Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ شهریور ۱۹, یکشنبه

شیمون پرز: دیگر کشورها نیز از اقدام کانادا پیروی کنند


شیمون پرز: دیگر کشورها نیز از اقدام کانادا پیروی کنند

به نوشته پایگاه خبری اسرائیلی ˈوای نت نیوزˈ، شیمون پرز رییس جمهور اسرائیل که برای شرکت در همایشی اقتصادی در ایتالیا به سر می برد، روز شنبه با تشکر از مقامات کانادایی برای قطع رابطه با رژیم تهران اظهار امیدواری کرد که دیگر کشورها نیز از اقدام دولت اوتاوا پیروی کنند.


وزیر امور خارجه کانادا روز جمعه از تعطیلی سفارت این کشور در تهران و اخراج همه دیپلمات - تروریستهای جمهوری اسلامی در کانادا ظرف پنج روز آینده خبر داد.

نماينده مجلس شورای اسلامی کانادا را تهديد کرد

حکومت اسلامی پس از بهت زدگی ناشی از ضربه سياسی از جانب کانادا اين کشور را تهديد کرد.
مهدی کوچک زاده عضو مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری فارس گفته، جمهوری اسلامی تحت هيچ عنوان از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد و دولتمردان کانادا بايد بدانند که بهای سنگينی را به دليل اين بی ادبی سياسی خود پرداخت خواهند کرد.
//////////////////
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از تصمیم دولت کانادا برای قطع کامل مناسبات آن کشور با جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد و آن را تصمیمی شجاعانه که قدرت رهبری نخست وزیر کانادا را نشان داده است، نامید و به همتای کانادایی خود استفان هارپر «شادباش» گفت نتانیاهو از سایر کشورهای جهان نیز خواست که از کانادا «درس عبرت» بگیرند. دولت کانادا که در سالهای اخیر و بویژه از زمان کشته شدن خانم زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی الاصل کانادایی در زندان اوین مناسبات همیشه تیره و متشنجی با ایران داشت، روز آدینه هفتم سپتامبر/ هفدهم شهریور به ناگهان از قطع کامل مناسبات خود با ایران خبر داد و اعلام داشت که سفارت خانه خود در تهران را بسته است و به همه دیپلمات ها در سفارت خانه ایران در اوتاوا دستور داد تا در ظرف پنج روز خاک کانادا را ترک گویند. مناسبات کانادا و ایران از سال های پیش به تیرگی گراییده بود و علت آن اقدامات ستمگرانه حکومت ایران علیه مردم آن کشور و همچنین قتل یا زندانی کردن شماری از ایرانیان دارای تابعیت مضاعف کانادایی بود. تصمیم دولت کانادا که نشان اوج این تیرگی روابط دو کشور است در حالی اعلام شد که کانادا در سال های اخیر به مرکز جدید مهاجران ایرانی مبدل شده است و بسته شدن سفارت کانادا در تهران، بی تردید موجب دشواری های بیشتری در تماس ایرانیان مقیم کانادا با خانواده های آن ها در ایران و همچنین مسئله انتقال پول و دریافت ویزا و آمد و شد بین دو کشور باشد.
«شادباش» بنیامین نتانیاهو و شیمون پرس به دولت کانادا:
«سایر کشورها نیز به کانادا تأسی کنند»

*        پرزیدنت شیمون پرس کنیز شنبه از دولت کانادا قدردانی کرد و تصمیم آن کشور در مورد ایران را «اقدامی اخلاقی و کم سابقه» نامید وگفت «من نیز امیدوارم که سایر دولت ها به کانادا تأسی کنند». پرزیدنت پرس که در ایتالیا بسر می برد، گفت «ترکیب جاه طلبی های منطقه ای ایران با سیاست های جنون انگیز سران تهران و تلاش آنها برای رسیدن به بمب هسته ای، یک مجموعه غیر قابل تحمل است که جامعه جهانی باید در برابر آن با قدرت، واکنش نشان دهد».

سفارت ایران در اتاوا پایتخت کانادا تا پایان سه شنبه (به وقت کانادا)
 برای بستن کامل سفارتخانه و رفتن همه دیپلمات های ایران مهلت دارد

*          تصمیم غیرمترقبه دولت کانادا به قطع کامل مناسبات با ایران و دستور به همه دیپلمات های ایرانی برای ترک خاک کانادا، که باید تا روز سه شنبه از آن کشور رفته باشند، موجی از نگرانی عمیق را درمیان مردم ایران در پی آورده است. بسیاری از ایرانی ها در واکنش های اولیه خود گفته اند که این اقدام کانادا را نشان از آن می دانند که حمله نظامی به سایت های هسته ای ایران، قریب الوقوع است و کانادا نمی خواهد که در آن صورت، دیپلمات هایش در تهران در معرض انتقام گیری باشند.
*          با قطع کامل مناسبات ایران و کانادا بنا به تصمیم دولت آقای استفان هارپر، که روز آدینه به طور ناگهانی اعلام شد، نه تنها دولتمردان جمهوری اسلامی ایران بشدت غافلگیر شده اند، بلکه بازار بورس و ارز آزاد ایران نیز امروز به این امر واکنش نشان داد و طبیعی است که دلار کانادا و دلار آمریکا و سایر ارزهای خارجی در مقایسه با پول ایران گران تر شد و از ارزش ریال ایران بشدت کاسته شد. دلار آمریکا امروز 2300 تومان و سکه طلا به مرز 908 هزار تومان رسید و هر لحظه ممکن است به یک میلیون تومان نیز برسد.
*         ناظران ارزیابی می کنند همانگونه که تیرگی شدید در مناسبات بریتانیا با ایران در دی ماه گذشته موجب بلبشوی جدی وتازه ای در بحران ارزی ایران شد و نرخ ارز را از 1100تومان در آن زمان به 2300 تومان در روزهای جاری افزایش داد، اکنون نیز بنظر می رسد که اقدام کانادا در قطع کامل مناسبات با ایران به تخته پرش تازه ای برای جهش خیره کننده تر نرخ ارزهای خارجی و مفلوک تر شدن ارزش پول ایران مبدل شود. بازار ارز تهران و شهرهای دیگر همواره از نظر دلار کانادا دستخوش کمبود بوده اند. اکنون که صدها هزار ایرانی در مورد پیوند با بستگان خود در کانادا، از پس از تصمیم غیر مترقبه دولت کانادا در قطع کامل مناسبات با ایران نگران شده اند، دلار کانادا بیش از گذشته به یک ارز کمیاب و نایاب در بازار ارز ایران مبدل شد. حتی بدون ارتباط با تصمیم کانادا به قطع کامل روابط با ایران و اخراج نمایندگان سیاسی ایران از خاک کانادا، بازار ارز ایران در روزهای قبل دستخوش بحران جدی شده بود که نشانه های این بحران با گذشته تفاوت داشت و به گفته کارشناسان، سخنان پرمعنی محمود احمدی نژاد و شایعاتی در این زمینه که حتی دلار آمریکا ممکن است به نرخ 3 هزار تومان و حتی بیش از آن، به 6700 تومان برسد، در این بلبشوی جدید ارزی در ایران موثر بوده است. روز آدینه در حالی که هنوز مردم و بازار از تصمیم کانادا به قطع کامل مناسبات با ایران خبر نداشتند، بهای دلار آمریکا به 2300 تومان در چهار راه استانبول نزدیک می شد.
بحران ارزی ایران با قطع مناسبات کانادا با ایران شدت می گیرد؛
نایاب شدن دلار کانادایی در بازار ارز ایران

*          روزنامه کانادایی «تورونتو استار» شنبه به نقل از مقامات بلندپایه پیشین دولت کانادا نوشت که تصمیم آقای استفان هارپر و وزیران او برای قطع کامل رابطه با ایران، «گامی است برای آماده کردن افکار عمومی در کانادا جهت انجام حمله نظامی غرب به تأسیسات رژیم ایران». این روزنامه یادآور شد که آقای هارپر همیشه می گفت که دیدگاهها و اظهارات سران ایران همگان را به هراس می افکند و به خوبی نشانگر تهدید برخاسته از رژیم ایران است، و نیز گفته بود که سران ایران بنیادگرایانی با یک جهان بینی مذهبی هستند و اگر منافع خود را در جهت دستیابی به هدف های دینی وسیاسی ببینند، بی تردید به استفاده از بمب اتمی اقدام خواهند کرد. «تورونتو استار» امروز افزود که «پارلمان کانادا بزودی نشستی را برای بررسی اقدام این کشور در قطع مناسبات با ایران برگزار خواهد کرد».
«نشنال پست» کانادا: برای نخستین بار در تاریخ ما
 یک کشور دیگر (ایران) را به عنوان موجودیت تروریستی اعلام کرده ایم

*          همزمان، روزنامه مهم دیگر کانادا، «نشنال پست» امروز شنبه نوشت که دولت کانادا در مقابله با سیاست های مختلف رژیم ایران در صحنه بین المللی، به مرحله ای رسیده بود که چاره دیگری جز قطع مناسبات خود با ایران در برابر خویش نمی دید. این روزنامه افزود که«این نخستین بار در تاریخ کانادا است که دولت این کشور یک دولت بیگانه را موجودیتی تروریستی اعلام می کند». بنوشته این روزنامه، این تصمیم موجب خواهد شد که از این پس شهروندان کانادا و سایر کشورهای جهان که قربانی تروریسم رژیم ایران بوده اند، فرصت بیابند تا در مراجع قضایی کانادا علیه ایران شکایت برند. «نشنال پست» این ادعا را هم مطرح کرد که برخی از ایرانیان کانادا از تصمیم این کشور استقبال کرده اند. این در حالی است که بسیاری دیگر ازصدها هزار ایرانی مقیم کانادا به خاطر مشکلات بزرگی که در ارتباط های آنها با عزیزانشان در ایران بوجود خواهد آمد، با مشکلات بسیار بزرگ تری روبرو خواهند شد. «نشنال پست» ئر هر حال، نوشت که نکته مسلم این است که رژیم ایران از این اقدام غیر منتظره کانادا شگفت زده شده و «جا خورده است».
یکی از صدها گوشه در تورونتو که محل تجمع کسب وکار ایرانیان است

*          روزنامه بریتانیایی «دیلی تلگراف» شنبه به نقل از کارشناسان و منابع اطلاعاتی غربی نوشت که اعزام نیروهای زبده نظامی ایران به سوریه، بر اساس تصمیم و دستور شخص محمود احمدی نژاد بوده است. (مشروح این گزارش در برنامه امروز به آگاهی رسید).
*          نشریه آمریکایی «نیوز مکس»  New Max شنبه نوشت که تصمیم ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی برای سفر به مصر، اقدامی مستقیم برای جلوگیری از نزدیکی بیشتر دولت قاهره به رژیم ایران است. (مشروح این گزارش در برنامه امروز به آگاهی رسید).
*        دولت کستاریکا در آمریکای لاتین اعلام کرد نشانه هایی در دست دارد که به موجب آن، رژیم ایران به برپا ساختن یک اردوگاه آموزشی تروریستی در شمال نیکاراگوئه اقدام کرده است. وزیر امور خارجه کستاریکا آقای خوزه انریکو بارانتاس در روزهای گذشته گفت، نیروهای وابسته به حزب الله لبنان در این اردوگاه آموزش های تروریستی می بینند و رژیم ایران بر آن است که در صورت وقوع جنگ میان ایران و آمریکا، از این تروریست ها در حمله به هدف های آمریکایی استفاده کند. وزیر امور خارجه کستاریکا در مورد بالا گرفتن حضور جمهوری اسلامی در نیکاراگوئه و آمریکای لاتین هشدار داده و افزوده بود که کشورهای آمریکای لاتین باید به اقداماتی پیگیر در متوقف ساختن تلاش های تروریستی رژیم ایران بپردازند. در همین حال، محمود احمدی نژاد روز شانزدهم شهریور/ششم سپتامبر در مراسمی در تهران (که برای اعطای نشان عالی جمهوری اسلامی ایران به سفیر پیشین ونزوئلا در تهران برگزار شده بود) گفت «آمریکای لاتین خاستگاه خیزش های عمیق انقلابی است». (این گونه نشان ها معمولاً به کسانی که به تحقق نیات و برنامه های ایران در کشورهای جهان کمک کرده اند، داده می شود).
*          روزنامه آمریکایی «واشینگتن پست» شنبه در فراخوانی کم سابقه، از پرزیدنت باراک اوباما خواست که «گام خردمندانه ای در مقابله با تهدید اتمی ایران بردارد» و افزود که «او باید برای تفهیم افکار عمومی، در بیانیه روشنی، امکان کار برد قوای نظامی علیه ایران را اعلام کند». برخی ناظران می گویند که این مقاله مهم روزنامه «واشینگتن پست» یک پیروزی سیاسی مهم برای بنیامین نتانیاهو است که در روزهای اخیر بارها از جامعه جهانی خواسته است که «خطوط قرمز روشنی» را برای ایران تعیین کند. (مشروح این گزارش در برنامه امروز به آگاهی رسید).
*          روزنامه «واشینگتن پست» در گزارشی از اصفهان نوشته است که «مردم این شهر بیش از آنکه نگران حمله نظامی اسرائیل به مراکز اتمی اصفهان باشند، نگران بحران اقتصادی کم سابقه کشور خود و وضعیت معیشتی وخیم ترشده خانواده های خویش هستند». (مشروح این گزارش در برنامه امروز به آگاهی رسید).
*          از جانب دیگر، خبرگزاری "رویترز" در تحلیلی در روز جمعه نوشت که «در هفته های اخیر دولت ایران میکوشد تا با زنده کردن دوباره خاطرات و رخدادهای جنگ ایران و عراق، افکار عمومی ایرانیان را برای مقابله با تحریم های بین المللی و احتمالاً جنگ آینده، بسیج کند. "رویترز" افزود، اینها در حالی است که بسیاری از ایرانیان می گویند، گرچه در دوران جنگ با عراق، همه ایرانیان در مبارزه با صدام حسین یکصدا بوده اند ولی امروز این حکومت اسلامی است که باعث و بانی تحریم های بین المللی و نابسامانی های اقتصادی و سیاسی کشور است. "رویترز" نوشت، ایرانیان می گویند که خواستار مناسبات خصمانه با دنیای خارج نیستند و این در حالی است که آیت الله خامنه ای در بسیج افکار عمومی علیه جهان خارج با دشواری های بسیاری روبرو است. "رویترز" افزود، ایرانیان می گویند که آنها تنها کار، زندگی و شغل مناسب می خواهند و زنده کردن درباره خاطرات زمان جنگ با عراق را بر نمی تابند.  
*        خبرگزاری "رویترز"گزارش داد، محمولات نفتی ایران در هفته های اخیر، با تأخیر قابل ملاحظه ای به پالایشگاه های چین می رسند."رویترز" افزود، به نظر می رسد که شرکت ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی دیگر قادر نیست به موقع و به دلیل تحریم های دیگر کمپانی های کشتیرانی، محمولات نفتی را به بازارهای چین برساند. "رویترز" نوشت، اینها در حالی است که صادرات نفت ایران به شکل قابل ملاحظه ای کاهش یافته و در همان حال تانکرهای نفتکش ایرانی نیز قادر به حمل همه این نفت صادراتی به چین نیستند.
*        خبرگزاری "آسوشیتدپرس" گزارش می دهد که صادرات نفت ایران به سطح تنها یک میلیون بشکه روزانه در ماه ژوییه کاهش یافته است. صادرات ایران در ماه قبل از آن، یک میلیون و هفتصد و چهل هزار بشکه در روز بود و در ماه مه گذشته چهار میلیون بشکه در روز. "آسوشیتدپرس" نوشت، رژیم ایران برای تامین نیاز مالی خود به شدت به نفت صادراتی وابسته است و اکنون با کاهش صادرات نفت به تنها یک میلیون بشکه در روز، با دشواری های بسیاری روبرو خواهد گردید. "آسوشیتدپرس" افزود، اینها در حالی است که احمدی نژاد در سخنان روزهای اخیر خود در تلویزیون دولتی ایران ادعا کرد که رژیم قادر است با کاهش صادرات نفت و کاستی های ناشی از آن مقابله کند.
*        گزارش ها از بازار خودروی ایران حاکی است که در روزهای گذشته بهای انواع خودرو به دلیل قطع و یا کاهش تولید خودرو در صنایع اتومبیل سازی، رکورد تازه ای زده است. رسانه های گروهی جمهوری اسلامی تأیید می کنند که تحریم های بین المللی موجب شده است که صنایع خودرو سازی ایران در آستانه تعطیلی قرار گیرد و از ای روی، بهای اتومبیل در ایران به شدت افزایش یافته است. با آغاز هفته کاری جدید در ایران، امروز در تهران قیمت یک دستگاه پژو 206 مونتاژ کشور، از مرز سی و چهار میلیون تومان گذشت و بهای هر دستگاه اتومبیل "کیا" از مدل "موهاوی" به رکورد یکصد و ده میلیون تومان رسید. دلالان اتومبیل در تهران می گویند روند افزایش قیمت خودرو در بازار همچنان ادامه خواهد داشت. در نتیجه این بحران ها امروز صنایع خودروسازی ایران شاهد تغییرات مدیریتی بود و آقای صمدی مله به عنوان یکی از روسای نهادهای مهم خودروسازی منصوب شد.
*        آقای حسین امامی معاون درمان وزارت بهداشت می گوید، کشور از نظر وضعیت جمعیتی کشور در مرحله بحرانی قرار گرفته و به دنبال سیاست های پیشین حکومت در زمینه کنترل شدید جمعیت، ایران با رشد بسیار ناچیز افزایش جمعیت روبرو شده است.
*        وزیر بهداشت حکومت ایران خانم مرضیه وحیدی دستجری از گسترش نگران کننده بیماری ایدز در ایران از طریق تماس جنسی خبر دادو گفت: رشد انتقال ایدز از طریق رابطه جنسی خیلی بیشتر و خطرناک شده است. خانم دستجردی همچنین از افزایش مصرف مواد روان گردان مانند «شیشه» و «کراک» خبر داد و گفت: اگر وضع به همین روال ادامه یابد، در آینده «آتش فشان بیماری ایدز درایران شعله ور خواهد شد».
*        رسانه های گروهی ایران خبر می دهند که به دلیل نایابی کاغذ در بازار، صنعت نشر کشور در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است. گزارش ها از تهران حکایت از آن دارند که بسیاری از ناشران یا کار خود را متوقف کرده و یا کتاب ها را در تیراژهای بسیار پایین به چاپ می رسانند. ناشران می گویند که تیراژ بسیاری از کتاب ها تا حد چاپ پانصد نسخه برای هر اثر پایین آمده است.
*        گزارش ها از ایران حکایت از آن دارند که تعرفه های دریافتی پلیس ایران از مردم به نحو چشمگیری افزایش یافته است. بهای تعرفه های پلیس در اموری همانند صدور گواهینامه رانندگی و یا صدور پلاک خودرو به حدی بالا رفته که نارضایتی گسترده ای را در میان مردمِ خواهان این خدمات، باعث شده است. آقای نادر قاضی پور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در روزهای گذشته گفته بود که اعتراض های بسیاری از افزایش تعرفه های پلیس به گوش می رسد تا آنجا که مجلس درصدد انجام تحقیق و تفحص در این مورد است. آقای قاضی پور تأیید کرد که فرماندهی نیروی انتظامی کشور پولی را که بابت خدمات از مردم می گیرد، صرف کارهای دیگر می کند و نارضایتی مردم از پلیس قابل پیگیری است.
*        منابع خبری گزارش دادند که حکومت ایران سه تن دیگر از تلاشگران سیاسی را اعدام کرده است. نهاد موسوم به "فعالین حقوق بشر و دموکراسی در ایران" اعلام داشت که این سه تن بخشی از هفت نفر زندانی سیاسی بودند که زندان قزل حصار به زندان گوهر دشت انتقال یافتند. اتهام ظاهری اعدام شدگان قاچاق مواد مخدر بود. دو تن از سه فرد اعدامی، برادر بودند که ایرج و پرویز پرویزی نام داشتند. در گزارش های پیشین گفته شده بود که 12 زندانی از قزل حصار کرج نیز به سلول های انفزادی انتقال یافتند تا به زودی حکم اعدام آنان اجرا شود. گفته شده بود که دو تن از این افراد شهروندان افغانی هستند. بنا بر گزارش ها در یک هفته گذشته این دومین گروه از زندانیان است که برای انجام حکم اعدام آماده می شوند.
*        حسن ختامی شاد برای این برنامه خبری: کشیش جوان ایرانی یوسف ندرخانی که به اعدام محکوم شده بود، امروز از زندان رشت آزاد شد. کشیش ندرخانی پیشتر به اعدام محکوم شده بود و کشورهای جهان از جمهوری اسلامی آزادی او را خواسته بودند. دستگاه قضایی ایران با این ادعا که یوسف ندرخانی از اسلام خارج شده و به مسیحیت گرویده است، او را ملحد و سزاوار اعدام می دانست. اما سرانجام دادگاه تجدید نظر او را امروز به سه سال حبس محکوم کرد و چون وی این سه سال را هم در زندان گذرانده بود، لذا آزاد شد. برخی ناظران می گویند که فشارهایی که برخی سیاستمداران در روزهای اخیر در تهران به عمل آوردند، عامل این تحول مهم و خیره کننده دراین پرونده غم انگیز است. بنظر می رسد که رهبرانی در ملاقات های روزهای اخیر در تهران قول آزادی کشیش جوان را از آیت الله خامنه ای گرفته بودند.
خبر آزادی کشیش یوسف ندرخانی از زندان ایران و سپری شدن خطر اعدام جهان را خوشحال کرد

یکی از غم انگیز ترین پرونده های قضایی ایران، این بار فرجامی خوش داشت 
http://radis.org/ منبع 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر