Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ مرداد ۱۸, چهارشنبه

بەختیار مێعماری دانیشتوی شاری مەریوان .تەمەن ٣٥ ساڵ ،کە ماوەی ٣ ساڵە لە لایەن هێزەکانی کۆماری ئیسلامی دەستبەسەر کراوە لە لایەن دادگای شۆرشی شاری مەریوان بە تۆمەتی محاربە و پەیوەندی لە تەک هێزە کوردیەکان حکمی اعدامی بە سەردا سەپێندراوە


بەختیار مێعماری دانیشتوی شاری مەریوان .تەمەن ٣٥ ساڵ ،کە ماوەی ٣ ساڵە لە لایەن هێزەکانی کۆماری ئیسلامی دەستبەسەر کراوە لە لایەن دادگای شۆرشی شاری مەریوان بە تۆمەتی محاربە و پەیوەندی لە تەک هێزە کوردیەکان حکمی اعدامی بە سەردا سەپێندراوە

صدور حکم اعدام برای یک شهروند کُرد در مریوان

یک منبع محلی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت  بختیار معماری شهروند کُرد ساکن مریوان،  ۳۵ ساله که از مردادماه سال ۸۹ در بازداشت بسر می‌برد، از سوی دادگاه انقلاب شهر مریوان به ریاست قاضی لطفی به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کُرد به اعدام محکوم شده است.  حکم یاد شده در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ماه به صورت رسمی به وی در زندان سنندج ابلاغ شده است.
بنابه‌ گفته‌ این فعال حقوق بشر بختیار معماری در تاریخ ۱۳ مردادماه سال ۸۹ در شهر مریوان توسط نیروهای اداره اطلاعات شهر مریوان بازداشت و روز بعد به بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج منتقل شده است. او به مدت سه ماه در این بازداشتگاه تحت بازجویی قرار گرفته و در این مدت نیز از حق ملاقات و تماس تلفنی با خانواده محروم بوده است.
در دفاعیه وکیل بختیار معماری که نسخه ای از آن در اختیار کمپین قرار گرفته است آمده است که دادگاه بدون ارائه شاهد و تنها بر اساس اقرار و اعترافات متهم در زمان بازجویی در وزارت اطلاعات، اقدام به انتساب این اتهامات به موکل وی نموده است و موکل او در همه مراحل دادرسی تمام اتهامات را رد کرده و اقرارات انجام شده در مراحل تحقیقات اولیه تحت فشار بازجویان بوده است.
در متن دفاعیه آماده است: « موکل بنده از اولین جلسه دادرسی تاکنون با قاطعیت تام همگی مطالب اظهار شده در تحقیات مقدماتی که تمامی آن بنابه اظهار موکل در اداره اطلاعات یا با حضور کارشناسان آن اداره به عمل آمده و حتی بنابه تایید متهمین و دادیار محترم تحقیق نه تنها در اداره اطلاعات بوده بلکه با چشمان بسته نیز صورت گرفته است را تکذیب نموده و بیان آن مطالب را بنابه درخواست تحقیق کنندگان و بر اثر عدم تحمل ضرب و شتم فیزیکی و روانی اعلام نموده. دلایل ادعای خود را در جلسه‌ دادگاه با نشان دادن آثار ضرب و شتم از محل شکستگی پاشنه و قوزک پای چپ و فک و غفونتهای داخلی بیان نمود.»
یک فرد نزدیک به خانواده درمصاحبه با منبع محلی یاد شده که متن آن در اختیار کمپین قرار گرفته است مدعی شد: « بختیار معماری در زمان بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنندج برای اقرار به قتل این دو شهروند به سفارش یکی سازمان جاسوسی انگلیس تحت فشار بوده و به دلیل شکنجه‌ زیاد مجبور به اعتراف شده است. چون بر طبق حکم صادر نیز نه آلات جرم از وی کشف شده است و نه شاهدی در این پرونده وجود دارد. دادگاه کیفری استان کردستان در تاریخ ۲۹ دیماه سال ۹۰ به اتهام قتل و شکایت خانواده مقتولین برای وی حکم قصاص صادر کرده است و همچنین دادگاه انقلاب شهر مریوان به اتهام محاربه از طریق عضویت در احزاب کُردی برای وی حکم اعدام صادر کرده است و در هر دو دادگاه تنها بر اساس اقرار متهم حکم صادر شده است.»
در دادنامه صادر از دادگاه کیفری استان کردستان نام دو مقتول انوراشکاوند و طیب کشوردوست ذکر شده است.  بنابه گفته‌ این منبع بعد از انتشار اعترافات این او از کانال پرس تی در زمان برگزاری دادگاه بختیار معماری تمام اتهامات صادر شده را رد و اعلام کرده است تحت فشار بازجویان وزارت اطلاعات  مجبور به اعتراف شده است.
این منبع آگاه در ادامه افزود : « بعد از حدود سه ماه نیروهای اداره اطلاعات سنندج وی را به صورت دست بند و پابند همراه فیلمبردار به منزل پدر وی برده و بعد از ملاقات همسر و فرزندانش به آنها اعلام کرده‌اند که او علیه جمهوری اسلامی فعالیت مسلحانه داشته و این آخرین ملاقات شما با وی خواهد بود. ماموران اداره اطلاعات سپس وی را به منزل دو شهروند کُرد که مدتی قبل از آن به قتل رسیده‌اند، انتقال داده و او را قاتل آنها معرفی کرده و سپس بعد از فیلمبرداری، شبکه‌ پرس تی وی در برنامه‌ ایران تودی اقدام به پخش این فیلم کرد. این زندانی سیاسی همچنین در ۲۹ دی ماه سال ۹۰ در دادگاه کیفری استان کردستان به اتهام قتل به قصاص محکوم شده است.»
بختیارمعمار هم اکنون در زندان مرکزی سنندج بسر می‌برد و هر ماه یک بار اجازه ملاقات با خانواده‌اش را دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر