Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ شهریور ۳, پنجشنبه

امکانات نظامی هواداران قذافی هنوز ناشناخته است


امکانات نظامی هواداران قذافی هنوز ناشناخته است

تونل های زیرزمینی در منطقه باب العزیزیه طرابلس آخرین ردپای معمر قذافی از نظر مخالفانش است.

با اینحال برخی تحلیل گران و کارشناسان نظامی برآنند که امکانات نظامی نیروهای وفادار به معمر قذافی و از جمله تعداد و ابعاد تونل های زیر زمینی مخفی هنوز ناشناخته است.

مصطفی باغ، خبرنگار یورونیوز از طرابلس در این باره می گوید:« در اینجا در باغ باب العزیزه، ما ورودی تونلی را می ببینیم. محلی که ادعا می شود قذافی با آغاز نبرد در طرابلس توانسته از آن فرار کند. این ورودی به دو تونل منتهی می شود. اولی به منطقه بوسلیم می رسد و دیگری به فرودگاه ختم می شود. با این همه، نشانی از اینکه قذافی از کدام مسیر رفته در دست نیست.»

مجموعه تاسیسات و ساختمان های اطراف باب العزیزیه که محل تمرکز امکانات سیاسی و نظامی معمر قذافی دانسته می شود، از روز سه شنبه 23 اوت هدف حمله مخالفان مسلح قرار گرفت و بسیاری از تاسیسات آن ویران شد.

برخی تحلیل گران بر این نظرند که امکانات و راه های مخفی از جمله تونل هایی که این مجموعه را به مناطق ساحلی وصل می کند، بیش از آنست که تا کنون کشف شده است. نظامیان مخالف معمر قذافی مسیر این تونل ها تا 30 کیلومتر تخمین زده اند.

---------------------------------------------
جمعیت و امنیت ،امکانات و موانع پیدایش دولت
کردی در منطقه خاورمیانه

نویسنده معتقد است که سیر تحول نقش آفرینی کردهای ایران تابعی از وضعیت کردهای ساکن کشورهای همسایه یعنی ترکیه و عراق می باشد.

در این مقاله تایید شده است که حقوق اقلیت‌ها از جمله عواملی بوده است که هموار بر تمامیت ارضی کشورهای چند قومیتی تأثیر جدی نهاده است.(به نظر می رسد از آنجایی که اصلی ترین منافع حیاتی کشورها مشتمل برآن امور است که منجر به حفظ بقا و تمامیت ارضی آنها باشد ، خلق این چالش ها شدیدترین سرکوبها و تقابلات را متوجه حال اقلیتها نموده است).

امروزه با گسترش ارتباطات و دانش فنی به گستره و عمق تمایزها هم بذل توجه می‌شود و می‌توان گفت همراه با رشد جهانی شدن مفاهیم و موضوعات، سطح‌ آگاهی و وجدان محلی و منطقه‌ای هم ارتقا یافته است. جنگ قومیت‌ها در افغانستان، یوگسلاوی، شوروی سابق و روسیه فعلی نمودهای عینی این مدعا به شمار می‌آید.

دراین پژوهش دو مفهوم دیرینه گرایی و ابزارگرایی مورد بررسی قرار گرفته است.این مفاهیم در ایجاد دولت _ ملت موثرند؛

دیرینه گرایی اشاره به کیفیات و ویژگی های ثابتی دارد که طی نسل ها تداوم می یابد و مردم یک سرزمین به واسطه آن خود را شناسایی و تعریف می کنند.دیرینه گرایی ملت را واجد تاریخ و پیشینه طولانی می داند.

ابزار گرایی نیز اشاره به زمینه و ویژگی های خاص هر جامعه دارد.ابزارگرایی اشاره به ترکیب جمعیتی و قومی دارد که برای منافع و مصالح خود حاضر به زیست مشترک با هم هستند.

در ادامه وضعیت اجتماعی _ سیاسی کردهای عراق مورد بررسی قرار می گیرد:

کردها 20 در صد جمعیت عراق را تشکیل می دهند.

در جریان حمله ی حلبچه با 50 فروند هواپیمای عراقی و 200 بمب شیمیایی اشاره می شود.

به جریان نسل کشی کردها در حادثه معروف به انفال اشاره می شود. با180000کشته و نابودی 300روستا

جریان عرب سازی کردستان و سیاست زبان کشی مورد بررسی قرار می گیرد.

نتیجه:

مباحث هویتی کردها می تواند بازتاب فراملی در کشورهای ایران،سوریه،ترکیه داشته باشد و حساسیت این کشورها را به دنبال داشته باشد.

(به نظر میرسد در اتخاذ سیاستهای مدیریت بحران های ناشی از ناهمگونی قومیتی در ایران ،یا در تدوین برنامه های راهبردی مرتبط با این موضوع ، تعلق خاطر احساسی و عاطفی کردهای ایران و عراق و حساسیت های آنها نسبت به سرنوشت هم باید همسان حساسیت های ایدئولوژیکی در سیاست خارجی ما باید مورد توجه قرار بگیرد)

-----------------------------------------

علت سکوت علما اعظام
علمای اعظام رید به خودش میداند که سرنوشت قذافی در انتظارشان میباشد گربه خطاکار خود بخوبی خطای خویش را میداند وقتی چوب را بلند کنید گربه ی خطاکار پا به فرار میگذارد آخوندها آنقدر در حق به ملت ایران خطا نموده اند خودشان درد خودشان را درک میکنند میدانند که سرنوشت قذافی در پشت بام دیوارها منتظر عظماهای حیوان صفت نشسته است


یکمی توند راه‌ برو باور کن خواسته‌ شدم اوردغان جان
سه‌رله‌به‌یانی ئه‌مڕۆ پێنج شه‌ممه‌ 25-8 وه‌ك هه‌ڵوێست وه‌رگرتنێك له‌به‌رانبه‌ر هێرش وتۆپبارانه‌كانی توركیا كاسبكارانی شاری رانیه‌ مانیانگرت و دووكان و بازاره‌كانیان به‌ته‌واوی داخست.

عومه‌ری زه‌ڕه‌نگه‌ر یه‌كێك له‌ سه‌رپه‌رشتیارانی ئه‌م مانگرتنه‌ به‌سایتی هاوڵاتی وت”ئه‌م مانگرتنه‌ وه‌ك هه‌ڵوێست وه‌رگرتن دژی هێرش و په‌لاماره‌كانی توركیا بووه‌و خه‌ڵك پێشوازییه‌كی باشی له‌ هه‌ڵوێسته‌كه‌مان كرد”.

به‌پێی
زانیارییه‌كانی سایتی هاوڵاتی پێده‌چێت ئێواره‌ی ئه‌مڕۆش بۆ هه‌مان مه‌به‌ست خۆپیشاندانێك له‌ مه‌یدانی ئازادی رانیه‌ ئه‌نجام بدرێت....
KCK_basintoplantisi
که‌جه‌که‌ پڕوپاگه‌ند‌ه‌‌ی ئه‌رته‌شی تورک به‌درۆ ده‌خاته‌وه‌
فەرمانداری ئەرتەشی تورک چەند ڕۆژ لەمەوبەر دەربارەی ئەنجامی هێرشەکان، زانیاری پێچەوانەی دابوو.
کەجەکە لە لێدوانێکدا وڵامی ئەو لێدوانەی دایەوە و ئاشکرای کرد، جگە لە ٣ گەریلا و ٧ کەسی مەدەنی، هیچ کەسێکی دیکه ژیانی لە دەست نەداوە و ڕایگەیاند، ئەرتەش هەوڵ دەدا هێرشەکان لە ڕای گشتی بشارێتەوە.
کەجەکە ڕایگەیاند لە هەرێمەکانی پاراستنی مەدیا دۆخی شەڕێکی دژوار پێک هێنراوە و لە ئەنجامی ئەو هێرشانەدا زەرەر و زیانێکی گەورە بەر گەلی باشووری کوردستان کەوتووە، هەروەها باخ و باخچە و دارستان سووتێنراون و گۆڕستانەکانی گەریلا بۆبمباران کراون.
کەجەکە لەبەرامبەر پێچەوانە کردنی ڕاستییەکان لە لایەن دەوڵەتی تورکەوە، وڵامێکی بەم شێوەیەی دا:
" ئێمە پێشتریش ڕامانگەیاندبوو لەو هێرشانەدا ٣ گەریلامان شەهید بوون. ڕۆژی ٢١ی ئاگۆستیش لە ئاکامی هێرشی درندانەی فڕۆکەکانی ئەرتەشی تورک، ئۆتۆمبێلێکی خەڵکی مەدەنی لە سەر ڕێگای ڕانیه کرایە ئامانج و ٧ کەسی مەدەنی کە ٤یان منداڵ بوون شەهید کران. ئەنجامی هێرشەکانی هەوایی ئەرتەشی تورک هەتا ڕۆژی ئەمڕۆ ئەوانەن و هیچ گەریلایەکی تر لەو هێرشانەدا گیانی لە دەست نەداوە."
کەجەکە لێدوانەکانی سەرفەرمانداری ئەرتەشی تورکی بەبیرهێنایەوە سەبارەت بە ئەنجامی هێرشەکانیان کە ڕایگەیاندبوو ئەوان 100 گەریلایان کوشتووە، 80 گەریلایان بریندار کردووە کە لە گوند و هەرێمەکاندا بڵاویان کردونەتەوە و بە خەڵکی مەدەنی دەیانپارێزن.
کەجەکە لەبەرامبەر ئەو لێدوانە، ناڕەزایەەتی دەربری و ڕایگەیاند:
- ئەو لێدوانانە لە سەرەوە تا کۆتایی درۆن و ڕاستییەکانیان پێچەوانە کردۆتەوە. ئامانجیان هەڵخەڵەتاندنی ڕای گشتییە. لە چوارچێوەی شەڕی تایبەتدا ئامادەکراون و لەبەرامبەر کۆمەڵگادا، بێ حورمەتییەکی گەورەیە.
کەجه‌کە لە کۆتاییدا بانگی لە لاوانی کورد کرد، بەرامبەر بە هێرشەکان گوڕ بە تێکۆشانیان بدەن.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر