۲, یکشنبه

جنون مذهبی در مصر تقویت شد ملت بدبخت شد



نتایج قطعی انتخابات مصر اعلام شد:
70 درصد کرسی های پارلمانی در اختیار اسلام گرایان است

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل-  در کشور مصر نتایج نهایی انتخابات پارلمانی نشان داد که احزاب اسلام گرا هفتاد درصد از کرسی های پارلمان را به خود اختصاص داده اند و حزب اخوان المسلمین که در همه دوران ریاست جمهوری پرزیدنت حسنی مبارک غیرقانونی به شمار می آمد دارای بیشترین قدرت در پارلمان آینده خواهد بود. با معلوم شدن نتیجه انتخابات پارلمانی در مصر، دولت انتقالی در آن کشور دستور آزادی قریب به 2000 زندانی سیاسی را که در جریان تظاهرات شرکت کرده بودند صادر کرد.
مقامات اسرائیلی امروز نسبت به نتیجه انتخابات پارلمانی مصر و پیروزی احزاب اسلام گرای افراطی چون اخوان المسلمین و سلفی ها واکنش نشان دادند و وزیر تأسیسات زیر بنایی ملی، آقای عوزی لندائو خواهان آن شد که از این پس نیز صلح بین اسرائیل و مصر ادامه پیدا کند. او گفت: «من خواهان پایداری روابط با مصر هستم. کسی که بخواهد توافق صلح را تغییر بدهد صلح خواه نیست و لذا باید برای ادامه آن تلاش کرد». معاون ارشد نخست وزیر اسرائیل، آقای سیلوان شالوم تأکید کرد که صلح تنها برای اسرائیل مهم نیست و برای مصر نیز اهمیت ویژه دارد». آقای سیلوان شالوم گفت: «صلح نه تنها برای ما اهمیت دارد بلکه برای مصری  ها نیز مهم است و مصر بدون ادامه صلح با اسرائیل نمی تواند از کمک های اقتصادی آمریکا بهره مند شود. البته ما شاهد تحولاتی در مصر هستیم».
سفیر پیشین اسرائیل در مصر، آقای ایتسخاک لوانون در مصاحبه ای گفت که از پیروزی کوبنده اخوان المسلمین مصر شگفت زده نشده است و تأکید کرد که اسرائیل نباید از به قدرت رسیدن اخوان المسلمین نگران باشد چرا که این حزب نخستین بار است که اجازه یافته در حیات سیاسی مصر شرکت کند و لذا به اقدامی دست نخواهد زد که این فرصت را از بین ببرد. از دید سفیر پیشین اسرائیل در مصر، یکی از بندهای توافق صلح با مصر نگران کننده است زیرا در آن توافق شده که سرنوشت مناطق فلسطینی در گفتگوی مشترک اسرائیل، فلسطینی ها، اردن و مصر تعیین شود و اخوان المسلمین می گوید تا هنگامی که اسرائیل توافق را محترم بشمارد آنها نیز آن را محترم خواهند شمرد.
رادیو "سوا": دیروز در خونبارترین روز سوریه 100 نفر کشته شدند
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل -   در حالی که امروز سرکوب تظاهر کنندگان در سوریه ادامه داشت، مخالفان بشار اسد به دستآورد جدیدی نایل شدند و توانستند بر یک منطقه راهبردی بسیار مهم برای حکومت اسد در ده کیلومتری دمشق مسلط شوند و نیروهای ارتش را از آنجا برانند، ولی بعد خود نیز آنجا را ترک کردند. شهر "دوما"، در ده کیلومتری دمشق از کانون های مهم تظاهرات علیه اسد است و در حومه آن، پایگاه موشک های "اسکاد" قرار دارد  که در آن نیروهای حزب الله به تمرین موشکی می پردازند و حکومت اسلامی ایران از آنها خواسته است جلوی افتادن این پایگاه را به دست نیروهای اوپوزیسیون سوری بگیرند.
سوریه روز گذشته یکی از خونبارترین ایام ده ماهه اخیر خود را گذراند و در آن دستکم 51 نفر در سراسر آن کشور به دست نیروهای اسد کشته شدند؛ هر چند که رادیوی آمریکایی "سوا" شمار کشته ها را دستکم یکصد نفر  ذکر کرده است. شبکه تلویزیونی "الجزیره" امروز گزارش داد که ناظران اتحادیه عرب در گزارش خود به اتحادیه نوشته اند که اسد توافق هایی را که با اتحادیه عرب امضاء کرده رعایت نمی کند و نیروهایش به طور کامل از مراکز شهرها عقب ننشسته اند.
در این میان، یک مقام بلندپایه آمریکایی بار دیگر از احتمال فراخوانی سفیر آن کشور از دمشق سخن گفت و اظهار داشت: «به دلیل هرج ومرج امنیتی در سوریه، جان سفیر آمریکا در خطر قرار گرفته و لذا احتمال دارد وی را به ایالات متحده بازگردانیم».

دلار 2 هزار تومان شد؛ سکه طلا یک میلیون تومان
مردم: وحشت زده و ندارتر از همیشه، سران حکومت: بی اعتنا و ساکت
 گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل در حالی که بهای هر دلار آمریکا روز گذشته در بازار آزاد ایران به مرز دو هزار تومان رسید و هر سکه طلا نیز، بنا بر برخی گزارش ها، رکورد یک میلیون تومان را شکست، ناظرن گفتند اقتصاد ایران در سرازیری ورشکستگی قرار گرفته است.
همزمان، آقای ابوالحسن بنی صدر، اولین رییس جمهوری اسلامی، پیش بینی آقای عسگراولادی را درست دانست که گفته است با ادامه روند کنونی، تا شش ماه دیگر در ایران قحطی خواهد شد؛ هر چند که گفت دلیل بیان این سخن از سوی عسگراولادی، تحریک مردم برای شرکت در انتخابات مجلس بوده است. قیمت ها در حالی در ایران بالا می رود که حقوق کارکنان دولت و به ویژه کارگران همچنان ثابت مانده و این به معنی فقر بیشتر در آن کشور است.
در همین حال، گزارش های رسیده از تهران حاکی است که با افت روز افزون ارزش ریال، دیگر تقریباً هیچ داد و ستدی در ایران بر اساس واحد پول کشور انجام نمی شود. براساس این گزارش ها، پس از آنکه فروشندگان کامپیوتر فهرست کالاهای خود را بر اساس دلار تنظیم کردند و صاحب خانه ها نیز اجاره ها دلاری از مستأجران مطالبه نمودند، حال این موضوع به دیگر بازارها نیز سرایت کرده است.
کارشناسان می گویند ادامه این روند، به کاهش ارزش برابری ریال، شتاب بیشتری نیز خواهد بخشید. این در حالی است که بانک مرکزی ایران هم در این میان سکوت کامل اختیار کرده است.
اما در حالی که کارشناسان این بلبشوی اقتصادی را، به ویژه از نتایج تحریم های جدید غرب علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی می دانند، محمود احمدی نژاد بار دیگر، و این بار در مصاحبه با تلویزیون مکزیک مدعی شد که تحریم ها، هیچ تأثیری در ایران نداشته است.

یک روز تا تحریم کامل نفت ایران از سوی اروپا فاصله ماند
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل در آستانه نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای تحریم نفت ایران، روزنامه آمریکایی "واشینگتن پست" نوشت که حتی چین کمونیست نیز، واردات نفت از ایران را به نصف کاهش داده است. وزیران خارجه اتحادیه اروپا قرار است فردا تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی را اعلام کنند. پیشتر، آقای گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان تأکید کرده است که این تحریم ها "شدید" و "قابل ملاحظه" خواهد بود. او این سخنان را طی دیدار با خانم هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا بیان کرد.
در این دیدار، خانم هیلاری کلینتون نیز به جمهوری اسلامی هشدار داد که جامعه جهانی نمی تواند ایران مجهز به سلاح اتمی را تحمل کند. وزیر خارجه ایالات متحده، درباره احتمال از سرگیری گفت و گوهای اتمی گروه 1+5 با ایران نیز، گفت: تا زمانی که جمهوری اسلامی از خود "صداقت و جدیت" نشان ندهد، گفت و گویی انجام نخواهد شد. پیشتر نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، لیدی کاترین اشتون گفته بود: زمانی مذاکره انجام خواهد شد که حکومت ایران به نامه خانم اشتون پاسخ روشنی بدهد.
در همین حال، شبکه خبری "سی.بی.سی" کانادا، وابسته به دولت اوتاوا گزارش داد که براساس تحریم های جدید آن کشور علیه جمهوری اسلامی، احتمالاً ایرانیان دیگر نخواهند توانست از طریق سرمایه گذاری به کانادا مهاجرت کنند.

واکنش ایران به هشدار سرکوزی در مورد
"نزدیک بودن جنگی که منطقه را به فاجعه می کشاند"
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل-   سخنگوی وزارت خارجه ایران سخنان رییس جمهوری فرانسه را "بی اساس و به دور از واقعیت" خواند که گفته بود جمهوری اسلامی درصدد ساخت سلاح اتمی است و هشدار داده بود که مهلت کوتاهی برای جلوگیری از به کارگیری گزینه نظامی علیه برنامه اتمی ایران باقی مانده است. آقای رامین مهمانپرست مدعی شده گفت: «به نظر می رسد که رییس جمهوری فرانسه، با مطرح کردن این ادعاهای دروغین، می خواهد فشار بیشتری بر ایران... با به اجرا گذاشتن تحریم های غیرقانونی و ناعادلانه بیآورد».
پرزیدنت نیکولا سرکوزی، رییس جمهوری فرانسه روز جمعه هشدار داد که مهلت کمی برای حل مسالمت آمیز معضل اتمی ایران باقی مانده است؛ و با هشدار نسبت به عواقب وخیم حمله نظامی به تأسیسات اتمی ایران، تأکید کرد که تنها راه برای جلوگیری از یک اقدام نظامی، تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی است.
پرزیدنت سرکوزی همچنین به کشورهایی چون روسیه و چین که ظاهراً با تحریم های جدید، از جمله تحریم نفت ایران مخالفت می کنند، هشدار داد که همین کشورها مسئول عواقب هرگونه اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی خواهد بود. رییس جمهوری فرانسه تأکید کرد که رژیم اسلامی، کشور ایران را به ورطه فاجعه می کشاند.

وزیر دفاع آمریکا: برای دادن پیام روشن به ایران ناو "اینترپرایز"
با عبور از هرمز به خلیج فارس می رسد
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل-  وزیر دفاع ایالات متحده، آقای لئون پانه تا گفت که برای تقویت نیروهای آن کشور در خلیج فارس، به زودی ناو هواپیمابر "یو.اس.اس اینترپرایز" را از تنگه هرمز عبور خواهد داد و به خلیج فارس خواهد فرستاد. آقای پانه تا این حرکت را "پیامی روشن" به تهدیدهای اخیر حکومت ایران دانست. او گفت: «بهترین راه برای آنکه پیام خود را به ایران روشن کنیم، این است که به آنها نشان دهیم آماده و قوی هستیم و در آن منطقه از جهان، حضوری قدرتمند خواهیم داشت».
وزیر دفاع آمریکا سپس هشدار داده گفت: «برای آنها (مقامات ایرانی) بهتر است که با ما از طریق دیپلماتیک و بر اساس قوانین بین المللی رفتار کنند. چرا که اگر مسیر دیگری را در پیش گیرند، مسلماً پیروز نخواهند شد».
فرمانده ارتش ایران، سرلشگر ستاد عطاءالله صالحی ماه گذشته تهدید کرد که اگر یک رزمناو آمریکایی که خلیج فارس را ترک کرده است، بخواهد بار دیگر از آبراه هرمز عبور کند و به منطقه باز گردد، هدف حمله قرار خواهد گرفت. دیگر مقامات ایرانی نیز تهدیدات مشابهی را در زمینه بستن تنگه هرمز بیان کردند ولی پس از آنکه ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی در این زمینه به ایران هشدار جدی دادند، رژیم ناچار شد از مواضع خود عقب نشینی کند.  
 اتهام زنی بغداد: ایران و ترکیه در تنش های اخیر عراق دخیل هستند
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل-  دولت بغداد کشورهای ایران و ترکیه را متهم کرد که با وخامت در امور داخلی عراق، به ویژه در تنش های سیاسی یک ماه اخیر در آن کشور، تمامیت ارضی و استقلال عراق را زیرپا گذاشته اند. در بیانیه ای که وزارت خارجه عراق منتشر کرد، تأکید شده است که آن کشور هرگز دنباله رو سیاست های دیگر دولت ها نبوده است و نخواهد بود و به همسایگان عراق نیز هشدار داد که آن کشور را به صحنه نبرد خود تبدیل نکنند.
این بیانیه دولت بغداد، واکنشی است به سخنان اخیر سرتیپ پاسدار قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران که در سخنان خود، جنوب لبنان و عراق را "مناطق زیر کنترل ایران" نامیده بود. سلیمانی گفت: «در حقیقت، آن مناطق (جنوب لبنان و عراق) از نحوه رفتار و طرز فکر جمهوری اسلامی تأثیر می گیرند». این سخنان خبرگزاری "ایسنا" انتشار داد؛ و این در حالی است که پیشتر، وزارت خارجه ایران گزارش شبکه خبری "العربیة" را نادرست دانسته بود که در آن از قول سرتیپ پاسدار سلیمانی آمده بود که جنوب لبنان و عراق "زیر کنترل کامل" جمهوری اسلامی هستند.

"خبرگزاری آذربایجان": خلبان سپاه هفته گذشته در شیراز اعدام شد
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل-  یک تارنمای خبری در ایران در گزارشی مدعی شد که یک خلبان سپاه پاسداران، به دلیل اعلام نارضایتی از شرایط موجود، هفته گذشته در شیراز اعدام شده است. تارنمای خبری "خبرگزای آذربایجان"، فرد اعدام شده را "رحمت الله حیدری، فرزند حسین" معرفی کرد و نوشت که رژیم او را روز بیست و ششم دی ماه، شش روز پیش به همراه دوازده مجرم دیگر در شیراز به دار آویخته، و کوشیده که او را با عنوان "آدم ربا" معرفی کند.
در نامه ای منسوب به "پایگاه هوایی سپاه در شیراز" که در تارنمای "خبرگزاری آذربایجان" منتشر شد، افرادی که خود را "پرسنل جان بر کف و جوان سپاه" نامیدند، تهدید کردند که انتقام این همرزم خویش را خواهند گرفت.

بر اثر غرق شدن "تاکسی دریایی" در جنوب ایران 17 نفر کشته شدند
گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل-  شمار کشته شدگان حادثه غرق شدن یک تاکسی دریایی در جنوب ایران به 17 تن رسید. دولت تا کنون نام 16 نفر از کشته شدگان را منتشر کرده است. این شناور ایرانی 22 سرنشین داشت که نیروهای امدادی تنها موفق به نجات جان پنج تن از آنها شدند. تاکسی دریایی شب گذشته در آب های میان جزیره هرمز و بندر عباس غرق شد.
مقامات مسئول اعلام کردند که این شناور علیرغم دستور اکید مبنی بر اینکه دریا توفانی است و شناورهای سبک حق حرکت ندارند، شب گذشته سفر 18 کیلومتری خود را از جزیره هرمز آغاز کرد ولی اسیر امواج شد و هرگز به مقصد نرسید. به گفته یک شاهد عینی، بیشتر کشته شدگان، گردشگر بودند.
روزانه صدها تن به وسیله تاکسی های دریایی که چندان هم ایمن نیستند، بین سرزمین اصلی ایران و جزایر خلیج فارس سفر می کنند.

////////////////////////////////
دوستێکی نەناسراو بۆ خەڵکی یارسان، "دایەی مهربانتر از مادر"!

زۆر جار لە گەڵ خۆم دەدوێم و دەڵم وا باشە وڵامی هەندێک نەدەیتەوە، چونکە هەندێک نوسراوەش هەر بو جواب دانەوە نابێت، بەڵام جار و بار لە پێناو ڕاستکردنەوەی هەندێک چەواشەکاری و ڕاگەیاندنی دوور لە عورفی ڕوژنامەوانی ڕەخنەگەرانە، مروڤ دور لە خواستی خوی مەجبور دبێ وڵامێک بداتەوە. ئەگینا زور باشترە کە ئیمەی تاکی ناو کومەڵگا کاتەکانمان بە شتێکەوە 


بە کار بەرین کە لە ڕاستیدا سودێکی زیاتر بە بار بهێنێت. مێژوی یارسانیەکان ئەو ڕاستیە دەسەلمێنن، کە ئەم خەڵکە بە درێژایی مێژوی یارسان هیچکات لە پێناو پاراستنی کولتور و دیفاع لە مافی نەتەوایەتی و مان و مەوجودیەتی خویان لە خەبات و تێکوشان وچانیان نەداوە و تەنیا لە بەر حەقی مەشروعی خوەیان هەر زوڵم و ناعەداڵەتییەکیان پێ ڕەوا بینراوە. هەر ئەم خەبات و بەربەرەکانیە و سەربەستی بیرو باوەڕیان وای کردوە کە خەڵکی کوردی یارسان سەرەڕای تەوای ناعەداڵەتیەکان لە دژیان، هەروا لە بەرانبەر دوژمنانیدا سەربەرز بمێننەوە و 
ئەزمونی زیاتر لە 32 ساڵ خەباتی حزبەکانی روژهەڵاتی کوردستان و چەقبەستوییان لە بازنەی بیری تەسکی ناوچەیی و سیاسەتی کڵاسیکی ئەم حزبانە یەکێک لەو دەلیلانەیە کە خەڵکی یارسان لەو وەزعییەتە ناڕازی بن و بو گەیشتن بە مافەکانی خوەیان لە هەوڵی دامەزراندنی ڕێکخراوەی تایبەت بە خویان بن. هەر بویە ئاکامەکشی بە دروسبونی ڕێخراوگەلێکی یارسانی کوتایی پێهات. هەر لە درێژەی ئەم ڕەوتەدا بو کە لە ساڵی ٢٠٠٧ جونبشێ دیمۆکراتیکی یارسان هاتە دامەزراندن، بو ئەوەی بە شێوەیەکی چڕ و پڕتر لە حەق و حقوقی یارسانیەکان وەک کەمینەیەکی زوڵمڵێکراو لە نێو کەمینەی کوردی ڕوژهەڵات دیفاع بکا و وەک کاراکترێک کە نوینەری حقوقی ئەو خەڵکە بێ کار و فەعالیەتی خوەی دەست پێکرد. بەڵام زوری نەخایاند کە بێ دەنگەکان هاتنە دەنگ و هاوارێان ڵێ هەستا و دەیانگۆت دروس کردنی ڕێکخروای یارسانی لە بەرژەوەندیی نەتەوەیی کوردا نیە و بە هەزاران تومەتی ناڕەوایتر. ڕێکخراوە یارسانیەکان هەر لە دەسپێکی دەسبەکاربونیانەوە تا ئێستا هەمیشە گوتویانە کە بوونی ڕێکخروای یارسانی نە تەنیا زەرەر لە بەرژەوەندیەکانی نەتەوەی کورد نادا بەڵکو پێچەوانەێ ئەو بۆچونانەش دەبێ. بە شایەدی هەموو لایەک دوای تێپەڕینی زیاتر لە ٦ ساڵ بە سەر تەمەنی جونبشێ‌دیمۆکراتیکی یارسان، شتێک نەکراوە کە زیان بە بەرژەوەندی میللی کورد بگەیەنێ، کەوایە ئەو بوچوونە کە بە بوونی ڕێکخراوی یارسانی زەرەر بە مەسەڵەی نەتەوەیی دەگەیەنی ڕاست نیە و بگرە پێچەوانەکەشیە.  
دوای ماوەیەک لە دروسبۆنی جونبشێ دیمۆکراتیکی یارسان، ڕێکخرواێکی دیکەی یارسانی بە ناوی یاریکورد بۆنی خۆی ڕاگەێاند، و دیسان هەر ئەو پڕوپاگاندە ژەهراوی و سواوانە بونەوە ڕوژەفەی باس و ڕاوێژەکانی بە ناو دوستدارانی خەڵکی یارسان و کوردانی لە هەمو کەس کوردتر.
بو زانیاری زیاتر لە سەر ئەم لینکە کلیک بەکن لە ژیر 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر