Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ شهریور ۱۵, سه‌شنبه

شیر زنان و شیرمردان مبارز کردستان قندیل سر بلند


شیر زنان و شیرمردان مبارز کردستان قندیل سر بلند

////////////////////////
هەوالەکانی رۆژ تیڤی



لیلا زانا:
ملتی کورد وه کو ئاگر وایه
ئه گه ر له گه لی باش بیت گرمات پئ ده به خشئ
ئه گه ر له گه لی خراپ بیت ده ت سوتینئ
///////////////////////////

فیلمی از سال 1370/1371 که‌ به‌ وسیله‌ یک خبر نگارالمانی در کردستان گرفته‌ شده‌ است این فیلم به‌ زبان کۆردی و المانی است ، و متسفانه‌ من نمیتوانم ان را ترجمه‌ کنم



///////////////////

فرشته شیرازی، فعال حقوق زنان بازداشت شد
سه‌شنبه، ۱۵ شهریور ۱۳۹۰ / ۰۶ سپتامبر ۲۰۱۱
به‌دنبال بازداشت الهام محسنی در روز جمعه به‌دلیل شرکت در یک گردهمایی برای ”آب بازی“ صبح امروز مادر وی که پیش‌تر از سوی اطلاعات احضار شده بود بازداشت شد.

فرشته شیرازی صبح امروز در پی بازداشت دخترش الهام محسنی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده است.
به همراه الهام محسنی که هم‌اکنون در زندان آمل به‌سر می‌برد، شش تن دیگر بازداشت شده‌اند که از اسامی ایشان اطلاعی در دست نیست.
شایان ذکر است فرشته شیرازی از فعالین کمپین یک میلیون امضا در شهرستان آمل است که پیش‌تر نیز در سال ۸۸ از سوی اطلاعات احضار شده بود.

برگرفته از هرانا ۱۵ شهریور
///////////////////////
نگرانی خامنه ای از سقوط قذافی


سقوط قذافی در لیبی، علی خامنه ای رهبر و ولی فقیه خودکامه حاکم بر کشورمان را دچار کابوس کرد. او که در 16 مرداد برای قذافی اشک تمساح ریخت و گفت "من از مساله لیبی نگرانم. پروردگارا! مردم لیبی را نجات بده"، اکنون شاهد متواری شدن همتای دیکتاتور خود است. او گفته بود: "من در مورد مسایل لیبی نگرانم،...
... سیاست غرب، سیاست رذیلانه و موذیانه ای است. اینها از قیام مردم سوو استفاده کردند. برای آنها، ماندن و جا پا باز کردن در لیبی خیلی مهم است."

خامنه ای تا آخرین لحظه نه تنها از آنچه "قیام مردم" می نامد حمایت نکرد، بلکه غیر مستقیم از دیکتاتور لیبی مستقیم و غیرمستقیم حمایت کرد. سیاست مزورانه رژیم در مورد اتفاقات لیبی تا آنجا پیش رفت که رژیم تا آخرین لحظات خواهان توقف خشونت در آن کشور بود. به همین دلیل واکنش دیر هنگام وزارت خارجه که با انتشار بیانیه صورت گرفت، هویت پنهان شده رژیم ولایت فقیه در پس آن را بیشتر هویدا کرد.

رژیم جمهوری اسلامی که قیام مردم منطقه را الگوبرداری از خود معرفی می کند و خود را رهبر این جنبشها می نامد، این روزها سیاست خارجی اش آنچنان زمین گیر شده است که حتا قادر به حرکت در راستای منافع ارتجاعی خود هم نیست. برافتادن پرده از چهره هولناک و سرکوبگر سیستمی که پایورانش کوس رهبری جهان اسلام را می زدند و خود را سردمدار جنبشهای منطقه قلمداد می کردند در جریان جنبش اجتماعی مردم، دلیل این انزوای منطقه ای است.

بی آبرویی رژیم ستمگر ولایت فقیه در برخورد با مردم آزادیخواه حاضر در خیابانها و سرکوبگری بیرحمانه آنان، باعث شده است که نه تنها جنبشهای منطقه از الگوی چنین رژیمی پیروی نکنند، بلکه به شیوه های مختلفی انزجار خود از رهبران و سیاست زد و بندشان با دیکتاتورهای حاکم را افشا کرده و می کنند. به همین علت وزارت خارجه رژیم در بیانیه دیر هنگام خود می نویسد: "رجا واثق دارد مردم استعمار ستیز لیبی با قاطعیت و حفظ همبستگی ملی، مانع از هر نوع دخالت بیگانگان به ویژه استعمارگران دیروز و مدعیان امروز در رقم زدن سرنوشت خود خواهند شد."

این اشک تمساح ریختن و شعارهای توخالی علیه استعمارگران را می شود سوگواری رژیم ولایت فقیه برای رژیم قذافی دانست. این همان چیزی است که تبدیل به کابوس علی خامنه ای شده و از قفسهای در صف برای حضور در دادگاه نگرانش کرده است.

در ادامه، وزارت خارجه رژیم در بیانیه خود می نویسد: "خیزش مردمی در لیبی بار دیگر نشان داد که تمکین به خواسته ها و مطالبات به حق مردم و احترام به آرای آنان یک ضرورت انکار ناپذیر است."

مدعی حمایت از جنبشهای اسلامی منطقه و سردمداری و رهبری آنان، انشاهای پرسوز و گداز می نویسد و با پشت سرهم کردن یک سری کلمات کلیشه ای چه چیزی را می خواهد بیان کند؟

اگر چنین توصیه هایی خوب است، پس چرا خود انشا نویسان رژیم در این بیانیه آن را به گوش نمی گیرند؟ این بیانیه حرفی را بیان می کند که مردم ایران در خیابانها با صدای بلند و به تکرار آن را زده و با گلوله پاسخ دریافت کرده اند. اگر چنین درس عبرتی برای شنیدن خوب باشد، در مرتبه اول این پایوران و سرکوبگران مردم ایران هستند که باید آویزه گوش کنند، زیرا سرنوشت قذافی پس از مبارک و بن علی این پیام را برای سیدعلی دارد که از چنین سرنوشت محتومی هرگز گریزی ندارد.
/////////////////////

غرب پیشنهاد مصالحه اتمی ایران برای رفع تحریم را رد کرد

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل- پس از آنکه رییس سازمان انرژی اتمی ایران، آقای فریدون عباسی دوانی دیروز در مصاحبه ای مشروح با خبرگزاری ایرانی "ایسنا" از آمادگی ایران برای نوعی تعامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی سخن گفت، جامعه جهانی به این اظهارات واکنش نشان داده است.

آقای عباسی در مصاحبه دوشنبه پیشنهاد جدید ایران را مطرح کرد مبنی بر اینکه به «شرط رفع تحریم ها از ایران، جمهوری اسلامی ایران امکان می دهد که آژانس فعالیت و برنامه هسته ایران را زیر نظارت کامل بگیرد».

در پاسخ به این پرسش خبرگزاری "ایسنا" که آیا منظور از "همکاری کامل"، پذیرش عملی پروتوکل الحاقی از سوی ایران است، آقای عباسی گفت: «ایران همکاری خود را در حد استانداردها و مقررات انجام می دهد و تکلیف دیگری را نیز نمی پذیرد».

در واکنش به این آمادگی ایران و پیشنهاد جدید مطرح شده، سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت پیش از هرگونه لغو تحریم علیه ایران، این کشور باید به تعهدات بین المللی خود درباره فعالیت های هسته اش عمل کند.

دولت آمریکا نیز واکنش مشابهی نشان داد.

روزنامه نیویورک تایمز دراین زمینه نوشته است: در صورتی که نظارت کامل به معنی دسترسی بازرسان به همه سایت های هسته ای، گفت و گو با دانشمندان هسته ای در ارتباط با فعالیت های نظامی و بررسی مدارک باشد، در این صورت پیشرفت قابل ملاحظه ای ایجاد شده است.

اما یکی از مقامات تشکیلات اطلاعاتی آمریکا به نیویورک تایمز گفت فهرستی از تونل ها در ارتباط با فعالیت های هسته ای ایران وجود دارد که بازرسی از آنها سال ها به طول می انجامد.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه با "ایسنا" تأیید کرد که برنامه های هسته ای همچنان در تیر رس یک سری اقدامات ضربتی از سوی عوامل ناشناس قرار دارد؛ از ویروس استاکس نت گرفته تا یک سری عوامل مخرب دیگر، و لذا طرح های هسته ای ایران آنگونه که باید پیشرفت نمی کند.


در همین حال، آقای علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که خود تا چند ماه پیش رییس سازمان انرژی اتمی ایران بود، امروز خبر داد که نیروگاه اتمی بوشهر دوشنبۀ آینده "پیش راه اندازی می شود"، و برای شرکت در این مراسم، آقای سرگئی اشماتکوف، وزیر انرژی روسیه خود به ایران خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری "ایرنا"، آقای صالحی گفت "انشاءالله دوشنبه شاهد وصل شدن نیروگاه بوشهر به شبکه سراسری برقی کشور خواهیم بود تا این انتظار 35 ساله به پایان برسد"، و افزود: «ایران به جایگاه نخست قدرت نیروگاه های اتمی در جهان اسلام ارتقاء می یابد». پیش از ایران، پاکستان نه تنها به توان هسته ای برای تولید برق رسید بلکه از بمب اتم نیز برخوردار است که خود آنرا بمب اتمی اسلامی نامیده است».


واکنش تازه سپاه پاسداران به درخواست آتش بس پژاک

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل- نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران در اطلاعیه ای خواستار «روشن شدن محتوای درخواست آتش بس گروه مسلح کرد پژاک شد» و نوشت: «از آنجا که محتوای آتش بس یک طرفه اعلام شده توسط پژاک روشن و مشخص نیست ضروری است دولت اقلیم کردستان عراق که واسطه این اقدام بوده است هر چه سریع تر نیست به شفاف سازی منظور آتش بس اعلامی اقدامی لازم را به عمل آورد...بدیهی است پس از مشخص شدن محتوای آتش بس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نظر رسمی خود را اعلام خواهد کرد».

نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه خود با اشاره به لزوم برقراری امنیت کامل در مرزهای ایران بر اصرار خود در تخلیه کامل نقاط مرزی توسط آنانی که «اشرار، ضد انقلاب و عوامل گروهک تروریستی پژاک» تأکید کرد.

مقامات حکومت ایران گفته بودند که تا یکشنبه در جریان زدوخوردهای خونین بین نیروهای دولتی و چریک های پژاک، 30 تن از آنان کشته و بیش از چهل تن زخمی گردیده اند.

سخنگویان پژاک تأکید می کنند که اگر حکومت آتش بس را نپذیرد، آن ها قادر هستند مبارزه مسلحانه را برای مدت نامحدودی ادامه دهند.

محمد کوثری نائب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز امکان آتش بس را رد کرده و گفته بود : سپاه پاسداران باید کار این گروه را در عملیات کنونی یک سره کند.

////////////////////////

در برنامه امروز، سه شنبه، پس از بخش مشروح خبری با مهم ترین و آخرین خبرهای اسرائیل، منطقه و ایران: که چند گزارش برجسته و بسیار مهم آن را در ادامه این صفحه مطالعه می کنید، امروز در استودیوی رادیو اسرائیل میزبان یکی از بلندپایه ترین مقامات اسرائیل بودیم: آقای دانی ایالون، معاون وزیر خارجه اسرائیل.

به دلیل حضور این سیاستمدار ارشد که در برنامه امروز رادیو اسرائیل، در برخی از برنامه های هفتگی دیگرمان تغییراتی دادیم.

سرخط و چکیده ای کوتاه ازگفتگوی سیاسی امروزرادیو اسرائیل

با سیاستمدارارشد اسرائیل

(لطفاً برای شنیدن این مصاحبه 40 دقیقه ای و مشروح صدای برنامه را بشنوید).

میهمان امروز برنامه رادیو اسرائیل، آقای دانی ایالون، معاون وزارت خارجه اسرائیل بود که در استودیوی ما حضور یافته بودند.

در آغاز گفتگو، آقای منشه امیر از این که ایشان دعوت بخش فارسی را پذیرفته سپاسگزاری کرد و سپس در رابطه با اوضاع منطقه پرسش هایی را از ایشان مطرح ساخت، صلح با فلسطینی ها، بحران در روابط اسرائیل با ترکیه، تغییرات در مصر، ادامه کشتارها در سوریه و جنگ افزار اتمی و ایران، از جمله پرسش هایی بود که عنوان شد.

آقای منشه امیر از آقای ایالون پرسید که ایشان در مصاحبه پیشین گفته بودند که کورش بزرگ هنگامی که یهودیان را به سرزمین اسرائیل بازگردانید و به آنها برای آبادانی میهن خود یاری داد، یک هدف سیاسی نیز داشت، و آن ایجاد حد فاصلی بین امپراطوری ایران و امپراطوری مصر در دوران فراعئه بود.

آقای امیر در این جا از آقای ایالون خواست در مورد سخنان اخیر خود توضیح بیشتری بدهد و وی گفت: فراعنه مصر به بخش هایی از ایران بزرگ چشم طمع داشتند، کورش یهودیان را به زادگاه خود بازگردانید و از آن پس سرزمین اسرائیل به بخشی از امپراطوری ایران مبدل گردید و برای مدت چند صد سال خط مقدم جبهه ایران علیه جاه طلبی های فراعنه مصر بود و بخشی از امپراطوری بزرگ ایران محسوب می شد و از آن دوران آثار باستانی بسیاری در حفاری های باستانشناسی در اسرائیل به دست آمده است.

آقای دانی ایالون تأکید کرد: در طول چند صد سالی که همکاری یهودیان با امپراطوری ایران ادامه داشت، مصر جرأت نکرد به ایران حمله آورد.

آقای ایالون به نکته دیگری نیز اشاره کرد و گفت: پیش از به روی کار آمدن حکومت خمینی در ایران نیز همکاری گسترده ای بین اسرائیل نوین و ایران در حال توسعه در عرصه های بسیار جریان داشت.

در دهه شصت، عبدالناصر، رییس جمهوری مصر چشم طمع به خوزستان ایران دوخته بود و در آن زمان اسرائیل هم در عرصه بین المللی و هم در فرصت های دیگر به یاری ایران شتافت و توان سیاسی و بین المللی ایران در رویارویی با عبدالناصر تقویت گردید و ایران توانست در برابر توطئه اعراب جهت تجزیه بخشی ثروتمند از ایران و جدا کردن خوزستان از آن سرزمین به خوبی ایستادگی کند.

آقای دانی ایالون تأکید کرد که اگر همکاری ایران و اسرائیل ادامه می یافت، و خمینی با به دست گرفتن قدرت در ایران این روابط را قطع نمی کرد، صدام حسین هرگز جرأت حمله به ایران را نمی داشت و موجب کشته شدن نیم میلیون نفر ایرانی و وارد آمدن حدود یک هزار میلیارد دلار خسارت اقتصادی به ایران نمی شد.

آقای ایالون گفت: من ایمان دارم، و در هر فرصتی نیز گفته ام که اسرائیل و ایران در خاورمیانه شریک طبیعی هم هستند. جهان عرب اکنون در حال تغییرات است. ترکیه علیه ایران وارد اقدام شده و با آن کشور به رقابت برخاسته است. همان خطرها اسرائیل را نیز تهدید می کند و لذا من انتظار روزی را دارم که ایران و اسرائیل دوباره روابط طبیعی بین خود را تجدید کنند چرا که این امر به سود هر دو کشور است.

آقای امیر سپس از آقای ایالون پرسید که در مورد ترکیه چه می اندیشد و گفت: رژیم ایران آشکارا از جاه طلبی ترکیه در خاورمیانه ابراز نگرانی می کند. ولی پیش از آن که درباره بحران روابط اسرائیل و ترکیه بپرسم، سئوال دیگری دارم و آن این که چرا حکومت ایران از اقدامات دولت آنکارا نگران است؟

آقای ایالون در پاسخ اظهار داشت: وارد آوردن فشار به سوریه، نزدیکی با حماس و تلاش برای نزدیک شدن به مصر و همچنین موافقت ترکیه با استقرار سیستم هشدار به درخواست ایالات متحده علیه موشک های جنگی ایران، از جمله علل اصلی نگرانی و ناخرسندی رژیم ایران از رفتارهای دولت ترکیه در ماه های اخیر است.

در اینجا یک امر مسلم تاریخی را یادآور می شوم. هنگامی که در زمان محمد رضا شاه بحران در روابط ایران و ترکیه به وجود آمده بود، ترک ها اشاره کردند که خواهان جدا کردن آذربایجان از پیکر ایران هستند، چرا که به ادعای ترکیه در دوره ای از تاریخ آذربایجان بخشی از امپراطوری عثمانی بوده است.

آقای امیر گفت: اکنون می رسیم به مسأله سوریه، ما در این باره پرسش های زیادی داریم ولی نخست این پرسش را مطرح می کنیم که ادعا می شود اسرائیل خواهان باقی ماندن حکومت سرکوبگر اسد است. می گویند اسرائیل اصولاً رژیم های دیکتاتوری را در سرزمین های همسایه خود بر حکومت های دموکرات واقعی ترجیح می دهد آیا چنین است؟

آقای ایالون قاطعانه به این ادعا پاسخ منفی داد و گفت: اسرائیل همیشه از دموکراسی در خاورمیانه و جهان طرفداری کرده و تنها در یک رژیم دموکرات و مردمسالار در کشورهای عرب است که اسرائیل خواهد توانست با آن ها مناسبات دوستانه های داشته باشد. فراموش نکنید که جنگ ها هیچگاه بین دو کشور دمکرات آغاز نشده، بلکه این رژیم های دیکتاتوری بوده اند که همیشه آتش جنگ را برافروخته اند.

آقای منشه امیر از معاون وزار خارجه اسرائیل پرسید: اثر سقوط حکومت اسد بر منطقه چه خواهد بود و بر آینده حکومت ایران چه تأثیری می گذارد؟

آقای ایالون گفت: در رابطه با ایران، اطمینان دارم که سقوط خاندان اسد به ملت ایران یاری خواهد داد به پا خیزند و حقوق حقه خود را طلب کنند.

آقای امیر گفت: در سوریه حدود سه هزار نفر تا کنون کشته شده اند. اگر انگشت کوچک یک طفل فلسطینی در اثر اقدامات دفاعی ارتش اسرائیل آسیبی ببیند، همه جهان به صدا درمی آید ولی در قبال کشتارها در سوریه جهان واکنشی نشان نمی دهد، چرا؟

آقای ایالون با تأیید این امر گفت: شوربختانه در بسیاری از کشورهای جهان تزویر و ریا و ارزش های دوگانه وجود دارد.

آقای ایالون گفت: با فروپاشی رژیم در سوریه، ملت ایران نیز تشویق خواهد شد به پا خیزد و حق خود را طلب کند و هنگامی که ملت فرهیخته ایران به آزادی های خود برسد، این امر نه تنها به سود ایرانیان، بلکه به نفع همه ملت های منطقه خواهد بود.

معاون وزیر خارجه اسرائیل در پایان سخنان خویش ابراز امیدواری کرد که ملت ایران هر چه زودتر به حقوق مسلم خویش برسد و از آزادی های فردی برخوردار شود و از رفاه و نیک بختی بهره مند گردد.

آقای ایالون گفت که همین آرزو را برای دیگر کشورهای منطقه و ملت های عرب نیز دارد.

(لطفاً برای شنیدن این مصاحبه 40 دقیقه ای و مشروح صدای برنامه را بشنوید).

www.radis.org

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر