Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ شهریور ۱۷, جمعه

مراد کاریلان مسئله کرد مشکل 206ساله دارد و مشکل دیروز و امروزی نیست


مراد کاریلان مسئله کرد مشکل 206ساله دارد و مشکل دیروز و  امروزی نیست
مراد کارایلان, رئیس شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان (ک.ج.ک) به ادعاهای مقامات حزب عدالت و توسعه ترکیه(AKP) پاسخ داد که می‌گویند«قدرت‌های خارجی در عملیات‌های اخیر گریلاهای کرد دست دارند». وی گفت:«در خاورمیانه تنها سازمانی که شرافتمندانه و با اتکا به توانمندی‌های خود بصورت مستقل مانده, پ.ک.ک است. جنبشی نیست که دنباله‌رو قدرتی دیگر باشد». کارایلان خاطرنشان ساخت آنکه در منطقه دست‌نشانده بیگانگان است, خود حزب عدالت و توسعه (AKP) است. وی همچنین خطر وقوع جنگ با ایران را پیش‌بینی کرد».

کارایلان ضمن اشاره به سیاست‌های «جنگ ویژه» دولت AKP در کردستان, گفت:«جنگ ویژه کنونی که درجریان است, همانا نوعی جنگ روانی تعمیق یافته است. به راهکارهای نوین متوسل شده‌اند. از طرفی امکانات زیادی را در اختیار برخی خانواده‌ها قرار می‌دهند و ثروتمندشان می‌سازند, اما از طرف دیگر هم خلق‌کرد که بیشترشان معتهد به باورها و ادیان خود هستند, درفقر بسر می‌برند. هم علوی‌ها و هم سنی‌ها متکی به اعتقادات خود بوده و نماینده بخش بزرگی از جامعه هستند. بلایی برسر ایزدی‌ها آورده‌اند که مجبور به کوچ شده‌اند و جمعیت‌شان در کردستان کاهش یافته». وی در ادامه افزود:«همچنین روی مسئله جوانان بسیار سیستماتیزه کار می‌کند, به برخی‌ها توجه می‌کنند, به تحصیلاتشان ادامه می‌دهند, سهمیه بورس به آنها می‌دهند. با توسل به راهکارها و از طریق فرقه «گولن» می‌خواهند با دایرکردن مراکز خاص خود جوانان کرد را دچار از خود بیگانگی فرهنگی کنند».
کارایلان گفت وقتی که در این کار موفق نمی‌شوند, جوانان را دچار اعتیاد, دزدی و کارهای بد می‌کند. چنان جنگی روانی بزرگ به راه‌انداخته‌اند که همچنان هم ادامه دارد. وی گفت:«من حالا هم به رفقا می‌گویم, بسیاری از این دست جوانان هستند که به صفوف گریلا ملحق می‌شوند. از نظر ما هرچند این رفقا تازه‌ ملحق شده‌باشند, اما نوعی پیروزی هم درسایه وجود آنها در انتظار ماست. چرا؟ زیرا پیش‌روی این جوانان کمین‌ها و دام‌های زیادی تنیده شده. لذا به کسانی که آن همه کمین و دام را پشت‌سر می‌گذارند و به گریلا می‌پیندند, باید گفت آفرین!».
تنها سازمان مستقل و شرافتمند خاورمیانه که متکی به بیگانه نیست, ما هستیم
مراد کارایلان, رئیس شورای رهبری ک.ج.ک به ادعاهای مقامات حزب عدالت و توسعه ترکیه(AKP) پاسخ داد که می‌گویند«قدرت‌های خارجی در عملیات‌های اخیر گریلاهای کرد دست دارند». وی گفت:«در خاورمیانه تنها سازمانی که شرافتمندانه و با اتکا به توانمندی‌های خود بصورت مستقل مانده, پ.ک.ک است. جنبشی نیست که دنباله‌رو قدرتی دیگر باشد. ما صاحب خط‌مشی و پارادایم خاص خود هستیم. خیال‌کرده‌اند ما به دست‌نشانده برخی قدرت‌های بیگانه مبدل شده‌ایم! اما دولت ترکیه خود به شیوه‌ای رسمی مزدور و دست‌نشانده قدرت‌های جهانی شده‌اند. ببینید, دولت اردوغان در منطقه بعنوان دست‌نشانده قدرت‌های بین‌المللی نقش ایفا می‌کند. هم‌اکنون سعی‌می‌کنند که ما را دست‌نشانده برخی قدرت‌های بیگانه و خارجی از قبیل ایران و سوریه معرفی کنند, این یک دروغ بزرگ است».
ممکن است که جنگ با ایران بزودی آغاز شود
کارایلان ضمن اشاره به آتش‌بس میان ایران و پژاک, گفت:«حقیقت این است که می‌توانم بگویم که هم‌اکنون ایران و پژاک در مرحله‌ای حساس هستند, هر آن احتمال وقوع درگیری میان آنها وجود دارد. می‌گویند که پژاک نیروهای خود را عقب کشانده است, من نمی دانم که پژاک اینگونه بود یا آنگونه, اما می دانم که یک سال از آتش‌بسی که پژاک در 5 سپتامبر 2011 اعلام کرد, می‌گذرد. دولت ایران هم در سطح قابل‌توجهی به آتش‌بس پایبند ماند. ما هم بارها در ترکیه آتش‌بس اعلام کردیم, اما دولت ترکیه به آن توجهی نکرد. این درحالی است که ایران به آن پایبند می‌ماند. با وجود این, در برخی مناطق درگیری‌هایی روی می‌دهد. لذا انجام دیدار و یا سازش در این وضعیت غیرممکن است. چه با ایران باشد و یا با سوریه. البته ما یک جنبش عظیم و بزرگ هستیم. امکان دارد با هر قدرتی رابطی برقرار کنیم, این امر را بکلی انکار نمی‌کنیم. اما اساسا ما به تنها به نیروی خود متکی هستیم. اخیرا می‌گویند: چرا این جنبش بزرگ‌تر شده؟!
تو (دولت ترکیه) مرحله مذاکرات را برهم زدی و اعلام جنگ کردی. مگر این اردوغان نبود که در ماه ژولای اعلام جنگ کرد؟ در حال حاضر قریب 400 روز است که انزوا و شکنجه‌ای شدید علیه رهبر ما در امرالی درجریان است. چه کسی می‌تواند این امر را بصورت مشروع نشان دهد؟ جنگی در جریان است. بدون محاکمه سیاستمداران کرد را بازداشت و به زندان می‌اندازند, آیا این جنگ نیست؟ در کردستان تنها قانون جنگ وجود دارد. خود دولت ترک علیه ما اعلام جنگ کرده. از طرف دیگر هم می‌گوید چرا حملات پ.ک.ک افزایش یافته؟ اگر وضعیت اینگونه باشد, البته که حملات پ.ک.ک افزایش می‌یابند. تو خود را را بر جنگ گشودی. تو دست به حمله می‌زنی, انسان‌ها را بازداشت و زندانی‌می‌کنی, با رهبر یک خلق چنین رفتار می‌کنی, می‌خواهی کسی او را رهبر خود نداند, اما ما بخوبی می‌دانیم که در سراسر جهان وقتی که یک جامعه و ملت ستمدیده علیه ظلم مبارزه می‌کند, از جانب حاکمان مستبد تروریست نامیده می‌شوند».
کارایلان در مورد دیدار نمایندگان مجلس عضو حزب صلح و دموکراسی با گریلاهای ه.پ.گ گفت:«جامعه کردها, یک جامعه بسیار حساس است. کردها انسان‌دوست هستند. زن‌ها در جامعه, بسیار حساس‌تر هستند. نوعی حساسیت‌ در میان است. برخورد نمایندگان و گریلاها اتفاقی بود. آنها با همدیگر دست داده و همدیگر را در آغوش گرفتند. اما مقامات دولت ترک داد و فریاد می‌کنند و می‌گویند چرا چنین کرده‌اند. دادو فریاد‌هایشان بی‌معنی است. در واقع ابراز احساسات شوونیستی است. دنیا که خراب نشده این انسان‌ها با هم برخورد کرده‌اند. آیا باید اینها از انسانیت خود سرباز می‌زدند؟ تو باید این را قبول کنی که روزی می‌آید ما در کنار هم زندگی بسر بریم. آنطور که تو می‌گویی, گریلا که قاتل نیست. گریلاها انسان‌هایی آزاد هستند که خود را برای خلقشان فدا می‌کنند.
ما عملکرد آن واحد گریلایی خود را نادرست تلقی کردیم, به همین خاطر مراتب مربوطه فرمانده آن واحد را از مسئولیت برکنار کرده. از همه آن گریلاها در خواست گزارش شخصی کرده‌ایم. چرا؟ زیرا بجای اینکه در آن موقع به عنوان یک سرباز رفتار کنند, آنها هم احساساتی عمل کرده‌اند. می‌بایست جلوی احساسات خود را می‌گرفتند. لذا انتقاداتی علیه آن رفقا وارد است. جوی احساساتی به میان آمده, که البته انسان باید به آن هم اهمیت بدهد». کارایلان در مورد اعضای حزب صلح و دموکراسی هم گفت:«از نظر ما رفتار و موضع اعضای حزب صلح و دموکراسی در برخورد با گریلاهای ما امری عادی است. همانطور که پیشتر گفتم, در این چارچوب رفتارشان بسیار عادی بوده است».
206 سال است که این وضعیت همینگونه بوده
کارایلان خاطرنشان ساخت که 206 سال است که مسئله کرد لاینحل مانده و گفت:«از سال 1806 وقتی که در کوی سنجاق(شهر کویه در جنوب کردستان) , عبدالله بابان‌زاده والی را با چاقو کشت, تا به امروز مسئله کرد حل نشده است. اما در دوران عثمانی مسئله کم‌عمق‌تر بود, زیرا عثمانی‌ها اجازه می‌دادند که کردها خود به اداره امور خود بپردازند. آنها چنان سیستمی را اساس کار قرار می‌دادند. اما از زمان ظهور جمهوری ترکیه تاکنون, با توسل به سیاستی کاملا انکارگرایانه همه چیز را رد و انکار می‌کنند, این وضعیت همچنان ادامه دارد. چه بسا دولت ترک این انگارگری خود را هم انکار می‌کند. درواقع تو(دولت کنونی ترکیه) انکار انکارگری خود را اساس کار قرار می‌دهی و می‌گویی که در قبال مسئله کرد, امر رد وجود دارد , من قبول نمی‌کنم که بگویی انکار در میان است. آیا این مسئله, مسئله‌ای اجماعی بود؟ دولت ترکیه به خیال خود یک کانال تلویزیونی به نام «تی‌آر‌تی 6» راه‌اندازی کرده و در مورد آموزش به زبان کردی هم می‌گوید که این مسئله حل شده. این عملکرد تو بدتر از نژادپرستی است, رد حقیقت وجودی خلق‌کرد است».
سیاست‌های غرب کردستان صحیح است

کارایلان در مورد غرب کردستان هم گفت که خلق‌کرد در آن بخش از کردستان با توسل به سیاستی صحیح و سالم مبارزاتش را پیشبرد می‌دهد. وی افزود:«بازیچه دست هیچ جناح و قدرتی نمی‌شود. با رژیم نمی‌جنگد و با مخالفان هم از در زدیت درنمی‌آید. با توسل به راهکار خاص خود خواستار تغییر رژیم است؛ خواستار تحقق دموکراسی است؛ بدنبال سوریه‌ای آزاد و دموکراتیک است که بر بنیان سیستم خودمدیریتی دموکراتیک برای کردستان, استوار است. دارای خط‌مشی ویژه دفاع مشروع هم هست. این, یک خط‌مشی صحیح و سالم است.
اگر در سوریه و غرب کردستان دخالت نظامی صورت گیرد, آنگاه جنگ در تمامی بخش‌های کردستان روی می دهد. نه تنها در غرب کردستان بلکه در دیگر بخش‌های کردستان هم همه کردها علیه این دخالت‌ها به قیام دست خواهند زد. کردهای استانبول, ازمیر, آنکارا و هر منطقه‌ای از شمال کردستان در مقابله با آن دخالت‌ها به مقاومت دست خواهند زد و پاسخی قاطع به آن خواهند داد. اساسا هر دخالتی نظامی بسیار خطرناک خواهد بود. بطور خلاصه می‌خواهیم بگویم که هم‌اکنون سیاست‌های آنها(خلق‌کرد در غرب کردستان) چنین است. مبارزاتشان در این راستا است و به همین خاطر هم باید خلق‌کرد از دینامیک موجود در این بخش از کردستان حمایت و پشتیبانی کنند. سیاست‌های کنونی آنها اینگونه است و به نظر من سیاستی بسیار صحیح و سالم است».
ANF NEWS AGENCY

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر