Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۰ اسفند ۸, دوشنبه

تجارت الکترونیک و حریم شخصی شهروندان در اینترنت

حریم شخصی و سواستفاده شرکتهای از اطلاعات کاربران اینترنتی در اروپا

تجارت الکترونیک و حریم شخصی شهروندان در اینترنت
اطلاعات خصوصی ما تنها از طریق شبکه های اجتماعی در معرض دید و استفاده دیگران قرار نمی گیرند، بلکه بسیاری از شرکت ها ، داده های شخصی ما را جمع آوری کرده واز آن ها سود می برند و بعضا این اطلاعات را به فروش می رسانند. کاربران اینترنت برای دسترسی به امکانات شبکه ای راهی جز ارائه مشخصات فردی مانند نام، شماره ی تلفن و ای میل خود ندارند.
کاتارزینا شیمیلویچ، فعال لهستانی حقوق اینترنتی معتقد است: “اطلاعات به معنی قدرت است و ما واقعا باید به کاربران یادآوری کنیم که داده های شخصیشان می تواند قدرتی علیه آنها باشد.”
کاتارزینا شیمیلویچ در لهستان یک نهاد مردمی دفاع از آزادی های اینترنتی را هدایت می کند. لهستان کشوریست که شهروندانش حساسیت روزافزونی نسبت به مساله حقوق وآزادی های اینترنتی دارند. نخستین تظاهرات علیه “پیمان تجاری مبارزه با تخلفات اینترنتی، اکتا” در ورشو، پایتخت این کشور برگزار شد.

کاتارزینا به عنوان یک حقوقدان و رئیس بنیاد پنپتیکون، خواستار اتخاذ قوانینی سختگیرانه برای محافظت جدی ترازحریم شخصی کاربران در مقابل شرکت هاست
و معتقد است: ” کمپانی ها ازاطلاعات ما برای تاثیر گذاشتن بر ذهنیتهایمان استفاده می کنند. با استفاده از همین داده ها برایمان نیازهای جدید و کاذب خلق می کنند. می توانید بگویید، مساله فقط پول است، اما به نظر می رسد مشکل آزادی فردی نیز در میان است.”

با این حال، دانستن دیدگاه کمپانی های تجاری در مورد اطلاعات خصوصی کاربران ساده نیست.  نمایندگان اکثر شرکت ها در خواست ما را برای مصاحبه در این مورد، به بهانه اعتماد دو طرفه میان آنها و مشتری هایشان رد می کنند.

برای بررسی عمیق تر این پرسش، مستقیما به پاریس، محل برگزاری نمایشگاه بازاریابی اینترنتی می رویم. به نظر می رسد که شرکت ها با آگهی های اینترنتی مرتبط با جستجوهای کاربران و شناسایی مولفه های ذهنی جستجوگران سایبری، از کاربران به صورت ناخودآگاه استفاده و حتی سوء استفاده ی تجاری می کنند.

ژان پل لیو، مدیر یک شرکت جمع آوری و فروش ای میل کاربران به شرکت های تجاریست. او به تخلفات بعضی از همکارانش اعتراف می کند، با این حال معتقد به بروز تغییرات شگرف دراین تجارت است. او می گوید:“ امروزه با تغییراتی  بنیادین در کارمان مواجهیم. به هر حال همواره خواهند بود کسانی که اطلاعات کاربران را به شرکت ها بفروشند و از این راه مزاحم جستجوگران اینترنتی باشند. اما کاربر نیز در هر لحظه می تواند صفحه  تبلیغاتی را ببندد یا این که از صفحه نمایشگر خارج شود.”

فعالان تجارت اینترنتی تاکید می کنند که یک قانون خوب می تواند منافع ایشان را با اتخاذ شیوه های تنظیم خودکار تامین کند.

ژرژ ادوارد دیاز، مدیر تجارت اینترنتی گروه تولیدی لورئال معتقد است: ” خیانت به داده های شخصی کاربران از راه افشای اطلاعات شخصی ایشان به نظرمن برای یک مارک معروف تحمل ناپذیر است. ما نمی توانیم چنین کاری را انجام دهیم. باید قوانینی در این زمینه وضع کرد. در وضع این قوانین باید نظرات فعالین اقتصادی را جویا شد و آن ها را به کار بست. بنابراین من فکر می کنم که ما شرکت های بزرگ باید نقشی فعال در تدوین این قوانین داشته باشیم. نه این که عده ای که حتی موضوع را به درستی نمی شناسند، بیایند و یک سری قاعده وضع کنند و بگویند که از این به بعد اینطور باید از حقوق مصرف کنندگان حمایت کرد. در این حالت مصرف کننده را در شرایطی قرارخواهیم داد که نتواند به خدمات نشان های تجارتی بزرگ دسترسی داشته باشد، چرا که برای هر تبلیغی باید از کاربر اینترنتی کسب اجازه کرد.”

 قانونگذاری اروپایی در این زمینه درحال پیشرفت است. از یک طرف کمیسیون اروپا، با توجه به قوانین کشورهای عضو در حال یکسان سازی قواعد اروپاییست، امری که فعالیت شرکت ها را در اروپا  تسهیل می کند. از  دیگر سو، این نهاد سعی می کند ازحریم شخصی کاربران با همسان سازی قواعد در زمینه اطلاعات شخصی حمایت کند.

شیمیلویچ می گوید:” نباید  شرکت های بزرگ را رها کرد تا براحتی به اطلاعات شخصی کاربران دسترسی داشته باشند. شرکت های بازرگانی استدلال می کنند که ما با اطلاعات شخصی کاربران کاری نداریم و تنها فهرست های جدید بدون نام برای تبلیغات می سازیم، درحالی که اطلاعات جستجوگران اینترنتی نزد آن ها می ماند و ما هیچ نظارتی بر آن نداریم. مثلا می تو انیم عدم ارسال آگهی شرکت های بیمه را برای کاربرانی که جستجوهای پر خطر انجام می دهند، در نظر بگیریم .

در هر کشوری، مقام یا نهادی مسئول حفاظت از داده های شخصی کاربران اینترنت است. این مقام، معمولا برای عموم مردم ناشناخته است. در لهستان، “گیودو” این مسئولیت را بر عهده دارد. همزمان با کارآیی بیشتر قانونگذاری اروپایی، مسئولان ملی حمایت از حریم شخصی کاربران، قدرت بیشتری در ایفای نقششان خواهند داشت. آن ها بویژه خواهند توانست، جریمه های سنگینی را از شرکت های متخلف مطالبه کنند.

سرپرست نهاد حمایت از حریم شخصی کاربران در لهستان می گوید:“همه مقامات اروپایی یا ملی حمایت از حریم شخصی کاربران، حقوق و اختیارات یکسانی ندارند. به عنوان بازرس عمومی حفاظت از داده های شخصی افراد در لهستان، من می توانم مانع پردازش اطلاعات  شخصی توسط  شرکتی خاص شوم یا چگونگی آن را تغییر دهم. با این حال اختیارات یک مقام بریتانیایی، اسپانیایی یا ایتالیایی را ندارم.”

در فضای اینترنت بیش از آنچه می پنداریم خود را در معرض دید دیگران قرار می دهیم، عنوان فیلمی تبلیغاتی از کمیسیون اروپا برای افزایش آگاهی های عمومی در مورد حریم شخصی افراد است.

در فرانسه، ژاندارمری، مسئول حفاظت از داده های کاربران اینترنتی است. سرهنگ فریسینت مسئول یک واحد مبارزه با جرایم رایانه ای ژاندارمریست.

او در برنامه ی مبارزه با هرزنامه های اینترنتی مشارکت دارد. وبسایت این برنامه به کاربران اجازه می دهد تا منبع ارسال هرزنامه ها را به پلیس معرفی کنند.

وی معتقد است:“امروز آنچه بیشترین اهمیت رادارد، مساله مبادلات بانکی است. اسرار بانکی کاربران، چه دارندگان کارت های بانکی و چه شرکت های تجاری ممکن است در معرض خطر قرار گیرد. در مرحله ی بعد، کلاهبرداران اینترنتی قرار دارند. آنهایی که سعی می کنند که جریان حساب های بانکی را به سمت خود منحرف کنند، یا به شیو ه ای کاملا پیشرفته  اطلاعات شخصی شما را سرقت کنند واز طریق آن به اطلاعات تمام دوستانتان در شبکه های اجتماعی و ای میل ها دسترسی پیدا کنند تا بتوانند کلاهبرداری های بزرگتری را انجام دهند. شرکت هایی که با اطلاعات شخصی و حساس  کاربران سر و کار دارند باید بدانند که همیشه خطری در کمین است و اطمینان صد درصد وجود ندارد. آنها باید آماده  باشند تا در صورت بروز حادثه واکنش نشان دهند تا از داده های شخصی کاربران و مشتری هایشان دفاع کنند. آن ها باید بتوانند در صورت خطر به کاربرانشان توصیه های لازم را در مورد شیوه های حفاظت، نظارت بر حساب ها ی بانکی و تغییر رمزعبور ارائه کنند.”

تبهکاران اینترنتی، می توانند از تمام داده های  شخصی ما مانند، کارت بانکی، ای میل،و رمز عبورسوء استفاده کنند. اگر شرکت ها می خواهند از منافعشان در مقابل حملات اینترتی محافظت کنند، باید مانع نشت داده های شخصی ما باشند.

امروزه در اروپا از هر دو شهروند، یک نفر از راه اینترنت خرید می کند.
http://persian.euronews.net/2012/02/20/e-business-your-privacy-on-the-line-/
------------------



دکتر کریم سنجابی یاد و خاطره اش گرامی باد یکی از بزرگان مردم سنجابی میباشد و گوران زبان است و کسی بوده که همیار رهبر فقید مردم ایران دکتر محمد مصدق بوده است

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر