Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ شهریور ۱۲, شنبه

کشته شدن فرمانده سپاه شهرستان سردشت و انهدام یک تانک توسط نیروهای پژاک

سالروز ترور وزیر خارجه سوئد آنا لیند را گرامی بداریم آنا لیند انسانی بسیار شجاع و مدافع حق بود

کشته شدن فرمانده سپاه شهرستان سردشت و انهدام یک تانک توسط نیروهای پژاک
kurdane.com
در پی حملەی سپاه پاسداران به کوهستانهای قندیل و بروز درگیری میان نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و گریلاهای پژاک، 21 پاسدار و 6 نفر از افراد کرد مسلح وابسته به سپاه کشته شدند. گفته می شود فرمانده سپاه پاسداران شهرستان سردشت نیز در میان کشتەشدگان است. ظهر روز جمعه (2 سپتامبر- 11 شهریور) نیروهای سپاه پاسداران از سه جهت بە منطقە زلی واقع در کوهستانهای قندیل یورش بردند و "درگیری های سنگینی" میان این نیروها و حزب پژاک در منطقە کوتمان و کانی توو در محدودە زلی روی داد.
خبرگزاری فرات ضمن اعلام شمار کشتەشدگان سپاه پاسدارن، از انهدام یک خودرو نظامی و یک دستگاه لودر متعلق به نیروهای نظامی ایران خبر داد.
در همین باره وب سایت "کرد و کردستان"، ارگان رسمی حزب دمکرات کردستان نیز نوشت "پاسدار رنجبرزاده" فرمانده سپاه پاسداران شهرستان سردشت در جریان درگیری های روز جمعه کشته شده است.
این منبع همچنین افزود: سه نفر از کردهای مسلح وابسته به رژیم که در کشتار اعضای حزب دمکرات در سالهای پس از انقلاب نقش مهمی داشتەاند در درگیری با پژاک کشتە شدەاند.
"عمر بلاوی، مصطفی حسن سر سپی و عبداله گورانکان" اسامی این افراد است که گفته می شود در درگیریهای سپاه پاسداران با پژاک در روز گذشته کشته شدەاند.
در همین حال روز جمعه مناطق "شهید آیهان، جاسوسان، زیوکه و علی رشی" واقع در خاک کردستان عراق هدف حملات توپخانەایی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. هنوز از تلفات احتمالی این حملات اطلاعی در دست نیست.
از سوی دیگر بر اساس خبرهای رسیده ساعت 2 بامداد امروز شنبه نیز بار دیگر نیروهای سپاه ایران با پشتیبانی یگان زرهی دست به حمله مجدد علیه نیروهای پژاک زدند که در منطقه دشت وزنی در منطقه سردشت درگیری شدیدی بین نیروهای سپاه و گریلاهای پژاک بوقوع پیوست . در این درگیری نیروهای پژاک توانستند با استفاده از سلاحهای سنگین یک تانک نیروهای سپاه را به کلی منهدم نمایند .
نیروهای نظامی سپاە پاسداران روز شنبه 25 تیر(16 ژوئیه)عملیات وسیعی را بر علیه پژاک در مناطق مرزی ایران با عراق آغاز کردند که حدود یک ماه به طول انجامید. به دنبال این حملات، بخش های وسیعی از مناطق مرزی کردستان عراق از سوی توپخانەهای ایران و جنگندەهای ارتش ترکیه بمباران شده است.
از ابتدای حملات سپاه پاسداران به خاک اقلیم کردستان تاکنون، بیش از 35 روستا در مناطق مرزی تخلیه شده است و حدود 400 خانواده آواره شدەاند.
اگرچه ایران همواره ادعا می کند که توپخانەهای این کشور با مختصات دقیق مواضع پژاک را هدف قرار می دهد، اما طی یک ماه گذشته، سه تن از روستانشینان این مناطق بر اثر این توپبارانها جان خود را از دست داده و دست کم یازده تن دیگر زخمی شدەاند.
----------------------
جمهوری جنون اسلامی به کشتار غیر نظامیان کرد ادامه میدهد
kurdane.com
در ادامه‌ی حملات توپخانه‌ای ایران به‌ مناطق مسکونی اقلیم کوردستان، امروز شنبه، یک چوپان کورد در اثر اثابت تیر مستقیم نیروهای نظامی ایران جان سپرد. امروز شنبه در منطقه‌ی حاج عمران، "فرمان محمد پیرداود" در چراگا‌ه‌های حومه‌ی حاج‌عمران مورد هدف تیر مستقیم نیروهای ایرانی قرارگرفت، پس از انتقال به‌ بیمارستان جان سپرد.
"مغدید عریف احمد" بخشدار حاج عمران گفت: فرمان محمد ساعت 8:30 امروز شنبه‌، مورد ‌هدف تیر مستقیم نیروهای سپاه‌ پاسداراران قرار گرفته‌ است.
////////////////////////
کاراییلان : برخی از قدرتهای جهانی نمیخواهند که خلق کرد به جایگاه و حقوق مشروعش دست یابد
مراد کارییلان رهبر" ک.ج.ک" در پیامی خطاب به فستیوال فرهنگ و هنر کردی گفت " ما گریلاهای کردستانیم، ما با توسل به نیروی خود مقاومت خواهیم کرد و پیروز خوهیم شد. ما جز خلق کرد و کوهستانهای کردستان پشتیبان دیگری نداریم. تا زمانی که خلقمان حامی ما باشد هیچ قدرتی توانایی از میان برداشتن ما را نخواهد داشت. امروزه روز ما توانایی حرکت در سراسر کوهستانهای کردستان را داریم و مقاومت ادامه خواهد داشت."


مراد کارییلان مسئول شورای رهبری کنفدرالیسم جامعه دمکراتیک کردستان " ک.ج.ک" در پیامی خطاب به فستیوال فرهنگ و هنر کردی اعلام کرد که هدف استراتژیک ترکیه در به جریان انداختن حملات اخیر از میان برداشتن موجودیت خلق کرد است.
مراد کاراییلان گفت کە جنبش آزادیخواه خلق کرد تحت هیچ شرایطی از مطالبات و خواسته‌های بر حقش پا پس نخواهد کشید.
مسئول شورای رهبری "ک.ج.ک" مراد کاراییلان میگوید که روند مبارزات آزادیخواهی کردستان به مراحل نوینی گام نهاده است و تمامی موفقیتهایی که در این مرحله به دست آیند ،سرنوشت کردها در آینده را رقم خواهد زد.
کاراییلان از مرحله‌ی کنونی به عنوان مرحله‌ای تاریخی نام برد و با اشاره به تلاشهای جناحهای کردی برای حل صلح آمیز مسئله گفت:
" 18 سال است که رهبری و جنبش ما گامهای جدی در راستای حل مسالمت آمیز مسئله برداشته است. در آخرین مورد رهبر آپو پروتکلی در این زمینه به حکومت ترکیه تقدیم کرد. در انتخابات 22 خردادماه نیز خلق ما خواست خود برای خودمدیریتی را به وضوح به نمایش درآورد. اما حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه این حقایق را نادیده گرفت و علاوه بر به کار گیری ادبیات خشونت بار به پروتکل پیشنهادی اوجالان نیز پاسخی نداد."
کاراییلان با بیان اینکه خلق کرد در برابر موضع گیریهای دولت ترکیه در چهاردهم تیرماه خودمدیریتی دمکراتیک اعلام کرده است افزود:
"هم جناحهای کردی و هم خلق کرد پروژه خود برای رفع مسئله را به وضوح عنوان کرده‌اند.این پروژه خودمدیریتی دمکراتیک است. دولت ترکیه این طرح مسالمت آمیز را که به تمام مسائل موجود پایان میبخشید مورد قبول قرار نداد و نخست وزیر اردوغان با بیان اینکه با توسل به تاکتیکهای نوین به میدان خواهند آمد به طور رسمی در مقابل ما اعلان جنگ کرد."
کاراییلان در ادامه، کسانی که میگویند پ ک ک موجب از سرگیری جنگ شده ‌است را مورد انتقاد قرار داد و گفت:
" با توجه به اینکه دولت ترکیه فرمان جنگ را صادر کرده است مسئولیت عواقب جنگ بر عهده آنهاست. اظهارات برخیها که میگویند پ ک ک اعلان جنگ کرده است به دور از واقعیت است. این دولت ترکیه بود که با نادیده‌ گرفتن آرای خلق کرد به درگیریها دامن زد."
مسئول شورای رهبری ک.ج.ک میگوید که سیاستهای دولت ترکیه و اصرار در ادامه جنگ موجب تنگ شدن عرصه بر تلاشهای صلح آمیز رهبر ملت کرد عبدالله اوجالان شد و وی به ناچار از دخالت در روند حل مسئله کناره‌گیری کرد.
کاراییلان همچنین به هجوم مشترک حکومتهای ایران و ترکیه به مناطق حفاظتی مدیا و قندیل برای از میان برداشتن جنبش آزادیخواهی خلق کرد نیز اشاره کرد و خاطر نشان نمود که این حملات نتایج دلخواهی برای آنها در برنخواهد داشت.
کاراییلان گفت برخی از قدرتهای جهانی نمیخواهند که خلق کرد به جایگاه و حقوق مشروعش دست یابد به همین منظور از زمستان امسال با توسل به حکومتهای اشغالگر کردستان و پشتیبانی نیروهای بین‌المللی توطئه نوینی را علیه خلق کرد و جنبش آزادیخواهش طرح ریزی کرده‌اند.
مسئول شورای رهبری ک.ج.ک یکی از دلایل طرح این توطئه را وضعیت کنونی خاورمیانه عنوان کرد و ادامه داد:
" قدرتهایی که در نظر دارند شکل نوینی به خاورمیانه ببخشند جایگاهی برای کردها در نظر نگرفته‌اند به همین دلیل میخواهند که کردها همچنان زیردست باقی بمانند و تلاش میکنند جنبش آزادیخواه کردستان را از میان بردارند. این حقایق از ذهنیت ترکیه گرفته شده است."
کاراییلان تاکید کرد هجوم مشترک رژیمهای ایران و ترکیه بخشی از توطئه طراحی شده‌ است و علاوه بر پژاک و پ ک ک خلق کرد را هدف قرار داده‌اند.
وی تصریح نمود ،در مقطع کنونی لازم است بیش از پیش سیاستمداران کرد در مقابل هجوم و اشغالگری دشمنان متحد شوند و از تمام جناحها دعوت نمود که برای شکل دهی یک استراتژی مشترک کردی دور هم گرد آیند.
کاراییلان در ادامه پیامش نسبت به در پیش گرفتن کشتارهای جمعی از سوی دولت تکیه هشدار داد.
رئیس شورای رهبری ک.ج.ک مراد کاراییلان سوق دادن حکومت ایران برای جنگ با جنبش آزادیخواه خلق کرد را به دامی برای این کشور تشبیه کرد و گفت: اگر حکومت ایران میگوید که در همپیمانیهای صورت گرفته جای نگرفته است باید حملاتش را متوقف کند و افزود: در وحله اول این ایران است که از به خدمت در آمدن این طرح آسیب خواهد دید.
کاراییلان از حزب حاکم عدالت و توسعه به عنوان دولت جنگ نام برد و گفت: اردوغان که به شیوه‌ی عثمانیان عمل کرده است میخواهد همه در برابرش سر تعظیم فرود بیاورند.
وی در ادامه به تشدید شرایط انزوای اوجالان در زندان امرالی پرداخت و گفت:
"از یک سو بر خلاف قانون و بدور از اصول اخلاقی رهبر ما را از هر جهت تحت فشار قرار میدهند و از سوی دیگر توسط جنگنده‌های هوایی به نیروهای ما حمله‌ور میشوند. آنها در جنگ نیز پایبند به معیارهای قانونی و اخلاقی نیستند. اردوغان در پی حصول اهدافش از طریق طرح ریزی دسیسه‌ها و تهدیدات مکرر است. اما باید بدانند که ما به هیچ وجه از مواضع کنونیمان پا پس نخواهیم کشید. ما به مثابه پ ک ک هیچگاه در مقابل اشغالگری تسلیم نخواهیم شد. خلق میهن دوست ما از این مسئله اطمینان خاطر داشته باشند."
کاراییلان گفت دولت ترکیه بی پروا سیاستمداران کرد را به طور مکرر تهدید و بازداشت میکند و با هجوم به کسانی که میخواهند به نوعی از ادامه جنگ جلوگیری کنند آنها را به رگبار بسته و در آخرین مورد یلدرم آیهان یکی از سپرهای انسانی را به قتل رساندند.
رئیس شورای رهبری ک.ج.ک سپس به ادعای رسانه‌های ترکیه مبنی بر دستگیری وی پرداخت و گفت این خبرها را در چارچوب جنگ روانی منتشر میکنند اما باید همه به خوبی بدانند که اشغالگران قدرت دستگیری انقلابیون را ندارند.
وی همچنین به انکار رسانه‌های ترکیه در مورد قتل عام 7 غیر نظامی از سوی جنگنده‌های ترکیه پرداخت و گفت:
" دروغ پردازی ،حقیقت و شاخصه دولتهای ترکیه به درازای تاریخ است. هرگاه در کردستان کشتار جمعی به وقوع پیوست دولت و رسانه‌های ترکیه سعی در انکار جنایت کردند."
کاراییلان در ادامه سخنانش با اشاره به قتل 45 غیر نظامی به دستور مستقیم نخست وزیر اردوغان نام 9 تن از قربانیان که کودک بودند را به زبان آورد و از اتحادیه اروپا و امریکا و قدرتهای بین‌المللی پرسید:
" آیا ما تروریست هستیم یا اردوغانی که این کودکان را به قتل میرساند؟! "
وی از حملات ارتش ترکیه به عنوان ترور حکومتی نام برد و اعلام نمود که هدف آنها ایجاد فضای وحشت و از میان برداشتن خلق کرد است.
کارییلان با تاکید بر اینکه حملات گسترده‌ای علیه جنبش آزادیخواه به جریان افتاده است گفت:
" ما گریلاهای کردستانیم، ما با توسل به نیروی خود مقاومت خواهیم کرد و پیروز خوهیم شد. ما جز خلق کرد و کوهستانهای کردستان پشتیبان دیگری نداریم. تا زمانی که خلقمان حامی ما باشد هیچ قدرتی توانایی از میان برداشتن ما را نخواهد داشت. امروزه روز ما توانایی حرکت در سراسر کوهستانهای کردستان را داریم و مقاومت ادامه خواهد داشت."
با این وجود کاراییلان اعلام کرد که آنها برای حل صلح آمیز مسئله از آمادگی لازم برخوردارند و ادامه داد:
" 18 سال است که برای حل مسالمت آمیز مسئله اعلام آمادگی کرده‌ایم .خواسته ما آشکار است اردوغان باید به پیشنهادات رهبری ما که ترکیه را به صلح دعوت کرده بود پاسخ دهد. راهکار ما برای حل مسئله مشخص است اما جناحهای جنگ طلب که خواهان خونریزی و قتل کردها هستند در ادامه جنگ اصرار دارند."
رئیس شورای رهبری ک.ج.ک در پایان تاکید کرد که حل مسئله تنها با آزادی رهبر آپو و کردستان خودمدیر محقق خواهد شد.
////////////////////////////
پژاک تنها بهانه ای برای حملات است و مسئله اصلی ملت کرد و قندیل است
شاخه نظامی حزب کارگران کردستان ، نیروهای مدافع خلق(HPG) امروز شنبه با صدور بیانیه ای در قندیل اعلام کرد که نیروهایش از این پس با حملات سپاه پاسداران به کوهستانهای قندیل مقابله می کند. پژاک تنها بهانه ای برای حملات است و مسئله اصلی ملت کرد و قندیل است
شورای رهبری کنفدرالیسم جامعه دمکراتیک کردستان " ک.ج.ک" پخش نظامی حزب کارگران کردستان (پ کا کا) اعلام کرد که نیروهای آنها نیز همراه با نیروهای پژاک علیه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی وارد نبرد شده اند.
شاخه نظامی حزب کارگران کردستان ، نیروهای مدافع خلق(HPG) امروز شنبه با صدور بیانیه ای در قندیل اعلام کرد که نیروهایش از این پس با حملات سپاه پاسداران به کوهستانهای قندیل مقابله می کند.
پ ک ک این اولین بار است که غیر دفاع از خود در مقابل ترکیه رسما علیه نیروهای نظامی ایران اعلان جنگ می دهد.
در بیانیه نیروهای مدافع خلق(HPG) آمده است ، با توجه به پیشنهاد مراد کاراییلان "نیروهای این گروه با گریلاهای پژاک جابجا شدند، اما ایران با وجود آنکه اطلاع دقیقی از این موضوع داشت از صبح دیروز بار دیگر به قندیل حمله کرده است."
مراد کارییلان مسئول شورای رهبری کنفدرالیسم جامعه دمکراتیک کردستان " ک.ج.ک" ا پیشتر گفته بود که نیروهای آنها در درگیریهای پژاک با سپاه پاسداران شرکت ندارند. وی همچنین اعلام کرده بود که به منظور جلوگیری از ادامه این درگیریها، نیروهای پ کا کا با گریلاهای پژاک جابجا خواهند شد.
وی در عین حال هشدار داده بود که پس از این جابجایی اگر حملات سپاه باز هم ادامه داشته باشد، آنها نیز همراه پژاک علیه سپاه پاسداران خواهند جنگید.
در این بیانیه همچنین آمده است "تحرکات جدید ایران نشان داد که پژاک تنها بهانه ای برای حملات است و به طور رسمی اعلام می کنیم که از این پس دوش به دوش گریلاهای پژاک و در چارچوب دفاع مشروع علیه نیروهای جمهوری اسلامی خواهیم جنگید."
امروز هزاران نفر در فستیوال فرهنگ و هنر کردی در کلن آلمان شرکت نمودند و مراد کارییلان رهبر" ک.ج.ک" در پیامی خطاب به فستیوال فرهنگ و هنر کردی گفت " ما گریلاهای کردستانیم، ما با توسل به نیروی خود مقاومت خواهیم کرد و پیروز خواهیم شد. ما جز خلق کرد و کوهستانهای کردستان پشتیبان دیگری نداریم. تا زمانی که خلقمان حامی ما باشد هیچ قدرتی توانایی از میان برداشتن ما را نخواهد داشت. امروزه روز ما توانایی حرکت در سراسر کوهستانهای کردستان را داریم و مقاومت ادامه خواهد داشت."
///////////////////




/////////////////

تفسیر سیاسی هفته
نوشته: منشه امیر

ترکیه اردوغان، مقلد رژیم ایران

سران دولت ترکیه یک ترفند را از حکومت اسلامی ایران خوب آموخته اند و آن این که در رسیدن به هدف های جاه طلبانه خویش، اسرائیل را به صورت سپر بلای خود درآورند و با آن به ستیز برخیزند.

اسرائیل ستیزی در طول چهار دهه جنگ افزار سران نالایق کشورهای عرب بود که از راه آن بتوانند مردم را به سوی خویش بکشانند و همه بی لیاقتی های خود و ناتوانی و ورشکستگی در رسیدگی به مشکلات مردم و حل مسائل مملکت را پرده پوشی کنند.

آخوند روح الله خمینی، این ترفند کشورهای عرب را خوب تقلید کرد و از همان روزی که قدرت را در ایران به دست گرفت، و حتی دیر هنگامی پیش از آن، با دهن دریدگی از نابودی اسرائیل سخن گفت و مسلمانان جهان را فرا خواند که هر یک، یک سطل آب بروی اسرائیل فرو ریزد تا کشور یهود نابود شود.

در طول سال ها، این خصومت رژیم اسلامی ایران نسبت به اسرائیل و جنبش یهود، نه تنها فروکش نکرد، بلکه احمدی نژاد با پیش کشیدن انکار هولوکاست به آن ابعاد تازه ای بخشید. این ترفند تا حدودی مؤثر افتاد و احمدی نژاد در بین شماری از گروههای اسلامی افراط گرا شهرت و محبوبیتی یافت و حکومت ایران دست به روی دست مالید که بله، اسلام ما دارد به سرزمین های اسلامی صادر می شود.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر اسلام گرای ترکیه نیز، اکنون مدتی است در صدد برآمده از همین شیوه برای پیشبرد مقاصد دینی خود و به دست گرفتن رهبری جهان اسلام استفاده کند و به آسانی توانسته است در این راه، حکومت ایران را پشت سر بگذارد.

رژیم ایران در طول سه دهه میلیاردها دلار برای به دست آوردن محبوبیت در سرزمین های اسلامی و صدور آن چه که "انقلاب اسلامی" می نامید، هزینه کرد – ولی ترکیۀ اردوغان با یک حرکت آمد و همه آن را از رژیم ایران ربود – و حالا هم با پایین آوردن سطح مناسبات دیپلماتیک با اسرائیل به درجه دبیر دومی، می کوشد خود را به این هدف نزدیک کند.

حکومت ایران سالیان دراز برای پنهان نگاه داشتن گرایش های یهودستیزانه خود، و به این امید که بتواند مطالبه مقام رهبری جهان اسلام را توجیه کند، خود را در خط مقدم تحریک و فتنه در میان فلسطینیان، به هدف جلوگیری از حل نزاع آنان با اسرائیل قرار داد و با حمایت از سازمان های ترور و رساندن پول به حماس و حزب الله و دیگر تشکل ها صلح ستیز، کوشید از برقراری آرامش جلوگیری کند و اوضاع منطقه را همچنان بحرانی نگاه دارد، تا از آب گل آلود بتواند ماهی بگیرد.

سرکردگان حکومت ایران خوب می دانسته و می دانند که چون شیعیان تنها ده درصد از مسلمانان جهان را تشکیل میدهند و بین شیعه و سنی خصومت تاریخی برقرار است، و شیعیان، سنی ها را نجس می دانند و اهل تسنن نیز شیعیان را منحرفان از دین تلقی می کنند، بنابراین، اگر آنان بیآیند و ادعا کنند که مقام رهبری جهان اسلام به شیعیان می رسد و اکنون هنگام آن است که این ظلم تاریخی جبران گردد و امامت که از حضرت رسول اکرم به حضرت علی نرسیده بود، این بار به شیعیان باز گردانیده شود، کسی به حرف آنان توجه نخواهد کرد.

بنابراین، در شرایط سال های نخست به روی کار آمدن حکومت اسلامی ایران، که مصر با اسرائیل پیمان صلح امضاء کرده بود، و اردن نیز در راه صلح با اسرائیل بود و فلسطینیان نیز به سوی امضای پیمان صلح اوسلو با اسرائیل پیش می رفتند، سران رژیم ایران بر این گمان بودند که اگر سینه زدن در زیر علم فلسطینیان را به ادعای آن که محروم و مظلوم مانده اند – عنوان کنند، دست کم می توانند جناح تندرو و تعصب گرای اسلامی در میان اهل تسنن را به سوی خود بکشانند.

البته رژیم ایران در این تلاش ناکام ماند و حتی افراطی ترین گروه بنیادگرای سنی چون القاعدة و طالبان افغانستان، به صورت سرسخت ترین رقیبان حکومت ایران درآمدند – و چنین نیز مانده اند. در هر حال تنها حربه ای که حکومت ایران برای توجیه مطالبه رهبری جهان اسلام داشته و دارد، مسأله فلسطینی ها و دفاع از گروه های صلح ستیزی مانند حماس و جهاد اسلامی می باشد.

اکنون یکی دو سالی است که رجب طیب اردوغان نخست وزیر اسلام گرای ترکیه، که می گویند در جوانی در جنبش اخوان المسلمین عضویت داشته، به تقلید از همین ترفندهای رنگ باخته روی آورده و ستیز با اسرائیل را علم کرده و با کمک آن می خواهد در بین کشورهای عرب منطقه و ممالک جهان محبوییتی به دست آورد و با یک مانور سریع، حکومت ایران را در به دست گرفتن رهبری جهان اسلام، کاملاً پشت سر بگذارد.

برای توجیه این جاه طلبی های منطقه ای و جهانی ترکیه، در همان زمانی که احمدی نژاد ادعا می کند که اهل تشیع به زودی رهبری جهان را به دست خواهند گرفت، دو واقعیت تاریخی و سیاسی را باید منظور داشت – که ریشه های این تلاش اردوغان را در راه رسیدن به مقام رهبری جهان اسلام، و یا دست کم رهبری کشورهای مسلمان منطقه، می شناساند.

واقعیت نخست آن که سلف ترکیه مدرن، امپراطوری عثمانی بود که سلطان آن، لقب خلیفه جهان اسلام را نیز یدک می کشید و از آن جا که با تسلط عثمانی ها بر سرزمین های عربی، همه خلفای اسلامی از اموی وعباسی و فاطمی برافتاده بودند، خود را جایگزین پیامبر اعظم معرفی می کرد و آن را یکی از منابع قدرت خویش می دانست.

حالا هنگام آن است که ترکیه مدرن، که به رهبری اردوغان و عبدالله گل به تدریج از سکولاریسم دور می شود و ردای اسلامی بر تن می کند، به آن دوران عظمت باز گردد و برای گسترش نفوذ اقتصادی و سیاسی خود در ممالک عربی و کشورهای اسلامی، دوباره موضوع خلیفه گری را عنوان کند.

ترکیه امروز، به رهبری اردوغان، از یک کشور فقیر و مفلوک به یک ابرقدرت اقتصادی منطقه مبدل می گردد، بنابراین، چرا دوباره به فکر به دست گرفتن رهبری جهان اسلام برنیآید؟

این جاه طلبی سیاسی و اقتصادی، به ویژه از هنگامی شدت گرفته که اتحادیه اروپا حاضر نشده است ترکیه را به عضویت این سازمان منطقه ای بپذیرد. از دیدگاه اروپائیان، رژیم ترکیه از موازین دموکراسی به دور است، کردهای آن کشور را سرکوب می کند، در راه اسلامی کردن آن سرزمین پیش می رود و با سکولاریسم مبارزه می کند و حقوق انسانی شهروندان را زیر پا می گذارد و روزنامه نگاران را به زندان می اندازد – و بنابراین، شایستگی عضویت در اتحادیه اروپا و قرار گرفتن در کنار کشورهای آزاد آن قاره را ندارد.

این را اردوغان یک توهین تلقی می کند و دلیل اسلام ستیزی کشورهای اروپایی می داند که از تسلط عددی مسلمانان بر برخی از آن کشورها و به ویژه آلمان نگران هستند و قصد ستیز با دین حضرت پیامبر اعظم را دارند.

بنابراین، اکنون که درهای اروپا به روی ترکیه مدرن بسته شده، اردوغان می خواهد به جهان اسلام روی آورد و خود را در مقام رهبری قرار دهد، که هم به اروپا دهن کجی کرده باشد و هم از سران آن قاره انتقام گرفته باشد.

یک واقعیت دیگر نیز در ذهن سران ترکیه این امید را به وجود می آورد که شرایط بین المللی و منطقه ای مناسبی پیش آمده که رسیدن به این خواسته، یعنی به دست گرفتن رهبری کشورهای اسلامی منطقه و جهان را آسان تر می سازد و آن بحرانی است که کشورهای عرب هم اکنون با آن روبرو هستند.

در شرایط کنونی، اردوغان می بیند که مصر به عنوان پرقدرت ترین کشور عربی، در یک بحران عمیق دست و پا می زند. حکومت قذافی در لیبی در حال فروپاشی است، رژیم بشار اسد در سوریه نیز رفتنی است، عراق با مشکلات داخلی دست و پنجه نرم می کند، امیرنشین ها ضعیف شده اند و عربستان سعودی از آن جلال و جبروت پیشین افتاده است.

در چنین شرایطی، رجب طیب اردوغان امید دارد که اگر خود را حامی مردم لیبی بداند و فعالانه در بحران آن کشور دخالت کند، اگر خود وهمسرش از سومالی دیدن کنند و به مردم آن کشور وعده کمک بدهند، اگر دولت آنکارا بر رژیم بشار اسد فشار آورد و حتی اولیتماتوم بدهد که از سرکوب و کشتار مردم سوریه دست بردارد، می تواند در کسب محبوبیت برای دولت ترکیه در کشورهای عرب بسیار موفق باشد و آسان تر بتواند رهبری جاه طلبانه مورد نظر خود را پیش برد.

ولی از مدت ها قبل از رویدادهای جهان عرب نیز، ترکیه درصدد برآمده بود با وسیله قرار دادن مسأله فلسطینیان، به پیشبرد هدف های خود بپردازد.

نزاع دیپلماتیک کنونی حکومت اسلام گرای ترکیه با اسرائیل، تنها در ماجرای کشتی ماوی مرمره ریشه ندارد، بلکه از مدت ها پیش از آن آغاز شد: اردوغان از همان سال های اولی که قدرت را در ترکیه به دست گرفت، خود را حامی فلسطینیان قلمداد کرد و آنان را مظلوم و اسرائیل را ظالم خواند. اردوغان بود که ادعا کرد اسرائیل آب رودخانه لیتانی را از لبنان می دزد و اردوغان بود که دو سال پیش در همآیش بین المللی "داوس" در روی صحنه و در کنار پرزیدنت شیمعون پرس، خصومت خود علیه اسرائیل را آشکار ساخت و به رییس جمهوری اسرائیل توهین کرد و سخنان او را در پشتیبانی از روند صلح با فلسطینیان باطل دانست.

پس از آن بود که رجب طیب اردوغان علناً به حمایت از حماس پرداخت و عملاً از حرکت کشتی ماوی مرمره به سوی خاک اسرائیل، در یک اقدام تحریک آمیز و فتنه انگیزانه آشکار، حمایت کرد و امروز نیز به بهانه آن که اسرائیل باید رسماً معذرت بخواهد و غرامت بپردازد، سطح روابط دیپلماتیک دو کشور را پائین می آورد.

ستیز اردوغان با اسرائیل خصومت او با مجموعه همکاری های گسترده دو کشور در زمینه های مختلف، از ماجرای کشتی ماوی مرمره آغاز نشد، بلکه در پیشینه رفتارهای ضد اسرائیلی او ریشه دارد.

خصومت با اسرائیل، به هدف پیشبرد جاه طلبی های سیاسی در منطقه، ترفندی است که دولت ترکیه از حکومت ایران تقلید کرده – گرچه بعید می نماید که دولت آنکارا از این شیوه، در دراز مدت سود برد – اما بی تردید در آینده ای نه چندان دور روزی خواهد آمد که سران ترکیه به اشتباه خود پی خواهند برد و درخواهند یافت که اسرائیل طبیعی ترین دوست و همکار کشورهای مسلمان غیرعرب منطقه، یعنی ترکیه و ایران است.

اورشلیم: 12 شهریور ماه 1390 – سوم سپتامبر 2011

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر