Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ مرداد ۲۱, جمعه

آمریکا حمله به سوریه را به ناتو واگذار کرده و دولت ترکیه به خاطر وجود اقلیت کرد در سوریه مخواهد خود بر کشور آینده سوریه نظارت داشته باشد


آمریکا حمله به سوریه را به ناتو واگذار کرده و دولت ترکیه به خاطر وجود اقلیت کرد در سوریه مخواهد خود بر کشور آینده سوریه نظارت داشته باشد.
وزیر خارجه ترکیه در یک نامه برای باراک اوباما نوشته است ما نمیخواهیم سوریه مثل عراق بشود و یک حکومت خودمختار دیگر کردی در شمال سوریه آغاز بشود و ما برای تامین امنیت کشور ترکیه حاضر هستیم با قدرتهای خارجی همکاری کنیم به شرطی که نظام آینده سوریه زیر نظر مستقیم دولت ترکیه باشد.
و باراک اوباما هم به ترکیه قول داده است که تغیر در سوریه برای امنیت ترکیه ضرری نخواهند داشت و دولت آینده سوریه زیر نظر ناتو خواهند بود اگر دولت ترکیه به تنهایی بخواهد بر دولت سوریه نظارت داشته باشد این کشورهای عربی را به دشمنی واخواهند داشت که این کار هیچ منفعتی برای ترکیه نخواهند داشت اما زیر نظر ناتو چون سازمان ملل پشتش هست دیگر هیچ کدام از کشورهای عربی دست به اعتراض نمیزنند در این رابطه ما نگرانی ترکیه را درک میکنیم.
آیا ارتش ترکیه دنبال چه چیزهای است در سوریه؟
ترکیه دو هدف مهم و حیاتی در سوریه دنبال میکند که 1 مطرح شدن مسئله ی کرد و منظم شدن سربازان و درجه داران کرد برای تشکیل ارتش آزادیبخش سوریه و تشکلهای مدنی کرد بیشتر از تشکلهای دیگر در سوریه فعال هستند این دولت نژاد پرست ترک را نگران کرده است و یکی از هدفهای ترکیه به حاشیه راندن مسئله ی کرد در کشور آینده سوریه میباشد و با این هدف قول همکاری به ناتو داده است اگر ناتو از راه خاک ترکیه به سوریه حمله کند ترکیه درخواستهای بیشتری از ناتو میکند مثل سرکوب و کشتار کردهای ترکیه و ایجاد سانسور و خفغان علیه کردهای آن مناطق و هدف دوم ترکیه این است که به زمان عثمانی بازگردد و سوریه بخشی از کشورش بداند و همین تفکر در سر دارند سران ترک این دو هدف را اگر محقق بشود خیلی خطرناک است هم برای مردم عرب سوریه و هم برای مردم کرد سوریه چرا چون رژیم نژاد پرست ترک برای همه شناخته شده است تاریخ سیاه این کشور بر هیچ کسی پوشیده نیست.
با تشکر ساموئیل کرماشانی 12/8/2011
گزارشهای رادیو اسرائیل

ارتش ترکیه برای جنگ با سوریه آماده می شود؛
رایزنی تلفنی اوباما – اردوغان

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل – در پی اولتیماتوم دولت ترکیه به رییس جمهوری سوریه برای پایان بخشیدن به سرکوب و کشتار مردم کشورش، یک روزنامه چاپ ترکیه، "زمان"، امروز (جمعه) گزارش داد که آنکارا خود را برای احتمال گسترش تنش و بحران در مرزهایش با سوریه آماده کرده است؛ به گونه ای که ارتش ترکیه از افسران پیشین و بازنشسته خواسته است برای خدمت دوره احتیاط بازگردند و آماده رویارویی احتمالی با ارتش سوریه باشند.

مقامات ترک از آن بیم دارند که در پی تشدید خشونت ها علیه تظاهر کنندگان در سوریه، موج بزرگ و جدیدی از فرار پناهندگان به نقاط مرزی آغاز شود.

پرزیدنت اوباما شب گذشته (شامگاه پنجشنبه) با نخست وزیر ترکیه تلفنی گفتگو کرد و کاخ سفید اعلام داشت آن دو در زمینه لزوم برقراری دموکراسی در سوریه به توافق رسیده اند.

این هفته پس از سفر سه شنبه وزیر خارجه ترکیه به دمشق، رسانه های منطقه گفته بودند که ترکیه دو هفته برای قطع آدم کشی ها در سوریه به بشار اسد مهلت داده ولی امروز (جمعه) مشاور پرزیدنت عبدالله گول، رییس جمهوری ترکیه، در مصاحبه با "الشرق الاوسط" گفت: ترکیه انتظار دارد ظرف چند روز، سیاست های خود را در قبال مردمش تغییر دهد و نه در عرض چند هفته.

وزیر خارجه ایالات متحده، خانم هیلاری کلینتون، شب گذشته (شامگاه پنجشنبه) خواهان تحریم صنایع نفت و گاز سوریه به منظور وارد آوردن فشار بر اسد شد.

خانم کلینتون گفت: ایالات متحده و اروپا نیز برای در فشار گذاردن اسد به اقدام بپردازد.

خانم کلینتون که در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی.بی.اس آمریکا سخن می گفت از روسیه خواست فروش جنگ افزار به ارتش سوریه را متوقف کند و از چین و هند نیز درخواست کرد سوریه را در عرصه های انرژی مورد تحریم قرار دهند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: سفیر آمریکا در دمشق، آقای رابرت فورد، روز گذشته (پنجشنبه) با وزیر خارجه سوریه، ولید المعلم دیدار داشته و به او هشدار داده که اگر سرکوب تظاهرات پایان نگیرد، جامعه بین المللی باز هم سوریه را مورد تحریم های اقتصادی دیگری قرار خواهد داد.

آقای فورد، به وزیر خارجه سوریه گفت که: تنها سخن گفتن از اصلاحات که از سوی اسد مطرح می شود کافی نیست.

هشدار اوپوزیسیون سوریه: مرحله جدید مبارزه با اسد را آغاز کردیم

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل – امروز (جمعه)، همانند هر جمعه دیگر از آغاز خیزش مردمی در سوریه، شماری از تظاهر کنندگان به خاک و خون کشیده شده اند.

در پایان نماز امروز (جمعه)، ده ها هزار نفر در شهرهای سوریه به تظاهرات پرداختند، که نیروهای امنیتی کوشیدند با آتشباری آنها را پراکنده سازند.

سازمان های حقوق بشر گزارش می دادند که تا حدود ساعت دو بعدازظهردمشق، دست کم 10 نفر و از جمله سه نفر در حومه دمشق کشته شده بودند.

اما هنوز جمع بندی شمار تلفات و مجروحین امروز (جمعه)، در حالی که رخدادها همچنان در جریان است، امکان پذیر نیست. به گفته اوپوزیسیون نیروهای امنیتی تحت فرمان بشار اسد دیروز (پنجشنبه) با استقرار در چند شهر مجاور با لبنان و مرکز سوریه 19 نفر دیگر را کشته اند.

در شهر "حمص" نیز بامداد امروز (جمعه) سه نفر به دست مأموران اسد کشته شدند و 13 نفر زخمی گردیدند.

ساکنان شهر "دیرالزور" در شرق سوریه در نزدیکی مرز با عراق امروز (جمعه) گزارش دادند صدای انفجارهایی را در نزدیکی ستاد یکی از سیستم های امنیتی شنیده اند.

اوپوزیسیون سوری امروز (جمعه) هشدار داد که قصد دارد مبارزه علیه رژیم اسد را شدت بخشد و مرحله تازه ای را آغاز کند که در آن، نیروهای امنیتی سوریه در امان نخواهند ماند.

محمد راحل، یکی از سران اوپوزیسیون، از جامعه بین المللی خواست به اوپوزیسیون؛ چه از نظر نظامی و چه اقتصادی، یاری بدهند چرا که اسد بدون آنکه با زوری روبرو باشد از حکومت دست برنخواهد داشت.

گزارش ها از سوریه حاکی است که سربازان تحت فرمان اسد به زنان تجاوز می کنند و به بیمارستان ها حمله می برند، و گزارش دیگری حاکی است اسد هزاران افسر سنی مذهب را از ارتش اخراج کرده زیرا از آن بیم داشته که آنها نیز به جمع مخالفان بپیوندند

تحلیل مهم روزنامه اسرائیلی هاآرتص:
ناتو برای حمله به سوریه از طریق ترکیه آماده می شود

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل – در حالی که ترکیه و کشورهای عرب یکی پس از دیگری به مخالفت با رژیم بشار اسد می گروند، یک روزنامه معتبراسرائیلی امروز (جمعه) در تحلیلی نوشت ناتو برای حمله به سوریه از طریق ترکیه آماده می شود.

به نوشته روزنامه "هاآرتص"، در روزهای اخیر ارتش ترکیه صدها افسر را برای خدمت در نیروی ذخیره احضار کرده و آنها را اکنون در پایگاه های مجاور مرز سوریه مستقر کرده است.

منابع ترک خبر می دهند که هم اکنون ارتش کشورشان برای آنکه جلوی فرار هزاران شهروند سوری را به ترکیه بگیرد، در آنجا آمادگی کامل برقرار گردیده و این احتمال هست که در روزهای آینده نیروهای ناتو به سوریه حمله کنند.

نخست وزیر ترکیه، این هفته آقای احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه اش را به دمشق فرستاد و از طریق او از اسد خواست به خشونت علیه مردم خود پایان بدهد ولی در پی بازگشت آقای اوغلو، آقای اردوغان پی برده که اولتیماتومش به اسد کارساز نبوده و رهبر سوریه قول های دروغین داده است.

روزنامه "هاآرتص" در این مقاله خود افزود: از سوی دیگر، حکومت اسلامی ایران قرار دارد که روزنامه ها و وبسایت های اینترنتی اش هیچگونه گزارشی در مورد خیزش مردمی در سوریه منتشر نمی کنند، و حکومت ایران هشدار داده که احتمال دارد سوریه به کانون جنگ منطقه ای و حتی بین المللی مبدل شود.

"هاآرتص" نوشت: رییس کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی ایران، علاءالدین بروجردی، همین روزها خواهان کمک به سوریه و جلوگیری از فروپاشی آن شده و گفته است نباید گذاشت که آمریکا، چونان گرگ درنده، سوریه را ببلعد.

"هاآرتص" نوشت: حکومت ایران در حمایت از سوریه به گفتار بسنده نمی کند و در هفته های اخیر حدود پنج میلیارد دلار به رژیم سوریه کمک کرده و حتی از دولت عراق نیز خواسته است ده میلیارد دلاربه سوریه اعطاء کند.

آقای تسوی برئل در "هاآرتص" نوشت" دخالت های ایران، ترکیه، عربستان سعودی و امیرنشین های خلیج فارس کاملاً این احتمال را تقویت می کند که به زودی، آتش یک جنگ خانگی در سوریه (که در اثر فقر، سرکوب و بدی وضع اقتصادی و سیاسی به وجود آمده و از انقلاب در مصر و تونس سرچشمه گرفته)، به منبعی برای یک جنگ منطقه ای تبدیل شود.

بنوشته هاآرتص، سوریه، از نظر داشتن نفت وگاز و منابع طبیعی موقعیت راهبردی ندارد ولی آنچه که اهمیت دارد روابط صمیمانه اش با حکومت ایران و توان هولناک دخالت منفی در رویدادهای عراق می باشد و همین است که تا کنون توانسته است مانع از برپایی جبهه جنگی علیه نظام دمشق شود و با آنکه جامعه بین المللی خیلی زود در مورد حمله به لیبی به توافق رسید، اما به نظر نمی رسد شورای امنیت در مورد سوریه نیز چنین تصمیمی را بگیرد.

روزنامه "هاآرتص" در این تحلیل امروز (جمعه) خود نوشت: در لیبی یک اوپوزیسیون جنگنده تشکیل شده که می تواند جایگزین حکومت معمر قذافی شود ولی در سوریه چنین جایگزینی وجود ندارد و معلوم نیست سرنوشت سوریه در صورت سقوط رژیم کنونی چه خواهد بود. آیا وضع عراب را خواهد یافت؟ و جنگ داخلی خونینی در آن کشور آغاز خواهد شد؟ و آیا دولت بعدی نیز رابطه با ایران را حفظ خواهد کرد یا خود را به غرب نزدیک خواهد یافت؟ و آیا ترکیه خواهد توانست به حکومت جدیدی که در سوریه برپا خواهد شد اعتماد کند؟ و ارتش آن کشور "پ.ک.ک" را مهار خواهد ساخت؟ و آیا عربستان سعودی ترجیح می دهد حکومت بشار اسد تداوم یابد یا حکومت جدیدی جای آن را بگیرد؟

"هاآرتص" نوشت: وجود همین پرسش ها است که موجب شده غرب تا کنون صریحاً از اسد نخواهد کناره گیری کند و لذا نمی توان اندیشید که دوران حکومت اسد رو به پایان است و از طرف دیگر اسد به توان بازدارنده ایران که می تواند در صورت حمله به سوریه خلیج فارس را به آتش بکشد، تکیه دارد.

"هاآرتص" نوشت: از همین روی است که اسد خود در سخنرانی هایش گفته است که درگیری ها در کشورش می تواند تا دو سال دیگر هم ادامه یابد.

شاخه جوانان حزب مشارکت:
جوانان حزب بعث سوریه به خودکامگی اسد اعتراض کنند

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل – اعضای شاخه جوانان حزب مشارکت ایران، با نوشتن نامه ای سرگشاده خطاب به همتایان خود درحزب بعث حاکم بر سوریه، از جوانان سوریه خواستند که به آنچه که "خودکامگی مسئولان و سرکوب مردم در سوریه" نامیدند، اعتراض کنند.

جوانان حزب مشارکت، با یادآوری این واقعیت که "حق حاکمیت بر خویشتن" از حقوق اساس هر ملتی است، و با ستودن"شجاعت و پایداری ملت سوریه"، نوشتند که دیگر عصر حکومت های جبار گذشته است.

این جوانان ایرانی، همچنین در بخشی از نامه خود به جوانان حزب بعث سوریه نوشتند: «اگر حاکمان سوریه به ندای اصلاح طلبانه و اعتراضات مدنی مردم توجه کرده بودند، اکنون با مردمان خشمگین روبرو نبودند که یک صدا فریاد می زنند: "الشعب، یرید اسقاط النظام".

ناظران می گویند این بخش از نامه جوانان مشارکت، در حقیقت هشداری نیز به حاکمان ایران است.

"شورای همآهنگی راه سبز امید" نیز شنبه این هفته بیانیه ای در حمایت قاطع از ملت به پا خاسته سوریه منتشر کرد، و همچنین وبسایت "کلمه"، تارنمای رسمی آقای میرحسین موسوی، دیروز (پنجشنبه) شعری از یک زندانی سیاسی در زندان اوین ایران را در تحسین از شهامت بی نظیر ملت سوریه چاپ کرد.


ادامه ذوق شدید سیاسیون و پاسداران ارشد ایران از آشوبگری های بریتانیا

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل – امام جمعه موقت تهران، شیخ کاظم صدیقی، همانند دیگر مقام های ارشد حکومت ایران، امروز (جمعه) مدعی شد که اغتشاش های روزهای اخیر در بریتانیا، غاز "فروپاشی دنیای غرب" است.

بیشتر امامان جمعه این هفته در تهران، بخش بزرگی از خطبه های خود را به موضوع اغتشاش گروهی آنارشیست در بریتانیا اختصاص دادند.

علاوه بر صدیقی که در تهران که آیت الله خمینی را تا حد پیامبران بالا برد و گفت "تمام وعده های امام محقق می شود"، شیخ احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد نیز مدعی شد که خدا در حال گرفتن انتقام از بریتانیا، به دلیل آنچه که او آنرا "برنامه ریزی های انگلس در فتنه 88 " نامید، است.

علم الهدی گفت: «امروز شاهد هستیم نقشه هایی که آنان برای ملت ما کشیده بودند، توسط جوانان آن کشور بر سر خودشان پیاده شده است و دولتمردان انگلیسی به شدت در حال سرکوب معترضان هستند».

امام جمعه قم، شیخ هاشم حسینی بروجردی نیز، گفت: «از شما تا جنوب، و شرق تا غرب انگلستان دچار آشوب و آتش سوزی است و هرچه پلیس به خیابان ها می ریزد، نمی توانند جلوی حمله جوانانی که می گویند تا آخر ایستاده ایم را بگیرند».

ولی امام جمعه موقت تهران، شیخ کاظم صدیقی، در بخش دیگری از خطبه های امروز (جمعه) خود، مدعی شد که اکثریت مردم بریتانیا فقیرند و به گفته او "اصلاً دسترسی به اخبار جهان ندارند" – و این در حالی است که آزادی مطبوعات در بریتانیا به حدی است که چندی پیش و در جریان ماجراهایی که برای کمپانی نیوز کورپوریشن به وجود آمد، بسیاری از مردم خواهان نظارت بیشتر نهادهای قانونی بر کار مطبوعات شدند.

وقتی سرکوبگران ملت ایران "پاسداران صلح در بریتانیا می شوند"

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل – وزارت خارجه ایران نیز امروز (جمعه) با احضار کاردار بریتانیا در تهران، به آنچه که"سرکوب خشونت بار معترضان" نامید، اعتراض کرد.

کاردار سفارت بریتانیا، خانم جین ماریوت، پبشتر در نامه ای به مسئولان جمهوری اسلامی، به آنها گفته بود از حضور گزارشگران حقوق بشر خارجی در بریتانیا استقبال می کند و حتی دولت لندن از این بازرسان، برای حضور در آن کشور دعوت هم می کند – او همزمان از ایران نیز خواسته بود رویه ای مشابه در پیش گیرد و دکتر احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران را، بپذیرد.

در همین حال، فرمانده بسیج جمهوری اسلامی، سرتیپ پاسدار محمد رضا نقدی، با "محروم" توصیف کردن اغتشاشگران در بریتانیا، گفت: «گردان های عشورای بسیج آماده اند به عنوان نیروی پاسدار صلح به لندن اعزام شوند».

وی سپس به تهدید دولت لندن اقدام کرد و گفت: «رژیم پادشاهی انگلیس باید منتظر عواقب سخت تری باشد چرا که این تازه آغاز راه است».

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، حسین ابراهیمی هم، مدعی شد که شورش در بریتانیا، به واقعیت پیوستن پیش بینی آیت الله خامنه ای است که گفته بود «قیام های مردمی به قلب اروپا خواهد رسید».

آیا تکرار انفجارها در خط گاز به ترکیه، با تنش ایران – ترکیه
بر سر سوریه مرتبط است؟

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل – برای دومین بار در سه هفته گذشته، خط لوله اصلی انتقال گاز طبیعی از ایران به ترکیه منفجر شد و صدور گاز ایران به ترکیه به حالت تعلیق درآمد.

ائفجار، این بار درون خاک ترکیه، و ساعت یک و ده دقیقه بامداد امروز (جمعه) روی داد.

در پی این حادثه، شرکت ملی گاز ایران اعلام آمادگی کرد که با شرکت ترکیه ای "بوتاش"، برای بازسازی لوله آسیب دیده همکاری کند.

سخنگوی شرکت گاز، آقای مجید بوجارزاده گفت که اگر طرف ترک بخواهد به تنهایی خط لوله را تعمیر کند، این کار بین سه روز تا یک هفته به درازا خواهد کشید.

جمعه دو هفته پیش نیز، انفجاری درون ایران در خط لوله انتقال گاز رخ داد که موجب قطع 24 ساعته صادرات گاز ایران به ترکیه شد.

گفته می شود که این انفجارها، در نتیجه بمب گذاری شبه نظامیان کرد، و به ویژه اعضای "پژاک" است.

اما علاوه بر این انفجارها، در ماه های گذشته چندین حادثه دیگر نیز در صنایع نفت و گاز ایران رخ داده است. جمعه پیش نیز، یکی از بزرگ ترین خطوط انتقال نفت در ایران، در حوالی شهر شوش منفجر شد.

پیشتر نیز، انفجارهایی در دیگر خطوط لوله و پالایشگاه های ایران رخ داده بود، که به طور میانگین در یک سال گذشته، هر ماه یک حادثه شدید در این صنایع ثبت شده است.

برخی از این حوادث بر اثر خرابکاری، و برخی دیگر نیز بر اثر فرسودگی تجهیزاتی رخ می دهد که به دلیل تحریم ها، ایران نمی تواند آنها را از خارج تهیه کند.

اما همزمان با انفجار جدید در خطوط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه، که احتمال می رود کار شبه نظامیان "پژاک" باشد، حکومت ایران همچنان بر سرکوب این گروه تأکید می کند.

محمد کریم عابدی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، امروز (جمعه) گفت: «ایران تا بیرون راندن کامل این گروهک تروریستی (به گفته او) از مرزهای کشور و کوتاه کردن دست آنان، تلاش های لازم را خواهد داشت».

برخی از ناظران می گویند که ممکن است ترکیه با شدت گرفتن تنش در مناسباتش با ایران برسر سوریه، با چشم بستن بر تحرکات نیروهای "پژاک" عملاً دست آن تشکل را در انجام برخی از اقدامات در ناحیه مرز سه جانبه ایران – عراق – ترکیه بازگذاشته است.

دستآورد جدید ایرانی: تیرگی مناسبات با اکثر همسایگان، حال آذربایجان

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل – سخنان رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح حکومت اسلامی، حسن فیروزآبادی که به الهام علی اف ، رییس جمهوری آذربایجان هشدار داده بود که"عاقبت سیاهی در انتظار او است"، موجب شد وزارت خارجه آذربایجان سفیر ایران درباکو، باقر بهرامی را احضار کند و اعتراض خود را نسبت به این سخنان ابراز دارد.

بدین ترتیب پس از تیره شدن مناسبات ایران با همه امیرنشین های جنوبی خلیج فارس و تنش جدید در مناسبات ایران – ترکیه بر سر سوریه، اکنون روابط ایران – آذربایجان نیز بحرانی می شود.

فیروز آبادی اعتراض کرده بود که چرا که آذربایجان به اسرائیل اجازه می دهد در آن کشور فعالیت کند و یا بخشنامه صادره می کند که "احکام الهی"(به توصیف وی) را در میان مسلمانان ممنوع نمایند.

فیروزآبادی خطاب به الهام علی اف گفته بود اگر به سیاست های کنونی ادامه دهد باید بداند سرنوشت سیاهی انتظارش را خواهد کشید.

به گزارش "توران نیوز"، وزارت خارجه آذربایجان به سفیر ایران در باکو گفته است اظهارات فیروزآبادی افتراهای مسئولانه و برخلاف تعهد ایران و آذربایجان می باشد.

چگونه تعلل های مقامات ایران موجب شد که عراق از ایران تقاضای غرامت کلان کند

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل – یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران، در واکنش به درخواست غرامت چند نماینده پارلمان عراق از ایران، بابت جنگ هشت ساله، گفت که این اظهارات ناشی از "استیصال و درماندگی" افرادی است، که او آنها را "دست پروردگان صدام و آمریکا" نامید.

چند تن از نمایندگان پارلمان عراق، از اعضای ائتلاف "العراقیة"، هفته گذشته با این ادعا که ایران آغازگر جنگ بوده، خواهان پرداخت غرامت از سوی جمهوری اسلامی به عراق شده بودند.

آقای طلال الزوعبی، یکی از نمایندگان عضو ائتلاف گفت ایران باید 700 میلیارد دلار غرامت به عراق بپردازد.

هیچ مقام رسمی در ایران، تا کنون به این اظهارات واکنشی نشان نداده است – ولی سرتیپ پاسدار محمد باقرزاده، رییس بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، امروز (جمعه) به خبرگزاری "فارس" گفت: این "شعار انحرافی"، نوعی فرار به جلو از سوی کسانی است که می خواهند از مجازات خود به دلیل حمایت هایشان از صدام فرار کنند.

دیروز (پنجشنبه) نیز، روزنامه "مردمسالاری" در سرمقاله خود با عنوان "سکوت ممنوع" نوشته بود: مقامات ایرانی آن قدر در زمینه درخواست غرامت از عراق این دست و آن دست کردند، که حال، عراقی ها خواهان غرامت از ایران شده است.

همزمان، شاپور پولادی، عضو کمیسیون عمران مجلس هم گفت که دیگر کشورهای همسایه عراق، در حال برنامه ریزی برای خارج کردن بازرگانان ایرانی از آن کشور هستند.

به نظر می رسد که منظور این نماینده مجلس، کشور ترکیه باشد که در ماه های اخیر، بازرگانان آن حضور بسیار گسترده تری در بازار عراق دارند.

//////////////

دبیرکل سازمان ملل: بحران لیبی راه حل نظامی ندارد

گزارش بخش فارسی رادیو اسرائیل – دبیرکل سازمان ملل متحد، آقای بان گی مون، امروز (جمعه) ضمن آنکه نگرانی خود را از ادامه بحران لیبی ابراز داشت و از دو طرف درگیر در آن کشور خواست از وارد آوردن آسیب به شهروندان بیگناه خودداری کنند، تأکید کرد که بحران لیبی از طریق نظامی نیز قابل حل نیست.

در مقابل فرمانده نیروهای ناتو، در نبرد هوایی علیه ارتش وفادار به آقای قذافی مدعی شد که نیروهای وابسته به قذافی تضعیف شده اند و دیگر قادر به حمله نظامی واقعی نیستند.

ژنرال شارل بوشر که کانادایی است، گفت: قذافی از کشورهای آفریقایی مزدورهای جنگی اجیر کرده تا شاید از طریق آنها بتواند نیروی ضعیف خود را تقویت نماید.

شب گذشته (شامگاه پنجشنبه) مخالفان قذافی اعلام کرده اند که پس از سه هفته جنگ سخت توانسته اند بر شهر بندری مهم "بریقة" درغرب لیبی مسلط شوند، و قصد دارند برای نزدیک شدن به طرابلس، پایتخت، ابتدا شهر "الزاویه" را که در حومه پایتخت است، به کنترل درآورند.

منابع

http://www.radis.org/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر