Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ مرداد ۲۷, پنجشنبه

دو پناهجوی دیگر ایرانی در بازداشتگاه های کمپ پناهندگی فلن و مرشتا


دو پناهجوی دیگر ایرانی در بازداشتگاه های کمپ پناهندگی فلن و مرشتا
میترا کهروم
روز چهارشنبه هفدهم اوت میترا کهروم یکی دیگر از پناهجویان ایرانی توسط پلیس بازداشت و به کمپ پناهندگی مرشتا در حومه ی استکهلم منتقل شد.
این پناهجو در شرایط بد روحی به سر می برد به طوریکه تحت درمان یک روانپزشک ایرانی دکتر مسعود افتخاری، رئیس بخش روانی بیمارستان کارولینسکا قرار گرفته است. بازداشت میترا کهروم زمانی صورت گرفت که او از شرکت در تظاهراتی در برابر اداره ی مهاجرت در سولنا باز می گشت. این تظاهرات در اعتراض به اعلام اخراج یک پناهجوی دیگر، نوید میر پور زاده ، برگزار شده بود. نوید میرپورزاده در بازداشتگاه کمپ فلن به سر می برد و به گفته ی پلیس قرار است فردا جمعه از طریق فرودگاه آرلاندا به ایران اخراج شود. با این دو پناهجو گفتگوهای جداگانه ای انجام داده ایم . میترا کهروم در گفتگوی خود با پژواک از جمله به این اشاره می کند که به گفته ی پلیس، بازداشت او نوید میر پور زاده با شناسائی و تیپس از سوی یک ایرانی دیگر صورت گرفته است.

Lyssna: گفتگو با میترا کهرم در بازداشتگاه مرشتا
در این جا می توانید گفتگوی ما با نویدمیر پورزاده نیز بشنوید. این گفتگو ی تلفنی با او ساعتی پیش در بازداشتگاه کمپ فلن انجام شده است. اوعنوان می کند که به دلیل نگرانی های بسیار برای وضعییت خود، در شرایط بسیار بد روحی به سر می برد.
Lyssna: گفتگو با نوید میر پورزاده
در این جا نیز می توانید گفتگوی ما را با دکتر مسعود افتخاری ، روانپزشک و رئیس بخش روانی بیمارستان کارلینسکا که پزشک معالج میترا کهروم نیز هست بشنوید.
Lyssna: گفتگو با روانپزشک مسعود افتخاری
-------------------------
Migrationsverket i Solna. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix
پیمان نجفی

پاسخ منفی به اقلیت های ایرانی باوجود دستورالعمل جدید اداره مهاجرت

Lyssna: فایل صوتی گزارش
در دستورالعمل اداره ی مهاجرت آمده است که به دنبال انتخابات ریاست جمهوری درایران در سال ۲۰۰۹ و همچنین تحولات درکشورهای عربی که بهارعربی خوانده می شود، اداره ی مهاجرت تغییراتی درسیاست پناهنده پذیری خود نسبت به پناهجویان ایرانی داده است. دلیل این امر شرایط سختگیرانه تردرایران نسبت به اقلیت های قومی و مذهبی از سوی مقامات جمهوری اسلامی عنوان شده است.
میکائیل ریبنویک (Mikael Ribbenvik) رئیس دایره ی حقوقی اداره ی مهاجرت، در گفتگوئی با رادیوی بین المللی سوئد، عنوان کرده است که شرایط سال های اخیردرایران موجب شده است تا اداره ی مهاجرت هنگام بررسی خود درمورد پناهجویان ایرانی تجدید نظر کند.
او می گوید که دیگر نیازی نیست که پناهجویان ایرانی که به گروه های اقلیتی تعلق دارند که درایران مورد تعقیب و آزارهستند، چون گذشته دلائل سنگینی برای دریافت اجاره ی اقامت ارائه دهند. بااین حال او تاکیدمی کند که پاسخ به تقاضای پناهندگی این افراد نیز به شخص خودآنها و دلایلی که ارائه می دهند، ربط خواهدداشت.
در سال ۲۰۰۹ تنها ۹ تا ۱۰ درصد از پناهجویان ایرانی اجازه ی اقامت دریافت کردند. این رقم اما درامسال و درهفت ماه گذشته ۲۸ درصد بوده است.
یک گروه از پیروان آیین یاری نیز که درایران اهل حق خوانده می شود، از بیش ازچهارده روز پیش تحصنی را درمیدان سرگل دراستکهلم آغازکرده است. گزارشی ازاین تحصن را می توانید در برنامه ی روزسه شنبه ی پژواک بشنوید.
Lyssna: گفتگو با پیمان نجفی
src="http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/2493/1150189_520_292.jpg" alt="Migrationsverket i Solna. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix" />
با وجود صدور دستورالعملی از سوی اداره ی کل امور مهاجرت، در تاریخ ۱۱ ژوئیه، ماه گذشته، دررابطه با آسانتر شدن برخورد با پناهجویان متعلق به گروه های اقلیت، اما صدورحکم اخراج و یا پاسخ منفی برای اقامت آن ها در سوئد همچنان ادامه دارد.
برای نمونه می توان به بازداشت پیمان نجفی از پیروان آئین یاری اشاره کرد که روز جمعه ی گذشته بعد از بیش از بیست روزنگهداری او دربازداشتگاه کمپ پناهندگی فلن، پلیس قصد اخراجش به ایران را داشت که به دلیل مقاومت او در فرودگاه و تلاش های بسیاراو و فعالان امور پناهندگی، این حکم متوقف شد.

پرنسس ویکتوریا باردار است

 Foto: Scanpix. Montage: Sveriges

پرنسس ویکتوریا و پرنس دانیل چشم به راه اولین فرزند شان هستند. فرزند در راه در ماه مارچ ٢٠١٢ به دنیا خواهد آمد. به گزارش دربار سوئد، حال پرنسس باردار خوب است و او برنامه های پائیزه اش را به صورت عادی ادامه خواهد داد.

پرنسس ویکتوریا در اولین پیام خود پس از انتشار این خبر از تمامی پیام های تبریک رسیده تشکر کرد و ابراز کرد که او و همسرش پرنس دانیل امیدوار هستند که همه چیز به خوبی و خوشی پیش برود.

این خبر باعث بالاتر رفتن علاقه عمومی مردم به دربار و نیز نشریات عامه پسند خواهد شد. استر پولاک ،پژوهشگر مسائل رسانه ای در دانشگاه استکهلم می گوید که همزیستی عجیبی ما بین نشریات عامه پسند و دربار وجود دارد. او اضافه می کند که پس از اختلافات شدید دربار و نشریات در پی ماجرای افشاگری ها در زندگی خصوصی پادشاه ، این خبر جهت را عوض می کند و باعث علاقه دوباره مردم به خبرهای دربار خواهد شد.

کودکی که قرار است پرنسس ویکتوریا و شوهر او پرنس دانیل به دنیا بیاورند، پس از مادر خود میراث تاج و تخت خواهد شد. پادشاه کنونی سوئد، کارل گوستاو شانزدهم، در پانزدهم سپتامبر ۱۹۷۳ به تخت نشست و هفتاد و جهارمین پادشاه تاریخ سوئد به شمار می آید.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر