Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ دی ۱۴, چهارشنبه

توطئه ای نوری المالکی دست پروردی رژیم جنون آخوندی علیه رهبران ملت کرد



توطئه ای نوری المالکی دست پروردی رژیم جنون آخوندی علیه رهبران ملت کرد
هولیر - کوردانه :دولت مالکی در جهت وارد آوردن فشار به رهبران کرد به "بهانه حمایت از حقوق قانونی طارق هاشمی " چند تن از مقامات و وکلای استان دیوانیه عراق را تشویق نموده تا با ارایه شکایت علیه جلال طالبانی رئیس جمهور عراق فدرال و مسعود بارزانی رهبر دولت اقلیم کردستان به اتهام پناه دادن به هاشمی آنها را به دادگاه بکشانند. در بیانیه ایی که از سوی استانداری دیوانیه منتشر شده هشت نفر از مقامات استان دیوانیه عراق اعلام کردند: "به دنبال پناه دادن جلال طالبانی و مسعود بارزانی به طارق هاشمی که به گفته آنها در فعالیت های تروریستی دست داشته به زودی شکایتی را علیه آنها تسلیم دادگاه خواهند کرد."
این حرکت جدید مالکی و هودارنش زمانی مطرح می شود که سایتهای کردی وابسته با احزاب کردی اعلام نمودند که استاندار نینوا در مصاحبه‌ خود با هفته‌ نامه "‌ روداو " مطرح کرده بود که در سفر اخیر شورای استانداری نینوا به‌ بغداد، اعضای شورای استانداری از سوی بعضی از جریان‌های سیاسی در بغداد به‌ ایجاد تفرقه‌ و تنش با اقلیم کوردستان تشویق شده‌اند، وی تصریح کرد دراین گفتگوها از اعضای شورای استانداری نینوا خواسته‌ شده‌ که‌ اختلافات را به‌ گونه‌ای تشدید نمایند که‌ منطقه‌ وارد نزاع و حتی درگیری مسلحانه‌ با اقلیم کوردستان شود. 
در خبر دیگر "ملا کریکار" از رهبران تندرو و جهادی احزاب سلفی اسلام گرا در گفت و گوی خود با " روداو" گفته بود: نوری المالکی طی تماسی از من خواست که‌ به‌ عراق برگردم و خود را برای روبرو شدن با پارت دمکرات کوردستان و اتحادیه‌ میهنی کوردستان آماده نمایم .
لازم به ذکر است نوری مالکی در برنامه حذف رقیبان خود در دولت تلاش نموده طارق هاشمی معاون رئیس جمهور عراق را به اتهام دست داشتن در فعالیت های تروریستی خارج نماید. اما وی در یک ماموریت سیاسی که در کردستان داشته است از آن زمان تاکنون در اقلیم به سر می برد.
طارق هاشمی قبلا نیز گفته بود به دلیل تسلط کامل نوری مالکی بر دستگاه قضایی عراق حاضر نیست در دادگاههای عراق برای محاکمه آماده شود و اعلام داشته بود که آماده ام در دادگاههای اقلیم کردستان حاضر شده و مورد محاکمه قرار گیرم .
/////////////////
بازداشت دستکم ۶۰ تن از شهروندان کُرد در ارومیه

از دیگر موارد نقض حقوق بشر، ادامه صدور احکام سنگین برای فعالان اجتماعی، سیاسی و حقوق بشری طی یک سال گذشته است. از جمله کوهیار گودرزی، فعال ۲۵ ساله حقوق بشر و عضو کمیته ی گزارشگران حقوق بشر که بیش از چهارماه زندان انفرادی و عمومی بوده، اخیرا اتهام‌های او اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت، از طریق عضویت در کمیته گزارشگران حقوق بشر و تبلیغ علیه نظام اعلام شده است. 




نگاهی به کارنامه ی یک سال گذشته ی ایران در زمینه حقوق بشر 

دهم دسامبر روز جهانی حقوق بشر این فرصت را فراهم کرد تا بار دیگر مسئله ی نقض گسترده حقوق بشر در ایران مورد توجه محافل، نهاد‌ها و فعالان حقوق بشر قرارگیرد. این روز همچنین فرصتی است تا رویداد‌ها و موارد نقض حقوق بشر در ایران طی یک سال گذشته در مقایسه با سال قبل از آن بررسی و در گزارش هایی منتشرشوند.[1] 

«فدراسیون بین المللی جامعه‌های دفاع از حقوق بشر» در گزارش مفصلی[2] که به مناسبت این روز منتشر کرد، بر اجرای بیش از ۶۰۰ حکم اعدام در فاصله آذرماه سال گذشته تا آذرماه جاری تا کید کرده است. براساس این گزارش طی این مدت حدود ۸۰ زن از فعالان اجتماعی و حقوق بشری بازداشت شده و بیش از ۴۲ روزنامه نگار یا روانه زندان شدند یا برای آنها احکام تازه صادر شده است. 
فقط در روز هشتم آذرماه به گزارش آژانس خبری «موکریان»، هشت نفر در کرمانشاه به جرم قاچاق مواد مخدر به دار آویخته شدند. از این تعداد شش نفر در زندان مرکزی کرمانشاه و دونفر در ملأ عام به دارآویخته شدند. 

موارد تکان دهنده‌ای از اعدام‌های دسته جمعی در سال گذشته در زندان‌های مشهد رخ داده است. به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، در روز بیستم مرداد ماه سال جاری، هفت زندانی و در تاریخ ۲۹ شهریورهفت زندانی دیگر در زندان وکیل آباد مشهد به صورت دسته جمعی به دار آویخته شدند. این اعدام‌ها مخفیانه و در سکوت مقام های قوه قضائیه صورت گرفت. 

از دیگر موارد نقض حقوق بشر، ادامه صدور احکام سنگین برای فعالان اجتماعی، سیاسی و حقوق بشری طی یک سال گذشته است. از جمله کوهیار گودرزی، فعال ۲۵ ساله حقوق بشر و عضو کمیته ی گزارشگران حقوق بشر که بیش از چهارماه زندان انفرادی و عمومی بوده، اخیرا اتهام‌های او اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت، از طریق عضویت در کمیته گزارشگران حقوق بشر و تبلیغ علیه نظام اعلام شده است. 

در همین زمینه باید از صدور احکام زندان برای فعالان کارگری یاد کرد. در شهریور ماه گذشته شعبه ی یک دادگاه انقلاب اسلامی تبریز برای چهار فعال کارگری شاهرخ زمانی، نیما پوریعقوب، ساسان واهبی وش و محمد جراحی به اتهام تبلیغ علیه نظام، مجموعا ۲۰ سال حبس تعزیری تعیین کرد. 

فشار بر زندانیان و محروم کردن آنها از حقوق اولیه‌شان همچون دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی و نیز برخورد خشن نیروهای امنیتی و زندانبانان با زندانیان، در سال گذشته با شدت ادامه داشته وگاه فاجعه آفریده است. 

مرگ هدی صابر، فعال ملی مذهبی و روزنامه نگار در زندان از جمله ی این موارد بود. او پس از هشت روز اعتصاب غذا بیمار می‌شود و حالش رو به وخامت می‌گذارد. حتی هم بندان او از ضرب و شتم هدی صابر توسط ماموران امنیتی در روزهای پیش از انتقال به بیمارستان خبر داده بودند. هدی صابر پس از ساعت‌ها تحمل درد به دلیل حمله قلبی در بیمارستان درگذشت. پزشکان بیمارستان مدرس گفته بودند که علت مرگ وی علاوه بر اعتصاب غذا سهل انگاری مسئولان زندان در انتقال به موقع به بیمارستان بوده است. 

رفتار خشن ماموران امنیتی با زندانیان و خانواده‌های آنها نیراز موارد جدی نقض حقوق بشر در ایران است. یکی از موارد برجسته آن مرگ هاله سحابی است. او دختر عزت الله سحابی رئیس شورای فعالان ملی-مذهبی و از چهره‌های معروف منتقد حکومت در دوران قبل و بعد ازحکومت جمهوری اسلامی بود. هاله سحابی روز یازدهم خرداد پس از حمله نیروهای امنیتی به او و دیگر حاضران در مراسم تشییع جنازه پدرش، دچار ایست قلبی شد و درگذشت. 

از موارد دیگر رفتار خشن با زندانیان سیاسی و فعالان حقوق بشر باید به مورد حسین رونقی ملکی اشاره کرد. این وبلاگ نویس جوان از دو سال قبل در زندان بوده است. حسین رونقی از ناراحتی کلیوی رنج می‌برد، اما با این حال مسئولان بهداری زندان و نهادهای امنیتی نه تنها به او اجازه نداده‌اند به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شود، بلکه تا کنون با مرخصی او نیز موافقت نکرده‌اند. 

بی‌توجهی به بیماری زندانیان شامل موارد بسیاری می‌شود. یکی دیگر از این نمونه‌ها وضعیت نامناسب آیت الله محمد حسین کاظمینی بروجردی، منتقد نظریه ی ولایت فقیه در زندان است. او که علاوه بر بیماری‌های مختلف به گفته ی بستگانش نزدیک به ۸۰ درصد بینایی خود را درزندان از دست داده، برغم تمام تلاش‌ها هنوز اجازه معالجه در خارج از زندان را دریافت نکرده است. 

در سال گذشته شاهد اجرای احکام شلاق برای فعالان سیاسی و اجتماعی نیز بودیم. 
در تاریخ ۲۴ شهریور ماه، خبرگزاری‌های ایران نوشتند که حکم یک سال زندان سمیه توحیدلو به دلیل فعالیت در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و به اتهام توهین به رئیس جمهور بخشیده شد، اما حکم شلاق این دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی در اوین توسط یک بازجوی مرد انجام شد. خبر اجرای حکم بعدا در تاریخ ۱۷ مهر ماه اعلام شد. همچنین پیمان عارف فعال دانشجویی دانشکده حقوق دانشگاه تهران یکسال پیش بازداشت و پس از چند روز انفرادی به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد. در حکم نهایی به یکسال زندان و ۷۴ ضریه شلاق و محرومیت مادام العمر از حرفه روزنامه نگاری و فعالیت در احزاب سیاسی محکوم و سرانجام پس از تحمل یکسال زندان و اجرای حکم شلاق آزاد شد. 

از دیگر موارد بارز نقض حقوق بشر ادامه ی روند دستگیری و حبس و محاکمه وکلای مستقل در سال گذشته بود. حقوق‌دانان برجسته‌ای همچون عبدالفتاح سلطانی ظرف سال گذشته زندانی و با وثیقه‌های سنگین آزاد شده‌اند. 

نسرین ستوده وکیل دادگستری، عضو کانون مدافعان حقوق بشرو از مدافعان سرسخت حقوق زنان و کودکان است. او را در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ دستگیر کردند. «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» اتهاماتی است که به او نسبت داده‌اند. نسرین ستوده که در سال ۲۰۰۸ برنده جایزه حقوق بشر سازمان حقوق بشر بین الملل شد، در شهریور سال جاری از سوی دادگاه تجدید نظر به شش سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از حرفه ی وکالت محکوم شد. این حکم با اعتراض وسیع نهادهای بین المللی حقوق بشری و فعالان حقوق بشر مواجه شده است. 

پیگرد و بازداشت بهائیان، دراویش گنابادی، نوکیشان مسیحی و دیگر اقلیت‌های قومی و مذهبی و صدور احکام زندان و در مواردی اعدام برای آن‌ها نیزدر سال گذشته بی‌وقفه ادامه یافت. 

اما برغم تمام موارد یاد شده و نقض شدید حقوق بشر در ایران سال گذشته فعالان حقوق بشر توانستند به موفقیت‌هایی نیز دست یابند. شورای حقوق بشر سازمان ملل پس از سال‌ها آقای احمد شهید را بعنوان گزارشگر ویژه در امور حقوق بشر ایران تعیین کرد. گرچه مقامات ایران با سفر او به ایران برای تهیه گزارشی از وضع حقوق بشر مخالفت کرده اند، اما او توانسته اولین گزارش خودرا از جمله با تماس با برخی خانواده‌های زندانیان در خارج از ایران، و برغم تمامی کمبود‌ها تهیه کند. قرار است گزارش احمد شهید در نوزدهمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در فاصله ماه های فوریه و مارس بررسی شود. 

حال این پرسش مطرح است که آیا با توجه به آنچه پیش آمده از جمله تعیین گزارشگر ویژه برای ایران می‌توانیم بگوئیم که وضعیت حقوق بشر در ایران بیش از پیش مورد توجه افکار عمومی و مجامع بین المللی حقوق بشر قرارگرفته است؟ 

دکتر عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون بین المللی جامعه‌های دفاع از حقوق بشر به یوروزنیوز می‌گوید: «در اینکه جامعه جهانی نسبت به نقض مستمر و فاحش حقوق بشر در ایران توجه بیشتری پیدا کرده، تردید نیست. این در درجه اول به دلیل وخامت اوضاع ایران است. یعنی اگر در سال گذشته براساس آماری که ما منتشر کردیم در ایران بیش از ۶۰۰ اعدام صورت نمی‌گرفت، دنیا نمی‌فهمید با چه فاجعه‌ای مردم ایران مواجه هستند. اگر پس از هشت سال شورای حقوق بشر سازمان ملل ناگزیر نمی‌شد دوباره برای ایران گزارشگر ویژه تهیه کند، دنیا متوجه نمی‌شد چه در ایران می‌گذرد. از سوی دیگر در ماه های گذشته پس از هجده سال جمهوری اسلامی به کمیته ی حقوق بشر که ناظر بر چگونگی اجرای میثاق حقوق مدنی و سیاسی، گزارشی ارائه داد. این گزارش از هر جهت نه تنها مدافع جمهوری اسلامی نشد، بلکه بیشتر جمهوری اسلامی را در جایگاه متهم نشاند. به این دلیل که گزارش چیزی جز دروغ‌پردازی و فرار از واقعیت نبود. ما هم در اجلاسی که در ژنو داشتیم به تک تک موارد ذکر شده در این گزارش برخورد کردیم و همه را جواب دادیم.» 

عبدالکریم لاهیجی، مدافع حقوق بشر در ادامه می‌افزاید: «تمام این موارد موجب شده است که جامعه جهانی، نهاد‌های حقوق بشری سازمان ملل، کمیته سوم و بخصوص شورای امنیت توجه‌شان به قضیه حقوق بشر درایران جلب شود. بیش از ده سال است که در زمینه مسئله انرژی هسته‌ای، شورای امنیت با جمهوری اسلامی به چالش نشسته است و هیچ نتیجه مطلوبی هم نگرفته است. در حالیکه ما همواره گفته‌ایم که مسئله اصلی با جمهوری اسلامی موضوع دموکراسی و حقوق بشر است. یعنی در آن کشوری که دموکراسی هست و حقوق بشر رعایت می‌شود انرژی هسته‌ای خطری برای صلح جامعه جهانی ایجاد نمی‌کند. ولی بالاخره جامعه جهانی به حرفی که ما طی سال های گذشته می‌زدیم ظاهرا رسیده و فشار را بر روی جمهوری اسلامی بیشتر کرده است. فقط هم برای بهبود وضعیت حقوق بشر و احترام گذاشتن به خواست مردم است«. 

عبدالکریم لاهیجی می‌گوید: «وقتی جامعه جهانی می‌بیند که دو تن از نامزدهای دوره ی دهم ریاست جمهوری، آقایان مهدی کروبی و میرحسین موسوی که به شیوه ی تقلب آمیز انتخابات اعتراض کرده بودند، الان نزدیک به ده ماه است که در وضعیت کسانی قرار دارند که ناپدید شده‌اند و خانواده‌هایشان و مردم به آن‌ها دسترسی ندارند، توجهش به آن جلب می‌شود. تمامی این موارد در انزوای جمهوری اسلامی و در توجه جامعه جهانی به وضعیت حقوق بشر در ایران موثر بوده است.» 

یکی دیگر از دستاوردهای فعالان حقوق بشر در سال گذشته قطعنامه کمیته ی سوم مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک است. این مجمع روز دوشنبه ۲۱ نوامبر جمهوری اسلامی ایران را به دلیل سرکوب و نقض مستمر حقوق مردم ایران به شدت محکوم کرد. این قطعنامه از افزایش بی‌رویه اعدام‌ها در سال گذشته در ایران، ادامه شکنجه زندانیان، سرکوب مدافعان حقوق بشر، اعمال خشونت علیه زنان و آزار اقلیت‌های مذهبی و قومی به شدت انتقاد کرده است. 

گزارش از شیرین فامیلی 
پخش: جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (lddhi(at)fidh.net) 

[1] یورو نیوز: persian.euronews.net 
[2] نگاه کنید به گزارش مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه‌های دفاع از حقوق بشر» و «جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران» در: 
www.fidh.org


بازداشت دستکم ۶۰ تن از شهروندان کُرد در ارومیه 
خبرگزاری هرانا: روز گذشته نیروهای امنیتی بیش از ۶۰ تن از شهروندان کرد که در مقابل کنسولگری ترکیه در شهر ارومیه دست به تجمع زده بودند؛ بازداشت کرده است. 
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا ار استان آذربایجان غربی، عصر روز سه شنبه، ۱۳ دی ماه، نیروهای امنیتی و انتظامی ایران جمعی از شهروندان کُرد را که در اعتراض به کشته شدن غیرنظامیان کُرد در ترکیه به موجب حملهٔ هوایی ارتش این کشور، تجمع کرده بودند، دستگیر کرد. 
این افراد که تعدادشان بیش از ۶۰ نفر تخمین زده می‌شود، پس از دستگیری به بازداشتگاه نیروی انتظامی در ارومیه منتقل شده‌اند. 
سپیده دم پنج شنبه، هشتم دی ماه سال جاری و در پی حملهٔ هوایی ارتش ترکیه به کاروان غیرنظامیان در روستای کردنشین اولودره در استان شیرناک ۳۵ تن کشته‌ شده‌اند. 
ارتش ترکیه اعلام کرده است که به قصد مقابله با چریک‌های پ. ک. ک این منطقه را بمباران کرده است. 
گفتنی‌ست که اکثر بازداشت شدگانِ روز گذشته در اورمیه را دانشجویان تشکیل داده‌اند.
-----------------
kurdane.com
تورکیا هه شت گه ریلای پ ک ک سه ر ده بریت
شه‌ڕوپێكدادان له‌نێوان گه‌ریلاكانی‌ په‌كه‌كه‌ و سوپای‌ توركیا 27 ساڵی‌ تێپه‌ڕاند و تائێستا مه‌زنده‌ ده‌كرێت له‌شه‌ڕی‌ نێوان په‌كه‌كه‌ و توركیادا چل هه‌زار كه‌س كوژرابێت.له‌هه‌واڵێكدا فورات نیوز بڵاویكردۆته‌وه‌ كه‌ هه‌شت گه‌ریلای‌ په‌كه‌كه‌ كه‌له‌ناوچه‌ی‌ چه‌ولیك له‌شه‌ڕوپێكدادانێك له‌كۆتایی‌ ساڵی‌ ڕابردوو گیانیان له‌ده‌ستدابوو سه‌ریان بڕاوه‌و دواتر ته‌رمه‌كانیان سوتێنراوه‌ و له‌به‌رئه‌وه‌ ناتوانرێت ناسنامه‌كه‌یان ده‌ست نیشان بكرێت. محمد كاراكایا بۆ زانینی‌ هه‌واڵی‌ ئه‌وه‌ی‌ كه‌ئایا كوڕه‌كه‌ی‌ ئه‌و له‌ناو ئه‌و ته‌رمانه‌دایه‌ سه‌ردانی‌ پزیشكی‌ دادوه‌ری‌ ئه‌سته‌مبوڵی‌ كردووه‌ سه‌یری‌ ته‌رمه‌كانی‌ كردبوو ڕایده‌گه‌یه‌نێت كه‌ گه‌ریلاكان سه‌ریان بڕدرابوو و جه‌سته‌یان سوتێنرابوو له‌به‌رئه‌وه‌ نه‌ده‌توانرا بناسرێنه‌وه‌.
له‌باره‌ی‌ سه‌ربڕین و سوتاندنی‌ ته‌رمی‌ ئه‌و گه‌ریلایانه‌ به‌ختیار دۆغان ووته‌بێژی‌ باڵی‌ سه‌ربازی‌ په‌كه‌كه‌ به‌سایتی‌ هاولاَتی‌ ڕاگه‌یاند كه‌ئه‌و هه‌واڵه‌ ڕاسته‌ و ئه‌و كه‌سانه‌ی‌ پێشبینی‌ ده‌كه‌ن كوڕه‌كانیان گیانیان له‌ده‌ستدابێت سه‌ردانی‌ ئه‌و پزیشكی‌ دادوه‌ریی‌ ده‌كه‌ن بۆ وه‌رگرتنی‌ زانیاری‌ باس له‌وه‌ ده‌كه‌ن كه‌ ئه‌و كه‌سانه‌ سه‌ریان بڕدراوه‌ و جه‌سته‌یان سوتێنراوه‌.
دۆغان وتی‌ “تائێستا به‌ڕه‌سمی‌ هیچ لێدوانێكمان نه‌داوه‌ چونكه‌ زانیاری ته‌واومان له‌به‌رده‌ستدا نییه‌”.

هاولاتی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر