Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ شهریور ۸, سه‌شنبه

تلاش سازمان ملل برای جلوگیری از اخراج مجاهدین از عراق

تلاش سازمان ملل برای جلوگیری از اخراج مجاهدین از عراق

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل- رییس هیئت نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق، با دروغ دانستن بیانیه آقای نوری المالکی، نخست وزیر آن کشور که گفته بود سازمان ملل با اخراج اعضای سازمان مجاهدین از عراق تا پیش از پایان سال جاری میلادی موافق است، تأکید کرد که سازمان ملل می کوشد از اخراج ساکنان کمپ اشرف جلوگیری کند.

اد ملکرت، نماینده سازمان ملل متحد در عراق، دو روز پیش، یکشنبه، به دفتر نخست وزیر عراق رفت تا در پایان دوره مأموریت خود، با آقای مالکی خداحافظی کند.

پس از این دیدار، دفتر نخست وزیری عراق بیانیه ای صادر و در آن ادعا کرد که نماینده سازمان ملل موافقت کرده که مجاهدین ساکن اشرف، تا پایان سال جاری میلادی از عراق اخراج شوند – ادعایی که آقای ملکرت، دیروز (دوشنبه) آن را رد کرد.

در پی حمله چند ماه پیش سربازان عراقی به اردوگاه اشرف و کشته شدن بیش از 30 تن از اعضای مجاهدین، سازمان ملل بارها نسبت به سرنوشت مجاهدین، که 3400 تن از آنها در اشرف زندگی می کنند، ابراز نگرانی کرده است.

دولت عراق به ساکنان اشرف مهلت داده تا پایان سال جاری میلادی، حدود چهار ماه دیگر، آن کشور را ترک کنند.

خفیگاه احتمالی قذافی و پسرانش در حومه طرابلس کشف شد

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل- پس از چند روز که از رهبر لیبی، معمر قذافی و محل زندگی او خبری در دست نبود، شبکه تلویزیونی "الجزیرة" در قطر امروز (سه شنبه) گزارش داد که انقلابیون توانسته اند یک گفتگوی تلفنی سرهنگ قذافی، حاکم خلع شده را ضبط کنند و دریابند که او همچنان در حومه طرابلس پنهان شده است.

دوشنبه گذشته، هشت روز پیش، انقلابیون با ورود به طرابلس، به عمر حکومت 42 ساله او پایان دادند.

بنا بر این گزارش، بررسی یک مکالمه تلفنی رهبر برکنار شدۀ لیبی و دو تن از پسرانش این سرنخ را به دست داده که آنها ممکن است در شهرکی در یک صد کیلومتری طرابلس پنهان شده باشند.

کشف مخفیگاه احتمالی قذافی و دو پسرش در حالی است که یک افسر ارشد در نیروهای انقلابی تایید کرد که خمیس قذافی، یکی دیگر از پسران قذافی شنبه گذشته کشته شده و جسد او را در "بانی ولید" محلی که حدس زده می شود قذافی در حومۀ آن پنهان است، به خاک سپرده اند.

شورای انقلابی لیبی به وفاداران مسلح سرهنگ اولتیماتوم داد تا شنبه (سه روز دیگر) سلاح خود را بر زمین نهند.

عایشه قذافی با رسیدن به الجزایر فارغ شد و دختر زایید

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل- سران انقلابیون از دولت الجزایر می خواهند خانواده قذافی را که به آن کشور رفته اند دستگیر و به آنها تحویل دهد. سخنگوی رسمی دولت الجزایر در مقابل امروز (سه شنبه) گفت: دختر قذافی، عایشه که به الجزایر گریخته چند ساعت پس از فرار، یک دختر زاییده است. او در ماه های اخیر باردار بود.

عایشه وکیل است و از جمله وکالت صدام حسین را برعهده داشت.

بدین ترتیب، نوه جدید سرهنگ قذافی در حالی به دنیا آمد که پدر بزرگش در مخفیگاه پنهان است و مادر تازه فارغ شده نیز اگر محاکمه نشود و باید یک عمر زندگی مخفی داشته باشد.

در این میان، مقامات الجزایری امروز (سه شنبه) درستی این خبر را تایید کردند که چند تن از افراد خانواده قذافی به کشور الجزایر گریخته اند و گفتند به دلایل بشر دوستانه به همسر و سه فرزند قذافی امکان دادند وارد الجزایر شوند تا سپس به کشوری ثالث بروند.

انقلابیون لیبیایی شامگاه دیروز (دوشنبه) از دولت الجزایر درخواست اکید کردند که افراد خانواده قذافی را به لیبی مسترد کند تا تحت محاکمه قرار گیرند.


مهلت 3 روزۀ حکومت انقلابی برای زمین نهادن سلاح وفاداران قذافی

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل- انقلابیون لیبیایی و ناتو امروز (سه شنبه) به نیروهای وابسته به معمر قذافی در زادگاه او سه روز مهلت دادند که خود را تسلیم کنند.

ناتو و انقلابیون از آن بیم دارند که طرفداران قذافی از موشک های "اسکاد" و جنگ افزار شیمیایی که احتمالاً در اختیار دارند علیه آنها بهره بگیرند.

مصطفی عبدالجلیل امروز هشدار داد که اگر ظرف سه روز نیروهای قذافی در شهر "سرت"، زادگاه او خود را تسلیم نکنند، هدف حمله قرار خواهند گرفت.

اعتراف ایران: فکر نمی کردیم قیام سوری ها تا این حد گسترش یابد

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل- یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی، با اذعان ضمنی به همکاری ایران با دولت بشار اسد در زمینه سرکوب خیزش مردمی در سوریه، گفت که جمهوری اسلامی هرگز فکر نمی کرد که قیام سوری ها تا این حد گسترده شود.

شیخ حسین سبحانی نیا، که در گفتگو با "خبر آنلاین" سخن می گفت، افزود: «ما با مسئولان مرتبط ، نشست هایی داشتیم تا با استفاده از ابزارهایی که در اختیار داشتیم، از گسترش دامنه درگیری ها جلوگیری کنیم، چون سوریه تجاربی که جمهوری اسلامی در زمینه بحران داشت را دارا نبود».

یادآوری می کنیم که اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه نیروی قدس سپاه پاسداران حکومت اسلامی را به دلیل نقش آن در سرکوب خیزش مردمی سوریه، مورد تحریم قرار داد، ولی رامین مهانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز (دوشنبه) با رد کردن دست داشتن ایران در سرکوب مردم سوریه، گفت که اتحادیه اروپا "فرافکنی" می کند.

اما شیخ حسین سبحانی نیا، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگوی خود با "خبرآنلاین" به عنوان یکی از نخستین مسئولان حکومت ایران، به این موضوع نیز اذعان داشت که در جریان سرکوب خیزش مردمی سوریه، معترضان بسیاری کشته شدند – ولی ادعا کرد که حکومت ایران کوشیده میزان خشونت ها را کاهش دهد.

او در زمینه اقدامات حکومت ایران در زمینه حمایت از رژیم بشار اسد، مدعی شد که پس از سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران، دولت آنکارا متقاعد شد که اسد باید در قدرت بماند، و این در حالی است که در روزهای اخیر، سران دولت ترکیه بارها تأکید کرده اند که اسد، فرصت را برای انجام هرگونه اصلاحاتی از دست داده است.

ترکیه امکان برکناری اسد به زور را بررسی می کند

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل- در روزهای اخیر دولت ترکیه مواضع خود را علیه رژیم سوریه سخت تر کرده و حتی امکان برکناری اسد با توسل به زور را مطرح ساخته است.

رییس جمهوری ترکیه، پرزیدنت عبدالله گول دیروز (دوشنبه) تأکید کرد که اطمینان خود را به بشار اسد از دست داده و اکنون اگر او به هر اصلاحی دست بزند دیر خواهد بود.

نخست وزیر ترکیه، آقای رجب طیب اردوغان، پیشتر بارها جنایات جاری در سوریه را "غیرقابل تحمل" توصیف کرده بود.

ترکیه برای آنکه تغییر رژیم در سوریه سریع تر انجام شود، قصد دارد همآیشی با شرکت اوپوزیسیون سوری در خارج برپا دارد و همزمان جامعه اروپا می کوشد گروه های اوپوزیسیون سوری در خارج را با گروه های اوپوزیسیون در داخل سوریه متحد کند.

روز گذشته در قاهره اعلام شده بود که قرار است در خاک سوریه یک "شورای حکومتی موقت" همانند شورایی که در لیبی برپا شده، برپا گردد و پنج کشور عربی که سفیران خود را از سوریه فرا خوانده اند موافقت خود را با این امر ابراز داشته اند. اتحادیه اروپا روز گذشته تصمیم گرفت با تحریم خرید نفت سوریه، به تنگنای اقتصادی که دولت دمشق دچار آن است دامن بزند.

کارشناس رژیم ایران: حمله نظامی به سوریه، ایران را نیز به جنگ می کشاند

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل- تارنمای "خبرآنلاین"، به نقل از یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه در ایران، نوشت که اگر کشورهای غربی بخواهند در سوریه دخالت نظامی کنند، جمهوری اسلامی به حمایت از رژیم بشار اسد برخواهد خواست، و احتمال دارد که یک جنگ منطقه ای درگیرد.

آقای محمد علی مهتدی، در این تحلیل با تأکید بر اینکه تا کنون در زمینه خیزش های مردمی در خاورمیانه، کشورهای غربی پیروز میدان بوده اند و حکومت ایران قافیه را به اروپا و آمریکا باخته است، نوشت: اما سوریه با کشورهای دیگر متفاوت است.

وی نوشت: هر چند که در سوریه استبداد وجود دارد، ولی رژیم اسد در خط مقدم محور مقاومت در برابر اسرائیل است و به همین دلیل، حکومت ایران به هیچ وجه "توطئه غرب" برای تغییر رژیم دمشق را نمی پذیرد.

پیشتر نیز، روزنامه لبنانی "النهار"، با یادآوری مواضع حکومت ایران در زمینه حمایت از رژیم بشار اسد، نوشته بود هنوز روشن نیست که آیا اگر سوریه درگیر یک جنگ منطقه ای شود، حکومت ایران نیز حاضر است خود را به خطر انداخته و به حمایت از اسد وارد جنگ شود؟!

جنایت مدعی مقاومت در برابر اسرائیل: نماز فطر سوریه نیز رنگ شدید خون گرفت

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل- بشار اسد، رییس جمهوری سوریه از یک سو نماز عید فطر را برگزار می کند و از سوی دیگر مأموران وی مردم را به گلوله می بندند و می کشند.

امروز (سه شنبه) در حالی که خبرگزاری دولتی سوریه، "سانا"، عکس هایی از بشار اسد را منتشر می کرد که در مسجد دمشق نماز عید فطر را برگزار می کرد و ادعا می نمود که اوضاع در کشور آرام است، فعالان حقوق بشر سوری در خبرگزاری های بین المللی گزارش دادند که افراد اسد امروز در آتشباری به سوی هزاران تظاهر کننده در شهرهای حمص، دمشق و حومه آن و شهر درعا، دست کم 17 نفر را کشته اند که یکی از آنها نوجوانی 13 ساله بوده است.

این هفت نفر در پایان اقامه نماز عید فطر به هنگام خروج از مساجد و دادن شعار علیه اسد هدف قرار گرفتند.

در جریان آتشباری که فیلم آن از "یوتیوپ" پخش شد، هزاران تظاهر کننده راه پیمایی می کردند، آواز می خواندند و خواهان آزادی بودند.

در فیلم پخش شده از "یوتیوپ"، جوانی دیده می شد که از ناحیه شکم هدف قرار گرفته و دیگران می کوشند مانع از خونریزی گردند.

گزارش های امروز (سه شنبه) حاکی است ده ها سرباز سنی مذهب، از ارتش سوریه گریخته اند و نیروهای ارتش در تعقیب آنها وارد شهر "رستان" شده و به گلوله باران آن پرداخته و چندین نفر را نیز بازداشت کردند.

هشدار عمرو موسی به اسد: حکومتت به زودی نابود می شود

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل- دبیر کل پیشین اتحادیه عرب، آقای عمروموسی که خود را نامزد ریاست جمهوری مصر کرده، امروز (سه شنبه) به بشار اسد هشدار داد و گفت: رژیم تو در حال فروپاشی است.

به گفته آقای عمروموسی، توسل به زور موجب نخواهد شد مردم سوریه از خواست های خود صرفنظر کنند.

دولت مسکو نیز امروز به رژیم دمشق فرصت داد که ظرف دو هفته به اصلاحات اساسی دست بزند و نیروهایش را از مرکز شهرها خارج کند.

معاون وزارت خارجه روسیه، آقای بوگدانف، در دیداری که در دمشق با بشار اسد به عمل آورد، پیام پرزیدنت مدودیف را در این زمینه به او تسلیم کرد.

مقامات روسیه گفته اند اگر بشار به خواسته های دولت مسکو پاسخ مساعد ندهد، روسیه ناچار خواهد شد در شورای امنیت برقراری تحریم های جدید علیه سوریه را تایید کند.

ایران حکومت جدید لیبی را به رسمیت نشناخته مدعی دعوت از رییس آن به تهران شد

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل- وزیر خارجه جمهوری اسلامی مدعی است که ایران از رییس شورای ملی انتقالی لیبی دعوت کرده است که در "زمان مناسب" به تهران سفر کند.

در نخستین تماس رسمی مقامات جمهوری اسلامی با سران انقلابیون لیبی پس از سقوط قذافی، آقای علی اکبر صالحی، شامگاه دیروز (دوشنبه) تلفنی با آقای مصطفی عبدالجلیل صحبت کرد.

براساس بیانیه وزارت خارجه ایران، آقای صالحی در این گفتگوی تلفنی، آنچه را که "پیروزی مردم مسلمان لیبی" خواند، به آقای مصطفی عبدالجلیل شادباش گفت و ابراز امیدواری کرد که روابط حکومت ایران با رژیم جدید در لیبی، عمیق تر شود- این در حالی است که جمهوری اسلامی هنوز هم شورای ملی انتقالی لیبی را به رسمیت نشناخته است.

وزارت خارجه ایران در اطلاعیه خود نوشت که آقای عبدالجلیل از کمک های انساندوستانه جمهوری اسلامی به مردم لیبی در "دوران سختی" سپاسگزاری کرده است.

پیشتر، در روز یکشنبه آقای صالحی مدعی شده بود که حکومت ایران در تمام مدت نبرد مسلحانه انقلابیون لیبی با سرهنگ قذافی، به صورت محرمانه به آنها کمک می کرده است؛ ادعایی که به نظر واقعی نمی رسد و به گفته ناظران، تنها واکنشی به انتقادهای فراوان محافل داخلی ایران از انفعال زیان بار دستگاه سیاست خارجی دولت تهران در زمینه رویدادهای لیبی است.

براساس بیانیه وزارت خارجه ایران، آقای مصطفی عبدالجلیل نیز از جمهوری اسلامی ایران خواسته است که سفیر خود را به طرابلس باز گرداند.

در گفتگوی تلفنی شامگاه یکشنبه، وزیر خارجه ایران بار دیگر خواستار روشن شدن وضعیت امام موسی صدر نیز شد. امام موسی صدر، روحانی شیعه ایرانی الاصل لبنانی، 33 سال پیش در هنگام سفر به لیبی ناپدید شد و گفته می شود که مأموران قذافی او را ربودند و امکان قوی می رود که او را کشته باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر