Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

۱۳۹۱ شهریور ۲۱, سه‌شنبه

با اعلام انحلال گروه نظارت بین المللی روز دوشنبه کوزووا رسما به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته شد


با اعلام انحلال گروه نظارت بین المللی روز دوشنبه کوزووا رسما به عنوان کشوری مستقل به رسمیت شناخته شد
دبی-العربیه.نت فارسی
همزمان با انحلال "گروه نظارت بین المللی" کوزووا از ابتدای روز دوشنبه 10-9-2012 به عنوان کشوری با استقلال کامل به رسمیت شناخته شد. این گروه را کشورهای پشتیبان استقلال اقلیم کوزووا از جمله ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و ترکیه تشکیل داده بودند.


صحیح تر آن است که به این کشور جدید "کوزووا" گفته شود چرا که ساکنان آن بارها مخالفت خود را با نام "کوزوو" که صرب ها آن را به کشورشان آنها اطلاق می کردند، اعلام نمودند . 

پیتر فیت دیپلمات هلندی سخنگوی "گروه نظارت بین المللی" به خبرنگاران گفت: "نظارت در کوزووا به پایان رسید. به پارلمان خواهیم رفت و به نمایندگان ابلاغ خواهیم کرد که ماموریت ما به پایان رسیده و کوزووا از این پس مستقل است."

در نخستین واکنش، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از استقلال کوزووا استقبال کرد و آن را "نقطه عطفی تاریخی" توصیف کرد. 

تصمیم برای پایان دادن به کار گروه نظارت بر کوزووا از اوایل ژوئن گذشته اتخاذ شده بود.

این مجموعه از 25 کشور تشکیل شده که با وجود مخالفت صربستان، از استقلال اقلیم کوزوا حمایت کرد. اکثر ساکنان این اقلیم از مسلمانان آلبانی تبار هستند. 

اقلیم کوزوا استقلال خود را در فوریه 2008 پس از جنگ خونینی که در از 1998 تا 1999 میان جدایی طلبان آلبانی تبار و نیروهای صربستان روی داده بود، اعلام کرده بودند.

بهار 1999 نیروهای ناتو بدون موافقت شورای امنیت سازمان ملل متحد، عملیاتی هوایی در کوزوا و صربستان انجام دادند که طی آن مراکز نظامی و غیر نظامی صربستان هدف قرار داده شد. این عملیات بلگراد پایتخت صربستان را نیز فرا گرفت و باعث عقب نشینی نیروهای صرب از کوزوا شد. 

مارتی اهتیساری نماینده فنلاندی سازمان ملل متحد؛ اقدام به ارائه طرحی برای استقلال کوزوا به سرپرستی سازمان ملل متحد کرد؛ مساله ای که بلگراد با آن مخالفت کرد. 

این استقلال شامل مناطق شمال کوزووا که در آن اقلیت صرب ساکن هستند نمی شود. 

اتحادیه اروپا از صربستان خواست برای آغاز مذاکرات به منظور پیوستنش به این اتحادیه، روابطش را با کوزووا بهبود بخشد. ماه مارس گذشته صربستان به عنوان نامزد پیوستن به اتحادیه اروپا پذیرفته شد.

----------------------




بنیامین نتانیاهو خبر داد










مذاکرات آمریکا و اسرائیل به منظور تعیین "خط قرمز" برای برنامه اتمی ایران


دبی-العربیه.نت فارسی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از مذاکرات دولتش با آمریکا به منظور تعیین "خطر قرمز" برای برنامه اتمی ایران خبر داد. 

نتانیاهو در مصاحبه با شبکه "سی بی اس" کانادا که شامگاه یکشنبه 9-9-2012 از این تلویزوین پخش شد، گفت: "اکنون در حال بررسی این موضوع با ایالات متحده هستیم."

مصاحبه این شبکه کانادایی با نخست وزیر اسرائیل دو روز پس از آن انجام شده است که کانادا روابط دیپلماتیک خود با ایران را به حال تعلیق در آورد. 

نتانیاهو تاکید کرد تعیین خط قرمز برای ایران ممکن است بتواند نیاز به اقدام نظامی علیه نیروگاه های اتمی این کشور را از میان ببرد. 

نخست وزیر اسرائیل در روزهای اخیر بارها از قدرت های جهان خواست "خط قرمزی روشن" برای برنامه اتمی ایران وضع کنند.

غرب و اسرائیل ، ایران را متهم به تلاش برای ساخت سلاح اتمی می کنند. این در حالی است که تهران می گوید برنامه اتمی اش مسالمت آمیز است. 

آمریکا تاکنون زیر بار مساله "خط قرمز" نرفته و بر اسرائیل فشار می آورد تا به تحریم های اعمال شده علیه ایران فرصت نتیجه دادن بدهد. 

نتانیاهو در مصاحبه خود گفت: "گمان نمی کنم که ایرانی ها خط قرمز روشنی برای برنامه اتمی خود ببینند. هرچه زودتر ما این خط قرمز را وضع کنیم، فرصت برای صرفنظ کردن از اقدام های دیگر بیشتر می شود."

در هفته های اخیر تهدیدهای اسرائیل درباره احتمال حمله نظامی به نیروگاه های اتمی ایران شدت گرفته است؛ مساله ای که باعث شد گمانه زنی هایی درباره حمله نظامی اسرائیل به نیروگاه های اتمی ایران پیش از برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا مطرح شود. در عین حال اسرائیل با فشارهای بین المللی برای خودداری از حمله یک جانبه به ایران روبرو است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر