Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ مرداد ۱۱, چهارشنبه

احضار و بازجویی از یک دانشجو کُرد در خراسان


 احضار و بازجویی از یک دانشجو کُرد در خراسان

آژانس کُردپا: یک دانشجوی کُرد از سوی اداره‌ی اطلاعات شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی، احضار شد.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، اداره‌ی اطلاعات شهرستان شیروان روز هفتم مردادماه، "محمد محمودی" از شهروندان ساکن این شهر را به دلیل آنچه ارتباطات فرهنگی با مناطق کُردنشین غرب ایران عنوان گردیده، احضار و بعدها وی را آزاد کردند.


این شهروند کُرد خراسان که از دانشجویان مقطع دوره‌ی کارشناسی ارشد در استان خراسان شمالی است به هنگام احضار مورد بازجویی و بازخواست مأموران اطلاعاتی قرار گرفت.
یکی از بستگان نزدیک محمد محمودی به خبرنگار آژانس کُردپا گفت: ارتباط و مراودات وی با کُردهای غرب ایران تنها در حد نوعی ارتباط فرهنگی-گردشگری بوده است.


حراست دانشگاه ایلام مانع از انتشار نشریه‌ای دانشجویی شد

آژانس کُردپا: یک نشریه‌ی دانشجویی در استان ایلام که پیشتر مجوز انتشار آن صادر شده بود قبل از چاپ نخستین شماره‌ی آن، لغو امتیاز گردید.
به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، نشریه‌ی دانشجویی "چرداول" که مدتی قبل مجوز انتشار آن از سوی "دانشگاه باختر" ایلام صادر شده بود، بعد از آماده‌سازی و در پایان مراحل چاپ توسط حراست دانشگاه از انتشار نشریه جلوگیری شد.
گزارش ارسالی خبرنگار آژانس کُردپا حاکی از آن است که مسئولان حراست دانشگاه باختر ایلام دانشجویانی را که در این نشریه کار می‌کردند، مطلع نموده که در صورت انتشار و توزیع نشریه‌با موانع و مشکلات انضباطی روبرو می‌شوند.
نشریه‌ی دانشجویی چرداول با لهجه‌ی کُردی "لَکی" در حال چاپ و انتشار بود.
برخورد و لغو مجوز نشری‌های کُردی به ویژه نشریات دانشجویی در پایان سال 88 وارد فاز جدیدی گردید و در این ارتباط در دو استان کُردنشین کرمانشاه و ایلام نشریات نظیر "واژه نو"، "زاروی واران"، "هاوار" و "طاق‌بُستان" توسط نهادهای امنیتی-فرهنگی از انتشار آنان جلوگیری شده است.
بیشتر نشریات کُردی و فارسی دانشجویان کُرد با رویکردی فرهنگی، ادبی و اجتماعی بوده و هیچ گرایش سیاسی خاصی نداشته‌اند.
//////////////////////////////


 جنگنده های ارتش اسد بروی شهر حلب شلیک کردند

به گزارش خبرگزاری فرانسه از دمشق، ناظران سازمان ملل در سوریه گفتند که جت های جنگنده ارتش سوریه بروی شهر حلب شلیک کردند.

سوزان غوشه، سخنگوی ناظران سازمان ملل در سوریه گفت، اخبار رسیده از شهر حلب بسیار نگران کننده است. ارتش سوریه از توپخانه، تانک و هلیکوپتر جنگی و جت جنگنده برای مقابله با نیروهای مخالف رژیم استفاده می کند.
وی افزود، ناظران سازمان در حلب خود دیروز شاهد بودند که جت های جنگنده ارتش سوریه بروی این شهر آتش گشودند.



 عفو بین‌الملل: جنایات هولناک رژیم اسد در حلب

رادیو آلمان: سازمان عفو بین‌الملل رژیم سوریه را متهم به قتل تظاهرکنندگان غیرنظامی در شهر حلب کرد.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل در این باره اعلام شده است که گروه‌های دولتی و شبه‌نظامیان دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، به سوی مردان جوان، کودکان و حتی پیران شلیک کرده‌اند.
در این بیانیه همچنین آمده است که بعضی کشتگان در حلب به هیچ‌وجه در تظاهرات شرکت نداشته‌اند و تنها نظاره‌گر درگیری‌ها بوده‌اند و ماموران دولتی در سوریه اعضای خانواده کشتگان را مجبور می‌کنند بگویند عضو خانواده‌شان توسط تروریست‌های مسلح کشته شده‌اند.
این گزارش که بر پایه‌ی تحقیقات عفو بین‌الملل در روزهای پایانی ماه مه تنظیم شده است، شرح می‌دهد که نیروهای ارتش سوریه و شبه‌نظامیان "شبیحه" چگونه با مخالفان رژیم برخورد کرده‌اند.
به نوشته‌ی عفو بین‌الملل، غیرنظامیان و کودکان نیز هدف این رفتار خشن بوده‌اند؛ مجروحان مورد پیگرد قرار گرفته‌اند و شکنجه همواره مورد استفاده قرار گرفته است. 
این گزارش تصریح می‌کند که نیروهای امنیتی دولتی بدون ملاحظه و با خشونت به اعتراض‌ها پاسخ داده‌اند.

///////////////////////////////////


 تعيين‌ ساعت‌ صفر برای سقوط‌ نهایی دمشق

سایت حکومتی مشرق: صداوسيماي رسمي سوريه در گزارشی از تعيين زمان مشخص با عنوان "ساعت صفر" برای عملیات تشديد فشار بر دمشق و تسلط بر سلاح‌های شیمیایی و موشکی سوریه خبر داد.

به گزارش صداوسيماي سوریه، یک منبع اطلاع‌رسانی فرانسوی که نامش را فاش نکرد، گفت: این عملیات برای آغاز نفوذ نیروهای خارجی به سوریه از چند محور صورت خواهد گرفت، بدون اینکه سوریه بتواند مقاومتی در برابر این نفوذ انجام دهد.

این منبع به اظهارات هیلاری کلینتون در زمینه حمله بزرگ و فراگیر به سوریه اشاره کرده و ابراز داشت که در این راستا ارتش اسرائیل نیز در نهایت آماده باش به سر می برد و در مرزهای سوریه مستقر شده است، ارتش اردن و نیروهای عربی و همچنین ارتش ترکیه نیز در آماده باش هستند و از سوی دیگر نیروهای آمریکایی نیز به سواحل ترکیه آمده اند و ناو هواپیما بر آبراهام لینکولن نیز در بندر آنتالیای ترکیه لنگر انداخته است. نیروهای فرانسوی نیز در مرزهای لبنان در نزدیکی مناطق الزبدانی و سرگایا مستقر شده اند.

به گفته این منبع، آمریکا تلاش می کند که درگیری‌ میان مخالفان مسلح سوری و ارتش سوریه را تا زمان اقدام نیروهای بین المللی در سوریه زنده نگه دارد.

/////////////////////////////


 ازدواج 1805 كودك زير 15 سال در 3 ماه نخست امسال

ایسنا: بنابر اظهارات مديركل آمار، اطلاعات جمعيتي و مهاجرت سازمان ثبت احوال بنابر اظهارات مديركل آمار، اطلاعات جمعيتي و مهاجرت سازمان ثبت احوال ازدواج‌ كودكان زير 10 سال در كشور پس از مراجعه به دادگاه و طي كردن فرايند قانوني و با اخذ مجوز از دادگاه به ثبت مي‌رسد.
علي اكبر محزون با بيان اينكه آمار ازدواج‌هاي كودكان زير 10 سال در كشور با آمار ازدواج‌هاي افراد كمتر از 15 سال تجميع شده است، اظهار كرد: سازمان ثبت احوال تنها آمار ازدواج‌هايي را كه زير سن قانوني يعني 15 سال انجام مي‌شود را در دست دارد والبته اين ازدواج‌ها با مجوز دادگاه به ثبت مي‌رسد.
وي افزود: در سال گذشته 7440 ازدواج در سنين كمتر از 15 سالگي در كشور رخ داده كه اين رقم براي سه ماهه نخست امسال 1805 ازدواج است.
مديركل آمار، اطلاعات جمعيتي و مهاجرت سازمان ثبت احوال در ادامه با بيان اينكه ازدواج‌هاي زير 15 سال فرايندي را بر اساس مراحل قانوني طي مي‌كند، عنوان كرد: اين ازدواج‌ها در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق سازمان ثبت اسناد به ثبت رسيده و سپس طبق قانون يك نسخه از اعلاميه ازدواج به سازمان ثبت احوال منعكس مي‌شود.
محزون در خاتمه تاكيد كرد: اگر ازدواج زير 10 سالي انجام شود، مسلما فرايند قانوني خود را طي كرده است و سازمان ثبت احوال تنها به عنوان آخرين حلقه زنجيره‌اي كه بايد اعلاميه ازدواج و طلاق را به ثبت برساند اين اقدام را انجام مي‌دهد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر