Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۲ فروردین ۸, پنجشنبه

مسئولان سیاسی بلندپایه اسرائیل امروز این ادعا را که ترکیه حاضر نشده از محاکمه نظامیان اسرائیلی دخیل در ماجرای تسلط بر کشتی ترکیه ای "ماوی مرمره" صرف نظر کند، رد کردند. آنها گفتند: ترکیه تعهد جدی سپرده که مانع از ارائه هر گونه دادخواست علیه نظامیان ارتش اسرائیل شود.


مسئولان سیاسی بلندپایه اسرائیل امروز این ادعا را که ترکیه حاضر نشده از محاکمه نظامیان اسرائیلی دخیل در ماجرای تسلط بر 
کشتی ترکیه ای "ماوی مرمره" صرف نظر کند، رد کردند. آنها گفتند: ترکیه تعهد جدی سپرده که مانع از ارائه هر گونه دادخواست علیه نظامیان ارتش اسرائیل شود.  
http://www.radis.org/

*        مشاور ارشد سیاسی نخست وزیر ترکیه، اعلام داشت عادی سازی روابط  با اسرائیل با دشواری هایی روبرو است که چند هفته طول می کشد تا برطرف شود. وزیردادگستری اسرائیل و وزیرخارجه ترکیه سه شنبه شب مذاکراتی تلفنی به منظور تنظیم نحوه پرداخت غرامت اسرائیل به خانواده های مقتولین ترکیه ای انجام دادند اما رسانه های اسرائیل نوشتند برسر میزان غرامت اختلاف نظر جدی وجود دارد. 
*        امیر حسن، جوان عرب شهروند اسرائیل که در پایان هفته گذشته در سفر به صحرای سینای به همراه دوست دختر نروژی خود توسط بادیه نشینان مسلح مصری ربوده شده بود در پی آزادی از اسارت، سه شنبه شب به اسرائیل بازگشت. امیر حسن یک دانشجوی مسیحی ساکن شهر ناصره است.  
*        سران اتحادیه عرب در همآیش خود در دوحه پایتخت قطر، درخواست اسرائیل را در مورد شناخته شدن این کشور به عنوان کشور یهود رد کردند. اتحادیه عرب در مقابل از اسرائیل خواست از همه مناطقی که در جنگ شش روزه 1967 به تصرف خود درآورده و از جمله از بلندی های گولان عقب نشینی کند.  
*        امروز در دومین عید "پسح" (عید فطیر) صدها هزار شهروند اسرائیلی همانند روز گذشته برای گذرانیدن تعطیلات عید بهار و آزادی به پارک ها و باغ های ملی در سراسر کشور رفتند و البته بنا بر سنت همه ساله بردن منقل کباب را با خود نیز فراموش نکردند. تنها یهودیان نیستند که در اسرائیل و سایر کشورهای جهان مراسم عید "پسح" را برگزار می کنند. پرزیدنت باراک اوباما رییس جمهوری ایالات متحده و خانواده اش نیز همراه با دوستان خود شب اول عید مهم یهودیان برای پنجمین بار در کاخ سفید در اطراف میزی که سفره ویژه "پسح" روی آن قرار داده شده بود نشستند. در روز میز بشقاب های حاوی خوراکی های سنتی عید که درسفر اوباما به اسرائیل توسط  خانم سارا نتانیاهو همسر نخست وزیر به او هدیه داده شده بود دیده می شد.
*        اوپوزیسیون سوری نخستین سفارتخانه خود را امروز در دوحه پایتخت امیرنشین قطر گشود و رهبر مستعفی اوپوزیسیون، احمد معاذ الخطیب همراه با وزیر خارجه قطر خالد العطیه روبان ورود به سفارت را بریدند. در این آیین سفیران کشورهای عربی و غربی حضور داشتند.
*        اتحادیه عرب در نشست سه شنبه خود در پایتخت قطر به کشورهای عرب اختیار داده که به مسلح کردن معارضین سوری بپردازند تا آنها بتوانند از خود دفاع کنند. این تصمیم اتحادیه عرب امروز با مخالفت دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد کوفی عنان روبرو شد که گفت: دخالت نظامی و مسلح کردن رقبای بشار اسد موجب پایان جنگ نخواهد شد. دبیر کل کنونی سازمان ملل نیز یک دانشمند سوئدی را مأمور تحقیق در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه کرده است.   
*        کارشناسان سیاسی می گویند، روند رویدادهای چند روز گذشته در رابطه با بحران جنگ داخلی سوریه به گونه ای بوده که آشکار گردیده سیاست خارجی جمهوری اسلامی در مورد این بحران دچار عقب نشینی شده است. اکنون دیگر پوشیده نیست که رژیم ایران در ابتکار عمل های خود برای حفظ  موجودیت رژیم سوریه با شکست روبرو شده و در صحنه بین المللی حکومت دمشق دیگر جایگاهی موجه ندارد. در روزهای اخیر، معارضین سوریه، یکی پس از دیگری، کرسی های نمایندگی سوریه در نهادهای بین المللی را از آن خود ساخته اند و حتی امکان آن هست که کرسی نمایندگی سوریه در سازمان ملل به دست معارضین سوریه بیفتد. این ها در حالی است که نشانه هایی از تردید جدی دولت روسیه در مورد ادامه حمایت از رژیم دمشق به چشم می خورد. به ویژه آنکه معارضین سوری توانسته اند با پیروزی های جدی خود در صحنه نبردهای درون سوریه، آینده تیره ای را برای نفوذ روسیه در این کشور ترسیم کنند. 
*        وزیر خارجه ایران و نیز معاون او، آقایان علی اکبر صالحی و حسین امیر عبداللهیان امروز کشورهای عرب را که امکان دادند کرسی سوریه در اتحادیه عرب در اختیار مخالفان قرار گیرد، مورد انتقاد شدید قرار دادند و هر دو گفتند "اتحادیه عرب رفتار و بدعت خطرناکی نشان داده" و این بلا ممکن است که سر همین کشورهای موافق این کار نیز بیآید.  
*        آخرین گزارش ها از تحولات میدانی جنگ در سوریه حاکی است که در پی چند روز درگیریهای سنگین معارضین توانسته اند بر یگان زرهی ارتش اسد در منطقه "قنیطره" در نزدیکی منطقه حایل بین مرز اسرائیل و سوریه مسلط  شوند.  
*        درمان سربازان "ارتش آزاد" سوریه توسط  پزشکان اسرائیلی امروز تکرار شد و چندین نفر از این نیروهای سوری که زخمی شده بودند به مرز اسرائیل آمدند و در آنجا هیأت های پزشکی ارتش اسرائیل به درمان آنها پرداختند و دو نفر را که وضع وخیمی داشتند به بیمارستانی در اسرائیل انتقال دادند. یکی از آنها پس از ساعاتی بر اثر شدت جراحات وارده درگذشت. ارتش اسرائیل می گوید بخاطر جنبه های بشر دوستانه به درمان سوریهای زخمی که به مرز می آیند، اقدام می کند.  
*        حکومت شرور و یاغی و درانزوای کره شمالی امروز تهدید کرد که هر آن امکان دارد جنگ با کره جنوبی را آغاز کند. دولت پیونگ یانگ با این ادعا که هر آن امکان دارد به همسایه جنوبی خود و حتی به پایگاههای آمریکا در ژاپن و خود آمریکا حمله کند، اعلام داشت دیگر هیچگونه رابطه ای بین ارتش های آنها ضرورت ندارد و لذا معلوم شد که از دو هفته پیش خط تلفن قرمز و اضطراری  با ارتش ایالات متحده، ارتش کره جنوبی و نیز با صلیب سرخ جهانی را قطع کرده است. اقدام امروز دولت پیونگ یانگ آخرین تهدید جنگجویانه از سوی آن کشور کمونیستی منزوی در واکنش نسبت به تحریم های اقتصادی اخیر است که شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه کره شمالی بخاطر سومین آزمایش هسته ای اش برقرار کرد. پیونگ یانگ امروز تایید کرد که  دیگر به گفت و گوی تلفنی در خط  قرمز با ارتش آمریکا که بر منطقه حایل بین کره شمالی و جنوبی نظارت می کند پاسخ نمی دهد و اصولاً آن را دیگر ضروری نمی داند.
*        کلیه واحدهای ارتش کره شمالی در حالت حمله به سر می برند. ولی به گفته متخصصان امور نظامی به نظر نمی رسد که قدرت و تکنولوژی لازم را برای ضربه زدن به اهداف نظامی آمریکا و هم پیمانانش در جزایر مختلف در هاوایی و گوآم و قاره آمریکا داشته باشند.  
*        رییس جمهوری مصر محمد مرسی امروز اعلام کرد احتمال دارد انتخابات پارلمانی تا ماه اکتبر آینده به تعویق بیافتد.  
*        پارلمان امیرنشین بحرین طرح شناسایی حزب الله لبنان به عنوان یک سازمان تروریستی را تأیید کرد و از امیرنشین های دیگر خلیج فارس نیز خواست از این تصمیم پیروی کنند و حزب الله را به عنوان "یک سازمان تروریستی" بشناسند.  با آن که دولت و خاندان امیر بحرین سنی هستند ولی اکثریت مردم آن امیرنشین همانند ایران و بازوی آن، حزب الله، شیعه هستند. نمایندگان پارلمان بحرین می گویند آنها و دولت کشورشان به حزب الله مظنون هستند و معتقدند که آن گروه به آشوب سیاسی در بحرین دامن می زند. پرزیدنت اوباما هفته گذشته در سخنرانی در تالار ملتهای اورشلیم در حضوردانشجویان اسرائیلی درخواست تروریست خواندن حزب الله از سوی اتحادیه اروپا را تکرار کرد و گفت: «هنگامی که من به امنیت اسرائیل می اندیشم پنج گردشگر این کشور را به یاد می آورم که در بلغارستان در حالی که سوار اتوبوس شده بودند قربانی ترور حزب الله گردیدند و به این دلیل باید حزب الله را به عنوان یک سازمان تروریستی به رسمیت شناخت». حکومت اسلامی ایران مسئول تقویت حزب الله است و به افراد آن آموزش خرابکاری می دهد، پول و اسلحه در اختیار این سازمان قرار می دهد و ارزیابی شده پول اعطایی سالیانه ایران به حزب الله، با وجود همه بحران اقتصادی خود ایران هنوز بین 60 تا یکصد میلیون دلار باشد. حزب الله در عوض از بشار اسد و حکومت او حمایت می کند و افراد خود را به سوریه می فرستد تا همراه با سربازان ارتش با معارضین بجنگند.  
*        «کی بود؟ کی بود؟ رهبر نبود!»: در حالی که آیت الله احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در سخنان صریح و بی سابقه ای ادعا کرد که رهبر حکومت آیت الله علی خامنه ای حامی محمود احمدی نژاد نبوده و نمی خواسته است که احمدی نژاد الزاماً برنده انتخابات چهار سال پیش باشد. ولی اصولگرایان خودشان اشتباهاً فکر کرده بودند که میل رهبر به احمدی نژاد است و اشتباهاً به او رای دادند، محمود احمدی نژاد که بخت خود و و یار سیاسی اش اسفندیار رحیم مشایی را برای اثرگذاری بر انتخابات پیش روی ریاست جمهوری بسیار ضعیف می بیند، امروز دوباره به  صف آرایی آشکاری در برابر رهبر پرداخت و به طور روشن به او گفت که نظر خود را موضع ملت تصور نکند. احمدی نژاد همچنین از سپاه پاسداران و سایر نهادهای منتسب به رهبر نظام خواست متوجه باشند که خود را بزرگ تر از ملت فرض نکنند و با پنهان شدن در زیر نام رهبر یا انتساب به او، کارهایی برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد نکنند.
*        احمدی نژاد که خود نتیجه کودتای انتخاباتی چهار سال پیش است بهتر از هر کس دیگری می داند چگونه رهبر و سپاه پاسداران در انتخابات کودتا می کنند. احمدی نژاد هفته گذشته گفت رهبر یک رأی دارد – یک روز پس از آن آیت الله علی خامنه ای که از افشاگری های احمدی نژاد می ترسد، در سخنرانی در حرم امام رضا در مشهد، در یک موضع انفعالی گفت: «من فقط  یک رأی دارم و کسی آن را هم نمی داند».  حال، امروز احمدی نژاد گفت: «هیچ کس حق ندارد در مسیر ملت خللی ایجاد کند  یا به زغم خود اعمال نظر کند. همه در برابر قانون یکسان هستند و نظر مقام رهبری هم مشخص شد و هیچ کس حق ندارد به نام ایشان یا انتساب به ایشان کارهایی را انجام دهد، این را نه رهبری می پذیرد و نه ملت». اسفندیار رحیم مشایی هفته گذشته گفت: «احمدی نژاد تا آخر پای سلامت انتخابات می ایستد و حتی یک روز مانده به انتخابات هم ممکن است افراد مسئول در انتخابات را عوض کند».  
*        روزنامه "واشینگتن پست" در شماره امروز خود نوشت، نزدیکی اسفندیار رحیم مشایی به احمدی نژاد تا آن اندازه مخالفان وی را آزرده کرده که آنها مشایی را متهم می کنند با استفاده از روش های "جادوی سیاه" و با جادوگری بر احمدی نژاد تسلط  دارد. "واشینگتن پست" افزود، احمدی نژاد در حالی در ماههای آخر دوران ریاست جمهوری خود قرار دارد که شماری از دستیاران نزدیکش در زندان هستند و گروه دیگری از مراکز قدرت طرد شده اند. "واشینگتن پست" نوشت، به باور برخی از ناظران، شانس اسفندیار رحیم مشایی برای ریاست جمهوری ایران از میان رفته و مخالفان او و احمدی نژاد، توانسته اند که مشایی را از دایره قدرت به بیرون پرتاب کنند.  
*        منابع خبری در اقلیم کردستان عراق گزارش می دهند که در روزهای اخیر، بر شدت بگیر و ببندهای نیروهای مرزی جمهوری اسلامی علیه کردهایی که به رفت و آمد در مرز مشغولند افزوده شده است. به گفته این منابع، چنین به نظر می رسد که افزایش کنترل های امنیتی در مرزهای ایران واقلیم کردستان عراق، از امکان دوباره شعله ور شدن زد و خوردهای مرزی همانند رویدادهای خونین چند سال گذشته در این نقطه مرزی حکایت دارد. بر شمار واحدهای مرزی سپاه پاسداران ایران در مناطق مرزی افزوده شده و نقل و انتقال های نیروهای رژیم ایران آرایش تهاجمی تری به خود گرفته است.  
*        اتهام زنی های متقابل حکومت های ایران و عربستان علیه یکدیگر به گونه ای روز افزون می رود که تنش در خلیج فارس را افزایش دهد. رسانه های گروهی دنیای عرب گزارش می دهند که دولت عربستان در پی مدت ها صبر و تحمل در مورد زیاده خواهی های رژیم ایران در منطقه، اکنون بر آن است که به شکل فعالتری در مقابله با این سیاست های جمهوری اسلامی عمل کند. این ها در حالی است که برخی از کانونهای قدرت در ایران، خواهان رویارویی هر چه بیشتر با عربستان هستند و چنین رویارویی را گامی در متوقف کردن سیاست آمریکا در منطقه خلیج فارس می دانند. از همین روست که رسانه های گروهی جمهوری اسلامی، در روزهای اخیر بر شعله های اختلاف و درگیری سیاسی میان ایران و عربستان می دمند. 
*        آقای محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی، امروز در تهران گفت، با توجه به نرخ پیش بینی شده تورم در سال جاری که حدود 30 درصد است، به همان میزان حقوق شهروندان افزایش خواهد یافت. رییس کل بانک مرکزی افزود، میزان نقدینگی موجود در کشور رضایت آمیز نیست و بانک مرکزی در صدد کاهش نقدینگی است. این سخنان آقای محمود بهمنی در حالی است که به گفته کارشناسان اقتصادی، در هفته ها و ماه های آینده نرخ تورم از میزان اعلام شده ی 30 درصد، بسیار بالاتر خواهد بود. به ویژه آنکه افزایش قیمت های کالاهای اساسی و خوراکی در روزهای گذشته از درستی این باور حکایت دارند. همه کارشناسان اقتصادی می گویند، اگر یک جراحی واقعی از طریق اتخاذ سیاست های اقتصادی کلان، در کشور رخ ندهد، ایران در سال جاری با یکی از بزرگ ترین نابسامانی های اقتصادی تاریخ معاصر خود روبرو خواهد بود.  خبرگان امور اقتصادی می گویند، ناتوانی نهادهای جمهوری اسلامی در برابر موج بلند و رو به افزایش تورم به گونه ای است که هر سیاست جدید رژیم در رابطه با کنترل نرخ تورم همانند نوشداروی پس از مرگ سهراب است. چنان که به گفته بسیاری از ناظران، ضربات اقتصادی وارد آمده بر پیکر بانک مرکزی ایران، نشانه درستی چنین ارزیابی وخیمی است.
*        انفجار سیلندرهای گاز مایع در شیراز، بامداد امروز یازده کشته و مجروح به دنبال داشت. به گزارش "ایسنا"، انفجار کپسول های گاز مایع در منزلی واقع در شهرک اکبرآباد شیراز، منجر به کشته شدن پنج نفر و مجروح شدن شش نفر شد.
*    گزارش دکتر ایرج ربیعی از آلمان: شبکه کانال یک تلویزیون ملی آلمان مصاحبه خبرنگار خود را در اورشلیم با منشه امیر تهیه کننده برنامه صدای اسرائیل پخش کرد. در این گزارش زیر عنوان "صدای منشه امیر برای ایران" کریستیان واگنر  خبرنگار شبکه یک رادیو و تلویزیون آلمان "ای.آر.دی" آورده است، من منشه امیر 73 ساله را یکشنبه گذشته در استودیوی رادیوی ملی اسرائیل در اورشلیم ملاقات کردم. او از 50 و اندی سال پیش از تهیه کنندگان اصلی برنامه رادیو اسرائیل است که همچنان بروی موج کوتاه نیز پخش می شود و در کنار پخش بروی ماهواره و اینترنت، به گفته ناظران بسیاری، هنوز میلیون ها شنونده در ایران و جهان و ازجمله در میان ایرانیان در آلمان دارد.

گزارشگر کانال یک تلویزیون آلمان در مصاحبه با منشه امیر دراستودیوی رادیو اسرائیل

 گزارشگر کانال یک تلویزیون آلمان درگزارش خود افزود: این بار که من به استودیوی رادیو اسرائیل در شهر اورشلیم رفته بودم، در برنامه «صدای شما در صدای اسرائیل» برنامه ای که از 25 سال پیش مردم با تلفن زدن به آن مشکلات زندگی و نظرات خود را بیان می کنند، در روزی که من آنجا بودم، شنوندگان به علت افزایش نرخ اجناس و مواد غذایی از بدبختی های خود صحبت می کردند. آنها می گفتند که گرانی سرسام آور است و درآمدشان حتی برای خرید کمترین مایحتاج زندگی کافی نیست. گزارشگر کانال یک تلویزیون آلمان افزود: از منشه امیر می پرسم، آیا ایرانیان از وی در زمینه چگونگی زندگی مردم اسرائیل سئول می کنند؟ وی می گوید، بلی، ایرانیان علاقه بسیار زیاد نشان می دهند. ما کوشش می کنیم کلیه مسائل را به عنوان مثال، گرانی و مشکلات طبقه متوسط  مردم اسرائیل را نیز برای آن ها روشن کرده و از آن ها گزارش بدهیم.
گزارشگر یادآوری می کند که منشه امیر در تهران متولد شده و نزدیک 55 سال است که از ایران مهاجرت کرده اما بیش از 35 سال است دیگر نتوانسته حتی به ایران سفر کند. منشه امیر می گوید، امیدوارم بین اسرائیل و ایران بخاطر مسائل اتمی درگیری نظامی صورت نگیرد. کریستیان واگنر در گزارش خود برای مردم آلمان می گوید: برنامه رادیویی صدای اسرائیل یک برنامه مرتب روزانه است که دهها سال است مانند معجزه ای ادامه یافته است. منشه امیر چند نکته از برنامه فارسی رادیویی خود را برایم ترجمه کرد و توضیح داد در حال حاضر مردم ایران چه مشکلاتی دارند. امیر می گوید: همین مشکلات باعث شده، مردم ایران بخواهند با مردم اسرائیل دوستی کرده به آن ها نزدیک شوند و تهدیدهایی که سیاستمداران در این زمینه می کنند، مهمل و پوچ است (مشروح این گزارش ایرج ربیعی از آلمان امروز در برنامه رادیوی اسرائیل پخش شد).
(کاربران گرامی اینترنت، عنوان های خبری شماری از گزارشهای خبری امروز ما را در بالا مطالعه کردید. اما برای شنیدن همه گزارش هایی که در بولتن خبری ارائه شد، لطفاً صدای برنامه را بشنوید).

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر