Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۲ فروردین ۳, شنبه

* پرزیدنت شیمون پرس رئیس جمهوری اسرائیل نوروز را به ملت ایران شادباش گفت. وی در ضیافت شامی در کنار باراک اوباما در اقامتگاه ریاست جمهوری گفت «امشب، اول فروردین، مردم ایران آغاز سال نو را جشن گرفته اند و من از صمیم قلب برای آنها تعطیلاتی خوش و آزادی واقعی آرزو می کنم». این سخنان پرزیدنت اسرائیل در حالی بود که چند ساعت قبل از آن، آیت الله خامنه ای صریحا گفت ایران تل آویو و حیفا را می تواند «با خاک یکسان کند».


       


*          پرزیدنت شیمون پرس رئیس جمهوری اسرائیل نوروز را به ملت ایران شادباش گفت. وی در ضیافت شامی در کنار باراک اوباما در اقامتگاه ریاست جمهوری گفت «امشب، اول فروردین، مردم ایران آغاز سال نو را جشن گرفته اند و من از صمیم قلب برای آنها تعطیلاتی خوش و آزادی واقعی آرزو می کنم». این سخنان پرزیدنت اسرائیل در حالی بود که چند ساعت قبل از آن، آیت الله خامنه 
ای صریحا گفت ایران تل آویو و حیفا را می تواند «با خاک یکسان کند». 
http://www.radis.org/

سخنرانی مشترک باراک اوباما و شیمون پرز، رؤسای جمهوری ایالات متحده و اسرائیل در اورشلیم
*          نخست وزیر اسرائیل و همتای ترکیه ای او امروز در تماس تلفنی که در سه سال گذشته سابقه نداشته است، با یکدیگر گفت و گو کردند. پرزیدنت اوباما اندکی پیش از آنکه رهسپار امان پایتخت اردن شود، این خبر را بعدازظهر آدینه در اسرائیل اعلام داشت و گفت: ایالات متحده به همکاری با اسرائیل و ترکیه ارج می نهد و برای رابطه بین این دو کشور دوست و هم پیمان خود اهمیت زیاد قائل است و بر این باور است که همکاری دو کشور می تواند به پیشبرد صلح و ثبات در خاورمیانه یاری بسیاری برساند.

 پرزیدنت اوباما ابراز امیدواری کرد که در پی گفت و گوی تلفنی آقایان نتانیاهو و اردوغان همکاری نزدیک بین دو کشور از سر گرفته شود. یادآوری می شود: روابط  اسرائیل و ترکیه در سه سال اخیر در پی تسلط  تکاوران دریایی اسرائیل بر کشتی ترکیه ای "ماوی مرمره" که عازم نوار غزه و در پی کشته شدن نه نفر سرنشین ترک آن به پایین ترین حد خود سقوط کرده بود. نه سرنشین ترک طی درگیری خشونت باری با تکاوران اسرائیلی به قتل رسیدند.  
*          منابع رسانه ای مصری روز آدینه خبردادند که یک دانشجوی مرد عرب اسرائیلی که همراه با یک گردشگر زن نروژی به صحرای سینای در شمال مصر رفته بود، توسط  اعراب بادیه نشین مسلح ربوده شده است. بنا به گزارش وبسایت اینترنتی روزنامه مصری "الاهرام" افراد نقاب پوش راه را به روی خودروی این گردشگر عرب اسرائیلی و زن اروپایی همراه او بستند و آنها را ربودند. وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرد در مورد درستی این گزارش به تحقیق پرداخته است.  
*          رییس جمهوری ایالات متحده به سفر سه روزه خود به اسرائیل و مناطق خودگردان فلسطینی پایان داد و پس از حضور در مراسم رسمی تودیع با رییس جمهوری و نخست وزیر اسرائیل با هواپیما رهسپار کشور اردن هاشمی جهت دیدار با ملک عبدالله دوم شد. پرزیدنت اوباما پیش از آنکه اسرائیل را ترک کند به شهر بیت اللحم رفت و در آنجا همراه با رییس حکومت خودگردان فلسطینی محمود عباس از کلیسای زادگاه حضرت عیسی مسیح، کلیسای "میلاد" یا "مهد" بازدید کرد و سپس در هتل محل اقامت خود "کینگز دیوید" با آقای نتانیاهو گفت و گوهای طولانی دیگری انجام داد و منابع دیپلماتیک گفتند گفت و گو حول اوضاع منطقه ای در ارتباط با امنیت اسرائیل دور می زده است. 
 

*          پرزیدنت باراک اوباما، سومین روز از سفر خود به اسرائیل را در روز آدینه با رفتن به آرامگاه بزرگان یهود در "تپه هرتصل" در اورشلیم آغاز کرد و در آنجا تاج گل هایی را بر مزار بنیانگزار اسرائیل نوین "تئودور ذئب هرتصل" و نخست وزیر فقید "ایتسخاک رابین" که در راه صلح با فلسطینی ها به قتل رسید قرار داد.
*     آقای اوباما روز آدینه همراه با پرزیدنت شیمعون پرس و آقای بنیامین نتانیاهو از موزه "ید و شم" محل نگهداری آثار و اسناد به جای مانده از کشتار شش میلیون یهودیان اروپا در جنگ جهانی دوم توسط  نازی ها و عمال اروپایی آنان نیز بازدید کرد. پرزیدنت اوباما در موزه "ید و شم" عکس های چهار میلیون و دویست هزار تن از قربانیان "هولوکاست" را مشاهده کرد و سپس از نمایشگاه آثار قربانیان هنرمند و خیمه یادبود بازدید کرد و در دفتر یادبود "ید و شم" تأثیراتی را که آن محل بر او گذاشته یادداشت نمود و شمعی را به یاد قربانیان روشن کرد.
 پرزیدنت باراک اوباما در سخنانی در موزه "ید و شم" تأکید کرد گرچه کشور اسرائیل به خاطر "هولوکاست" برپا نشده ولی وجود آن به عنوان یک اسرائیل قوی و قدرتمند اطمینان می دهد که فاجعه "هولوکاست" دیگر تکرار نشود. 
 
پرزیدنت اوباما به همراه نخست وزیر و رئیس جمهور اسرائیل در موزه‌ی «ید و شم»
*          رییس جمهوری ایالات متحده شب گذشته در ضیافت شامی که به افتخار او در اقامتگاه رؤسای جمهوری اسرائیل ترتیب داده شده بود شرکت کرد و در آن پرزیدنت شیمعون پرس مدال ریاست جمهوری را به وی به دلیل خدماتش در راه تأمین امنیت کشور اسرائیل اعطا نمود.  
*          پرزیدنت اوباما در ضیافت شام، سخنان خود را با واژه عبری "דיינו" (همین ما را بس) آغاز کرد و گفت: دریافت مدال ریاست جمهوری اسرائیل برای وی یک افتخار بزرگ است و او را به شدت دچار هیجان کرده و افزود: من در اینجا با استقبال بی نظیری روبرو شدم و در هر جا با گرمی و صمیمیت مورد پذیرایی قرار گرفتم و اکنون نیز این مدال را دریافت می کنم و به راستی برای من کافی است. در این ضیافت دو خواننده مشهور اسرائیلی و از جمله "داوید نائور" و بانو  "ریتا" خواننده ایرانی تبار ترانه هایی را اجرا کردند. 
*          اوج رویدادهای سفر پرزیدنت اوباما به اسرائیل سخنرانی شامگاه پنجشنبه او در تالار ملتها در اورشلیم بود که در آن 600 دانشجوی جوان از دانشگاه های مختلف همراه با ده ها خبرنگار گرد آمده بودند. پرزیدنت اوباما در سخنان خود سه هدف را برای نسل جوان یادآور شد که عبارت بودند از امنیت، صلح و رشد اقتصادی. وی از ملت اسرائیل خواست برای آنکه موجودیت کشورشان ادامه پیدا کند با فلسطینی ها صلح نمایند.  
*          پرزیدنت اوباما در سخنرانی در تالار ملتهای اورشلیم از کشورهای جهان خواست حزب الله را به عنوان یک سازمان تروریستی، مانند رویه آمریکا، به رسمیت بشناسند و آن را در فهرست تروریست ها قرار دهند.  
*          پیام نوروزی رهبر دربند کردهای ترکیه آقای عبدالله اوجالان که روز پنجشنبه توسط نمایندگان او اعلام شد، و در آن شبه نظامیان این حزب را فرا خواند تا خلع سلاح شوند و از ترکیه بروند تا موجبات آشتی با حکومت مرکزی ترکیه فراهم شود، از سوی جامعه جهانی و نیز مردم و مسئولان حکومت ترکیه مورد استقبال واقع شد.  
*          با کشته شدن روحانی مهم طرفدار حکومت اسد در سوریه که پنجشنبه شب کشته شد، وزارت خارجه ایران بیانیه ای در محکومیت کشته شدن شیخ سعید البوطی منتشر کرد و آن را "نقشه شوم استکبار برای ایجاد جنگ فرقه ای در سوریه که با شکست روبرو می شود" نامید.  
*          بشار اسد رییس جمهوری سوریه نیز در پیامی در مورد کشته شدن شیخ البوطی در حمله شب گذشته  به مسجد "الایمان" در شهر دمشق نوشت: "باید چشم ها بگیریند، قلب ها اندوهگین شوند و ما در فراق تو ای شیخ بلاد شام اندوهگین هستیم". وی تأکید کرد، به تلاش خود برای "از بین بردن نیروهای تاریکی ادامه خواهیم داد تا سوریه از شر این نیروهای تروریست پاکسازی شود".  
*          موضوع سرایت جنگ به کشورهای مجاور سوریه شب گذشته از سوی نماینده سازمان ملل در عراق مارتین کولور مطرح شد که در گزارشی به شورای امنیت احتمال داد خشونت از سوریه به عراق سرایت کند و دبیرکل سازمان ملل نیز گفت: ممکن است جنگ منجر به  شکسته شدن آتش بس بین اسرائیل و سوریه در بلندی های گولان گردد.  
*          رهبر جمهوری اسلامی ایران، آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه در اولین روز فروردین با حضور در حرم رضوی در مشهد سخنرانی کرد و اسرائیل را اینگونه مورد تهدید قرار داد: «سردمداران رژیم صهیونیستی اگر غلطی کنند جمهوری اسلامی تل آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد.  اما گفت: «البته رژیم صهیونیستی در قد و قواره ای نیست که تهدیدی برای ایران باشد». وی همچنین در واکنش به پیام نوروزی اوباما گفت: «پیشنهاد آمریکایی ها یک تاکتیک برای فریب است». رهبر ایران در همین حال در نطق خود گفت: «من به مذاکره با آمریکا خوش بین نیستم اما مخالفتی هم با آن ندارم».  

*          روزنامه "واشینگتن پست" نوشت، در حالی که خامنه ای در مشهد به تهدید علیه اسرائیل پرداخت، پرزیدنت اوباما در اسرائیل این موضوع را روشن و آشکار بیان داشت که آمریکا از هر گونه اقدام اسرائیل برای دفاع از خود در برابر تهدید اتمی رژیم ایران پشتیبانی خواهد کرد.  
*          روزنامه "واشینگتن تایمز" نوشت، اظهارات شبانه روز گذشته رهبر ایران بار دیگر شبح جنگ را بر فراز منطقه مسلط  کرد و جنگ سرد میان اورشلیم و تهران جان تازه گرفت. "واشینگتن تایمز" افزود، در پنج سال گذشته شبح جنگ هراز چندی سایه خود را بر خاورمیانه و در رابطه با بحران اتمی ایران می اندازد و این در حالی است که منطق باید بر همه این ناروایی ها حاکم شود. 
*          شبکه تلویزیونی آمریکایی "ای.بی.سی" گزارش داد، پرزیدنت اوباما با بیان این نکته که اسرائیل حق دارد مستقیماً به دفاع از خود در برابر هر تهدیدی بپردازد، پاسخ آیت الله خامنه ای در زمینه نابودی شهرهای اسرائیل را داد.  
*          شبکه تلویزیونی آمریکایی "سی.بی.اس" در گزارشی گفت، آیت الله خامنه ای عدم خوش بینی خود به احتمال نتیجه مثبت مذاکرات اتمی با غرب را آشکارا دیروز بیان کرد. "سی.بی.اس" افزود، رهبر جمهوری اسلامی روشن نمود که سیاست اتمی رژیم ایران به ادامه یا قطع تحریم های بین المللی مشروط  است. به این ترتیب، آیت الله خامنه ای پذیرفت که رژیم ایران به شدت از ادامه تحریم های جهانی در رنج است. 
*          انتشار خبر اظهارات علی خامنه ای رهبر ایران و تهدید وی در زمینه خاک یکسان کردن تل آویو و حیفا در رسانه های اروپا مورد تفسیرهای گوناگون قرار گرفت که همگی تأکید کردند این امر باعث افزایش نگرانی اتحادیه اروپا شده است.  
*          رهبر جمهوری اسلامی ایران و رییس جمهوری نظام او با یکیدگر به سختی و علناً به کلکل کردن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری پرداخته و به یکدیگر می تازند و طعنه و کنایه می زنند. آیت الله خامنه ای در حرم امام رضا گفت: «رای مردم به طور نهایی تأیید کننده است. باید خود مردم دقت کنند و تحقیق کنند و اصلح را انتخاب کنند. رهبری یک رأی بیشتر ندارد مانند همه مردم. این رأی هم تا وقتی به صندوق انداخته شود، هیچ کس از آن مطلع نخواهد بود. اینجور نیست که کسی بیآید نسبت بدهد که نظر رهبری به فلان است و بهمان نیست. البته این روزها متأسفانه حرف های گوناگون و نسبت های گوناگون به اشخاص گوناگون با اقسام گوناگون رسانه، با پیامک رونق دارد. مراقب باشید تحت تأثیر این چیزها قرار نگیرند».  
*          رهبر حکومت ایران به وجود ضعفعهایی در احمدی نژاد اذعان کرد و گفت: «آنچه که برای رییس جمهور آینده نیاز داریم، عبارت است از امتیازاتی که امروز وجود دارد منهای ضعف هایی که وجود دارد. رییس جمهور هر دوره ای باید امتیازات کسبی و ممکن الحصول رییس جمهور قبلی را داشته باشد و ضعف های او را نداشته باشد». 
*          احمد توکلی نماینده تهران در مجلس گفت سخنان رهبر حکومت در حرم امام رضا را نشان نرمشی منطقی و مدبرانه در برابر آمریکا می داند و خدا را با شنیدن این سخنرانی رهبر حکومت شکر کرده است. 
*          علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نیز دوباره گفت که مسئله رابطه و تماس با آمریکا تنها در حیطه اختیارات رهبر است و دولت احمدی نژاد حق اظهارنظر در این خصوص را ندارد.  
*          وبسایت "بازتاب امروز" در تهران که به آقای محسن رضایی و همفکران او نزدیک است، امروز نوشته است که احمدی نژاد که مرتب فرافکنی می کند، اگر واقعاً با وضع موجود مخالف است، بهتر است در یک تصمیم انقلابی، خودش را برکنار کند. وبسایت "عصر ایران" نیز روز پنجشنبه در مقاله این پرسش را مطرح کرد که آیا مقاومت وزیر علوم در برابر دستور رییس جمهوری برای عزل دو رییس دانشگاه، یک برنامه  عمدی از سوی احمدی نژاد برای به سقوط  کشاندن کابینه اش نیست؟  
*          وبسایت «بازتاب امروز» در تهران که به آقای محسن رضایی و همفکران او نزدیک است، امروز نوشته است که احمدی نژاد که مرتب فرافکنی می کند، اگر واقعاً با وضع موجود مخالف است، بهتر است در یک تصمیم انقلابی، خودش را برکنار کند. 
*          وبسایت «عصر ایران» نیز روز پنجشنبه در مقاله این پرسش را مطرح کرد که آیا مقاومت وزیر علوم در برابر دستور رییس جمهور برای عزل دو رییس دانشگاه، برنامه ای عمدی از سوی احمدی نژاد برای به سقوط کشاندن کابینه اش نیست؟
 *        این وبسایت با اشاره به درخواست چند روز پیش احمدی نژاد از کامران دانشجو وزیر علوم برای برکناری فوری روسای دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس نوشت: "اگر وزیر علوم، بعد  از چند روز مقاومت در برابر دستور احمدی نژاد، عقب بنشیند و رؤسای این دو دانشگاه مهم را برکنار کند یا این دو رییس، استعفا کنند، بحران بالا نخواهد گرفت ولی اگر هیچ کدام از این دو اتفاق نیفتد، آنگاه باید منتظر یک واقعه مهم بود".
*        بنوشته این تارنما: "برکناری کامران دانشجو از وزارت، مساوی است با بی اعتبار شدن کل کابینه و سقوط  دولت. در چنان حالتی، رییس جمهور باید، برای همه وزیرانش یک به یک رأی اعتماد مجدد بگیرد. 
*        از آنجا که احمدی نژاد ثابت کرده که در ماه های منتهی به انتخابات، درصدد آرام نگه داشتن فضا نیست، دور از ذهن نخواهد بود که او، از این "فرصت" برای ساختن ماجرایی دیگر استفاده کند و حاشیه ای دیگر درست کند؛ حاشیه ای که در کنار سایر حواشی ساختگی، به او کمک خواهد کرد تا در آخر دولت خود، حواس مردم را از پاسخگویی نسبت به عملکرد هشت ساله اش، معطوف به ماجراجویی کند که برای مردم نه آب می شود و نه نان. هم از این روست که در صورت مقاومت وزیر علوم در برابر دستور احمدی نژاد، برخی این گمان را مردود نمی دانند که این، یک سناریوی طراحی شده با همآهنگی خود کامران دانشجو باشد". 
*          علی فلاحیان وزیر اسبق اطلاعات که خود را نیز نامزد انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه کرده است، دیروز گفت بعید نمی داند که شورای نگهبان در آخرین لحظه صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی را برای شرکت تأیید کند. محمد رضا باهنر نایب رییس مجلس نیز که او هم خود را هفته گذشته نامزد همین انتخابات کرد، گفت در صورت عدم تأیید صلاحیت مشایی از سوی شورای نگهبان، احمدی نژاد گزینه های دیگری دارد.  
*          علی اکبر صالحی وزیرخارجه ایران در مصاحبه ای نوروزی در پاسخ به این پرسش که در مورد برکناری مفتضحانه دو سال پیش منوچهر متکی از سمت وزیر خارجه چه فکر میکند و آیا تا به حال فکر کرده  که ممکن است به سرنوشت متکی دچار شود؟ و آیا در مأموریت های خارجی دغدغه چنین موضوعی را دارد؟، گفت "برکناری وزیر یک امر معمولی، در کشورهاست اما نحوه برکناری متکی یک اتفاق تلخ  بود". یادآوری می شود که متکی که اکنون نامزد انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد شده، در جریان سفر رسمی به کشور آفریقایی سنگال بدون آنکه خود بداند، برکنار شد و رئیس جمهوری سنگال او را از نشست رسمی با گفتن این که دیگر شما وزیرخارجه کشورتان نیستید، تقریبا بیرون راند.  
*          دکتر مرضیه وحید دستجردی که چند ماه پیش بخاطر انتقاد از عملکرد سوء دولت در تامین نیازهای وزارت بهداشت و درمان برکنار شد، در مصاحبه ای به مناسبت نوروز، در پاسخ به این پرسش که برکناری تان چگونه اعلام شد؟ گفت: "ساعت 10:02 دقیقه پنجشنبه هفتم دی، من در جلسه ای بودم که خبر برکناری خودم را در پیامکی به تلفن همراهم ارسال شده بود دیدم".  
*          وبسایت «کلمه» از دیدار نوروزانه میر حسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد با فرزندان خود خبر داد ولی آن را «دیداری که در یک فضای امنیتی برگزارشده است» توصیف کرد. این دیدار روز پنجشنبه اول فروردین در خانه موسوی که به محل حبس او و همسرش در 26 ماه گذشته مبدل شده است، صورت گرفته است.  
*          همزمان، «مجمع نمایندگان ادوار مجلس» در بیانیه ای تاکید کرد که «رفع حصرها و حبس ها می تواند زمینه ساز مشارکت فعال اصلاح طلبان در انتخابات شود».  
*          احمد خاتمی خطیب موقت نمازجمعه تهران که امروز امامت نماز در این نخستین آدینه سال نو را در تهران برعهده داشت، شدیداً به برگزاری جشن نوروزی که هفته گذشته از سوی احمدی نژاد و اسفندیار رحیم مشایی برگزار شد، حمله کرد.  
*          جشن های نوروزی در سراسر جهان از سوی ایرانیان، افغانها، تاجیک ها و سایر مللی که این سنت باستانی را گرامی  می دارند، برگزار می شود. (گزارشی را در این خصوص از همکارمان در ایتالیا شنیدیم). 
*          خبرگزاری رسمی میراث فرهنگی ایران حمله افرادی با نارنجک دستی به مقبره کوروش کبیر را تایید کرد و اعلام نمود که دیوار مقبره براثر این حمله، سیاه شد. در حالی که هر سال شمار بیشتری از ایرانیان برای مراسم تحویل سال نو به کنار مزار کوروش کبیر می روند شاهدان عینی خبرداده بودند که در ساعت تحویل سال که شمار ایرانیان گردآمده در این محل در ساعات اولیه بعدازظهر چهارشنبه به اوج خود رسیده بود، مأموران حکومتی لباس شخصی با خشم از این گردهمآیی ها امسال بی تحمل شده و نارنجکی را به سوی مقبره کوروش پرتاب کردند.
 
امسال در یک حضور خیره کننده، هزاران نفر از ایرانیان در پاسارگاد، مقبره‌ی کوروش بزرگ، نوروز را جشن گرفتند

(کاربران گرامی اینترنت، عنوان های خبری شماری از گزارشهای خبری امروز ما را در بالا مطالعه کردید. اما برای شنیدن همه گزارش هایی که در دوبولتن خبری ارائه شد، لطفاً صدای برنامه را بشنوید).


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر