Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۲ فروردین ۴, یکشنبه

انتقال سلاح به سوریه؛ هشدار آمریکا به دولت مالکی



انتقال سلاح به سوریه؛ هشدار آمریکا به دولت مالکی

وزیسر خارجه آمریکا امروز در بغداد گفت، دولت عراق باید انتقال سلاح و نیروهای جنگنده از ایران به سوریه را مانع شود

جان کری، وزیر خارجۀ آمریکا روز یکشنبه به طور غیرمنتظره وارد بغداد شد. موضوع اصلی ملاقات وی با رهبران عراق، تقاضای همکاری بیشتر با آمریکا، در قبال سوریه خواهد بود. جان کری به ویژه از دولت عراق می‌خواهد که جلو پروازهای جمهوری اسلامی به مقصد دمشق را بگیرد. واشنگتن اطمینان دارد که هواپیماهای رژیم تهران برای بشار اسد اسلحه می‌برند.


گزارش رادیو فرانسه: به گفتۀ همراهان جان کری، وی به بغداد رفته است تا از رهبران عراقی بخواهد که در قبال سوریه همکاری بیشتری با آمریکا داشته باشند. وی همچنین نگرانی واشنگتن را در مورد اعتراضات فزایندۀ سنی‌ها ابراز خواهد کرد.
مقامات وزارت خارجۀ آمریکا به خبرگزاری‌ها گفته‌اند که مسئلۀ پروازهای ایرانی به مقصد سوریه که از بغداد می‌گذرند، موضوع بسیار مهمی است که جان کری با نخست‌وزیر عراق، نوری المالکی مطرح خواهد کرد.


آمریکا معتقد است که هواپیماهای جمهوری اسلامی ایران از طریق بغداد برای رژیم دمشق اسلحه و تجهیزات نظامی می‌برند. واشنگتن پیوسته از مقامات عراقی می‌خواهد که این هواپیماها را بازرسی کنند.


مقامات وزارت خارجۀ آمریکا گفتند که جان کری این موضوع را به روشنی و صراحت با نوری المالکی در میان خواهد گذاشت و توقف پروازهای ایرانی، و یا حداقل بازرسی منظم همۀ هواپیماها را خواستار خواهد شد.

مسئولان آمریکایی به خبرگزاری‌ها گفتند که جان کری "مطمئن است که این پروازها حامل اسلحه و افراد جنگنده است و این نکتۀ خطرناکی برای عراق است".

اخیراً برخی مسئولان آمریکایی مقامات عراقی را متهم کرده بودند که عبور این هواپیماها را نایده می‌گیرند.


نکتۀ قابل ذکر اینست که تاکنون بیشتر از ارسال اسلحه صحبت می‌شد اما این بار مقامات آمریکایی از حضور "نیروهای جنگنده" در هواپیماهای ایرانی سخن می‌گویند.

در عین حال نزدیکان جان کری گفته‌اند که "احتمال دارد نوری المالکی نیز بخواهد که در گفتگوهای مربوط به آیندۀ سوریه سهیم شود". اما به عقیدۀ آمریکایی‌ها تا زمانی که پروازهای ایرانی برای دمشق اسلحه می‌برند، صلاح نیست که بغداد در این نوع گفتگوها حضور داشته باشد.

در مورد سنی‌ها، آمریکا اعتقاد دارد که حضور بیشتر آنان در دایرۀ قدرت، آرامش کشور را تضمین خواهد کرد و به گروه‌های تروریست امکان بهره‌برداری از وضعیت را نخواهد داد. به همین دلیل، جان کری از نوری المالکی و همکاران شیعه‌اش خواهد خواست که همکاری بیشتری با سنیان داشته باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر