Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ اسفند ۴, جمعه

اعمال فشار نیروهای امنیتی بر دو زن زندانی سیاسی کُرد در زندان ارومیه




اعمال فشار نیروهای امنیتی بر دو زن زندانی سیاسی کُرد در زندان ارومیه

یک منبع محلی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که دو زن زندانی سیاسی کُرد به نامهای «اوین مولود شیخو» ۲۸ ساله تبعه‌ سوریه و «قدیسه قادری» ۲۵ ساله تبعه‌ شمال کردستان که قبلا به اتهام همکاری با پژاک هر دو به ۷ سال زندان قطعی محکوم شده‌اند در طول سال جاری به صورت مستمر از سوی بازجویان اداره‌ اطلاعات به حفاظت زندان احضار شده و تحت فشار برای گرفتن اعترافات تلویزیونی و همکاری با وزارت اطلاعات قرار گرفته‌اند.


به گفته‌ این فعال حقوق بشر، بازجویان اداره‌ اطلاعات هر بار با احضار آنها به حفاظت یا اتاق مددکاری بند نسوان زندان مرکزی ارومیه به رغم قطعی بودن حکم زندان، اقدام به بازجویی مجدد آنها در خصوص همکاری سابق آنها با این حزب کُردی می‌کنند و آنها را تحت فشار قرار داده تا با وزارت اطلاعات برای شناسایی تشکیلات و هواداران پژاک در این مناطق مرزی همکاری کرده و گاها این بازجویها با بی احترامی و تهدید به پرونده‌سازی مجدد همراه بوده است.

این فعال حقوق بشر در خصوص سابقه‌ این دو زندانی سیاسی به کمپین گفت: « اوین مولود شیخو شهروند کُرد ساکن شهر عفرین کردستان سوریه در بهمن ماه سال ۸۷ در شهر ارومیه توسط نیروهای اداره‌ اطلاعات این شهر بازداشت شده و به مدت نزدیک به سه ماه در بازداشتگاه ستاد خبری اداره‌ اطلاعات ارومیه تحت بازجویی و شکنجه‌ روحی و حتی ضرب و شتم قرار گرفته است. بعد از این مدت و انتقال او به بند نسوان زندان مرکزی ارومیه دادگاه انقلاب شهر ارومیه به اتهام همکاری با پژاک او را بدون حق داشتن وکیل به ۷ سال زندان محکوم کرده است. این حکم بعد از اعتراض به دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی ارسال شده و عینا تائید شد. قدیسه قادری ۲۵ ساله شهروند کُرد ساکن وان کردستان ترکیه نیز در بهار سال ۹۰ در شهر ارومیه بازداشت شده و برای بیش از دو ماه در بازداشتگاه ستاد خبری اطلاعات نگهداری شده است. بازجویان اداره‌ اطلاعات برای گرفتن اعترافات وی را تحت شکنجه‌ روحی و فیزیکی قرار داده به طوریکه بعد از انتقال به زندان ارومیه برای دو هفته او قادر به غذا خوردن و حرکت نبوده است. بعدا دادگاه انقلاب ارومیه این زندانی سیاسی را به اتهام همکاری با پژاک به ۱۰ سال زندان محکوم کرد و بعد از اعتراض پرونده در دادگاه تجدید نظر استان ، حکم به ۷ سال زندان کاهش پیدا کرد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر