Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ شهریور ۳۰, پنجشنبه

رزمآیش یک روزه و ناگهانی سپاه شمال ارتش اسرائیل در بلندی های گولان، شامگاه روز گذشته با موفقیت به پایان رسید.


خبرهای رادیو اسرائیل 
 رزمآیش یک روزه و ناگهانی سپاه شمال ارتش اسرائیل در بلندی های گولان، شامگاه روز گذشته با موفقیت به پایان رسید. این رزمآیش بدون آگاهی پیشین، به دستور رییس ستاد کل ارتش ژنرال بنی گانتس برگزار گردید تا میزان آمادگی ارتش اسرائیل در برابر رویدادهای ناگهانی در سوریه و به خطر افتادن بلندی های گولان مورد ارزیابی قرار گیرد. نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل که در نخستین ساعات بامدادی دستور بسیج گرفته بودند، خود را به پادگان ها معرفی کردند و با هواپیما و هلیکوپتر به بلندی های گولان انتقال یافتند.


*          اسرائیل خود را برای رویارویی با هرگونه رویدادی که ممکن است در سوریه اتفاق افتد آماده می سازد. یکی از احتمالات، حمله گروه های افراط گرای اسلامی از داخل سوریه به سوی بلندی های گولان در صورت فرو افتادن حکومت پرزیدنت بشار اسد است. نگرانی دیگر آن است که جنگ افزارهای شیمیایی ارتش سوریه به دست گروه های افراط گرای اسلامی بیافتد و یا به حزب الله لبنان انتقال یاید. به گفته کارشناسان، احتمال درگیری نظامی با حکومت ایران نیز یکی از علل برگزاری این رزمآیش یک روزه بود. حکومت ایران بارها تهدید کرده که اگر اسرائیل تأسیسات هسته های رژیم ایران را مورد حمله قرار دهد، ارتش سوریه به نیابت از حکومت ایران وارد صحنه خواهد شد. حزب الله لبنان نیز خود را برای احتمال دخالت به سود رژیم ایران آماده می سازد.
*          مقامات ارتشی اسرائیل گفتند: از پیامد رزمآیش روز گذشته بسیار خرسند هستند و معلوم شد که آمادگی ارتش برای رویارویی با هر گونه تعرض نظامی در سطح خوبی قرار دارد. در جریان رزمآیش، نیروهای شرکت کننده از شلیک توپخانه خودداری ورزیدند تا به زندگی و کار عادی کشاورزان و همچنین هزاران نفر گردشگرانی که به مناسبت اعیاد اسرائیل در آن ناحیه گردش می کنند اختلالی وارد نیآید. هفته پیش نیز ارتش اسرائیل یک رزمآیش ناگهانی دیگر در نزدیکی مرز لبنان انجام داد که نیروهای توپخانه و زرهی و همچنین واحدهای بیشتری در آن شرکت داشتند. آگاهان نظامی گفتند: با آن که بسیاری از سربازان ذخیره در حال گذراندن دوران تعطیلات عید نوروز یهودیان بودند، در ظرف چند ساعت توانستند خود را به پایگاه نظامی خویش معرفی کنند و به جبهه رزمآیش فرستاده شوند.
*          هواپیماهای نیروی هوایی اسرائیل شب گذشته یک هدف تروریستی در جنوب نوار غزه را مورد حمله قرار دادند و آن را منهدم کردند. آگاهان گفتند: هدف از این حمله غافلگیر کننده، منهدم کردن مکانی بود که در آنجا یک توطئه تروریستی بزرگ علیه شهروندان اسرائیلی در دست تکوین بود. منابع خبری فلسطینی گفتند: در جریان این حمله دو تن از تروریست ها کشته شدند. منابع خبری اسرائیلی گفتند: حکومت حماس در غزه از این توطئه تروریستی آگاهی داشت ولی برای جلوگیری از آن به هیچ اقدامی دست نزد.
*          گروهی با نام "مدافعان الاقصی" مسئولیت این توطئه را به عهده گرفت. این گروه یکی از شبکه های تحت حمایت حماس است که سرکردگی آن را وزیر داخله حماس به نام فتحی حمد بر عهده دارد. این گروه تا کنون چند بار در شلیک موشک از نوار غزه به خاک اسرائیل شرکت داشته است. سخنگوی ارتش اسرائیل در واکنش به این حمله گفت: ارتش اسرائیل به هیچ وجه قصد ندارد موجب بحرانی شدن اوضاع گردد و حمله ای که انجام شد نقطه ای بود و هدفش خنثی کردن یک توطئه تروریستی پیش از انجام آن بود.
*          دو تن تروریست هایی که در حمله اسرائیل کشته شدند افراد شناخته شده ای بودند که در گذشته نیز در چندین عمل تعرضی مسلحانه علیه اسرائیل شرکت داشتند. آگاهان اسرائیلی می گویند: مقامات حکومت حماس در غزه این دوتن و شیوه فعالیت آن ها را به خوبی می شناختند و اگر خواهان آرامش بودند، می بایست از ادامه توطئه آن ها جلوگیری می کردند. پیش از ظهر امروز نیز دو ستیزجوی فلسطینی در شمال نوار غزه دو خمپاره به سوی یک واحد گشتی ارتش اسرائیل در خط مرزی پرتاب کردند که به هدف نخورد و آسیبی به دنبال نیآورد. تعرض هنگامی روی داد که واحد گشتی اسرائیل در طول خط مرزی با نوار غزه به انجام گشت مشغول بود.
رجب طیب اردوغان

*          نخست وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان فاش ساخت که دولت بنیامین نتانیاهو در تلاش برای کنار آمدن با دولت آنکارا در مورد کشته شدگان کشتی "ماوی مرمره"، یک بازرگان عمده یهودی را به ترکیه فرستاده بود که با او گفت و گو کند. کشتی "ماوی مرمره" دو سال پیش همراه با چندین کشتی دیگر قصد شکستن محاصره نظامی دریایی غزه را داشت. ولی در حالی که بقیه کشتی ها به دستور ارتش اسرائیل گردن نهادند و کالاهای کمک خود را در بندر اسرائیلی "اشدود" تخلیه کردند تا با کامیون به غزه فرستاده شود، سرنشینان کشتی ترک "ماوی مرمره" به دستور گروهی افراطی به رویارویی با سربازان اسرائیلی پرداختند که مرگ 9 تن از آشوبگران را در پی داشت. از آن هنگام دولت ترکیه خواهان پوزش اسرائیل، پرداخت غرامت به خانواده ها و برچیدن محاصره دریایی غزه است. اسرائیل در تلاش برای جلوگیری از بحرانی تر شدن روابط با ترکیه، رشته تلاش هایی به عمل آورد. روزنامه های ترکیه نوشتند در چارچوب این کوشش اسرائیلی، اخیراً یک بازرگان عمده یهودی به نام "رون لاودر" با رجب طیب اردوغان دیدار کرد که ظاهراً هنوز تلاش او به نتیجه نرسیده است.
دانشگاه اورشلیم

*          دانشگاه عبری اورشلیم که مهم ترین دانشگاه اسرائیل است به یک طرح اینترنتی برای تدریس از طریق کامپیوتر پیوست که مهم ترین طرح آموزشی در نوع خود در جهان است. سی و دو دانشگاه بزرگ جهان در این پروژه شرکت دارند و از طریق اینترنت دانشجویان را در سراسر دنیا تعلیم می دهند. از این پس استادان اسرائیلی نیز می توانند از طریق اینترنت دانش خود را در اختیار دانشجویان در سراسر جهان قرار دهند. در 196 کشور جهان حدود یک میلیون و 400 هزار دانشجو، از طریق اینترنت به کسب علم مشغول هستند و از این پس اسرائیل نیز در آزموش آن ها سهم خواهد داشت.
*          در حملات خونین ارتش سوریه علیه شهروندان بی دفاع و افراد "ارتش آزاد" سوریه، تا ساعات ظهر امروز دست کم پنجاه نفر دیگر کشته شدند. بیشترین آمار تلفات در شهر دمشق بود که ارتش سوریه با توپخانه سنگین یکی از محله های شهر را که چریک های اوپوزیسیون در آن سنگر گرفته بود مورد آتشباری سنگین قرار داد که قتل شماری از شهروندان را به دنبال داشت. سربازان ارتش وفادار به پرزیدنت بشار اسد در تعقیب شهروندانی که به یک اردوگاه فلسطینی در حومه دمشق پناهنده شده بودند آن جا را مورد حمله قرار دادند که شماری نامعلومی از اهالی اردوگاه فلسطینی بازداشت شدند.
*          دولت عراق گزارشی را نادرست خواند که درآن گفته شده بود حکومت ایران از طریق پروازهای هوایی بر فرار خاک عراق، مقادیر عظیمی جنگ افزار و شمار زیادی سپاهی به سوریه می فرستد. در این گزارش از قول منابع اطلاعاتی غربی گفته شده بود که ده ها هواپیمای ظاهراً غیرنظامی ایران به طور مدام از فراز خاک عراق به سوریه می روند و این جنگ افزارها را تحویل می دهند و افراد سپاه پاسداران را تخلیه می کنند. 
جان کری

*          سناتور جان کری رییس کمیته امور خارجی سنای آمریکا به دولت عراق هشدار داد که از اجازه دادن به رژیم ایران برای استفاده از حریم هوایی عراق در کمک رسانی به حکومت سوریه، بپرهیزد. سناتور جان کری افزود که امکان آن هست که دولت آمریکا برای تنبیه دولت بغداد، کمک های مالی به عراق را قطع کند. شبکه تلویزیونی "سی.ان.ان" در گزارش گفت: این رویداد در حالی است که رژیم ایران علناً به ارسال کمک های نظامی به رژیم سوریه از فراز آسمان عراق ادامه می دهد. سناتور جان کری همچنین گفت که دولت عراق میان کمک های دولت آمریکا و یا ادامه همکاری با رژیم ایران در سرکوب خونین مردم سوریه، باید یکی را انتخاب کند.
*          شبکه تلویزیونی آمریکایی "ای.بی.سی" گزارش داد، در روزهای اخیر نیروی دریایی آمریکا به عمد در حال نشان دادن زور بازوی خود به رژیم ایران است. در این راستا، ناو هواپیمابر "آیزنهاور"، به همراه چهل فروند هواپیمای شکاری بمب افکن "اف – 18" در روزهای اخیر تا پنجاه مایلی سواحلی ایران نزدیک شد. شبکه تلویزیونی "ای.بی.سی" افزود: توان عملیاتی هر هواپیمای جنگی "اف- 18" نیروی دریایی  آمریکا از قدرت آتش همه هواپیماهای شکاری رژیم ایران بیشتر است. "ای.بی.سی" گفت: دولت آمریکا امیدوار است که با به نمایش درآمدن قدرت جنگی ناوهای آمریکایی در خلیج فارس، جمهوری اسلامی از تهدیدهای خود برای بستن تنگه هرمز عقب نشینی کند.  
*          رییس مرکز ملی ضد تروریسم آمریکا، ماثیو اولسون در نشست کمیته امور دولتی و کشوری سنای آمریکا گفت: دلایل و مدارک بسیار وجود دارد که نیروی قدس سپاه پاسداران نه تنها در خاورمیانه، بلکه در سراسر جهان خطر و تهدیدی علیه منافع ایالات متحده می باشد. ماثیو اولسون افزود: توطئه ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن که چندی پیش بر ملا شد، توسط نیروی قدس سپاه پاسداران طراحی شده بود. کوین پرکینز معاون رییس "اف.بی.آی" (سرویس امنیت خارجی ایالات متحده) نیز در نشست کمیته امور دولتی و کشوری سنای ایالات متحده گفت: در حال حاضر دولت آمریکا به نیروی قدس به عنوان یک خطر جدی می نگرد و اقدامات آن تحت نظر نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایالات متحده است و افزود: نیروی قدس برای عملیات تروریستی خود از حزب الله لبنان به عنوان مهره ای دست آموز استفاده می کند.
*          گزارش همکار ما ایرج ربیعی از آلمان: نشریه دی سایت به نقش حماس در منطقه و ادامه همکاری‌های ایران با رژیم اسد پرداخته اند مینویسد، مدتی است حماس برای ادامه دوستی خود با ایران بر سر دوراهی قرار گرفته است. این گروه باید تصمیم بگیرد به ارتباط بسیار دوستانه خود با ایران ادامه دهد، یا دست دوستی بسوی مصر، ترکیه و قطر دراز کند. چنین بر میآید، حماس در نوار غزه راه دیگری جز پشت کردن به ایران و شروع دوستی با کشور های نامبرده ندارد و اگر چنین شود، استراتژی منطقه به زیان جمهوری اسلامی ایران دگرگون خواهد شد زیرا کشور های نامبرده از جمله دوستان آمریکا هستند. مفسر این نشریه مینویسد، اما هنوز مشخص نیست حماس راه آینده خود را نتخاب کرده باشد. فلسطینی ها در غربت و غرب رود اردن بر این عقیده اند که اکنون راه برای یک قدم شجاعانه بسوی اتحاد در منطقه خود گردان فلسطین باز شده است. نشریه بازلر سایتونگ از اتریش نیز به امکان عقب گرد حماس از ایران پرداخته بعد از بررسی مشکل فعلی منطقه مینویسد، اسرائیل خطر استفاده از سلاح شیمایی توسط بشار اسد و به احتمال استفاده از آن را، اگر بدست حماس و حزب الله لبنان برسد حس کرده است و در مرز سوریه به مانوری که قبلاً اعلام نشده بود دست زد. در این مانور تعداد زیادی از گروهان های مناطق دیگر شرکت کردند و با مهمات اصلی و واقعی تیراندازی شد. این نشریه به گزارش اشپیگل و چند نشریه انگلیسی و گفته‌های بلند پایگان سیاسی سوریه که به خارج پناه برده اند اشاره کرده مینویسد، احتمال استفاده اسد از سلاح شیمایی به شدت افزایش یافته، اما دوستی این کشور با ایران و کمک سپاه پاسداران و تک تیر انداز های ایرانی در سوریه ادامه دارد.
*          به دنبال تظاهرات خشونت بار امروز در تهران در برابر سفارت فرانسه که بهانه ظاهری آن انتشار کاریکاتوری در یک هفته نامه فکاهی فرانسوی در مورد حضرت محمد بود، دولت فرانسه تصمیم گرفت سفارتخانه و نمایندگی سیاسی خود را در بیست کشور اسلامی موقتاً ببندد. علت این تصمیم نگرانی از احتمال تظاهرات خشونت بار پس از نماز جمعه فردا بود. ولی با برگزاری تظاهرات امروز در تهران دولت فرانسه تصمیم گرفت این اقدام را جلو بیاندازد و از امروز سفارت خانه ها و کنسولگری ها و مراکز فرهنگی فرانسوی تعطیل شوند. ولی هفته نامه فرانسوی شارلی هبدو که عامل این هیاهوی دوباره بود همچنان قصد دارد به این کار ادامه دهد.
احمد وحیدی

*          سرلشگر پاسدار احمد وحیدی وزیر دفاع حکومت ایران در یک سخنرانی شب گذشته دوباره اسرائیل را هدف تهدید نظامی قرار داد و گفت: «ایران با توان نظامی خود می تواند رژیم صهیونیستی را از صحنه خارج کند». این سخنان در حالی گفته می شود که اسرائیل دارای یکی پنج ارتش نیرومند جهان است و حکومت ایران نیروی هوایی و نیروی دریایی ضعیفی دارد و تنها دلگرمی آن به انواع موشک ها و به سازمان های ترور چون حزب الله لبنان و حماس است.
*          یک مقام اسرائیلی در همآیش آژانس بین المللی انرژی اتم در وین در سخنرانی خود به حکومت اسلامی ایران هشدار داد که اسرائیل قادر است در برابر هر گونه تعرض نظامی خارجی که موجودیت این کشور را به خطر اندازد، قاطعانه از خود دفاع کند. او از حکومت ایران خواستار شد که آن چه را که وی "تهدیدهای گستاخانه و صریح" علیه اسرائیل نامید متوقف سازد. پروفسور شائول خورب رییس آژانس اتم اسرائیل در ادامه این نطق خود در همآیش سالیانه آژانس تأکید کرده گفت: «همه قرائن و علائم نشان می دهد که حکومت ایران در پی تولید جنگ افزارهسته ای است و همه ترفندهای ممکن را به کار می برد که دنیا را به گمراهی بکشاند تا بتواند به این هدف خود برسد».
*          رییس آژانس انرژی اتم اسرائیل در دنباله سخنان خود در همآیش بین المللی اتمی در وین، در واکنش به پیشنهادهایی دایر بر این که آژانس باید طرح اتمی ایران را کنار گذارد و اول به لزوم غیراتمی شدن همه کشورهای خاورمیانه رسیدگی کند، این ترفند را رد کرد – و گفت: در شرایط حساس کنونی خاورمیانه، چنین طرحی نمی تواند سودمند باشد – و حکومت ایران در واقع به دنبال بهانه می گردد تا بتواند از معاهده "ان.پی.تی" (جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای در جهان) کناره گیری کند و آزادانه به برنامه های اتمی خود ادامه دهد – بی آن که زیر نظارت آژانس بین المللی قرار داشته باشد. 
*          اصرار حکومت ایران برای به میدان کشاندن مسئله غیراتمی کردن کل کشورهای خاورمیانه، از حمایت کشورهای عرب نیز برخوردار است. در واقع کشورهای عرب بودند که از دو دهه پیش خواستار بازرسی توان هسته ای اسرائیل گردیده اند. ولی از آنجا که دولت اورشلیم از امضا کنندگان معاهده "ان.پی.تی" نیست، آژانس نمی تواند بازرسی خود را بر این کشور تحمیل کند. پرزیدنت باراک اوباما نیز از طرفداران بحث و تصمیم گیری در مورد غیر اتمی کردن خاورمیانه است. اسرائیل می گوید: تا هنگامی که صلح در خاورمیانه برقرار نگردد و همه خطرات علیه موجودیت اسرائیل برطرف نشود، بحث درباره توان هسته ای در منطقه سودی نخواهد داشت.
*          سخنان فریدون عباسی دوانی که صریحاً اعتراف کرد حکومت ایران در مورد توان هسته ای خود به دنیا دروغ گفته است، امروز در محافل سیاسی بین المللی بازتاب گسترده ای داشت و در اسرائیل نیز این اعترافات با اهمیت زیاد تلقی شد. در مصاحبه ای که امروز در روزنامه عربی فراملیتی "الحیاة" چاپ لندن انتشار یافت، عباسی دوانی در سمت رییس آژانس انرژی اتمی ایران به صراحت گفت که رژیم به بازرسان بین المللی دروغ گفته و درباره برنامه های اتمی خود و توان هسته ای رژیم ایران اطلاعات نادرست داده تا جامعه جهانی را به اشتباه بیاندازد.
*          آگاهان سیاسی می گویند هدف عباسی دوانی از این سخنان، که نسبت به درستی آن نیز باید کاملاً تردید کرد، ایجاد جو بی اعتمادی در آژآنس بین المللی و همچنین لطمه زدن به اعتماد به نفس سران آژانس، بازرسان و تهیه کنندگان گزارش ها در مورد میزان پیشرفت اتمی ایران است. به گفته آگاهان، هدف همه این تلاش ها موجه جلوه دادن رد درخواست های مکرر آژانس بین المللی برای دیدار بازرسان آن از پایگاه نظامی پارچین است که عباسی دوانی با ادعاهای خود کوشید چنین وانمود کند که بازرسی در این پایگاه هیچگونه فایده ای نخواهد داشت و بهتر است آژانس از این خواسته صرفنظر کند.
 *          روزنامه "واشینگتن پست" نوشت: مقام های جمهوری اسلامی اکنون تأیید می کنند که برغم انکارهای اولیه آنها، سطح صادرات نفت ایران در ماه های گذشته به شکل چشمگیری پایین آمده بود. "واشینگتن پست" به نقل از رستم قاسمی وزیر نفت ایران افزود: حکومت در فروش نفت خود با مشکلاتی روبرو شده است. اما وزیر نفت ادعا می کند که سطح صادرات نفت در روزهای اخیر بالا رفته است. "واشینگتن پست" نوشت: چین در این میان همچنان به واردات نفت خود از ایران ادامه می دهد و در حال حاضر روزانه پانصد و ده هزار بشکه نفت از ایران به چین صادر می شود.
*          روزنامه "نیویورک تایمز" نوشت: در رابطه با پرونده اتمی ایران آشکار است که رژیم ایران در پی نقض خواسته های جهانی برای توقف برنامه های اتمی خود بوده و به نظر می آید که جهان غرب برای وادار کردن جمهوری اسلامی به پایان این برنامه های اتمی ناکام مانده است. "نیویورک تایمز" افزود، رژیم ایران در حال گسترش و افزایش سطح و توان اقدامات خود در تأسیسات اتمی ایران است و این ها در حالی است که به نظر می رسد دولت های غربی باید برآن شوند تا با وادار کردن رژیم ایران را حداقل وادار سازند به برخی از خواسته های جهانی گردن نهد که شاید به نوعی سبب تغییر مثبت به هدف  توقف برنامه های اتمی رژیم ایران شود.
http://radis.org/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر