Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ اسفند ۱, سه‌شنبه

اعتیاد به شبکه های اجتماعی و درمان آن چیست؟


اعتیاد به شبکه های اجتماعی و درمان آن چیست؟




بر اساس یکی از تازه ترین آمارها در زمینه کاربران اینترنتی، بیش از یک میلیارد کاربر فیس بوک و نیم میلیارد کاربر توییتر در دنیای مجازی شبکه های اجتماعی وجود دارد و روزانه نیم میلیارد لایک بین آنها تبادل می شود. در کنار گستردگی تعداد کاربران، عوارض جانبی ناخوشایند نیز وجود دارد. در میان این تعداد، 350 میلیون نفر مبتلا به سندرومی به نام اعتیاد به فیس بوک هستند.

چند نفر از ساکنان شهر لندن به عنوان مثال می گویند روزانه بین ده بار، دیگری روزی چهار تا شش باز در روز به فیس بوک مراجعه می کنند.
یک پژوهش دانشگاه شیکاگو سال گذشته نشان داد چگونه شبکه های اجتماعی بر زندگی مردم غلبه کرده اند. این تحقیق می گوید وسوسه مراجعه کردن به حساب فیس بوک و یا توییتر بیش از میل به برقراری رابطه جنسی، نوشیدن مشروب الکلی و کشیدن سیگار است. این آمار همچنین نشان داده که میل به تجربه کردن برخی چیزها، با خودداری از آن، افزایش پیدا می کند. بسیاری از شرکت کنندگان در این تحقیق متوجه شدند که نمی خواهند با گذراندن وقت زیاد در این شبکه ها، وقت خود را تلف و یا از کار روزانه منحرف شوند، ولی مقاومت در برابر این شبکه ها کار آسانی نیست. لایک زدن و یا جواب دادن به پیام های توییتر یا “ری توئیت” باعث افزایش ترشح هورمون دوپامین شده و آرامش بخش است، در حالیکه فقدان آن باعث بروز حس حسادت و نگرانی می شود. علامت اعتیاد، گذراندن بیش از 5 ساعت در روز در شبکه های اجتماعی است.
در یک کلینیک تخصصی در لندن، این اعتیاد درمان می شود. دکتر ریچارد گراهام سالانه صد بیمار با چنین شرایطی را ویزیت می کند. آنها کودکان نوجوانان و حتی بزرگسالان بالای 35 سال معتاد به گیم یا اینترنت هستند. او در باره علائم اعتیاد می گوید:“این بیماران ازکارهای اولیه و حیاتی در زندگی و مراقبت شخصی غفلت می کنند. وعده های غذایی شان دیر می شود، و یا فراموش می کنند غذا بخورند و بنوشند، دیر می خوابند، در قرار ملاقات ها، کار و یا مدرسه و کالج حاضر نمی شوند.” او می افزاید دختران نوجوان بیشترین زمینه را برای چنین اعتیادی دارند، رقابت با هم سن و سالان، فشار آنها و حضور در فضای اینترنت از دلایل آن است. درمان آن، خودداری کامل و برنامه ریزی زندگی روزانه است.
جمینای آدامز، نویسنده و تصویرگر کتاب تایید می کند چنین اعتیادی دارد و آنرا از راه دوری کردن از آن همراه با تمرین های یوگا درمان می کند. او حالا روزانه حداکثر به مدت نیم ساعت از فیس بوک استفاده و هفته ای یکروز را کاملا بدون اینترنت سر می کند. او می گوید:“من نویسنده ام، در خانه کار می کنم و به تحقیق در اینترنت نیاز دارم. اما به جایی رسیده بود که 20 دقیقه می نوشتم و بعد به فیس بوک می رفتم. معمولا همینطور است می خواهید چند دقیقه صرف کنید، و کار به ساعت می کشد.”
او این احساس را با میل به سیگار کشدن مقایسه کرده و می گوید:” یک حسی در من بوجود می آید که ببینم کسی روی مطلبی که من کمی پیشتر نوشته ام، توضیحی گذاشته یا نه، من سیگاری بودم، این احساس هم شبیه آن است.”

شما هم اگر فکر می کنید گرفتار این شبکه ها هستید، می توانید در تارنمای یورونیوز و صفحه فیس بوک به ما ملحق شوید.
http://persian.euronews.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر