Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ شهریور ۱۴, دوشنبه

مصاحبه با مهین شکراله پور: سپرهای انسانی در مقابل جنگ و آوارگی مردم


مصاحبه با مهین شکراله پور: سپرهای انسانی در مقابل جنگ و آوارگی مردم

چند هفته است که زندگی مردم بخش هایی از کردستان عراق در حملات و اقدامات ضدبشری جمهوری اسلامی و دولت ترکیه به خاک و خون کشیده شده است. هدف این جنایات ایجاد فضای رعب و میلیتاریسم و عقب راندن اعتراض و مبارزه مردم است. صحنه های دلخراش بدن های تکه پاره شده مردم، بسیاری را در جهان به خشم آورده و فی الحال در چند شهر کردستان عراق تظاهرات هایی برپا شده است. در این رابطه با مهین شکراله پور فعال سیاسی و سخنگوی کمپین علیه اعدام زندانیان سیاسی کرد گفتگویی داشتم.

سیاوش شهابی: سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و ارتش ترکیه طی هفته‌های گذشته چندین بار در حمله به منطقه قندیل کردستان، این منطقه را بمباران کرده‌اند. دولت ترکیه و ایران و رسانه‌های نزدیک به دولت‌های این دو کشور، این حمله‌ها را واکنشی نسبت به اقدامات سیاسی، نظامی دو گروه پ.ک.ک و پژاک دانسته‌اند. این درحالی است که رسانه‌های کردی و برخی از فعالان حقوق بشر از حمله به مناطق مسکونی و بی‌دفاع نام برده و اسنادی را منتشر کرده‌اند که از سوی این دولت‌ها رد شده است. لطفا در این مورد بیشتر توضیح دهید.

مهین شکراله پور: کردستان عراق یکی از مناطقی است که همیشه مورد توجه حکومت‌های ایران، ترکیه، سوریه و نیز دولت‌های اروپا و آمریکا بوده است که موقعیتی استراتژیک را داراست. حدود ۱۰ درصد ذخایر نفتی و ۲/۲ درصد ذخایر گاز جهانی در عراق قرار دارد. که حدود ۵۰٪ منابع نفتی عراق در مناطق کردنشین انباشته شده است. در ضمن ۵۰٪ از کل منابع گازی عراق نیز در این منطقه قرار دارد. یعنی حدود نیمی از ذخایر نفت و گاز عراق در کردستان عراق واقع قرار دارد و این در حالیست که ۱۷٪ مساحت این کشور را شامل می‌شود، شاهرگ‌های حیاتی نفت عراق هم از کردستان می‌گذرد و این جایگاه استراتژیکی به کردستان عراق در خاورمیانه داده است. که بر خلاف دیگر مناطق کردنشین سایر کشورهای همجوار است. سرزمینی غنی کوهستانی که از سلسله کوه‌های زاگرس در کردستان ایران تا مناطق کوهستانی ترکیه کشیده شده است. کردستان عراق دارای دشت‌های حاصلخیز است. از نظر ترانزیت هم قابل تامل می‌باشد‌.

حکومت اسلامی برای اولین بار نیست که به مرزهای کردستان ایران و عراق یورش می‌برد که در این رابطه ید طولانی دارد. با قیام تاریخی مردم کردستان عراق در بهار ۱۹۹۱ که بیرون راندن بعث را در این منطقه بدنبال داشت، جمهوری اسلامی و ترکیه به ویژه به هراس افتاده‌اند و با دسیسه و اقدامات پنهان و آشکار در صدد توقف و زدودن تاثیرات آزادی کردستان در کردستان‌های ایران و ترکیه بوده‌اند. جمهوری اسلامی در طی سال‌های گذشته به تناوب هر بار به بهانه‌ای کردستان را مورد حملات توپ‌های دور بر خود قرار داده است و نیز چندین بار نیروهایش را به درون خاک کردستان عراق، به بهانه مبارزه با سازمان‌های اپوزیسیون کرد مستقر در کردستان عراق گسیل داده است. اما به نظر می‌رسد این بار از تهاجمات نسبت به گذشته با توجه به ادوات نظامی و گسیل نیروهای به مقیاس وسیع تر هدف بزرگ‌تری دارد، درنتیجه‌ی تهاجمات وحشیانه و غیرانسانی سرکوبگرانه‌ی حکومت اسلامی به کردستان این مردم ستم دیده محروم کرد منطقه هستند که آواره و خانه خراب کرده‌اند.

این بار رژِیم با همه توان و نیرو با سلاح‌های سنگین و سبک، توپ و تانک به مرزهای کردستان یورش برده و حتی از بمباران روستاهای مرزی کردستان عراق هم ابایی نداشته است. در این مدت صدها نفر از مردم روستاهای منطقه قندیل را توپ باران و آواره کرده است و در بین میان چندین نفر از روستاییان بر اثر حملات توپخانه‌ای کشته شده‌اند. که کودکان کرد هم در این بین جانشان را بر اثر این حملات از دست دادند محمد زرار ۱۳ ساله از جمله کودکان بوده‌اند. این حملات ظاهرا به بهانه سرکوب چریک‌های سازمان حيات آزاد کردستان – پژاک است. اما نظام حاکم طرح و نقشه بزرگی را در این لشکرکشی دنبال می کند.

مقابله با «پژاک» و اعلام جنگی تمام عیار در این منطقه رژیم اهداف بزرگ و چند گانه‌ای را دنبال کند.

جلوگیری از مبارزات مردم ایران، رضایت و جلب ناسیونالیست افراطی ایرانی، به بهانه به خطر افتادن تمامیت ارضی کشور و خطر تجزیه طلبان کرد.

راه انداختن جنگی که تداعی جنگ ویرانگر ایران عراق برای به کج راه بردن وضعیت فلاکتبار ایران کنونی و منحرف کردن مردم از شرایط اسفبار معیشتی شان می‌باشد.

گسیل نیرو به منطقه به بهانه پژاک و پ کاکا، اهدافی چون نابودی کل اپوزیسیون کرد را در کردستان عراق در سر دارد. و باید گفت که تهاجم اینبار رژیم اسلامی بی ارتباط با تحولات سوریته نیست. جمهوری اسلامی در تلاش است تا ترکیه را مجددا به جنگی دیگر با پ ک ک بکشاند تا هم رشد مبارزات مدنی را در کردستان عراق که اشکارا تغمیق یافته است، سد کند و هم ترکیه را درگیر سازد تا به خیال خود این کشور را از دخالت به ضرر رژیم سوریه در کشور بازدارد.

در ۱۰ روزه اخیر هم رژیم ترکیه در سرکوب کردستان عراق با حکومت اسلامی هم آهنگ شده است. در این حملات هوایی در چند روزه اخیر منجر به کشته شدن خانواده ۷ نفری از کودکان و زنان کرد شد. در یکشنبه گذشته بر اثر حملات هوایی رژیم ترکیه یک خودرو غیرنظامی در اطراف "سنگسر" نزدیک شهر قلعه دیزه کردستان عراق هفت عضو یک خانواده کشته شدند. سه تن از کشته شدگان کودک بودند.

(سپرهای انسانی در مناطق مرزی کردستان عراق و ترکیه در مقابل جنگ افروزیهای جمهوری اسلامی و ترکیه)


که این حملات به مناطق مرزی اقلیم کردستان از طرف مقامات محکوم شده است. محمود عثمان عضو ائتلاف کردستان در مجلس عراق اعلام کرد ارتش ترکیه با هماهنگی آمریکایی‌ها حملات هوایی خود را بر علیه کردستان انجام می‌دهند این در حالیست که هیچ پرواز هوایی بدون اجازه آمریکایی‌ها در حریم هوایی کردستان مقدور نیست.

سیاوش شهابی: وضعیت فعلی مردم ساکن در این مناطق به لحاظ وضعیت سکونت و معیشت چگونه است؟ در واقع وضعیت کنونی مناطق تحت حملات و کلا شرایط حاکم بر این مناطق در طول نزدیک به این دوماه چگونه بوده است؟

مهین شکراله پور: در ادامه رشته کوه‌های زاگروس به منطقه‌ای که دارای کوهستان‌های سر به فلک کشیده ‌و صعب‌العبور می‌باشد می‌رسیم به نام افسانه‌ای قندیل. که در میان این کشور ایران، ترکیه و عراق می‌باشد. (‌چیزی شبیه رشته کوه‌های آلپ) این حکومت‌ها هیچگاه نتوانسته‌اند آن را فتح کنند و در میان کردها به دژ تسخیر ناپذیر شهرت دارد. مردم ساکن قندیل عمدتا از روستاییان فقیر و زحمتکشی تشکیل شده است که از راه دامداری امرار معاش می‌کنند. در طول نزدیک به دو ماه از حملات حکومت ایران و اکنون در مدت اخیر با حملات هوایی جنگندهای نظامی ارتش ترکیه تعدادی از روستاهای منطقه پشدر، سوران و مناطقی دیگر خانه و کاشانه خود را ترک کرده و تاکنون تعداد زیادی از مردم این مناطق کشته و زخمی و آواره شده است و خسارت‌های مالی بسیاری بر آنها وارد شده است. در نتیجه این حملات تاکنون ۳۵ روستا ناچار به ترک محل سکونت خود شده‌اند. در روز ۳۰ مرداد ماه در منطقه سنگسر نزدیک شهر قلعه دیزه یک خانواده ۷ نفری که سه تن از کشته شده‌گان کودک بودند مورد حمله راکدهای جنگنده ارتش ترکیه قرار گرفتند که هر ۷ نفر جانشان را از دست دادند. در میان آسیب دیدگان اصلی جنگ مردم بی دفاع و ستم دیده کرد هستند که گوشت دم توپ‌ها و راکت‌های رژیم‌های جنگ طلب ایران و ترکیه شده‌اند. در حالی هدف را نیروهای مسلح کرد بیان شده است. این نیروها پارتیزان و چریک هستند و ممکن نیست خودشان را درگیر نبردهای جبهه‌ای کنند. در میان فقط مردمی دفاع کرد آواره و کشته می‌شوند. اگر هدف چریک‌های پژاک است که آنها در ارتفاعات قندیل هستند ولی مردمی که آواره و بی‌‌خانه شده‌اند در دامنه‌های قندیل اسکان دارند. دامنه‌های قندیل مداوما مورد حملات توپ‌های جمهوری اسلامی می‌باشند و هدف رژیم خالی کردند این منطقه از مردم آن است حتی به قیمت نابودی طبیعت منطقه و ساکنان آن است و این روند تاکنون همچنان ادامه داشته است.

سیاوش شهابی: کودکان اولین قربانیان حملات نظامی هستند. در حال حاضر با توجه به فصل گرما، وضعیت افراد زیر ۱۸ سال در این مناطق چگونه است؟ وضعیت بهداشت، پوشاک و کلا دسترسی به امکانات اولیه زندگی برای کودکان در چه سطحی است؟

مهین شکراله پور: با توجه به شرایط اقلیم کردستان (عراق) آب و هوایی گرم در منطقه آوارگی و بی‌خانه مانی مردم کرد و ساکنان در مناطق کوهستانی یا در چادرها بر سر می‌برند و یا در مناطق کوهستانی به غارها پناه برده‌اند و امکان دسترسی به همه آوارگان نیست. وضعیت نامناسب و شرایط کوهستانی منطقه نبودن امکانات اولیه زندگی از نظر بهداشتی و خوراک و پوشاک مردم را در مضیقه نگاه داشته است. اگر چه با همت فعالین کردستان و مردم کرد مقداری کمک‌های مردمی به آن رسیده است. این در شرایطی است که وضع آوارگان در نازل‌ترین موقعیت قرار دارد. در این شرایط اولین کسانی که ضربه پذیراند کودکانند. کودکان نخستین قربانیان جنگ‌ها و حملات نظامی بوده و هستند. در این سال‌ها که قندیل مورد هجوم رژیم‌های ایران و ترکیه بوده بارها شاهد آوارگی و در بدری این ملت ستمدیده کرد بودیم. عدم حمایت جوامع حقوق بشری و سکوتشان حمایت‌های چندانی را رو در بر نداشته است. این سکوت کماکان در برابر اینهمه کشتار و جنایت ادامه دارد.

سیاوش شهابی: به فراخوان فعالین مدنی حرکت وسیعی آغاز شده که طی آن گروه‌های مختلف مردمی جهت ایجاد سپرهای انسانی به سمت مناطقی از قندیل رفته‌اند. در این مورد بیشتر توضیح می‌دهید؟ مادران صلح که سردمدار این حرکتند، چه کسانی هستند؟

مهین شکراله پور: مادران صلح ترکیه که ۱۳ سال از فعالیتشان می‌گذرد. در جنگ سی ساله اخیر این مادران رنج‌های فراوانی را تحمل کرده‌‌اند و نظارگر تخلیه هزاران روستای کردستان و کشتارهای پی در پی مردم سرزمینشان بوده‌اند، اما علی رغم همه اینها زنان کرد همچنان به فعالیت‌هایشان ادامه می‌دهند. مادران صلح تشکلی از مادارنی است بر علیه جنگ سی ساله اخیر در کردستان بوجود آمده است و شعارشان (نه جوانان، سلاح‌ها را به خاک بسپاریم). در بسیاری از شهرهای کردستان ترکیه مادران کردی که به واسطه جنگ سی ساله اخیر در کردستان، عزیزانشان را از دست داده‌اند و علارغم درد و رنج‌های فراوانی که در این مدت کشیده‌اند. تا رسیدن به صلح به مبارزات خود ادامه داد. همیشه در همه صحنه‌ها برای رسیدن به صلح حضور داشته‌اند. البته در این میان هم مادرانی صلح کردستان ایران هم وجود دارند با همان اهداف و برای رسیدن به صلح در منطقه تلاش میکنند. حضور مادران صلح در نواحی مرزی از ده روز پیش آغاز شده و کماکان ادامه دارد. آنان از مرزها عبور کرده و در را در نوار مرزی خود را سپر انسانی کرده‌اند و خواستار پایان یافتن جنگ شده‌اند.

(تجمعات شبانه مردم در مناطق مرزی)

سیاوش شهابی: طبق اخبار منتشر شده پلیس ترکیه برخی مواقع مسیر را به روی تظاهر کنندگان بسته و در یک مورد برخورد خشنی نیز با مردم داشته که این درگیری منجر به قتل یک نفر و زخمی شدن تعداد زیادی شده است. موضوع چه بوده؟

مهین شکراله پور: همراهی مردم مدنی و صلح طلب کرد با مادران صلح برای اتمام جنگ ویرانگر در همه مناطقی که جنگ در جریان دارد مشهود است. در این میان هزاران نفر از مردم برای جلوگیری از جنگ سپری انسانی تشکیل داده‌اند. که به منظور پایان دادن به جنگ است. در این مدت حضور سپرهای انسانی برای پایان دادن جنگ در جای جای منطقه چه از طرف کردستان ترکیه و چه از طرف کردستان عراق کاملا نمایان است، اما نیروهای نظامی ترکیه علیه نارضایتی مدنی سپرهای انسانی به خشونت متوسل شده که در این میان بسیاری مردم کرد زخمی و عضو شورای شهر وان "‌یلدرم آیهان" از حزب صلح و دمکراسی که توسط گلوله گاز اشک آور در درگیری با پلیس با سپر انسانی در نقاط مرزی به شدت زخمی شده و سپس جانش را قبل از رسیدن به بیمارستان از دست داد. سپرهای انسانی فقط و فقط مسئله‌ای را روشن و عیان می‌کند. کردها خواهان جنگ نیستند و خواستار صلح و دوستی و آرامش هستند. مسئله کردستان راه حلش جنگ و کشتار نیست ولی این مسئله برای حکومت‌های منطقه خوشایند نیست و برای منزوی کردن کردها از این مسئله استفاده کرده‌اند و می‌خواهند کردها را جنگ طلب نشان دهند.

سیاوش شهابی: به نظر شما تداوم حملات نظامی به مناطق مرزی مخصوصا با نزدیک بودن فصل سرما، چه پیامدهای انسانی در این مناطق در پی خواهد داشت؟

مهین شکراله پور: مسئله کاملا مشهود و عیان است جنگ در هر زمانی به جز ویرانی و نابودی حرفی برای گفتن ندارد و در این میان مدنی و غیر نظامی طمعه آن خواهند شد. با وجود شرایط جغرافیایی و اقلیمی کردستان و منطقه کوهستانی این روند خطرات و پیامدهای جبران ناپدیری را در پی خواهد داشت که غیر قابل جبران است. اگر با همین منوال که می‌گذرد ادامه پیدا کند امکان یک فاجعه انسانی اجتناب ناپذیر است.

در شرایطی که همه برای مردم سومالی و مسائل رخ داشته در منطقه آه و فغان سر می‌دهند در همین نزدیکی انسان‌های هستند که احتیاج به کمک و پشتیبانی دارند و ما فعالین حقوق بشری و همه سازمان‌ها وجوامع دمکرات چشممان را بسته و صدای مردم زجر کشیده را نمی‌شنویم این یک فاجعه است در هزاره سوم‌!!

باید به کمک مردم دردمند بشتابیم تا نظارگر فاجعه دیگری نباشیم.

-------------------

ابراهیم یزدی: رژیم ایران اصلاح پذیر نیست و از هم می پاشد

Iraniansforum.com, 5 Sep. 2011

ویکی لیکس: ابراهیم یزدی به مقامات آمریکائی در دوبی گفت که رژیم ایران ظرفیت اصلاحات را ندارد و بدلیل ضعف های بنیادین، سرانجام از هم می پاشد

Wikileaks: Ebrahim Yazdi dismissed the likelihood of gradual reform in Iran and believed the current system would eventually implode due to inherent systemic flaws

سری جدید اسناد ویکی لیکس شامل چند سند مهم در باره ایران است که عموما از سفارت آمریکا در دوبی به وزارت خارجه ارسال گردیده اند. یکی از آنها مربوط به ابراهیم یزدی وزیر خارجه رژیم ایران در آغاز انقلاب و دبیر کل نهضت آزادی است که فوریه 2008 برای دریافت ویزا به دوبی رفته بود و در آنجا گفتگوئی با مسئولین دفتر ویژه وزارت خارجه مستقر در سفارت داشته است. (اصل سند)

مهمترین نکته از اظهارات یزدی در اینجاست که وی بطور قاطع، امکان اصلاحات تدریجی در این رژیم را منتفی دانسته و میگوید که این نظام بدلیل ضعف های درونی اش از هم خواهد پاشید. یزدی در این دیدار از برنامه های صدای آمریکا انتفاد کرده و گفته است که این رسانه در کنترل سلطنت طلبانی است که درک درستی از اوضاع ایران ندارند و ضد اسلام هستند.

یزدی با تحریم های اقتصادی و فشار علیه رژیم مخالفت کرده و خواهان گسترش مراودات اقتصادی ایالات متحده با رژیم ایران شده است.

A new series of Wikileaks documents have been released including some interesting cables from DOS special office in Dubai to State Department in Washington. Among them, is one detailing Ebrahim Yazdi's discussion with US officials. Here is some excerpts: (Document)

Summary: Former foreign minister and leader of Freedom Party of Iran Dr. Ebrahim Yazdi (please protect) discussed his views of US policies on Iran with IRPoff Feb 20 when he came to Dubai to collect his US visa. Yazdi expressed his view that US policy on Iran is flawed and unclear, arguing, that economic sanctions against Iran harm the people, but will do nothing to change the Iranian government's behavior.

Rather than imposing economic sanctions on Iran, the US should encourage trade and economic development in Iran, Yazdi said. Although he thought the Iranian government should accept the P5+1 offer and cease uranium enrichment, he believed that some parts of that plan were flawed as well.

Yazdi also criticized VOA programming, saying that in his view the programming is not only anti-Iran, but also anti-Islam. On the future of Iranian politics, Yazdi dismissed the likelihood of gradual reform in Iran; he believed the current system would eventually implode due to inherent systemic flaws. Yazdi's views on the upcoming Majles elections will be reported septel. End summary.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر